עד מתי "שבע המופלאות" יחזיקו את וול סטריט?

מניות ערך זינקו במהלך השבוע האחרון בוול סטריט, בעוד ששבע המופלאות דשדשו • עם תיקים מרוכזים בקומץ מניות יקרות, לכמה התפתחויות ספציפיות עשויות להיות השלכות מרעידות

עד מתי ''שבע המופלאות'' יחזיקו את וול סטריט? / צילום: Shutterstock
עד מתי ''שבע המופלאות'' יחזיקו את וול סטריט? / צילום: Shutterstock

כמו המערבון המיתולוגי משנות ה-60 בעל אותו שם, המניות המכונות "שבע המופלאות" ממשיכות לנצח. זה גם מעיד על כך שהמשקיעים שמים את כל הקופה על קומץ כדורים שפוגעים במטרות שלהם. מדד S&P 500 נמצא בשוק שורי, הניזון מנתוני אינפלציה רכים בארה"ב ובאירופה, והאמונה הרווחת שהריבית תתחיל לרדת בתחילת השנה הבאה.

דצמבר התחיל ברגל שמאל בוול סטריט. מה אפשר ללמוד מההיסטוריה לגבי ההמשך?
ניתוח גלובס | מחירי הזהב, הביטקוין והאורניום מזנקים. למה דווקא עכשיו?

עם זאת, שוק המניות הפך להיות כל כך ריכוזי סביב קומץ מניות, עד שהדיבור על "שוק שורי" נושא פחות משמעות מבעבר. ללא אפל , מיקרוסופט , אלפאבית (גוגל) , אמזון , אנבידיה , טסלה  ומטא פלטפורמס (פייסבוק)  (חברות הטכנולוגיה הצומחות במהירות שזכו לכינוי שבע המופלאות), ה-S&P500 היה עולה רק ב-8% השנה, ולא ב-19%. ואכן, מניות אלו עלו ביום שלישי אפילו כאשר שוק המניות הרחב התערער.

 

זה מציב חידה בפני משקיעים, שמנתבים יותר ויותר מכספם לקרנות מדדים. נכון לעכשיו, השקעה במדד ה-S&P500 פירושה השקעת 30% מההון בשבע מניות בלבד. היסטורית, שבע הגדולות היוו 21% מהמדד, אם לוקחים את הממוצע השנתי בעשור האחרון.

זה לא רק נוגד את עיקרון הפיזור, אלא גם אומר שהמניות החשובות ביותר שיש למשקיעים הן יקרות. שבע המניות רשמו רווחים גבוהים לאחרונה, אך הן עדיין נסחרות במכפיל ממוצע של פי 32 על הרווחים קדימה, לעומת פי 19 במדד הרחב. כמו כן, נפתח פער משמעותי מול מניות בינוניות וקטנות, שנסחרות ביחסי מחיר-רווח זולים מאוד של 14 ו-13.

חברות קטנות מציעות "פרמיית גודל"

האם השוק מתהפך לאחרונה? מניות זולות, או מניות ערך, זינקו במהלך השבוע האחרון בוול סטריט, בעוד ששבע המופלאות דשדשו. אבל אם תסתכלו אחורה לסוף אוקטובר, אז החל הראלי הנוכחי, הרי שמניות הערך ראו עלייה בינונית. אם מהפך מניות גדול נמצא באופק, השוק לא מספק רמזים חזקים לכך.

מחקר אקדמי מצא עקביות בכך שחברות קטנות מציעות "פרמיית גודל" - כלומר, הן נוטות לספק תשואה נוספת בטווח הארוך ללא סיכון נוסף. התיאוריה אומרת שהשווקים מעריכים פחות את החברות הפחות מוכרות הללו, שמקבלות פחות תשומת לב מהברוקרים. זה לא מנע מהן מהלראות ביצועים נמוכים בהרבה מהשוק בעשור האחרון, שכן ה-S&P500 הפך להיות מרוכז יותר ויותר בצמרת החברות.

ובכל זאת, מאמר שפורסם לאחרונה על־ידי לוגאן אמרי ויורן קואטר (מאוניברסיטת ארסמוס ברוטרדם) מאשר את קיומה של פרמיית הגודל לאורך ההיסטוריה, ומראה שהיא גדלה ככל שריכוז השוק עולה. עדויות אלה מצביעות על כך שהמשקיעים של היום צריכים להתחיל לגוון, אמר אמרי.

עם זאת, המאמר מוצא גם כוח נגדי שמצמצם את פרמיית הגודל - עצם החשש להחזיק בתיק שנחשף שוב ושוב לתנודות של חברות בודדות, מוביל לפעמים את המשקיעים להפחית בערכן, מה שבתורו סולל את הדרך לעליות בביצועים של אותן חברות. עד כה, גורם זה נטה להפסיד מ"אפקט החברות הקטנות", אבל זה לא אומר שכך יהיה תמיד.

על רקע הערכות שווי המאתגרות את ענקיות השוק, משקיעים עדיין מהמרים על כמה חברות נבחרות עם פוטנציאל משמעותי להתקדמות טכנולוגית בלתי צפויה.

בסופו של הסרט, רק שלושה אקדוחנים שורדים.