הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה אדומה בבורסת ת"א; טבע עלתה ב-3.7%, ישרס ירדה ב-8%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.5% ות"א 90 ב-0.4% • השקל התחזק, הדולר ב-3.63 שקלים • אלטשולר שחם עלתה ב-4%, ערד ב-3.5% • הערב צפויה להתקיים החלטת הריבית של הפד ועיני המשקיעים נשואות אל עבר נאומו של פאוול • בהראל מעריכים: "יו"ר הפד יאותת שהריבית תרד השנה, אך לא בהכרח בקרוב"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock
בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

17:30

המסחר בת"א ננעל הערב בירידות שערים. מדד ת"א 35 ומדד ת"א 90 השילו 0.5% ו-0.4% בהתאמה. מדד הטכנולוגיה בלט לשלילה עם ירידה של 1.5% ונגרר למטה על ידי המניות הדואליות, נייס , אודיוקודס , קמטק  וגילת 

בשוק החוב נרשמו ביקושים. תשואת איגרת החוב הממשלתית לעשר שנים ירדה ב-5 נקודות בסיס ל-4.15% ותשואת  האיגרת הממשלתית לחמש שנים ירדה ל-3.8%. 

מחזור המסחר היה גבוה יחסית ועמד על 2.2 מיליארד שקל. 

16:50

חברת אינטרקיור  שעוסקת בקנאביס רפואי חתמה על הסכם לרכישת 100% ממניות חברת Leon Pharm Ltd. (לאון פארם), המפעילה רשת בתי מרקחת מובילה בישראל בתמורה לכ-4% ממניות אינטרקיור.

לאון פארם היא רשת בתי המרקחת פרטית, המתמחה בהתאמה אישית של מוצרי פארמה וקנאביס רפואי למטופלים. הרשת הוקמה ב-1988 בפתח תקווה על ידי הרוקח לאון גרנט. הרשת נמצאת בצמיחה עקבית בשנים האחרונות תוך שהיא מפתחת קהילת מטופלים נאמנה והרחיבה את פעילותה לערים נוספות.

16:13

במסחר במט"ח  השקל מתחזק מול הדולר ב-0.2% ונסחר ב-3.63 שקלים לדולר, האירו ב-3.94 שקלים לאירו.

נירלט, חברת הבת של אינרום  ביטלה את ההסכם לרכישת דקוליין בעקבות דרישת הממונה על התחרות לתנאים מכבידים ומשמעותיים המרעים באופן משמעותי וניכר את תנאי העסקה המקוריים ואת כדאיותה , כשמימושם אף כרוך בפרק זמן ממושך וארוך, ומוטל ספק רב באשר לאפשרות יישומם בפועל . ההסכם כפוף לתנאים מתלים שעיקריהם קבלת אישור הממונה על התחרות ללא תנאי שהוא או בתנאים שיהיו מקובלים על נירלט. מאחר והתנאים כאמור שנקבעו בהחלטת הממונה על התחרות אינם מקובלים על נירלט, הודיעה היום נירלט לדקוליין על ביטול ההסכם.

לפני כחודשיים הודיעה החברה על הסכם לרכישת פעילות דקוליין שנחתם עם חברת הבת נירלט. ההסכם נחתם תמורת 63 מיליון שקל.

בעלי המניות הגדולים באינרום הם אלטשולר שחם (18%) ומגדל (10%).

15:08

מגמה מעורבת בת"א. ת"א 35 יורד ב-0.1% ות"א 90 עולה ב-0.7%.

חברת ג'י סיטי , העוסקת ברכישה, פיתוח וניהול של נדל"ן הודיעה לפני זמן קצר כי חברת הבת בבעלות מלאה - ג'י סיטי אירופה, השלימה את העסקה למכירת הנכס Arkady Pankrac בפראג תמורת כ- 259 מיליון אירו (כ- 1.04 מיליארד שקלים). על הנכס רשומה משכנתא בסך של כ- 112 מיליון אירו (כ- 450 מיליון שקלים) אשר הומחתה לקונה. 

14:20

טבע  פרסמה לפני זמן קצר את תוצאותיה הכספיות לרבעון האחרון של שנת 2023. הכנסות החברה ברבעון עמדו על 4.5 מיליארד דולר לעומת תחזית האנליסטים ל-4.01 מיליארד דולר. הרווח נקי עמד על 1.135 מיליארד ששווים ל-1 דולר למניה, בשוק ציפו ל-77 סנט רווח למניה.

במקביל, טבע מפרסמת כי התחזית ל-2024 בשורת ההכנסות עומדת על 15.7-16.3 מיליארד דולר - גבוה מהתחזיות בשוק. הצפי לרווח הנקי לאותה תקופה עומד על 2.2- 2.5 דולר למניה, כאשר השוק צפה כי הרווח למניה יעמוד על 2.42 דולר.

במקביל, חברת התרופות הודיעה על כוונתה להעמיד למכירה את חטיבת חומרי הגלם הגלובלית שלה - 'TAPI', המספקת חומרים פעילים (API) לתעשיית התרופות בתחום המולקולות הקטנות. הערכות בנושא דווחו כבר בשנה שעברה ונכון להיום טבע לא פרסמה מה יהיה שווי מכירת החטיבה.

13:40

שינוי מגמה בבורסת ת"א. המדדים המרכזיים עברו להיסחר במגמה חיובית. מדד ת"א 35 עולה ב-0.3% ות"א 90 עולה בשיעור דומה. מניות הביומד נסחרות במגמה שלילית של 1.4%.

חברת אריקה בי-קיור , המפתחת ומשווקת מכשירים לטיפול בכאב, מדווחת היום כי עליה לתקן את הדו"חות הכספיים שפרסמה עבור שנת 2021 ו-2022. החברה נסחרת לפי שווי של כ-30 מיליון שקל.

זו פרשיה חדשה לחברה למודת הסבל בשליטת (74%) מיקי שלוסר, שהנפיקה בשיא ימי הקורונה ברעש גדול לאחר קמפיין גדוש סלבז, ומאז נמצאת במסלול קריסה מפואר ומרובה דרמה. מניית החברה איבדה 95% מאז הנפקתה. יו"ר החברה הוא יקי ודמני, אשר רבים הרימו גבה עם כניסתו למשרה זו לאחר שכיהן בתפקידי מפתח במשק הישראלי, ולאחר שרבות מהבעיות בחברה כבר הוצפו.

הטעות קשורה באופן ההכרה בהכנסה. בי קיור החלה למכור את מוצריה באנגליה באוגוסט 2020, באשראי עם אפשרות ביטול. ב-2022 דיווחה החברה כי היא מתקשה בגביה, כלומר רבות מן העסקרות בוטלו. החברה טוענת כי טעות טכנית היא שגרמה לעסקאות הללו להיות מוכרות כהכנסה, ומציינת כי ב-2022, היא כבר דיווחה על ההכנסות-לכאורה הללו כחובות מסופקים, ובהמשך מחקה את אלה שלא התממשו. הרשות טוענת כי נכון למועד כתיבת הדו"ח השנתי ל-2021, כבר ידעה החברה על הבעיה, והדיווח היה צריך להופיע כבר אז.

בשוק החוב המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים 20,40 ו-60 נסחרים לפי שעה בעליות קלות. מדד תל גוב שקלי 10 + מוסיף לערכו 0.1%.

12:01

ירידות קלות בבורסת ת"א. מדד ת"א 35 יורד ב-0.2% ות"א 90 נסחר סביב רמות הבסיס. בקרב המדדים הענפיים, מדד ת"א ביומד מוביל את המגמה השלילית ויורד ב-1.3%. 

קרן התשתיות ג'נריישן קפיטל  נאלצת להקפיץ את המחיר בהצעת הרכש שלה לרכישת מניות סולגרין , חברת האנרגיה מתחדשת, ב-14% למחיר של 8 שקלים (לעומת 7 שקלים בהצעה הקודמת). המועד האחרון להסכים להצעה נשאר ה-5 בפברואר. אם בעלי המניות יסכימו למכור לה את חלקם בחברה היא תשלם להם כ-100 מיליון שקל (לעומת כ-88 מיליון בהצעה הקודמת).

בשוק המט"ח המקומי, השקל מתחזק קלות מול המטבעות הזרים. הדולר נחלש ב-0.3% מול השקל ונסחר סביב 3.64 שקלים. האירו נחלש ב-0.4% ונסחר סביב 3.94 שקלים.

11:00

ההתנגדות של רשות התחרות לרכישת ישראכרט  ע"י חברת הביטוח הראל השקעות  פורסמה באופן רשמי כאשר רשות התחרות הודיעה על התנגדותה לעסקה. לדברי הרשות, "אם יאושר המיזוג, קיים חשש שהחברה הממוזגת תוכל לדחוק את מתחרותיה מהשוק או לפגוע בכושרן התחרותי וביכולתן לרסן את כוח השוק שלה. החשש הוא שהפגיעה בתחרות תעשה באמצעות שימוש במידע של ישראכרט בנוסף למידע של הראל כדי לקבוע מחיר מותאם אישית ללקוחות ובכך לגרוף יותר רווח מבסיס לקוחות נתון, באופן שיאפשר להראל למשוך אליה סוכני ביטוח".

עוד הוסיפה הרשות כי "הראל היא החברה המובילה בתחום ביטוחי הבריאות. מדובר בתחום משמעותי מבחינת הציבור: היקף הפעילות השנתי של תחום הוצאות רפואיות ומחלות קשות בישראל הוא כ-4.5 מיליארד שקל".

אמש (ג'), הראל הודיעה שלא תאריך את תקופת ההמתנה לרכישת ישראכרט, אחרי שהבינה שהיא הולכת לבלות יותר משנה בעימות מול רשות התחרות בבית המשפט ולא תוכל להשתמש בכסף לצרכים אחרים, מה שגרם לה להודיע על ביטול העסקה.

10:36

ישרס אחזקות יורדת בכ-5% ביום המסחר הראשון שלה בבורסה. חברת ערד, ששולטת בישרס ומלם תים, השלימה הבוקר את הפיצול לשתי חברות החזקה, ערד מחזיקה כעת במלם תים ובישרס אחזקות והיא תחזיק בישרס ובקרקע בבאר שבע. 

10:05

יום המסחר בת"א נפתח במגמה מעורבת. מדד ת"א 35 יורד ב-0.2% ות"א 90 עולה ב-0.1%.

בולטות לחיוב מניות בזא , פורמולה מערכות , איי.סי.אל , מיטרוניקס  וטבע .

מנגד, קמטק , אופקו הלת' , אודיוקודס , נייס  והפניקס  נסחרות בירידות קלות.

08:30

יום המסחר בשוק המט"ח נפתח בהיחלשות של השקל מול המטבעות הזרים. הדולר מתחזק מול השקל ב-0.3% ונסחר סביב 3.66 שקלים. האירו מתחזק מול השקל ב-0.1% ועומד כעת על 3.96 שקלים.

07:56

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב 

1. שוק המניות

יום המסחר בת"א צפוי להיפתח במגמה מעורבת. אמש (ג'), הבורסה המקומית ננעלה בירידות שערים שאף התחזקו לקראת הסגירה. המדדים ת"א 35 ות"א 90 השילו כ-1%. מדד הבנקים ירד ב-0.9%. בניגוד למגמה, מדד הביומד עלה בכ-3% במהלך המסחר.

משווקים ללקוח את הקרנות של עצמם: המשחק הכפול של חלק מסוכני הביטוח 

מניית חברת אלקטריאון  זינקה בכ-7% בבורסת ת"א. זאת לאחר שהחברה, המפתחת טכנולוגיה לטעינת כלי רכב חשמליים תוך כדי נסיעה, דיווחה על הסכם עם טויוטה ויצרנית חלקי הרכב דנסו לפיתוח טעינה אלחוטית במטרה להתקין את המערכת על גבי כלי הרכב. המניה השלימה בשנה האחרונה זינוק של 180% ואלקטריאון נסחרת לפי שווי כ-970 מיליון שקל.

גם שיכון ובינוי  ריכזה עניין לאחר שדיווחה כי חתמה על מזכר הבנות לא מחייב למכירת פעילות החברה הבת בגואטמלה תמורת 50 מיליון דולר. החברה הרוכשת קיבלה כעת חודשיים לביצוע בדיקת נאותות.

חברת ערד  בשליטת שלמה אייזנברג (40%) השולטת בישרס  ובמלם תים  תשלים היום את הפיצול לשתי חברות החזקה, ערד תחזיק במלם תים והחברה השניה תיקרא ישרס אחזקות והיא תחזיק בישרס ובקרקע בבאר שבע. 

הבוקר באסיה, המדדים המרכזיים נסחרים במגמה מעורבת. הניקיי עולה ב-0.2%, ההנג סנג יורד ב-1.3%, בורסת שנגחאי יורדת ב-0.9% ומדד הקוספי משיל מערכו 0.2%.

בארה"ב, החוזים העתידיים נסחרים במגמה מעורבת בשעה זו.

אמש בוול סטריט, ננעל במגמה מעורבת, מדד הנאסד"ק ירד ב-0.8%, הדאו ג'ונס עלה ב-0.3% ומדד ה-S&P 500 הוסיף ב-0.2%. 

ענקית הטכנולוגיה מיקרוסופט  פרסמה אמש (ג') את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר בוול סטריט. מיקרוסופט דיווחה על הכנסות של 62 מיליארד דולר, ובכך עקפה את תחזיות האנליסטים שעמדו על 61.13 מיליארד דולר. בשורת הרווח למניה, מיקרוסופט דיווחה על 2.93 דולר למניה, ועקפה את תחזיות האנליסטים שעמדו על 2.78 דולר למניה. 

במקביל דיווחה גם אלפאבית (גוגל)  על ההכנסות של 86.31 מיליארד דולר לרבעון הרביעי של 2023 , שיפור של כ-10 מיליארד דולר ביחס לרבעון המקביל אשתקד, אז עמדו ההכנסות על 76.05 מיליארד דולר. בכך, עוקפת גוגל את ציפיות האנליסטים שחזו הכנסות של 85.33 מיליארד דולר. עם זאת, גוגל החמיצה את התחזיות להכנסות מפרסום, שעמדו על 65.5 מיליארד דולר - פחות מהתחזיות שעמדו על 65.8 מיליארד דולר. עדיין מדובר בגידול של 10% ביחס לנתון המקביל אשתקד. 

האיש הכי חשוב בעולם הפיננסים שמעולם לא שמעתם עליו 

2. שוקי האג"ח

מדדי התל בונד הקונצרניים רשמו עליות קלות ביום שלישי. איגרת החוב הממשלתית לעשר שנים עמדה על 4.2%, תשואת איגרת החוב לשנתיים ירדה ב-8 נקודות בסיס ל-3.8%. 

בשוק החוב האמריקאי, בתשואות הממשלתיות יורדות קלות הבוקר, והתשואה באיגרת ל-10 שנים עומדת על על 4.07%.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

השקל התחזק בחדות מול המטבעות הזרים אמש (ג'), והביא את שער הדולר לעמוד על 3.649 שקלים - הרמה הנמוכה שלו זה חודש. שער האירו עמד על 3.95 שקלים.

מחירי הנפט יורדים קלות הבוקר (ד'). מחירה של חבית מסוג ברנט עמד על 82.3 דולר. הכלכלן הראשי של בנק לאומי, ד"ר גיל מיכאל בפמן, ציין בסקירתו השבועית כי "האירועים הביטחוניים בים האדום מסלימים ותקיפות החות'ים מובילות בטווח הקצר לעלייה במחירי השילוח הימיים וגם לעליית מחירי האנרגיה. כתוצאה מכך, הביקוש לאספקת אנרגיה זמינה מארה"ב יגדל, ולכן יצוא האנרגיה מארה"ב צפוי לצמוח בטווח הקצר, מצב שכבר בא לידי ביטוי בעליית המחירים.

"מעבר לכך, נראה כי ארגון OPEC לא מתכנן צעדים משמעותיים בשוק הנפט בטווח הקרוב. בנוסף להיחלשות הביקוש המקומי לנפט ולתזקיקי נפט בארה"ב, כתוצאה ממעבר למקורות אנרגיה ירוקים, כל עוד יצוא הנפט והתזקיקים מארה"ב למדינות אחרות, בעיקר מדינות מתעוררות ומתפתחות, ימשך כרגיל, יהיה מקום לירידה של מחירי הנפט בהמשך".

4. מאקרו

בארה"ב, תפורסם היום (ד') החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, ובשוק מרבית התחזיות צופות כי תיוותר ללא שינוי. עם זאת, עיני המשקיעים נשואות אל עבר מסיבת העיתונאים של ג'רום פאוול בנוגע למתווה הריבית העתידי של הפד. לאחרונה, פורסמו מספר נתוני מאקרו בארה"ב שמצביעים על "נחיתה רכה" של המשק האמריקאי כתוצאה מהריבית הגבוהה.

עפר קליין, הכלכלן הראשי של הראל, מסביר בסקירתו כי "אנו סבורים שבהחלטתו הנגיד האמריקאי יאותת שהריבית תרד השנה, אך לא בהכרח כבר בהחלטה הבאה במרץ. זאת לאור העובדה שנתוני הצמיחה טובים מהצפוי, האינפלציה עדיין לא הגיעה ליעדה והשכר עדיין עולה בקצב מהיר, דבר שיבוא לידי ביטוי גם בדוח התעסוקה לינואר שיתפרסם בשישי הזה. יש להוסיף לכך, שבשבועיים האחרונים יש עלייה בלחצי המחירים בעולם".

5. תחזית

ביל פאפאדסיק, אסטרטג מאקרו בכיר בבנק השוויצרי לומברד אודייר, מתייחס בסקירתו לסביבה הכלכלית באירופה: "אנו ממליצים על עמדה ניטרלית כלפי מניות אירופיות, איגרות חוב ומטבע האירו, שכן השווקים צופים נרמול של המדיניות המוניטרית ביחס לצמיחה". לדבריו, "התחזית שלנו היא לצמיחת תוצר של 1.1% השנה, הודות לשיפור בהכנסות הריאליות, חיסכון גבוה, הקלה אפשרית במדיניות המוניטרית ושיעור אבטלה נמוך מבחינה היסטורית. עם זאת, תחרות מוגברת, בעיקר מסין, מאתגרת את הדומיננטיות הכלכלית של אירופה". כמו כן הוסיף פאפאדסיק: "אנו נותרים עם העדפה למניות אמריקאיות. באשר לאג"ח, החשיפה כדאית בשל הציפייה להורדת ריבית".