ההכנסות מפרסום אכזבו - ומניית אלפאבית יורדת במסחר המאוחר

חברת האם של גוגל, אלפאבית, דיווחה על ההכנסות של 86.31 מיליארד דולר לרבעון הרביעי של 2023, שיפור של כ-10 מיליארד דולר ביחס לרבעון המקביל אשתקד • הפיטורים שהחלו בשנה שעברה אפשרו לגוגל גם להגדיל את הרווחיות שלה: הרווח למניה עלה ל-1.64 דולר, מעל ציפיות האנליסטים • עם זאת, ההכנסות מפרסום פספסו את התחזיות

גוגל / צילום: Shutterstock, achinthamb
גוגל / צילום: Shutterstock, achinthamb

לאחר מהלך פיטורים כואב שהחל בשבועות האחרונים וכלל לפי ההערכה כמה אלפי עובדים ברחבי העולם ועשרות בישראל - מדווחת הערב (שלישי) חברת האם של גוגל, אלפאבית , על ההכנסות של 86.31 מיליארד דולר לרבעון הרביעי של 2023, שיפור של כ-10 מיליארד דולר ביחס לרבעון המקביל אשתקד, אז עמדו ההכנסות על 76.05 מיליארד דולר. בכך, עוקפת גוגל את ציפיות האנליסטים שחזו הכנסות של 85.33 מיליארד דולר. עם זאת, גוגל החמיצה את התחזיות להכנסות מפרסום, שעמדו על 65.5 מיליארד דולר - פחות מהתחזיות שעמדו על 65.8 מיליארד דולר. עדיין מדובר בגידול של 10% ביחס לנתון המקביל אשתקד.

מניית החברה מאבדת יותר מ-4% במסחר המאוחר. 

גוגל נערכת לגל פיטורים, חשש בישראל שיגיע גם אליה 
פרשנות | התוצאות של אינטל מוכיחות: הדרך להתאוששות עוד רחוקה 

סיבובי הפיטורים שהחלו בשנה שעברה אפשרו לגוגל גם להגדיל את הרווחיות שלה: הרווח למניה עלה ל-1.64 דולר, מעל ציפיות האנליסטים שחזו רווח של 1.59 דולר למניה, וגבוה בשיעור ניכר ביחס לנתוני הרבעון המקביל אשתקד, אז עמד הנתון על 1.05 דולר בלבד. 

למרות הנתונים המעודדים, גוגל לא מתכוונת להוריד את הרגל מהגז בכל הקשור לפיטורים, כפי הבטיח מנכ"ל החברה סונדאר פיצ'אי במזכר פנימי שצוטט בתקשורת: "אלה יימשכו לכל אורך שנת 2024". הסיבה לכך פחות נתונה בהכנסות או ברווחיות של גוגל אלא יותר בטרנספורמציה שעוברת החברה לעידן הבינה המלאכותית היוצרת: החברה מעוניינת להשיק יותר שירותים לארגונים המבוססים על מודלי השפה שלה ובמקביל לחסוך בעלויות באמצעות שימוש בבינה מלאכותית. כך, קיצצה גוגל אלפי תקנים בתחום הפרסום מתוך מטרה לאפשר ללקוחותיה המפרסמים לנהל קמפיינים באופן אוטומטי.

אנדרדוג בתחום הבינה המלאכותית היוצרת

גוגל נמדדת גם על פעילות הענן שלה, אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים שלה בשנים האחרונות, שסיפק לה ברבעון החולף 9.19 מיליארד דולר רווחים. בגוגל ובמיקרוסופט   שדיווחו הלילה, כמו גם באמזון שתדווח ביום חמישי הקרוב, מקווים לסכם שנה של עלייה מחודשת בהכנסות מתחום הענן לאחר 2022 שהייתה שנה פושרת בשיעורי הצמיחה בתחום. את התרומה הגדולה לשורה התחתונה של הבינה המלאכותית מקוות שלוש הענקיות לראות בהכנסות ממוצרי הענן שישלבו בהדרגה יותר שירותים חדשים, כמו סביבת פיתוח תוכנה חכמה, צ'ט בוט עסקי, וניהול מסדי נתונים יעיל יותר.

גוגל גם סופגת משבר תדמיתי: שתי המתחרות מיקרוסופט ואפל כבר חצו את רף השווי של 3 טריליון הדולר. ענקית החיפוש, עם זאת, מדשדשת הרחק מאחור עם שווי של 1.93 טריליון דולר, ונחשבת לאנדרדוג בתחום הבינה המלאכותית היוצרת, לאחר מיקרוסופט, למרות ההשקות המתוקשרות מהשנה שעברה, שכללו את שירות הבינה המלאכותית היוצרת לחברות תחת המותג ג'מיני. מניית גוגל עלתה ב- 10% מאז תחילת השנה וב- 57% בשנה האחרונה. בהשוואה לכך, מדד הנאסד"ק עלה ב- 5.3% וב- 36.5% באותה התקופה בהתאמה.