הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה אדומה בבורסה; מדד הבנקים ירד ב-3%

מדד ת"א 35 ירד ב-1.7% • השקל נסחר במגמה מעורבת מול המטבעות הזרים • מזרחי טפחות: "מאמינים שבנק ישראל יוריד את הריבית לרמת 4.25%" • בהראל צופים האטה בצמיחת המשק המקומי והיחלשות בשוק העבודה ברבעונים הבאים • במזרחי טפחות מזכירים שהתאוששות במשק מרחיקה הורדות ריבית • ובבנק אוף אמריקה מעריכים כי מחירי הנפט הגבוהים יכבידו על האינפלציה ברחבי העולם

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי
בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

17:46

 יוני פנינג, אסטרטג ראשי חדר עסקאות בבנק מזרחי התייחס הערב להודעת הריבית הקרובה. "הודעת הריבית של בנק ישראל בשבוע הבא תתפרסם על רקע ציפייה מוגברת בשוק להורדה. בשבוע האחרון, השוק הבין בנקאי נטה לתמחר ציפייה זו כהסתברות של סביבת 40%, למרות כמות בלתי מבוטלת של גורמי רוח פנים". 

"למרות ציפיות אלה, הגורמים המצדדים באי הורדה דווקא די ניכרים הפעם. המתח מול איראן כמובן בולט, גם בעניין הזה. יתרה מזאת, מעבר לשיקולים שדוגלים ביציבות, העלייה בשער השקל מול הדולר, והעפלת מחירי הנפט לשיאים חדשים דחפו לאחרונה את ציפיות האינפלציה לחודשים הקרובים. וכפי שזה נראה כעת, כנראה שזו תעמוד על קרוב לרף העליון של יעד האינפלציה של בנק ישראל, לפחות בחודשים הבאים".

"מעבר לכך, בארה"ב, הדיון על ההורדה הקרובה נטה גם הוא לכיוון של הטלת ספק בתרחיש הבסיס עד כה - הורדה בהחלטה ביוני. מחירי הנפט האמורים הם כמובן גורם משמעותי לעניין הזה. ואפשר להוסיף לזה את מה שנראה, לפחות בשלב הנוכחי, כמו עוד דוח תעסוקה שלא יעשה תיאבון להוריד ריבית". 

"מנגד, הטיעון העיקרי בעד הורדה, לתפיסתנו, נעוץ בגורמים מבניים-שנתיים של הידוק מוניטארי, שאמורים לתת את אותותיהם בשלב הזה, או בקרוב לכך. וסביר להערכתנו שבנק ישראל יבחר להתמקד בשיקולים ש"מעבר לעקום" בהחלטה בשבוע הבא, ויוריד את הריבית לרמת 4.25%". 

17:31

המסחר בת"א ננעל הערב בירידות שערים חדות - מדד ת"א 35 ירד ב-1.7% ומדד ת"א 90 ב-1.3%. הבנקים שמהווים כ-30% ממדד ת"א 35 השילו 3% בהובלת בנק בינלאומי. 

בלטו היום במסחר מניית ישראכרט , אל על , אאורה , גילת  וזוז פאוור  שתחל להסחר מחר בוול סטריט. 

בשוק החוב נרשמה יציבות. תשואת איגרת החוב הממשלתית ל-10 שנים עומדת על כ-4.4% ותשואת האיגרת לשנתיים על 4.05%. 

מחזור המסחר היה ער והסתכם ב-2.5 מיליארד שקל. 

15:41

מגמה אדומה בת"א על רקע הדריכות הביטחונית - המדדים המובילים יורדים בכ-2%, מדד הבנקים משיל 2.8% בהובלת בינלאומי  ולאומי . מדד הביטוח יורד ב-2.9% ומדד הנדל"ן ב-2.5%. 

מניות נוספות שבולטות בירידה הן ישראכרט , דניה סיבוס  ואאורה 

15:02

ירידות השערים בתל אביב מתחזקות. מדד ת"א 35 יורד ב-1.9% ות"א 90 מאבד מערכו 1.8%. ת"א ביטוח צולל בכ-3% ות"א בנקים 5 יורד בכ-2.5%.

מניית אל על  צוללת בכ-7% לאחר שדווח השבוע כי רשות התחרות פתחה בבדיקה על רקע עליית מחירי הטיסות על-ידי חברת אל על. הבדיקה נפתחה לפני מספר חודשים, וכעת פנתה הרשות לאל על בבקשה להשלמת פרטים בדבר מחירי הטיסות של חודשים פברואר ומרץ. 

מנגד, מניית גילת  נסחרת בעליות לאחר שדווח כי החברה, העוסקת בפיתוח תחנות לווין זעירות לתקשורת דיווחה לפני זמן קצר כי זכתה בהזמנת המשך בהיקף של 3 מיליון דולר לאספקת שירות רשת WiFi ציבורית באמריקה הלטינית.

14:05

מדד ת"א 35 יורד לפי שעה ב-1.2% ות"א 90 מאבד מערכו 1.4%. בקרב המדדים הענפיים, מדד ת"א בנייה מאבד מערכו 2.2%. מדד ת"א בנקים 5 יורד ב-1.6%.

זוז פאוור , ממשיכה במומנטום החיובי ומזנקת בכ-15% בשעה זו. השבוע, החברה הודיעה על התקדמות משמעותית בהשלמת המיזוג עם הספאק PIPE ובעקבות כך תחל החברה שעוסקת בפיתוח, ייצור ומכירת מערכות אגירת אנרגיה קינטית, להיסחר בוול סטריט. 

13:01

המגמה השלילית בתל אביב נמשכת. מדד ת"א 35 יורד בכ-1.5%. מדד הביטוח צולל בכ-3%.

רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי במזרחי טפחות מתייחס למגמה: "ירידות השערים החדות היום משקפות כמובן את הסנטימנט השלילי והחששות בשוק. החששות הללו מתבטאים גם בתנודתיות תוך יומיות, כפי שראינו אתמול, כשירידות חדות עד שעות הצהריים התחלפו בעליות חזקות לא פחות.

"סביר להניח שנוכח המציאות המורכבת, שרק היום התווספו לה דיווחים על זליגת קשיי תוכנות האיכון למרכז הארץ, וההערכות כי פיקוד העורף יקרא לציבור להצטייד במזומנים במסגרת קמפיין היערכות להתרחבות המלחמה בצפון, מושפע לרעה תיאבון הסיכון של המשקיעים בשוק המקומי - מקומיים וזרים. כל אלו מצטרפים לדריכות נוכח איומי איראן ולריבוי הפיגועים בזמן האחרון.

"גם המתיחות הפנימית, התחדשות המחאות השונות והמתיחות הפוליטית (לרבות קריאת השר גנץ לבחירות) רק מוסיפים לקלחת. הדבר ניכר בירידה רוחבית של השוק, ולא רק של סקטורים מסוימים. מורגשת ירידה חזקה של ענפים שקשורים לפעילות המשק, שעלולה להיפגע אם תרחיש העצימות המלחמתית הפוחתת, שנמצא בבסיס כל תרחישי מקבלי ההחלטות במשק וכן בקרב חברות דירוג האשראי, יתערער. זאת, דווקא לאחר שהשוק הצליח לסיים את הרביע הראשון של השנה בעליות.

בכל הנוגע לשוק המט"ח, הדולר נחלש היום מול השקל ב-0.7% והאירו נסחר ביציבות מול המטבע המקומי. מנחם מסביר כי: "היום רושם השקל פיחות קל כנגד הדולר והאירו, דווקא לאחר התחזקות בתחילת היום ושינוי כיוון בהמשך - עדות נוספת לאי הוודאות המקומית העצומה בשווקים. פיחות זה בולט עוד יותר נוכח היחלשות הדולר בעולם.
עם זאת, בניגוד לשוק המניות, בשוק המט"ח שחקן מרכזי הוא בנק ישראל, שעשוי בכל נקודת זמן למכור יתרות מט"ח גדולות, אם יגיע למסקנה שפיחות השקל חד מדי בהינתן הפרמטרים שאמורים להשפיע עליו. זה גורם שיכול להגביל פיחות עתידי, עמו גם האפשרות שהריבית לא תרד, לבסוף, מה שיותיר את הפער בינה לבין הריבית בחו"ל על כנו".

11:43

המדדים המרכזיים בתל אביב נסחרים לפי שעה בירידות חדות על רקע הדריכות בישראל לאפשרות שאיראן תגיב על חיסול הגנרל בדמשק. את המגמה השלילית מוביל מדד ת"א ביטוח שצולל בכ-2%.

מניית אלביט מדיקל  מזנקת בחדות וזאת למרות שדיווחה בשבוע שעבר שני דיווחים שלימדו על מצוקתן של שתי חברות שבהן היא מחזיקה, שבעבר נמנו עם התקוות הגדולות של התעשייה הרפואית בישראל. מהדיווח הראשון עלה כי חברת האולטרהסאונד הממוקד אינסייטק (בה היא מחזיקה 3.1% מהמניות) כללה בדוחותיה האחרונים הערת "עסק חי", ואילו מהשני התברר כי בחברת תאי הגזע גמידה סל נערך הסדר חוב שבו שווייה כמעט התאפס. במסגרת ההסדר נפרדה אלביט מדיקל מיתרת החזקותיה בחברה (1.6%). 

בשוק החוב המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרים לפי שעה בעליות קלות. התשואה על אג"ח ישראל ל-10 שנים מטפסת ונסחרת בשעה זו סביב רמה של 4.41%. 

10:27

המגמה האדומה בתל אביב נמשכת. מדד ת"א 35 יורד ב-1.3% ות"א 90 משיל מערכו 1.2%. בקרב המדדים הענפיים, ת"א בנקים 5 משיל מערכו כ-1.6%. גם ת"א בנייה, יורד ב-1.8%.

רני צים  דיווחה לפני זמן קצר כי החברה חתמה על הסכם למכירת חברת הייזום למגורים מגידו לחברת אאורה . במסגרת העסקה, ימכרו רני צים ושותפה, יגאל קרני, את אחזקותיהם בחברת מגידו תמורת סכום כולל של כ-280 מיליון שקל. חלקה של רני צים בתמורה תעמוד על כ-78.5 מיליון שקל.

בשוק המט"ח המקומי, השקל מתחזק מול המטבעות הזרים. הדולר נחלש בכ-0.7% ונסחר סביב 3.7 שקלים. האירו נסחר ביציבות מול השקל ועומד על 4.02 שקלים.

10:05

יום המסחר בתל אביב נפתח במגמה אדומה. מדד ת"א 35 יורד ב-1.5% ות"א 90 משיל מערכו 0.3%. 

בקרב מניות מדד ת"א 125, בולטות לשלילה מניות דוניץ , אשטרום קבוצה , שפיר הנדסה , הכשרת הישוב  ואיירפורט סיטי .

08:51

בשוק המט"ח המקומי, הדולר נחלש בכ-0.6% מול השקל ונסחר סביב 3.71 שקלים. האירו נסחר ביציבות מול המטבע המקומי ועומד בשעה זו על 4.02 שקלים.

07:57

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב 

1. שוק המניות

יום המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה מעורבת. אמש (ד'), המדדים המרכזיים בתל אביב ננעלו במגמה דומה. מדד ת"א 35 עלה ב-0.2% ות"א 90 ננעל בירידות של כ-0.5%. בלט לחיוב מדד ת"א ביטוח שעלה בכ-1.2%. מנגד, ת"א בנייה ירד ב-1.3%. 

בקרב מניות מדד ת"א 125, בלטה במהלך המסחר מניית גילת  שזינקה בכ-5%. החברה, העוסקת בתחום תקשורת הלוויינים, דיווחה אמש על הזמנה בהיקף של יותר מ-5 מיליון דולר ממחלקת ההגנה בארה"ב. זהו הדיווח השלישי של גילת השבוע על הזמנות, ובסך הכול היא דיווחה על הזמנות בהיקף מצטבר של 30 מיליון דולר, בתחומי פעילות שונים שלה. מלבד ההזמנות עליהן דיווחה אמש, בתחילת השבוע היא הודיעה על הזמנות של למעלה מ-13 מיליון דולר ממפעילות לוויין, ובהמשך הודיעה על חוזה בהיקף 12 מיליון דולר מצבא ארה"ב להמשך תמיכה בתוכנית לאספקת קישוריות לווינית.

החברה בניהולו של עדי צפדיה נסחרת בנאסד"ק ובתל אביב בשווי של 326 מיליון דולר אחרי עלייה של כ-18% במחיר המניה בשנה האחרונה. 

תוך שבוע אחד התפוגגו שני חלומות על אקזיט רפואי ענק בחברת אלביט מדיקל 

עוד ריכזה עניין אמש חברת סנו , לאחר שהממונה על התחרות הודיעה כי היא שוקלת להטיל עיצומים כספיים על החברה, בשל הפרות של חוק המזון. במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה עם חברת מוצרי הניקיון והטואלטיקה, סנו תשלם למעלה מ-16 מיליון שקל לאוצר המדינה, בגין הפרות לכאורה של הוראות החוק. מניית סנו עלתה בחדות בצהרי יום ד'.

רשות ני"ע לשופרסל: האם האחים אמיר בעלי השליטה בחברה? 

הבוקר באסיה, הבורסות בסין סגורות לרגל יום ניקוי המצבות. הבורסה ביפן עולה ב-1.6%, ומדד הקוספי קופץ ב-1%.

החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים לפי שעה במגמה חיובית.

אמש בוול סטריט, המדדים המרכזיים ננעלו במגמה מעורבת: הנאסד"ק עלה ב-0.2%, ה-S&P 500 הוסיף לערכו 0.1% והדאו ג'ונס ירד ב-0.1%. 

מטא , ריכזה עניין אמש לאחר שמשתמשים דיווחו על תקלות באפליקציות שונות של החברה כולל וואטסטפ, פייסבוק ואינסטגרם. עם זאת, נראה שמניית מטא לא הושפעה מתקלה זו ועלתה בכ-2%. זאת בניגוד לתקלה שהייתה באוקטובר 2021, אז נמשכה שעות ארוכות, ומניית מטא (אז פייסבוק) צנחה ב-5%.

גם מניית טסלה  ריכזה עניין לאחר שדווח ב-CNBC כי פר לקנדר, מנהל קרן גידור שמבצע עסקאות שורט ביצרנית המכוניות החשמליות מאז 2020, ציין כי טסלה עלולה "להתפורר" בזמן שהמניה שלה עלולה לרדת למחיר של 14 דולר (מחירה המניה כיום עומד על 168 דולרים). התחזית של לקנדר הגיעה לאחר שטסלה דיווחה ביום שלישי כי היקף מסירות הרכבים שלה ברבעון הראשון של השנה עמד על 386,810, נמוך משמעותית מההערכות בשוק. עוד ציין לקנדר כי "זו הייתה ההתחלה של הסוף של בועת טסלה, שכנראה, ללא ספק הייתה בועת שוק המניות הגדולה ביותר בהיסטוריה המודרנית, למעשה אני חושב שהחברה עלולה להתמוטט".

במקביל, בפייננשל טיימס דווח הבוקר (ה') כי טסלה צפויה להקים מפעל רכב חשמלי בהודו בהשקעה של עד 3 מיליארד דולר, כחלק מתכניתו של ראש הממשלה במדינה, לחזק את הייצור המקומי. לפני כחודש דווח כי הודו הורידה את מכסי היבוא על רכבים חשמליים עבור יצרניות רכב שמוכנות להשקיע לפחות 500 מיליון דולר בייצור מקומי במדינה תוך שלוש שנים. 

במקביל, באמזון  הודיעו על גל פיטורים בארה"ב ומדינות דרום ומרכז אמריקה, כאשר החברה הודיעה לעובדיה במדינות אלה על כוונה לפטר מאות מהם בשל התקדמות שנרשמה בתחום הבינה המלאכותית. גורמים המקורבים לחברה אישרו את דבר פרסום המכתב לגלובס, אך הוסיפו כי נכון לעכשיו אין צפי לפיטורים בחטיבת הענן בישראל בשל המשוכה החוקית שיש לעבור לפני מהלך פיטורים בישראל, הדורש תהליך שימוע ממושך. לפי הודעת אמזון, הפיטורים נערכים בשל המעבר משירותי אימוץ מודלים של בינה מלאכותית המסופקים על ידי החברה, למוצרים בתחום הניתנים לשימוש עצמי על ידי הלקוחות. 

מניית ספוטיפיי  נסחרה בעליות חדות לאחר שפורסם בבלומברג כי החברה דיווחה על העלאת מחירים עבור שירותי הפרימיום שלה במספר שווקים, כולל ארה"ב. זו הפעם השנייה שספוטיפיי מדווחת על העלאת מחירים בשנה האחרונה. 

2. שוקי האג"ח

בשוק החוב המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים ננעלו אמש (ד') סביב רמות הבסיס. מדד תל גוב שקלי 10 + ירד ב-0.3%. התשואה על אג"ח ישראל ל-10 שנים ננעלה ביציבות סביב רמה של 4.4%. 

בארה"ב תשואות האג"ח הממשלתיות טיפסו אמש (ד'). התשואה על אג"ח ארה"ב נסחרה סביב 4.35%, הרמה הגבוהה ביותר מזה נובמבר 2023.

על רקע עליית התשואות בארה"ב, לאחרונה נשמעים קולות ניציים מחברי הפד שממשיכים להדגיש שהריבית בארה"ב לא צפויה לרדת בקרוב.

אמש (ד'), נשיא הפד באטלנטה, רפאל בוסטיק, ציין בראיון ל-CNBC כי להערכתו הורדות הריבית בארה"ב צריכות להתחיל מאוחר יותר השנה. במקביל, בוסטיק התייחס לצמיחה החזקה של המשק האמריקאי, ההתאוששות בשרשראות האספקה ​​ושוק העבודה החזק והסביר כי להערכתו, אלו יובילו לירידה איטית יותר באינפלציה. בהמשך לכך הוא מציין כי הפחתת הריבית הראשונה של הפד תתקיים לדעתו רק לקראת סוף 2024. 

לצד זאת,  יו"ר הפד ג'רום פאוול נאם אמש באוניברסיטת סטנפורד והדגיש כי לחברי הפד ייקח זמן להעריך את מצב האינפלציה הנוכחי וכי כרגע הם בוחרים להשאיר את תאריך תחילת הפחתות הריבית בארה"ב באי ודאות. עוד הדגיש פאוול כי: "אנחנו לא חושבים שזה יהיה נכון להוריד את הריבית בארה"ב עד שיהיה לנו ביטחון שהאינפלציה מתקרבת אל יעד 2%", הוסיף. "בהתחשב בחוזקה של הכלכלה וההתקדמות באינפלציה עד כה, יש לנו זמן לתת לבחון את הנתונים הכלכליים ולהחליט לפיהם את המשך הצעדים המוניטאריים". 

3. שוקי הסחורות והמטבעות

הדולר התחזק אל מול השקל והמשיך את מגמת ההתחזקות העולמית שלו, כששערו הגיע ברביעי ל-3.72 שקלים. האירו התחזק גם הוא מול המטבע המקומי לשער של 4.01 שקלים.

זו היתה אמורה להיות החלטה קלה ואז המצב הסתבך: מה יעשה בנק ישראל? 

בשוק הסחורות, מחיר הנפט ממשיך במגמת עלייה: הנפט מסוג ברנט עלה ל-89 דולר, ומחיר הנפט הגולמי נסחר בעלייה ל-85 דולר לחבית.

בבנק אוף אמריקה התייחסו אמש למגמה במחירי הנפט. להערכתם, מחירי הנפט חוו ירידה בתחילת השנה, אך מלאים נמוכים וקיצוצי תפוקה הובילו להתייקרות. במבט קדימה הם מדגישים כי בחודשי הקיץ צפוי להיות מחסור במלאים, מה שיתמוך במחירים הגבוהים. עוד הדגישו בבנק כי עליית מחירי הנפט עשויה להגביל את יכולת הבנקים המרכזיים לתמוך בכלכלה, ולהשפיע על האינפלציה. הם מעדכנים כלפי מעלה את תחזיות מחירי הנפט מסוג ברנט ו- WTI לשנת 2024 ל-86 דולר ו-81 דולר לחבית בהתאמה. 

4. מאקרו

בהתייחס לנתון הרכישות בכרטיסי אשראי בישראל בחודש מרץ, כתב עפר קליין, ראש אגף המחקר בהראל, כי "האינדיקטורים האחרונים מצביעים על צמיחה מהירה בצריכה הפרטית ברבעון הראשון השנה. נתוני הרכישות בכרטיסי אשראי לימדו על גידול מהיר לרמות שיא (לאחר התמתנות מסוימת בחודש פברואר)".

עם זאת, קליין מציין כי חלק מהשיפור מקורו באפקט חד פעמי של השלמת רכישות שלא נעשו ברבעון הקודם, על רקע המלחמה. במבט קדימה לרבעונים הבאים, קליין צופה האטה בקצב הצמיחה והיחלשות בשוק העבודה שינבעו מ"האי-ודאות הכלכלית כתוצאה מהתמשכות המלחמה, לצד הריבית הגבוהה (הארוכה והקצרה), שמהוות משקולת שלילית הן על הצריכה והן על שוק העבודה".

בארה"ב, מדד מנהלי הרכש במגזר השירותים בחודש מרץ ירד ל-51.7 נקודות בהתאם לצפי המוקדם. במקביל, מדד מנהלי הרכש המשוקלל ירד בחודש מרץ ל-52.1 נקודות (צפי: 52.2 נקודות). 

במקביל, פורסמו אמש נתוני התעסוקה במגזר הפרטי בארה"ב - כ-185 אלף משרות נוספו, וזאת לעומת 155 אלף בלבד בפברואר. בנוסף, גם שכר העובדים עלה ב-5.1% בחישוב שנתי. 

בהמשך היום (ה') צפויים להתפרסם מדד המחירים לצרכן בשוויץ ומדד מנהלי הרכש ומדד המחירים ליצרן בגוש האירו. 

5. תחזית

ביום שני הקרוב יחליט בנק ישראל האם לבצע הורדת ריבית נוספת. במזרחי טפחות, כלכלן השווקים הראשי רונן מנחם מעריך כי "פיחות השקל, נוכח האירועים הביטחוניים האחרונים, יחד עם נתונים ואינדיקציות בדבר המשך התאוששות בפעילות המשק, מקנים לבנק ישראל מרחב תמרון. זה עשוי לאפשר לו לשחרר את הריסון המוניטרי בקצב הדרגתי יחסית, ולא להסתכן בחזרת לחצי המחירים".

מנחם גוזר מהנתונים שהתאוששות המשק נמשכת והשלכות המלחמה על הפעילות נחלשות, מה שתומך בתרחיש הבסיס של בנק ישראל, משרד האוצר וחברות דירוג החוב - בדבר הגבלת ההשפעות השליליות של המלחמה לשנה הנוכחית, ובהמשך חזרה למגמת הצמיחה של העשור הקודם. נתונים שבהחלט מתיישבים עם החלטת חברת פיץ' שלא להוריד את דירוג החוב של ישראל.

עוד מציין מנחם כי "מדובר בהתאוששות רוחבית, לא נקודתית, מה שיקל עליה להימשך בחודשים הבאים. מדובר הן בצריכה הפרטית, הן בייצור ובכוונות להגדילו - דרך יבוא התשומות, ביצוא וכן בתעסוקה. יש לסייג, כי חלק מרכיבי המדד המשולב ירדו ומצריכים המשך מעקב, כגון נתוני הרכישות בכרטיסי אשראי". אך בעוד שבהיבט הפעילות במשק התמונה חיובית ומעודדת, מבחינת שוק ההון, הממתין להורדות ריבית משמעותיות - אולי קצת פחות.

בארה"ב הבנק המרכזי, הפד, נמצא במצב דומה. כך לדברי מנחם, "המדד המשולב למצב המשק לחודש פברואר עלה בשיעור של כ-0.5%, ויתרה מכך - קצב הגידול שלו בחודשים דצמבר וינואר עודכן כלפי מעלה ב-0.3% לעומת הנתונים הקודמים".