סמי סגול / צילום: מירי דוידוביץ'
משה כחלון/ צילום : לעמ
בנימין נתניהו/  צילום: אלכס קולומויסקי ידיעות-אחרונות
ישי דוידי / צילום: איל יצהר
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
גדי איזנקוט / צילום דוברות צהל
בני לנדא/  צילום: איל יצהר
דורית סלינגר/  צילום:תמר מצפי
ניר שטרן / צילום: סיון פרג'
דנה עזריאלי/  צילום:  איל יצהר
ענבל אור / צילום: איל יצהר
אורן קובי /  צילום: תמר מצפי
אמיר נחום /  צילום: איל יצהר
רונן גינזבורג/ צילום: איל יצהר
יובל טל /  צילום: כפיר זיו
נחום ביתן / צילום: שוקה כהן
רמי לוי / צילום: איל יצהר
איילת שקד / צילום: איל יצהר
מרים נאור / צילום: איל יצהר
קרנית פלוג / צילום: איל יצהר
חדוה בר / צילום:תמר מצפי
ציון קינן / צילום: תמר מצפי
אריק פינטו/  צילום: יחצ בנק הפועלים
רקפת רוסק עמינח/ צילום: תמר מצפי
ארז ויגודמן /  צילום: איל יצהר
איתן אורנשטיין/  צילום: תמר מצפי
חאלד כבוב /  צילום: תמר מצפי
שי באבד / צילום: אוריה תדמור
אמיר לוי /  צילום: תמר מצפי
מיכל עבאדי/ צילום :תמר מצפי
טדי שגיא / צילום:יוסי כהן
מיכל הלפרין/ צילום:שלומי יוסף
שחר וייסר/ צילום:תמר מצפי
ליאורה עופר / צילום: ורדי כהנא
דוד מימון / צילום צילום  תמר מצפי
דודו זבידה/  צילום: יחצ
מוטי בן משה/ צילום: תמר מצפי
שלדון אדלסון / צילום:רויטרס
שאול אלוביץ/ צילום: תמר מצפי
פטריק דרהי / צילום: רמי זרנגר
משה גפני / צילום: תמר מצפי
איציק אברכהן/  צילום: סיוון פרג'
לילך אשר טופילסקי/ צילום:תמר מצפי
סמדר ברבר צדיק / צילום: תמר מצפי
אלדד פרשר/  צילום: תמר מצפי
גבי רוטר / צילום תמר מצפי
נתן חץ / צילום: תמר מצפי
אבי כץ: צילום: יונתן בלום
יעקב ליצמן /  צילום: פלאש 90
רון חולדאי/ צילום:איל יצהר
יובל שטייניץ / צילום: איל יצהר
ישראל כץ/ צילום: תמר מצפי
אבי נינקורן/  צילום: תמר מצפי
אמנון נויבך / צילום: תמר מצפי
נוחי דנקנר/ צילום: ענבל מרמרי
אליעזר פישמן /  צילום:שלומי יוסף
שמעון פרס / צילום:איל יצהר
איילת שקד / צילום: איל יצהר
17

איילת שקד
שרת המשפטים

לא בטוח שנאור ושקד היו מוצאות את עצמן ברשימה אילולא הוויכוח ביניהן. קיים ויכוח אם הקדנציה של שקד מלאה רפורמות כטענתה או שהיא לא כ"כ משפיעה. לגבי הכהונה של נאור בעליון יש הסכמה שהיא היתה שקטה למדי ללא מחלוקות משמעותיות. עם זאת המלחמה ששקד הכריזה על ה"אקטיביזם השיפוטי" עוררה מחלוקת שגרמה לנאור לצאת נגדה בחריפות רבה. האם תצליח שקד "לרסן" או "לפגוע" בביהמ"ש העליון, תלוי בעמדת הקורא, עדיין תלויה ועומדת

איילת שקד / צילום: איל יצהר

פרטים כלליים

גיל: 40
מצב משפחתי: נשואה לאופיר, טייס F-16 במילואים. לזוג שני ילדים.
השכלה: בעלת תואר B.Sc בהנדסת חשמל ובמדעי המחשב מאוניברסיטת ת"א

המאבק על פניו העתידיים של עולם המשפט

באוקטובר השנה עשתה שרת המשפטים, איילת שקד, צעד ראוי ונדיר במחוזות הפוליטיקה שלנו - היא פרסמה מאמר ארוך ומנומק שבו שטחה את תפיסת עולמה באשר לאופן שבו צריכה לפעול מערכת המשפט שעליה היא מופקדת. המאמר הוליד, בין היתר, ויכוח בין העיתונאי רביב דרוקר, לבין דוברה של שקד, פנחס וולף, בשאלה עד כמה משמעותית היא כהונתה של שקד כשרת משפטים, אם בכלל. דרוקר טען מעל דפי עיתון "הארץ" כי שקד עסוקה בעיקר בהצהרות ובכתיבת נאומים וכי היא לא ביצעה עד כה שינויים משמעותיים במערכת המשפט. וולף מיהר להגן על הבוסית ובמאמר תגובה שפרסם, גרס כי שקד ביצעה רפורמות משמעותיות בתחומים שונים. מי מהשניים צודק? האמת נמצאת איפשהו באמצע.

וולף צודק ששקד הביצועיסטית קידמה כמה מהלכים חשובים. בין היתר, את התיקון לחוק בנושא חדלות פירעון ופשיטת רגל, את קידום הרפורמה בלשכת עוה"ד שהביאה להארכת תקופת ההתמחות במשפטים ולאחרונה גם לשינוי מיוחל במתכונת בחינת ההסמכה של לשכת עוה"ד.

שקד הצליחה גם להעביר את חוק נציבות הביקורת על הפרקליטות, ומינתה לנציב את השופט דוד רוזן, שידוע כשופט אמיץ וחסר מורא, שלא יעשה חשבון לאף פרקליט שתוגש נגדו תלונה. היא קידמה גם חוקים נוספים וחשובים שהיו תקועים בצנרת זה שנים, וביחד עם נשיאת העליון, מרים נאור, מינתה שופטים רבים, בין היתר מהמגזר הערבי ולראשונה גם שתי שופטות בנות העדה האתיופית.

אבל גם דרוקר צודק שמהפכות של ממש במערכת המשפט, שקד, לפחות בינתיים, לא חוללה. הדגלים המרכזיים שהניפה שקד מיומה הראשון כשרת משפטים היו דגל המאבק באקטיביזם של בית המשפט העליון ודגל פיצול סמכויות היועץ המשפטי לממשלה. את השני נראה שהיא כבר זנחה, אולי בתקווה שהיועמ"ש, אביחי מנדלבליט, ימשיך לישר קו עם החלטות הממשלה ולא יפריע לה יתר על המידה בעבודתה.

מאבקה של שקד באקטיביזם של העליון לעומת זאת, נמצא בעיצומו, ולאחרונה הוא הביא אותה לקונפליקט קשה עם נשיאת בית המשפט העליון, מרים נאור. בקרוב תמנה הוועדה לבחירת שופטים ששקד יושבת בראשה, ארבעה שופטים חדשים לעליון. שקד רואה את הליך הבחירה כהזדמנות הטובה ביותר שיש לה ואולי היחידה שתינתן לה בקדנציה הנוכחית כשרת המשפטים, לשנות את פניו של העליון ולהפוך אותו מבית משפט אקטיביסטי, שמעז להתערב בהחלטות הממשלה והכנסת, כפי שקרה בנוגע למתווה הגז למשל, לבית משפט מרוסן יותר, שלפחות חלק משופטיו ינהגו באופן שמרני ויעדיפו שלא לפסול או להתערב בהחלטות הרשות המבצעת והרשות המחוקקת.

על הרקע הזה, עמדה שקד מאחורי הצעת חוק פרטית של חבר הכנסת רוברט אילטוב לבטל את הרוב המיוחס של 7 מתוך 9 חברי ועדה לבחירת שופטים, שנדרש כיום למינוי שופט לעליון. זאת, כדי למנוע משלושת שופטי ביהמ"ש העליון להכתיב את המינויים. נאור זעמה ושלחה לשקד מכתב קשה שבו הודיעה על הפסקת ההדברות ביניהן בנוגע למינויים. בהמשך, הושגה "הפסקת אש" בין הצדדים והשתיים חזרו לדבר, אבל המילה האחרונה עוד לא נאמרה. את הצעת החוק לביטול הרוב המיוחס, אותה כינתה נאור "אקדח שהונח על השולחן", עברה אל המגירה שבארון ושקד לא תהסס לשלוף אותה שוב בעת הצורך.

אם שקד תצליח לרסן ו"לשמרן" את בית המשפט העליון באמצעות ארבעת המינויים הקרובים של שופטים, תהיה זו מבחינתה גולת הכותרת של כהונתה כשרת משפטים ואפשר יהיה לומר שהיא הטביעה חותם על מערכת המשפט. מבחינתם של מתנגדיה במערכת המשפט ומחוצה לה, מדובר יהיה בתבוסה קשה ובפגיעה בבית המשפט העליון.

כתב: חן מענית

כל הכתבות בגלובס על איילת שקד

{0}
{8}
{1}

{2}
{3}

{4}

{5}
{0}

{1}

{2}
{0}

{1}

{2}

תובנה ניהולית

{0}
{1}

{0}

{1}
{0}
{1}

כל הכתבות בגלובס על {7}