גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מטרו

יבואנית אופנועים

עוד כתבות

שר התחבורה ישראל כ"ץ ועובדים סינים בפרויקט הרכבת הקלה./ צילום: רויטרס

מכה לבנייה במרכז הארץ: מהשבוע בולמת תוכנית המטרו מאות פרויקטים

את רכבות המטרו לא נראה בישראל לפני 2030, אלא שהחלטה חדשה של הוועדה לתשתיות לאומיות אוסרת על בנייה לעומק הקרקע בתוואי הפסים • המשמעות: פגיעה במאות בעלי קרקעות ובחברות שייאלצו לדחות פרויקטים ולערב את הוות"ל בבנייה

הרכבת הקלה בירושלים. משתלבת במרקם העירוני/צילום: נחשון פיליפסון

לא רק מטרו: היכן טמון העתיד של התחבורה הציבורית בישראל?

אחת המשימות הגדולות של ישראל היא קידום פתרונות תחבורה ציבורית בערים הגדולות • מהן מערכות ההסעות להמונים הנפוצות בעולם ומי מהן מתאימה למטרופולין המקומי

רכבת ישראל/צילום: ליהי אליהו

עוד צעד בדרך למטרו: הות"ל מקדמת תכנון מפורט לשלושת הקווים

מדובר בשלב נוסף בדרך להקמת רשת רכבות תחתיות בתל-אביב וערי הסביבה • המטרו יציע תחבורה רבת קיבולת ומהירה יותר בהשוואה לרכבת הקלה וישרת 450 מיליון נוסעים בשנה, לעומת 195 מיליון בקווי הרכבת הקלה

הרכבת התחתית בניו יורק / Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

איחורים של אחרים: הרכבת התחתית של ניו יורק בקריסה ותושבי העיר מעדיפים לעמוד בפקקים

מדינה שהשקיעה במשך שנים ברכב הפרטי והזניחה את התחבורה הציבורית • פוליטיקאים שעסוקים בחילופי האשמות ובכיפופי ידיים • נתון מזעזע שלפיו רק 68% מהרכבות מגיעות בזמן - ולא, הפעם לא מדובר בישראל • מערכת הרכבות התחתיות של ניו יורק בקריסה, ותושבי העיר כבר מעדיפים לעמוד בפקקים • איך זה קרה ומה אפשר ללמוד מזה? ניתוח G 

משה כחלון/ צילום:  איל יצהר

כחלון: צריך להתייחס לתחבורה הציבורית כמצב חירום ביטחוני

שר האוצר בכנס metroTLV: "חוק המטרו חייב להיות מלווה בריכוז סמכויות; אם מישהו חושב שהוא יצליח, עם כל המורכבות והאינטרסים של ראשי העיר, להעביר את הדבר הזה בקלות - שיהיה לו בהצלחה, ונתראה בעוד הרבה שנים"

רון חולדאי/צילום: איל יצהר

חולדאי: "התחבורה מנוהלת ע"י השר והמנכ"לית שלו. ואין להם יכולת"

ראש עיריית ת"א תקף את שר התחבורה ישראל כ"ץ בכנס metro TLV • "במשרד התחבורה לא הבינו שעידן הרכב הפרטי הסתיים"

מנואל טרכטנברג / צילום: שאטרסטוק

טרכנטברג: "ישראל תהיה חיייבת להעלות מסים, אין מנוס מזה"

פרופ' מנואל טרכטנברג התייחס בכנס metroTLV לבעיות התחבורה בארץ • "אי-אפשר להרים את כל הפרויקטים הגדולים, בין אם בתחבורה או במערכת הבריאות והחינוך, כשאנחנו עוסקים בכלכלת וודו - כשאתה אומר שאם תוריד מסים, תטיב עם העם"

מנכ"ל משרד האוצר, שאול מרידור / צילום: שלומי יוסף

שאול מרידור: "גם הציבור יממן את פרויקט המטרו, שעלותו 150 מיליארד שקל"

בשיחה עם עמירם ברקת, במהלך כנס metroTLV, הוסיף הממונה על התקציבים באוצר ואמר: "האיזון העדין חייב להיות כזה שבו אנחנו פועלים בצורה אחראית. האם נכון שמישהו בדימונה ישלם יותר מס הכנסה כדי להקים מטרו בגוש דן? התשובה היא כן, אבל עד רמה מסוימת"

רוני חזקיהו / צילום: תמר מצפי

"התועלת הכלכלית של המטרו - 10-16 מיליארד שקל בשנה"

כך העריך היום רוני חזקיהו, החשב הכללי במשרד האוצר, בכנס metroTLV • "הקמת המטרו היא חובה, אין שאלה של כן או לא"

יו"ר מטה הדיור זאב ביילסקי

"אם מישהו חושב שנוכל להסתדר בלי מטרו, הוא הוזה"

כך אמר היום זאב ביילסקי, ראש מטה הדיור הלאומי ולשעבר ראש עיריית רעננה, בכנס metroTLV • מנכ"ל נת"ע, יהודה בר און: "אפשר להשלים את פרויקט המטרו בתוך עשור"

ישראל כץ/ צילום: שלומי יוסף

השר ישראל כ"ץ בכנס metroTLV של נת"ע, מש' התחבורה ומש' האוצר: "הקו האדום יפעל באוקטובר 2021"

תושבי כפר שלם מחו מול באי הכנס, והשר כ"ץ התייחס: "המחמאה הגדולה ביותר היא שמפגינים נגדי על מה שיהיה בקווים הבאים" • "הקו האדום יפעל ראשון, 22 ק"מ מתוך 24 ק"מ של המנהרות נחפרו כבר"

רכבת ישראל, נתיבי איילון - תל אביב / צילום: איל יצהר

כאן (לא) ייבנו בקרוב: למה הסיכוי שנראה בעתיד הקרוב מטרו בתל אביב או שדה תעופה חדש הוא אפסי

משרד ראש הממשלה פרסם בשבוע שעבר רשימה ארוכה של פרויקטים גדולים בתחומי התחבורה והתשתיות, שביצועם אמור להתחיל עד 2022 • בולטים בחסרונם כמה מהפרויקטים המדוברים ביותר בתקופה האחרונה, שלא תוקצבו

עבודות הרכבת הקלה בתל אביב/ צילום: איל יצהר

פתרון של 1990 לא מתאים ל-2050

תוכנית המטרו שבה יושקעו מאות מיליארדי שקלים לא מתאימה לעולם התחבורתי של העתיד

פקקי תנועה/   א.ס.א.פ קריאטיב / Shutterstock : צילום

בעקבות הבחירות: חוק המטרו יחכה לממשלה הבאה ואתם תמתינו בפקק

החוק שיאפשר את התחלת הביצוע של פרויקט התחבורה הגדול ביותר בישראל, לא יקודם עד לאחר הבחירות, מה שיוביל לעיכוב בלוח הזמנים של התוכנית • פרויקט המטרו יעבור ב-24 רשויות ולכן צפוי להיתקל בבעיות ביורוקרטיות רבות וחוק המטרו אמור לתת לכך פתרון

שאול מרידור / צילום: שלומי יוסף

שאול מרידור: "אם בעלי שדה הגז תמר לא יורידו מחירים - הם לא ימכרו"

הממונה על אגף התקציבים במשרד האוצר בשיחה על ההתייקרויות במשק ("אנחנו לא באירוע של גל התייקרויות") • על מחירי הגז מהמאגר הישראלי תמר ("תמר תוריד מחירים ואם היא לא תוריד מחירים, היא לא תמכור") • ועל פיקוח על המחירים ("הדרך היחידה לדעת כמה עולה לתנובה לייצר קוטג' היא לייצר לתנובה תחרות"

פקקים

חולצי הפקקים: 8 פרויקטים שיאפשרו לנו (אולי) עתיד תחבורתי שפוי יותר

מהשלמת חשמול הרכבת, דרך סלילת הנתיבים המהירים, תוספת המסילה הרביעית באיילון ועד הרגע שבו יושלם המטרו בגוש דן • בדיקת "גלובס" מגלה - מהם הפרויקטים שאמורים להוציא אותנו מהפקק, מהי עלות התקציבים, איפה הם עומדים, ומה הסיכוי שהם באמת ישנו את חיינו?

הרכבת הקלה בתל אביב \ צילום: איל יצהר

מטרו בגוש דן: למה האתגר הזה גדול עלינו בכמה מספרים?

האתגר נראה גדול ממידותינו, כי לפחות עד היום קידום התשתיות במדינת ישראל היה ביטוי לכל התכונות הרעות של הישראלים - מחובבנות, חוסר אמון, הסתמכות על פתרון בעיות באלתור במקום בתכנון מסודר • פרשנות

הרכבת הקלה, עבודות בקרליבך/ צילום: רפי קוץ

8 שנים בלי לקוחות: מי יפצה את בעלי העסקים בתוואי המטרו?

בתקציב העתק של המטרו (100-150 מיליארד שקל), שמקבל קדימות גבוהה במשרד האוצר, נושא הפיצוי לבעלי העסקים בתוואי העבודות לא נדון נכלל • הגישה של המדינה אומרת שבעלי הנדל"ן באזור העבודות ירוויחו ובגדול לאחר שיופעל המטרו, ערך נכסיהם יעלה באופן משמעותי - ולכן אין סיבה לפצותם

שאול מרידור ממשרד האוצר  וגרנוט שטרובה ממקינזי./ צילום:יחצ

"המטרו במטרופולין תל-אביב - אחד מעשרת הפרויקטים הגדולים מסוגו בעולם"

חברת הייעוץ מקינזי, שהגישה לאוצר את המלצותיה לתוכנית המטרו של תל-אביב, מזהירה: "פרויקטים כאלה עלולים להסתיים לעתים בחריגה תקציבית של 500%" • גרנוט שטרובה, בכיר במקינזי: "זו תהיה טעות פטאלית אם ישראל תצא לפרויקט לפני שתכיר את כל הסיכונים"

פקקים/צילום:איל יצהר

בלעדי פרויקט המטרו של תל-אביב: המדינה תממן 50%, הציבור ובעלי העסקים - את היתרה

לפי התוכנית שהגישה מקינזי למשרד האוצר, המדינה תידרש לממן רק 50% מעלות הפרויקט להקמת המטרו בתל-אביב, שעלותו צפויה להסתכם ב-150-100 מיליארד שקל עד להשלמתו ב-2030 • המשמעות: הפרויקט יחייב השתתפות במימון מצד הסקטור העסקי, הרשויות המקומיות, בעלי עסקי ונכסים בתוואי • משרד האוצר נוטה לאמץ את המודל שאומץ בעולם וכולל השתתפות התושבים במימון