גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סגירה צורמת באחוזת בית: ת"א 35 צלל ב-4.5%, אל על התרסקה ב-7.4%

חברת התעופה אל על דיווחה על פגיעת וירוס הקורונה בהכנסותיה ●ת"א 35 צלל ב-7.1% השבוע ●  דלק צללה ב-9%, פריגו ב-17%, טבע ב-6% ● הפאניקה בשווקים מעבר לים נמשכת: ירידות של 3% באירופה, וול סטריט צבועה באדום בוהק

בורסת תל אביב סיקור שוטף / צילום: איל יצהר, גלובס
בורסת תל אביב סיקור שוטף / צילום: איל יצהר, גלובס

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

17:25

יום המסחר האחרון לשבוע זה בבורסה בתל אביב ננעל בטון צורם בצל הנפילות בשווקים מעבר לים נוכח התפשטות נגיף הקורונה מעבר לגבולותיה של סין.

מדד ת"א 35 צלל ב-4.5%, ת"א 90 איבד 0.3%, מדד הבנקים נפל ב-2.95%. מדד ת"א ביומד נפל ב-6.8%, מדד ת"א נפט גז 5.2%, ת"א גלובל בלו טק נפל ב-4.5%.

בסיכום שבועי, מדד ת"א 35 צלל ב-7.1%, ומתחילת השנה ירד ב-4.8%; ת"א 90 נפל ב-8.1%, ומתחילת השנה ירד ב-4.3%; מדד ת"א נפט-גז איבד השבוע 13.8%, ומתחילת השנה צלל ב-30%.

כל מניות מדד ת"א 35, מלבד אורמת , נצבעו באדום בוהק. אל על  התרסקה ב-7.5%, דלק  נפלה ב-7.9%, פריגו  קרסה ב-17%. לייבפרסון  נפלה ב-8.6%, גזית גלוב  צללה ב-7%, עזריאלי  ביותר מ-5%, מליסרון  בכ-5%, אנרג'יאן  איבד כ-3%.

16:16

חברת התעופה אל על  הודיעה כי היא צופה פגיעה של 50-70 מיליון דולר בהכנסות כתוצאה מהשלכות נגיף הורונה. בנוסף החברה מבטלת את הטיסות לאיטליה למשך שבועיים (מילאנו, ונציה, רומא וכן נאפולי בטיסות סאן דור) החל ממחר, יום שישי 28/2/20 ועד לתאריך 14/3/20. גם הטיסות לבנגקוק יבוטלו: מיום שני 2/3/20 ועד 27/3/20 (המראה אחרונה לבנגקוק ביום ראשון, 1/3/20 ומבנגקוק לת"א ביום שלישי, 3/3/20). כצפוי אל על נאלצת לדחות את פתיחת הקו שלה לטוקיו.

15:15

הירידות בבורסת ת"א מתחזקות ושלושת המדדים המובילים מאבדים קרוב ל-3%. אחרי יומיים של רגיעה יחסית שבו ירידות השערים החדות ביום המסחר החמישי והאחרון לשבוע, והאחרון לחודש פברואר.

החוזים העתידיים בארה"ב מצביעים על מגמה שלילית לקראת פתיחת המסחר שם ומגמה שלילית מאפיינת את המסחר גם בבורסות בולטות רבות נוספות ברחבי הגלובוס.

ברקע לכיוון השלילי המאפיין שוב את המסחר, שוב חלה עלייה בחששות המשקיעים מהמשך התפשטות וירוס הקורונה מסין, ומהשלכותיו על המשך הצמיחה הגלובלית.

מגמה שלילית נרשמת גם במסחר באג"ח הקונצרניות ובאפיק החוב הממשלתי כיוון המסחר חיובי.

כאמור, הירידות היום מגיעות אחרי יומיים של רגיעה ברף חששות המשקיעים מהווירוס הסיני, שנרשמה אחרי פתיחת שבוע דרמטית שהתאפיינה בירידות שערים חדות.

כך, בסיכום שבוע המסחר הנוכחי על רקע "בהלת הקורונה", הבורסה בתל-אביב נחלשת בכ-5%, ומתחילת השנה היא מציגה ירידה של כ-3%.

בלאומי שוקי הון העריכו היום, כי "בימים הקרובים המסחר התנודתי והעצבני יימשך ואולי אף יתגבר. זאת, לאור העובדה שחברות מתחילות לפרסם אזהרות רווח והכנסות כפי שהזהירה אתמול בלילה חברת מיקרוסופט".

יחד עם זאת, בלאומי שוקי הון הוסיפו, כי "נראה כי אם גם בעולם המערבי המגפה תיעצר בשלב מסוים, כפי שנראה המצב בסין, ייתרן שנראה התייצבות בשווקים. יש לזכור כי רמת הנזילות בעולם גבוהה מאוד והורדות ריבית בארה"ב, לצד ירידת התשואות החדה, יחזירו בשלב כלשהו את האטרקטיביות היחסית של שוקי המניות".

לפי לאומי שוקי הון, "התפשטות נגיף הקורונה בעולם המערבי צפויה להמשיך את התנודתיות והעצבנות בשווקים. עם זאת, נראה כי ירידות השערים בשוקי המניות בסופו של דבר ייצרו הזדמנויות השקעה על רקע העובדה כי לא צפוי מיתון בעולם".

הירידות שנרשמות היום הן רוחביות, ושוב עם המדדים שבולטים בצד השלילי נמנים הנפט והגז והביטוח, שיורדים ביותר מ-3.5%, עם ירידות של יותר מ-6% ביחידות ההשתתפות של נאוויטס פטרוליום , תמר פטרוליום  ורציו פטרוליום , וירידות של כ-5% במניות הראל השקעות  ושל 3.5% באלטשולר שחם גמל . עם הירידות היום, משלים מדד הנפט והגז צניחה של קרוב ל-30% מתחילת השנה, ואילו מדד הביטוח "מסתפק" בירידה של כ-13% מתחילת 2020.

בצד השלילי של מדד ת"א 35, המניות הדואליות של לייבפרסון   ופריגו   צונחות בכ-7%-6%, ומניות קבוצת דלק  ובזן  משילות מערכן כ-5%-4%.

מניית אורמת טכנולוגיות   נסחרת בעליות של כ-0.5%, אחרי צלילה של כ-13% שהציגה אתמול על רקע פרסום תוצאותיה הכספיות לרבעון הרביעי ולשנת 2019.

מניית אל על  מאבדת 7%, לאחר שהחברה דיווחה היום כי נגיף הקורונה יגרום לפגיעה של עד 70 מיליון דולר בהכנסותיה.  

עוד במסחר, מניית דלתא  ממשיכה לאבד גובה על רקע החששות מהשפעות וירוס הקורונה על תוצאותיה הכספיות השנה, והיום היא יורדה בכ-5% אחרי שאתמול צנחה ב-9% לאחר פרסום דוחותיה הכספיים עם התייחסות להשפעות התפשטות הווירוס על פעילותה.

חברת באטמ   דיווחה היום, כי "פיתחה ערכת דיאגנוסטיקה לווירוס הקורונה", ומנייתה מגיבה לעדכון בזינוק של יותר מ-25%, במחזור מסחר גדול מהרגיל.

13:30

ירידות השערים מחריפות והמדדים המרכזיים מאבדים כ-2%. מניית אורמת   בולטת נגד המגמה ועולה ביותר מ-1%, לאחר שאתמול התרסקה בעקבות פרסום דוחות ועזיבת המנכ"ל.

בצד השלילי ממשיכה מניית לייבפרסון   להיחתך, ומאבדת יותר מ-7%. החברה לישראל  מאבדת 4.5%, בזן  יורדת ב-3.5% וירידה דומה נרשמת במניית מליסרון , שפרסמה אתמול דוחות

מניית חברת הביטוח מגדל מאבדת כ-2%. היום פורסם כי גיא פישר ינהל את חטיבת ההשקעות בקבוצה.

מניית באטמ   מרכזת מחזור חריג וטסה ב-25% לאחר שפרסמה כי פיתחה ערכת דיאגנוסטיקה לאבחון קורונה.

מדד הנפט והגז מאבד 3%, ומדד הבנקים יורד בכ-2% בהובלת צניחה של כמעט 3% במניית לאומי . אתמול פרסם הבנק את הדוחות השנתיים שלו.

מניית מידאס צונחת ב-7%, לאחר שנסקה אתמול ב-60% בעקבות עסקה עם רני צים.

11:00

ירידות שערים חדות של יותר מ-1.5% בשלושת המדדים המובילים בת"א. מדד הנפט והגז מאבד 2.5%. מניית לייבפרסון   מובילה את הירידות וצוללת בכ-6%, וכ-120 מתוך מניות מדד ת"א-125 נסחרות באדום. נגד המגמה בולטת מניית באטמ   שנוסקת בכ-16%, לאחר שהחברה הודיעה על פיתוח ערכה לאבחון קורונה. אופקו   רושמת אף היא עליות קלות.

בין היורדות הגדולות בולטות גם מניות אנרג'יאן   ופתאל .

10:00

המסחר בבורסת ת"א נפתח בירידות חדות של כ-1.2% במדדים. 

06:00

יום המסחר האחרון לשבוע זה בבורסה בתל אביב צפוי להיפתח היום (ה') בהמשך לנעילה המעורבת אמש בוול סטריט, ובהמשך מגמה המעורבת שנרשמה אתמול במסחר בתל אביב. 

בינתיים, התפשטות נגיף הקורונה מחוץ לגבולותיה של סין ממשיכה להדיר שינה מעיני המשקיעים. אתמול (ד') דווח על הצטרפותן של נורבגיה, צרפת, אוסטריה וארה"ב לרשימת המדינות בהן דווח על נדבקים בקורונה. יו"ר רשות המזון והתרופות האמריקאית (FDA) הזהיר מפני התפשטות הנגיף ואף אמר כי אנחנו על הסף לקבוע כי מדובר במגפה.

עונת הדוחות לרבעון הרביעי של השנה ושל 2019 כולה נמשכת. אורמת תמשיך לרכז עניין לאחר התרסקות של כ-13% אתמול עם פרסום הדוחות, לצד עזיבת המנכ"ל. מידאס תמשיך לעורר עניין לאחר שזינקה ב-61% אתמול על רקע ההודעה של רני צים על מזכר עקרונות לרכישת מניות השליטה בחברת הנדל"ן המקרטעת.

גם חלל תקשורת תרכז עניין לאחר זינוק חד אתמול כשהחברה עדכנה על הסכם שנחתם בינה לבין חברת yes "למתן שירותי תקשורת לוויינית", ועל מימוש אופציה להארכת הסכם שירותי תקשורת מהלוויין "עמוס 7".

אמש בניו יורק מדד הדאו ג'ונס איבד 0.45%, או 100 נקודות, מדד הנאסד"ק עלה בכ-0.2%. הבוקר, החוזים העתידיים בניו יורק יורדים ב-1.4%.

אתמול בבורסה מדד ת"א 35 עלה ב-0.25%, ת"א 90 איבד 0.4%, ומדד הבנקים קפץ ב-1.5%. 

עוד כתבות

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה"ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עמי את הכאב האיום של המלחמה"

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה האחד מגיע משוק התקשורת, השני בנקאי ותיק ושניהם יעמדו בראש אפליקציות תשלום מובילות ● איך עמית דדוש ואריק פרישמן ישפיעו על התשלום הדיגיטלי?

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לאישור תובענה ייצוגית, נטען כי האחים יוסי ושלומי אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק לבעלי המניות מהציבור בסכום הנע בין 146-232 מיליון שקל

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח, והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת בצעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לאמריקה וכיצד תושפע הפעילות בישראל

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"