מידאס של שוק ההון: רני צים ממשיך לרכוש חברות במשבר, והמניות מזנקות

חברת מרכזי הקניות הבורסאית של צים צפויה לרכוש את השליטה במידאס, הפועלת עימה להקמת מרכזים מסחריים ביישובים ערביים, תמורת 50 מיליון שקל • צים: "אומנם בימים אלה, על רקע בהלת הקורונה, השוק קצת מבולבל, אבל זו עסקה אסטרטגית לטווח ארוך"

רני צים / צילום: איל יצהר
רני צים / צילום: איל יצהר

איש העסקים הנזיל רני צים לא נח, עם עסקה שלישית בשלושה שבועות לרכישת שליטה או כניסה לשותפות בחברות בורסאיות, הנמצאות בדרך כלל במצב פיננסי מאתגר. כמעט מיותר לציין כי אזכור שמו של צים בעסקות אלה מקפיץ את מניות החברות העומדות על הפרק.

היום (ד') עדכנה חברת רני צים מרכזי קניות , שנמצאת בשליטת צים, כי חתמה על מזכר עקרונות לרכישת מניות השליטה בחברת הנדל"ן המקרטעת מידאס , שותפתה בפעילות של הקמת וניהול מרכזים מסחריים ביישובים ערביים. במסגרת העסקה צפויה רני צים לשלם כ-50 מיליון שקל עבור כ-62% מהון מניותיה של מידאס, לפי מחיר של קצת יותר משקל אחד למניה - מחיר המשקף למידאס שווי שוק של כ-80 מיליון שקל.

מניית מידאס, שנסחרה הבוקר בבורסה במחיר של כ-50 אגורות, הגיבה לעדכון של צים בזינוק, שהגיע בשעות הצהריים עד ל-60% (במחזור מסחר לא גדול), ועלתה לשווי שוק הנע סביב 60 מיליון שקל - עדיין נמוך משמעותית ממחיר העסקה הצפויה. במסגרת תנאי העסקה נקבע כי בתוך כחודשיים ממועד החתימה על הסכם מפורט, תשלם רני צים 70% מהתמורה לבעלי המניות במידאס - ובהם קורין אוונס, יוסף ורן שטיינמן, יאיר רוטלוי ואבישי אברהם - והיתרה תשולם בהמשך.

העסקה בין הצדדים כפופה לכמה תנאים ולבדיקת נאותות שתעשה רני צים, ובהשלמתה תסתיים העסקת המנכ"לים המשותפים של מידאס, רן שטיינמן ואבישי אברהם, וישונה הרכב דירקטוריון החברה. 

מידאס ורני צים שותפות בפעילות של מרכזים מסחריים במגזר הערבי, שם לדבריהן, מזהות החברות פוטנציאל גדול. רני צים, מנכ"ל ויו"ר החברה הבורסאית הנושאת את שמו, אמר היום: "רכישת מידאס נעשית כחיזוק פעילות הליבה של החברה בתחום הקניונים במגזר הערבי, ותסייע לנו לצמצם עלויות מטה. אומנם בימים אלה, על רקע בהלת הקורונה, השוק קצת מבולבל, אבל אנחנו רואים בעסקה הזו עסקה אסטרטגית לטווח ארוך. המגזר הערבי מהווה מנוע צמיחה מאוד חזק, ואנחנו השחקן המוביל שם, עם פיתוח של שישה-שבעה פרויקטים, שבמהלך 2020-2021 יהיו בביצוע. בשני הקניונים שלנו שכבר עובדים, באום אל-פאחם ובירכא, יש ביקושים גבוהים ופדיונות גבוהים". 

העסקאות של רני צים מקפיצות את מניות החברות אליהן הוא נכנס
 העסקאות של רני צים מקפיצות את מניות החברות אליהן הוא נכנס

מלבד השותפות בקניונים במגזר הערבי, מחזיקה מידאס בשני נכסים בבריטניה, שאותם צפויה רני צים לממש, אם וכאשר העסקה בין הצדדים תושלם, וכן היא שותפה במתחם המסחר והבילויים "גני שרונה" במרכז תל אביב, סמוך למתחם הקריה ולרחובות ארניה וקפלן.

"תוכנית כניסה משמעותית לאנרגיה סולארית"

מלבד מרכזי הקניות במגזר הערבי, רני צים מרכזי קניות יוזמת ומנהלת מרכזים מסחריים בישראל, בעיקר באזורי פריפריה, ונסחרת בשווי של כ-520 מיליון שקל, אחרי שמנייתה הכפילה את ערכה בשנה האחרונה. 

העסקה מול מידאס נעשית כשבועיים וחצי לאחר שהחברה סיכמה על מתן הלוואה בהיקף של כ-47 מיליון שקל לחברת האנרגיה ברנמילר , במטרה להבטיח את מימון המשך פעילותה. רוב ההלוואה מיועדת לפיתוח הפרויקט המרכזי של ברנמילר - תחנת הכוח "רותם 1" - הממוקם בפארק התעשיות רותם שבסמוך לדימונה, והכולל הקמה והפעלת תחנת כוח לייצור חשמל באמצעות שילוב אנרגיה מקרינת השמש ומגז טבעי, שיימכר לחברת החשמל. במועד השלמת העסקה, הכפופה לכמה תנאים, ייכנס לתוקף הסכם שליטה משותפת בין רני צים לבין אבי ברנמילר, מייסד חברת האנרגיה ובעל השליטה בה, המכהן כמנכ"ל וכיו"ר שלה. בהמשך תוכל רני צים להשתלט על פרויקט "רותם 1". מניית ברנמילר הגיבה לעסקה בקפיצה של כ-30% במועד העדכון אודותיה, ומאז השלימה זינוק של כ-70% בערכה.

בעניינה של ברנמילר אמר היום צים: "תוכנית העבודה שלנו כוללת גם כניסה משמעותית לפעילות אנרגיה סולארית, והעסקה מול ברנמילר תחזק את הפוקוס של החברה בתחום זה. אנחנו כרגע נכנסים לעסקה במודל של שותפות, ויכולים להמיר את ההלוואה למניות 'רותם 1', שהוא נכס נהדר, ובסך הכל בעסקה הזו אנחנו מגודרים מכל הכיוונים".

ימים ספורים לפני העסקה מול ברנמילר, חתם צים באמצעות החברה הפרטית שלו רני צים אחזקות על עסקה לרכישת מניות השליטה בחברת האשראי החוץ-בנקאי פי.אל.טי פיננס . את השלב הראשון בעסקה, לרכישת כ-10% ממניות פי.אל.טי מידיו של בעל השליטה הנוכחי, שרון פלאצ'י, צים כבר השלים, בהשקעה של כמה מיליוני שקלים, והיום עדכנה החברה על כוונתה להתקשר בהסכם לקבלת הלוואה מצים בהיקף של 20 מיליון שקל. בהמשך, בכפוף לקבלת היתר להעברת השליטה לצים, הוא צפוי לרכוש כ-35% ממניותיה של פי.אל.טי מידי פלאצ'י בהשקעה של כ-9 מיליון שקל. במועד העדכון אודות העסקה מול צים, מניית פי.אל.טי כמעט והכפילה את שווייה - ומאז השלימה זינוק של כ-180%.

בעניינה של פי.אל.טי הדגיש צים, המחזיק בפעילות אשראי חוץ-בנקאי מצומצמת, כי העסקה אינה קשורה לפעילות מרכזי הקניות שלו: "נכנסנו לפלטפורמה ונדע לייצר שם עבודה. שוק האשראי החוץ-בנקאי הוא שוק מאוד סקסי ותחום פעילות מאוד צומח. אנחנו מכירים הרבה ספקים וקבלנים שאתם אנחנו יכולים לעבוד בענף זה, ואחרי השלמת העסקה נציג את התוכניות שלנו, אבל יש עוד הרבה לאן לצמוח בענף האשראי החוץ-בנקאי".

לגבי התחרות הצפויה מול אחיו, עדי צים, בעלי השליטה בחברת המימון אס.אר אקורד, הנסחרת בשווי של כמעט מיליארד שקל, ציין צים כי "יש מספיק פעילות בענף הזה, אנחנו ממש לא הולכים לריב ולהתחרות".