מנכ"ל לאומי: "בתרחיש פסימי קיצוני התפשטות הקורונה תאט את צמיחת המשק לפחות מ-2% בשנת 2020"

כך אומר חנן פרידמן, מנכ"ל הבנק, שסיכם את 2019 עם רווח נקי של כ–3.52 מיליארד שקל ושיפור בתשואה להון שעלתה ל–9.8% • מחלק דיבידנד בהיקף 297 מיליון שקל לצד רכישה עצמית של מניות ב–700 מיליון שקל • גידול של 3.6% חל בהיקף האשראי שהבנק מעמיד לציבור, לכ–282.5 מיליארד שקל

בנק לאומי  סיכם את שנת 2019 עם רווח נקי בהיקף כ-3.52 מיליארד שקל, גידול של כ-8.1% ביחס לרווח הנקי שרשם ב-2018, כשהוא מציג שיפור בשורת התשואה להון שעלתה מ-9.5% ל-9.8% בשנה החולפת. לצד הדוחות הכספיים השנתיים הראשונים אותם מציג חנן פרידמן כמנכ"ל הבנק, לאומי ממשיך בחלוקת דיבידנד, והפעם בהיקף של 297 מיליון שקל. במקביל ממשיך הבנק ברכישה עצמית של מניותיו, עם תוכנית שלישית לרכישה עצמית בהיקף של עד 700 מיליון שקל. 

את הרבעון הרביעי ב-2019 סיכם לאומי עם רווח נקי של 742 מיליון שקל - גבוה ב-7.8% מהרווח ברבעון המקביל שנה קודם אך נמוך מכל הרבעונים שקדמו לו ב-2019. בשנה החולפת לאומי הושפע ממהלכים חד פעמיים, ובראשם מכירת לאומי קארד (שהפכה למקס). כך, בנטרול השפעת לאומי קארד, התשואה להון הייתה 9.2% לעומת 9% ב-2018, בנטרול דומה.

בהקשר זה, נציין כי ב-2019 רשם לאומי הכנסות מימון שאינן מריבית בסך כ-1.69 מיליארד שקל, בהשוואה ל-682 מיליון שקל ב-2018. בין היתר רשם הבנק רווחים לפני מס של 314 מיליון שקל ממכירת לאומי, של כ-71 מיליון שקל ממכירת סופר פארם ורווח של כ-52 מיליון שקל ממכירת ושערוך שב"א. ב-2018 נרשם רווח ממכירת אבגול תעשיות בסך כ-121 מיליון שקל, ולצדו רווחים של 96 מיליון שקל ממכירת מימון ישיר ושל כ-47 מיליון שקל ממכירת החזקות בבורסה.

בסיכום 2019 ניתן לראות גידול של 3.6% בהיקף האשראי שהבנק מעמיד לציבור, לכ-282.5 מיליארד שקל, לצד זאת לאומי הושפע לרעה מהתנודות במדד, דבר שקורה ברמה ענפית, שגרעו כ-200 מיליון שקל מהשורה התחתונה שלו, וזאת לצד קיטון בהכנסות מעמלות שהבנק גובה. עם זאת, לאומי מציג איתנות גבוהה עם יחס הון עצמי רובד 1 של כ-11.9%, כאשר יחס ההון הכולל הסתכם בכ-15.7%. 

תוצאות בנק לאומי בשנת 2019
 תוצאות בנק לאומי בשנת 2019

"התחלנו להיערך לעידן הבנקאות הפתוחה"

לאומי, כמו יתר הגופים במשק, בוחן בימים אלה את השפעות התפרצות נגיף הקורונה על עסקיו. "להערכתנו, בתרחיש המרכזי שמניח השתלטות על המגפה עד סוף מרץ, צפויה פגיעה מתונה בצמיחת המשק העולמי. עם זאת, התממשות של תרחיש פסימי יותר, שהסתברותו נמוכה יחסית, ולפיו ההשתלטות על המגפה תארך עוד חודשים ומעבר לרבעון הראשון, עלולה להאט את צמיחת המשק הישראלי ב-2020 באופן משמעותי, כך שהצמיחה עלולה להיות נמוכה מ-2%", מסר היום המנכ"ל פרידמן. הוא ציין כי "הבנקים לא נמצאים במעגל הראשון שיספוג את גלי ההדף, וההשפעה עליהם תהיה עקיפה ומאוחרת יחסית".

לצד הקורונה, על הפעילות העסקית במשק שנראית איתנה בסך הכול מעיב ענן בדמות הבחירות החוזרות ונשנות והשיתוק בניהול המדינה.

הקיפאון הפוליטי מורגש?

פרידמן: "כן, בעיקר בקרב עסקים קטנים ובינוניים שהם ספקים של גופים ממשלתיים, שחלקם נמצאים בבעיה תזרימית כי הממשלה לא מעבירה או מאשרת תקציבים וגם לא חותמת על חוזים חדשים. לכן הצענו לאותם עסקים עם מצוקה תזרימית הלוואת גישור לחצי שנה, בריבית מועדפת".

לאומי שם דגש על התחום הדיגיטלי. זה יישמר גם תחת כהונתך? כיצד אתם נערכים לעידן הבנקאות הפתוחה והתחרות מצד חברות הפינטק?

"הטכנולוגיה משנה את המודלים העסקיים בקצב אקספוננציאלי. אין ספק שבשנים הקרובות הבנקים בישראל, כמו גם בעולם, יעברו למודל של בנקאות פתוחה ויהפכו להיות סוג של אינטגרטור לפינטקים ולשירותים פיננסיים. בלאומי כבר התחלנו להיערך לעידן הבנקאות הפתוחה, עם שיתופי פעולה נרחבים עם עסקי פינטק שמחוברים אלינו. בנוסף, העובדה שיש לנו את פפר, הפועל על מערכת ליבה חדשה ונפרדת, נותנת לנו יתרון משמעותי בהקשר זה במבט קדימה".

לאומי ממשיך להציג שיפור ביחס היעילות, שבסוף 2019 עמד על 56.8%, בהשוואה ל-60.6% בסיכום 2018. כמו כן, ההוצאות בגין הפסדי אשראי הסתכמו לכ-0.22% מתיק האשראי, בהשוואה לשיעור של 0.15% מהתיק ב-2018, כשההוצאות התפעוליות גדלו בכ-3.5%, בין היתר בשל מענק החתימה בגין ההסכם הקיבוצי והוצאה חד פעמית בגין החלפת סדרות אג"ח של הבנק.

לצד פרסום הדוחות, הודיע היום הבנק, בראשות היו"ר החדש ד"ר סאמר חאג' יחיא, על יבוא של מנהל בכיר מבנק מזרחי טפחות - אורי יוניסי, שמצטרף ל"צוות ההנהלה הבכירה של לאומי", ויהיה כפוף לאילון דחבש, ראש החטיבה הבנקאית. המינוי מלמד על כוונות לאומי להתרחב באשראי הקמעונאי, לאור העובדה שיוניסי שימש בתפקידו האחרון במזרחי כסגן מנהל החטיבה הקמעונאית ומנהל זרוע המשכנתאות.