גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אגרת גודש

אגרת נסיעה בכביש מהיר או בחלק מנתיביו המוטלת לפי רמת העומס

עוד כתבות

איליה כץ, סגן הממונה על התקציבים באוצר, בכנס התשתיות של גלובס / צילום: שלומי יוסף

איליה כץ מהאוצר: "עובדים ליישם את אגרות הגודש, ללא שיתוף משרד התחבורה"

נציגי האוצר והמגזר העסקי עסקו בכנס התשתיות של גלובס בשאלה "מי יממן את פרויקט הענק" שמתוכנן בישראל, כאשר הגדול שבהם הוא מיזם המטרו • סגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר, איליה כץ, התייחס גם לטענה של בעלי נכסים בסמוך לתוואי המטרו המתוכנן, שאמורים לשלם היטלי השבחה גבוהים כחלק מהתוכנית למימון הפרויקט

מימין: ינקי קוינט, יעל סלומון, משה (שיקו) זאנה, נעה סגל ואושרת דוד / צילום: שלומי יוסף

"סידור עבודה לחברים": כך עוד לא שמעתם את מנהל רשות החברות מדבר על משרד האוצר

דיון סוער התפתח בפאנל שהתקיים בכנס התשתיות של גלובס • ינקי קוינט, מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל ומ"מ מנכ"ל רשות החברות, תקף את נת"ע ואת המשרד המנהל את קופת המדינה וטען: "כל שקל שיוצא לחברה ממשלתית מתעכב בגללם" • אושרת דוד מהאוצר ענתה לו: "הקמת חברה חדשה לא תעזור" • נת"ע: "דבריו של קוינט עולים כדי דיבה ופגיעה ישירה במאות עובדים" • וגם: מנכ"ל הרכבת מדבר על התוכניות העתידיות של החברה

משה בן זקן, מנכ''ל משרד התחבורה, בשיחה עם אסף זגריזק בכנס התשתיות 2024 / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל משרד התחבורה בראיון ראשון: "חברה חדשה צריכה לנהל את המטרו"

משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה, הבהיר בכנס התשתיות של גלובס: "המטרו הוא תשתית לאומית, וצריכה להיות לו חברה נפרדת" • על אגרת הגודש: "אנחנו חושבים שבעת הזו זה לא נכון להטיל אגרות על מי שנוסע מהדרום לכיוון המרכז"

טעינת כלי רכב חשמליים / צילום: Associated Press, David Zalubowski

למה באוצר דוחפים תשלום מס על כל קילומטר ברכב חשמלי

בתקציב המעודכן ל־2024 צפויה לעבור גם החלטת הממשלה על החלת מס נסועה על כלי רכב חשמליים - 15 אגורות לכל ק"מ • הצעד אומנם עורר חילוקי דעות באשר להשפעה הסביבתית מול המאבק בגודש, אך באוצר דווקא תומכים בו • אלו הסיבות

פקקים בנתיבי איילון / צילום: Shutterstock

האוצר: אין פתרון לפקקים עד ל־2030, מלבד החלת אגרות גודש

לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, ב־2050 תהיה מדינת ישראל הצפופה ביותר בעולם המערבי ביחס של מספר אנשים לקמ"ר • הפתרון לטווח הזמן המיידי לפי האוצר: ניהול ביקושי התנועה - כלומר הטלת אגרות גודש והעלאת מחירי החניה הציבורית

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הרכבת לאילת נותרה מאחור: סדרי העדיפויות החדשים של שרת התחבורה

עם כניסתה לתפקיד הצהירה מירי רגב על פרויקטים מרכזיים שתקדם במשרד התחבורה, בהם: מסילות רכבת לקריית שמונה ולאילת ורפורמת התעריפים • בפועל, התוכניות זכו לתקציב נמוך ויתקשו להתקדם משמעותית • מנגד, כבישי יהודה ושומרון זכו לעדיפות תקציבית מובהקת

שרת התחבורה מירי רגב, תקציב המשרד השאיר את רוב ההבטחות בחוץ / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

תקציב משרד התחבורה: מרבית ההצהרות של רגב נותרו באוויר

למרות הצהרותיה של רגב עם כניסתה לתפקיד, משרדה התחייב לקדם את המטרו • רכבות לקריית שמונה ואילת תוקצבו רק לשלב תכנוני ב-200 מיליון שקל, נת"צים ימשיכו להיבנות ומס הגודש לא בוטל • ומה עלה בגורל השאטלים הימיים?

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

משרדי התחבורה והאוצר הגיעו להסכמות בנוגע לתקציב

תקציב התחבורה שנחתם הערב כולל בין היתר תוכנית חומש בעלות 30 מיליארד שקל • חזונה של רגב לרכבות לקריית שמונה ולאילת זכה לתקצוב של 200 מיליון שקל בלבד • ומה ככל הנראה יישאר בחוץ?

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הדילמה של מירי רגב: לוותר על אגרת הגודש או על תקציבי עתק

עפ"י הסכם בין משרד התחבורה למשרד האוצר, העברת תקציבים של מיליארדי שקלים המיועדים לשיפור שירותי התחבורה הציבורית, מותנת באישור חוק אגרות הגודש • אלא שהחלטת שרת התחבורה לדחות את המכרז להקמת המיזם למועד לא ידוע, מונעת כעת את קידומם

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בלעדי אגרות הגודש: במשרד התחבורה הוחלט להקפיא את הפרויקט

שרת התחבורה מירי רגב הבטיחה לבטל את חוק אגרות הגוש, אלא שלגלובס נודע כי במשרד התחבורה התקבלה החלטה להקפיא את הפרויקט, להקפיא לעת עתה את ההליך המכרזי שפורסם להקמה ולהפעלה של המיזם ולהאריך את המועד להגשת הצעות למועד בלתי ידוע

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

"כאוס וברדק במשרד התחבורה": הרפורמות הגדולות של רגב עלולות להישאר בלי כיסוי תקציבי

משרד התחבורה עדיין לא הגיע לדיוני תקציב מול משרד האוצר, המגעים ביניהם מתנהלים בקושי ובין השרים סמוטריץ' ורגב יש לא מעט מתחים • כיצד מתכננת שרת התחבורה להוציא לפועל את כל התוכניות שעל הכוונת שלה, ביניהן ביטול אגרות הגודש, רפורמה בתעריפים ללא מקור תקציבי ורכבת קליע שאין לה היתכנות מקצועית

ח''כ אורי מקלב, סגן שר התחבורה המיועד / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

גם שדרוג התחבורה הציבורית עלול ליפול קורבן לפוליטיקה מגזרית

עפ"י ההסכמים הקואליציוניים, סמכויות מקצועיות רבות יתרכזו אצל סגן השר המיועד אורי מקלב • על הפרק: ביטול רפורמת אגרות הגודש והכנסת נציג הרבנות לוועדה המאשרת עבודות בשבת • בינתיים, שדרוג התחבורה הציבורית עלול ליפול קורבן לחלוקה סקטוריאלית

ראש הממשלה המיועד, בנימין נתניהו / צילום: Associated Press, Gali Tibbon

הקלות שבה הסכמים קואליציוניים מוחקים תוכניות קודמות

כל רפורמה משמעותית מהממשלה הקודמת צפויה להתבטל או להתעכב שנים ארוכות לפי ההסכמים הקואליציוניים • זה גורלם של המטרו, אגרות הגודש ורפורמת החקלאות • ואם כל תכנון ארוך-טווח נגנז עם חילופי השלטון, לאן נגיע?

עומס תנועה בכביש.  מאיפה יגיע הכסף להשקעה במטרו ובתחבורה ציבורית? / צילום: Shutterstock

הסיכוי שאגרות הגודש ייצאו לדרך קלוש, ולא רק נתניהו וחולדאי אשמים

ראש הממשלה המיועד אמנם קידם בעצמו את אגרות הגודש בעבר, אבל בהינתן שהפור (והקרדיט) נפלו בממשלה אחרת, קשה לראות אותו סופג בחדווה את הביקורת על המס החדש • בלי הכנסות המיליארדים הצפויות מהרפורמה, מאיפה יגיע הכסף להשקעה במטרו ובתחבורה ציבורית? • וגם: מי היו כוכבי השבוע?

במשרד האוצר בוחנים כעת סיבוב פרסה בנוגע למדיניות המיסוי של הרכבים החשמליים / צילום: Shutterstock, guteksk7

בלעדי המדינה שוקלת לדחות את המס על רכבים חשמליים. הסיבה מפתיעה

חוק המטרו תקוע, העומס בכבישים מחריף, והתמריצים לרכבים מופחתי הפליטות הולכים ומתמעטים: שבועות לפני ועידת האקלים של האו"ם, במשרדי הממשלה הבינו שבכל הנוגע לתחבורה ירוקה ישראל לא רק לא התקדמה, היא אף חזרה לאחור • זו כנראה הסיבה שבאוצר בוחנים בימים אלה דחייה של לפחות שנה בהעלאת מס הרכישה על רכבים חשמליים, שתוכננה לינואר הקרוב

צפיפות בתחנה של אוטובוסים / צילום: תמר מצפי

לא עומדים בעומס: המחסור בנהגי אוטובוס מאיים על מס הגודש

המחסור החמור בנהגים גורר הרעה בשירות, ונוסעי התחבורה הציבורית חשים זאת מדי יום: איחורים, אוטובוסים שמדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים • בשעה שמפעילות התחבורה הציבורית לא מצליחות לעמוד בהיקף הקיים, בממשלה מתכננים להעצים באופן משמעותי את השירות - אך המהלך הזה עלול להישאר על הנייר בלבד

כלי רכב חשמליים. האם ישראל תהיה המדינה הראשונה בעולם שתקבע מס נסועה? / צילום: Associated Press, David Zalubowski

המכשולים שבדרך ואיך תתבצע הגבייה: כל הפרטים על "מס נסועה"

האוצר מקדם במסגרת חוק ההסדרים תוכנית, הראשונה מסוגה בעולם, למיסוי נסיעות כלי רכב חשמליים, כתחליף להכנסות מהבלו שמוטל על דלקים • איך זה אמור לעבוד, כמה יקר זה יהיה, ומהם חסמים שבדרך? • גלובס עושה סדר

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: דוברות בנק ישראל

מחיר הדלק בשיא של 8 שנים: נגיד בנק ישראל פותח חזית מול האוצר וקורא לזנוח את המס על הבלו

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, הודיע כי לדעתו צריך לוותר על מס הבלו המהווה חלק מרכזי ממחיר הדלק, ולהחליפו במס גודש • באוצר צפויים להתנגד ליוזמה, והשר אביגדור ליברמן כבר הודיע בעבר על התנגדות לסבסוד מחיר הדלק, מחשש שלא ניתן יהיה בהמשך להחזיר את המצב לקדמותו

פקק תנעה בנתיבי איילון / צילום: תמר מצפי

בדרך לקבינט החברתי-כלכלי: נתיבי איילון תנהל את פרויקט אגרת הגודש

חברת נתיבי איילון תהיה ממונה על יישום הסדרי אגרת הגודש בגוש דן שייכנסו לתוקף בשנת 2025 ותקים את שערי המעבר שיחייבו בתשלום האגרה

ישיבת הממשלה השבוע. כולנו התאהבנו בהכרזות חדשות / צילום: אמיל סלמן-הארץ

חיסול הירושה הפוליטית גרוע מביצוע החלטה רעה

עוד ועוד החלטות ממשלה מפוארות וטעונות, שהסתכלו מעט מעבר לקצה האף, בוטלו בהחלטת שר חדש • ביום שבו נעריך פוליטיקאי שיהיה עסוק בהגשמת החזון והדרך שלו או של השר הקודם, במקום להפריח סיסמאות וחזון חדשים, יהיה סיכוי להקים פרויקטים שדורשים יותר מ-4 שנים של חיי ממשלה