קבוצת אדאני-גדות, שזכתה במכרז בחודש יולי האחרון, הדהימה את בכירי המשק על נכונותה לרכוש את הנמל במלואו לפי תג מחיר כולל של 4.1 מיליארד שקל • רם בלינקוב: "חייבים להביא להפרטה גם של נמל אשדוד"
קבוצת גדות־אדאני הישראלית־הודית, שזכתה במכרז על נמל חיפה, נערכת להתאים את הנמל הוותיק לתחרות מול נמל המפרץ המתקדם והסמוך אליו • הרוכשים משוכנעים כי הצעת הרכישה היקרה שהגישו תשתלם להם, אבל ההערכות עשויות להיות אופטימיות מדי
מדובר בסכום גבוה יותר מזה שבמשרדי הממשלה ציפו לקבל • המכרז החל הבוקר בין ארבע קבוצות שעלו לשלב הסופי: קבוצת מספנות ישראל, קבוצת רמי אונגר, קבוצה בהובלת שפיר וקבוצה הכוללת את חברת גדות וחברת אדני ההודית • ההצעה של גדות הייתה גבוהה בפער של מעל מיליארד שקל מההצעה של שני המתחרים וגרמה לפרישתם
למרות העומס בנמלים, בנמלי ישראל יש לפחות שלושה רציפים שלא נעשה בהם שימוש • בהתאחדות התעשיינים ביקשו מהממשלה לפתוח אותם, אך סורבו בטענה שהדבר מחייב מכרז • אלא עיון בתשקיף ההנפקה מגלה כי ניתן להפעיל את הרציפים גם ללא מכרז • מדוע נמנע משרד התחבורה לעשות זאת?
השופטים ציינו בהחלטתם כי "לטעמנו, לכאורה, פירוש ההסכמים הקיבוציים עשוי להתיישב יותר עם עמדת המדינה והנמלים הוותיקים מאשר עם עמדת ההסתדרות"
פחות מיממה לפני שהייתה אמורה להתחיל שביתה בנמלים, ביה"ד הארצי לעבודה הורה על אי-נקיטת צעדים ארגוניים עד להחלטת ההרכב באשר לטענות שהועלו • את הבקשה לצו המניעה הגישו איגוד לשכות המסחר והתאחדות התעשיינים, ולבקשתם הצטרפו בהמשך גם נמל חיפה והמדינה
המדינה טוענת כי מאחמורי השביתה "עומדת התנהלות כוחנית של ההסתדרות החושבת שהיא מעל החוק ומרשה לעצמה לאיים על השותפים ליחסי העבודה ולפגוע בציבור במדינת ישראל" • בהסתדרות, לעומת זאת, אומרים: "פתיחת ניטול סוגי מטען אחרים לתחרות לא נדונה עם ההסתדרות ולא הוסדרה איתה; חמור מכך, בחדרי המו"מ הוצג המצג ההפוך"
הסיבה: כוונת המדינה לאפשר לנמל המפרץ ולנמל הדרום לפרוק גם אוניות מטען כללי, ולא רק אוניות מכולה כפי שלטענת ההסתדרות נקבע בין המדינה לוועדים • ההסתדרות מאיימת להשבית את הנמלים החל מ-1 בפברואר
שני הנמלים החדשים שייפתחו בחיפה ובאשדוד עד סוף השנה יגדילו את מצבת הנמלים של ישראל מארבעה לשישה • עד כמה יושפעו זמני ההמתנה של האוניות, איך תשפיע התחרות על הנמלים הממלכתיים הישנים, ומדוע הוזלת השינוע לא תתגלגל להנחה במחירי הטלוויזיות
האונייה MSC SHEILA, שעגנה אתמול בנמל הפרטי באשדוד, היא הראשונה לבצע פעולות טעינה בנמל החדש שמועד פתיחתו הרשמי טרם נקבע • האונייה, שמצוידת במנופים עצמאיים, תפנה 1,000 מכולות ריקות לטורקיה
חברת נמלי ישראל הודיעה היום כי "נמל המפרץ" יתחיל לפעול בעוד מספר שבועות • בהמשך השנה צפוי להיפתח הנמל הפרטי השני בישראל – באשדוד
לאחר שנים של דיונים, יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, יו"ר איגוד עובדי התחבורה אבי אדרי ונציגי הוועדים בנמל אשדוד הגיעו להבנות מול נציגו של הממונה על השכר, נציגי משרד התחבורה והנהלת הנמל • נמל אשדוד: הצעת מתווה ההסכם עדיין לא אושרה
הנתבים ושאר עובדי מחלקת הים של חברת נמל חיפה עברו היום לחברת נמלי ישראל, ובהמשך צפויה לעבור גם מחלקת הים בנמל אשדוד תחת חנ"י • נמלי ישראל: "מדובר במהפכה אמיתית במתן שירותי תעבורה ימית"
עובדי דור א' בנמל חיפה שיפרשו בהסכם הרפורמה הם התגלמות כל הטוב של השיטה: תפוקות נמוכות, מוסר עבודה ירוד ותנאי שכר שמנכ"ל משרד ממשלתי יכול רק לחלום עליהם • חבילת הפרישה של כל אחד שווה בממוצע 2.7 מיליון שקל
יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד מדבר על ההסכמים בנמלים ("חשוב לא להגיע למצב שבו הנמלים החדשים יתחילו לפעול, מבלי שנגיע להסדר עם הישנים"), דוחה את הביקורת על ההסדר הנדיב שמעניק לכל עובד פיצוי ממוצע של 2.7 מיליון שקל, ומסמן את היעד הבא
יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד חתם הערב על הסכם היסטורי להסדרת תנאי המעבר של פעילות מחלקת הים של נמל חיפה לידי חברה-בת ממשלתית חדשה שתהיה בבעלות מלאה של חברת נמלי ישראל
כך סוכם בתום פגישה בין שר התחבורה ישראל כ"ץ, מחליפו המיועד ח"כ בצלאל סמוטריץ', יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד, בכירי האוצר, ראשי חברת נמל אשדוד והוועדים בנמל • גורם שהשתתף בפגישה: "הייתה הסכמה שאחרי שש שנים הגיע הזמן לסגור את הסיפור הזה"
הרפורמה בנמל חיפה שנחתמה בשבוע שעבר כללה מסמך צד שנחשף כאן לראשונה ובו, לטענת יו"ר חברת נמלי ישראל רם בלינקוב, מופיעה התחייבות של המדינה שלא להוזיל את תעריפי הטיפול באוניות • המשמעות: עלייה ביוקר המחייה • האוצר: "לא התחייבנו לדבר" • גורם בכיר בענף: "אבי ניסנקורן עשה למדינה בית ספר בהסכם הזה"
אתמול נפגשו עובדי הנמל עם שר התחבורה ישראל כ"ץ; לאחר הפגישה מסתמן כי נמל אשדוד לא יופרט ויישאר לפעול כחברה ממשלתית למשך 5 השנים הקרובות • בכיר בוועד נמל אשדוד ל"גלובס": "השר כיבד את רצוננו להישאר חברה ממשלתית ולא לצאת למכרז למשקיע פרטי" • משרד התחבורה: "אין לזה שום קשר לבחירות"
כך אמרה היום יו"ר נמל אשדוד, אורנה הוזמן-בכור, בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס" • "אם רוצים שתהיה תחרות אמיתית, צריך שתהיה רפורמת ים פתוח כמו השמיים הפתוחים"