משרדי הכלכלה והבריאות מובילים רפורמה מקיפה, שתקל על יבוא שורת מוצרים לישראל • אבל יצרנים מקומיים נותרו עם רגולציה מכבידה, שרחוקה מאוד מאירופה
המלחמה המתמשכת משנה סדרי עולם בענף הרכב הישראלי, שעה שהנמלים מתקרבים לתפוסת יתר על רקע הירידה במכירות • מה קורה לשוק היוקרתי והרווחי של פריקת כלי הרכב ואכסונם, איך חיפה צוברת יתרון על אשדוד, ומדוע יבוא הרכב העקיף צפוי להיפגע במיוחד
לפי החלטת ועדת השרים ליוקר המחיה, כדי להגביר את התחרות על מדפי רשתות השיווק, ישראל תכיר ברגולציה האירופית וכך תקל על יבוא של מוצרים • איך זה יעבוד בפועל, מי צפוי לנסות לעכב את המהלך, והאם באמת נרגיש את ההבדל בכיס? • גלובס עושה סדר
ועדת השרים ליוקר המחיה הכריעה היום לטובת עמדת משרד האוצר והכלכלה, והחליטה להכיר ברגולציה האירופית • המהלך יאפשר פתיחה מלאה ורחבה של השוק הישראלי למוצרי מזון וטואלטיקה מאירופה שכיום הבירוקרטיה והרגולציה הישראלית הייחודית חוסמות
הכשרות מהווה חסם מרכזי של יבוא מוצרי מזון • ללא טיפול מהותי בסוגיה, כל הניסיונות לפתוח את שוק המזון ליבוא נידונו מראש לכישלון
רפורמות מעודדות צמיחה ותוכניות להורדת יוקר המחיה נפלו מהצעת חוק ההסדרים לאורך הכנת התקציב • אבל מאחורי כל המאבקים הקשים נכנסו לתקציב מספר בשורות שפחות דובר בהן, מלבד קרן הארנונה וחוק התשתיות • גלובס עושה סדר רגע לפני העברת התקציב
"שלמה" נערכת לייבוא מקביל ושיווק כלי רכב חדשים של טויוטה • שוק ייבוא המוניות החשמליות מסין לישראל ממשיך להתפתח • וגם: חברת טויוטה השיקה השבוע בסין את מכונית הסדאן החשמלית הראשונה שלה, שאמורה להתחרות ישירות בטסלה 3 • השבוע בענף הרכב, מדור חדש
האוצר פרסם את טיוטת חוק ההסדרים המעודכנת, בה הושמטו ושונו חלק מהסעיפים שהופיעו בקודמתה • שינוי בולט הוא ויתור על הסעיף שנועד לחזק את היבוא המקביל ולערער את שליטת היבואנים הגדולים • עד לאישור התקציב במאי צפויים להגיע שינויים נוספים בלחץ של גורמים מרכזיים במשק
מההצעה העדכנית של משרד האוצר הושמט סעיף שלם העוסק ב"חיזוק היבוא המקביל", שביקש לשנות את המצב הקיים שבו יצרנים גלובליים אוסרים על מפיציהם ברחבי העולם למכור לישראל • לצד לחצי היבואנים, החשש היה שהסעיף אינו בר-אכיפה, כיוון שהוא נוגע להתקשרות בין שני שחקנים זרים: היצרן בחו"ל והמפיצים שלו במדינות אחרות
השבוע היה אמור לצאת לדרך מהלך רחב שתכליתו הוזלת מחירים לצרכן בענף התמרוקים. היצרנים והיבואנים נערכו, אך אז הגיע הטוויסט • לטענת התאחדות התעשיינים, במשרד הבריאות שלפו סעיף הנוגע לטיפול במוצרים מסוכנים, החילו אותו על כל הענף, ולמעשה "יצרו תחרות לא הוגנת"
בין המוצרים הנפוצים שיוקל יבואם נכללים שמפו, מרכך וסבון גוף • המוצרים שבולטים בהיעדרם מהרפורמה ונותרו כרגע מחוץ למסלול היבוא המהיר הם: סכיני גילוח, משחת שיניים ומוצרי תינוקות
מאז השקת הרפורמה להגברת התחרות בשוק הרכב, מספר מחזיקי רישיון יבוא מקביל זינק מארבעה ל־35 כיום • אלא שהכבדת נטל המס על הרוכשים, התנגדות היצרנים ליבוא מקביל והשיבושים הגלובליים - בלמו את הורדת המחירים המתוכננת
164,095 כלי רכב חדשים נמסרו בישראל במחצית הראשונה של 2022, מתוכם כ-5,250 כלי רכב בייבוא ועקיף (ייבוא מקביל וזעיר), ירידה של כ-13.6% לעומת המחצית הראשונה של 2021 • במקביל נרשם זינוק חד בנתח השוק היחסי של כלי הרכב החשמליים בעוגת המכירות
גורמים המעורים בנושא אמרו לגלובס כי באוצר לא מוכנים לוותר על הכנסות בשווי חצי מיליארד שקל בשנה ועל כן נושא הורדת המכס ליבואנים מקבילים בתחום הרכב תקוע • גמישות היבואנים והגדלת מספרם תאפשר כאמור תחרות שתקל על הצרכנים • בינתיים, חרף יוקר המחיה - הישראלים יידרשו להמשיך לחכות
אדי ברונשטיין, בן 52 מאזור, נשוי+3 • הבעלים של סנטר קאר • "המדינה מצד אחד נותנת ומצד שני לוקחת. מצד אחד משרדי התחבורה והכלכלה מעודדים את הענף, ומצד שני רשות המסים מערימה קשיים ונוקטת קו ניצי בקשר לתחום" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז
כפי שנחשף בגלובס, בכוונת משרד הכלכלה לחתוך ב־7% את המכס על כלי רכב מיבוא מקביל • אלא שבפועל, יבוא זה מקיף נתח מצומצם מהשוק, ועלות הרכבים בו נעה סביב רבע מיליון שקל • בינתיים, הפקקים בנמלים והסגרים בסין מביאים גל התייקרויות נוסף
ד"ר רון מלכא מנסה להיאבק ביוקר המחיה ורואה בטייקונים ובחסמי היבוא את האשמים: "הענקים השולטים במסחר בישראל גרמו לכך שגרף המחירים כאן חד-כיווני, רק למעלה" • על היבואנים: "היצרנים בעולם משתפים איתם פעולה כדי שיישמר המונופול" • ועל כניסת רשתות הקמעונאות מחו"ל: "נדאג להם להקלות כפי שקיבלו אינטל"
בממשלה מאמינים שתיקון חוק התחרות יסייע להילחם בהתנהלות היבואנים הרשמיים שמונעים מהיבוא המקביל לתפוס תאוצה ובכך משפיעים ישירות על יוקר המחיה, אך האמת היא שכל עוד מי שאמון על אכיפת הוראות החוק לא יפנים את גודל הבעיה – המציאות בשטח לא תשתנה
התיקון לחוק, ביוזמת שרת הכלכלה אורנה ברביבאי, מגדיר מעשים שנוקטים היבואנים הרשמיים שמטרתם לפגוע בפעילות היבוא המקביל ובתחרות • הענישה כוללת קנס של עד 8% ממחזור ההכנסות של היבואן (עד 100 מיליון שקל)
אם המשבר הפוליטי לא ימנע את היוזמה, תיקון החוק יסתום פרצות בנוסח הנוכחי המעורפל, שמאפשר כיום ליבואנים הגדולים לעקוף את איסור הפגיעה בתחרות מבלי לעבור על החוק