בשבוע שעבר נכנס לתוקף מנגנון ראשון מסוגו בעולם, במסגרתו יגבה האיחוד האירופי "מס פחמן" מחברות בתחומים עתירי־אנרגיה שייצאו אליו, לפי כמות גזי החממה שנפלטו במהלך הייצור • מומחים בישראל מזהירים כי אם המדינה לא תבנה במהירות מנגנון מקביל לתמחור פליטות פחמן, חברות ישראליות יאבדו מיליונים במסים לבריסל • משרד הכלכלה: "החלה עבודת מטה, נהיה מוכנים לשינויים"
עשרות רחובות בברלין נחסמו מהבוקר ע"י פעילי "הדור האחרון", הדורשים מהממשלה "צעדים מוחשיים" בהפחתת פליטות גזי חממה, ומאיימים לשבש את החיים בעיר עד שייענו לדרישותיהם
תוכנית חדשה של האיחוד האירופי להפחתת פליטות גזי חממה, תחייב את חברות התעופה לשלם מיליארדים בפיצויים על פליטות • המהלך, שיאושר סופית השבוע, צפוי להשפיע במיוחד על חברות הלואו־קוסט ולהקפיץ עלויות - נוסף על ההתייקרויות לאחר הקורונה
לפי חקיקה לאומית חדשה בצרפת, אם יש שירות רכבת מהיר וזמין בין ערים מרכזיות במדינה לבין שדות תעופה מסוימים, וזמן הנסיעה ברכבת ביניהם אינו עולה על שעתיים וחצי, תיאסר הפעלת נתיב טיסה ביניהם • החקיקה, שקיבלה השבוע אישור חלקי מהנציבות האירופית, נועדה בין היתר לצמצם פליטות פחמן ממגזר התעופה המזהם
בשנה האחרונה זינק פי 4 מספר הסטארט־אפים הישראליים שעוסקים בתחום העולה של לכידת פחמן מהאטמוספירה • הגיוסים בענף שמבקש לסובב את גלגל הפליטות לאחור זינקו לשיא והשמות הגדולים בהייטק כמו אילון מאסק, גוגל ומטא כבר מוכנים להשקיע מיליארדים בחברות המבטיחות • הבעיה: לתחום אין מודל עסקי, והפיתוחים מציגים תוצאות מאכזבות
הוועדה למשאבי אוויר של קליפורניה תאשר מספר חוקים שימנעו מכירת כלי רכב מונעים בנזין חדשים עד לשנת 2035 • מדובר במהלך רחב שנועד להביא את המדינה למדיניות של אפס פליטות פחמן דו-חמצני • מכוניות משומשות יורשו להישאר על הכביש
אחד הכיוונים שמתפתחים במהירות במסגרת המאבק בגזי החממה הוא לכידת פחמן ופיתוח שווקים למכירתו ולמסחר בו • מדינות וחברות ענק כמו אמזון ומיקרוסופט משקיעות מיליארדי דולרים בסטארט-אפים שמפתחים טכנולוגיות ללכידת ה-CO2 ישירות מהאוויר, המהווים חלק משוק עם פוטנציאל של כ-500 מיליארד דולר בשנה
בואו לצלול איתנו למספרים ולנתונים שמאחורי החיים עצמם • והפעם: הזיהום באירופה בצניחה
המהנדס דלטון צ'ן מסביר את הרעיון שלו למטבע חדש, כפי שמתואר ברומן "משרד העתיד" של קים סטנלי רובינסון, שמתאר אסון אקלימי ענק
על מנת שישראל תצליח לעמוד ביעד החדש והשאפתני שהציב ראש הממשלה, להבדיל מהיעדים הקודמים שהציבה, יש הכרח ליישם שורה של מהלכים מורכבים והשקעות עתק, בעיקר בתשתית רשת החשמל ורגולציה תומכת
המנגנון שנחשב לאחד התמריצים היעילים ביותר לצמצום פליטות מחכה לאישור המתעכב של ועדת הכספים • מי שנוכחותם כנראה תבלוט בדיון הצפוי בכנסת הם נציגי התאחדות התעשיינים, שדורשים בשיחה עם גלובס פטור לחלק מהסקטורים, והרחבת הסיוע לתעשייה המקומית
השאפתנות הנאיבית של הממשלה תיצור נטל על התעשייה והעסקים המקומיים, ובכך תדרבן חברות להעביר פעולות או השקעות לאזורים עם מדיניות אקלים מחמירה פחות
בשבוע הקרוב ייצאו המון סיסמאות יפות מהפסגה בגלזגו, אך עד שלא נקבל את העובדה שהמשמעות של איפוס פליטות הפחמן הדו־חמצני, היא הרעת תנאים משמעותית לכולנו, אנחנו נמשיך לחיות באשליה שמוכרים לנו כבר למעלה משני עשורים בוועידות אקלים
לקראת פסגת האקלים COP26, מפעילי ספינות מתמודדים עם מחירים גבוהים לאפשרויות הנעה חדשות ומלאי מצומצם של אפשרויות דלק נקיות
המטרה של אפס פליטות עד שנת 2050 דומה ליעד שקבעו יצרניות נפט אחרות, כשפעילי איכות סביבה דוחקים בהן לקצץ ייצור של דלק מאובנים
המדינה תפצה אזרחים שייפגעו עקב עליית המחירים, שתיווצר כתוצאה מכך באמצעות סובסידיות • גורמי איכות סביבה ביקרו את ההיקף המוגבל של הרפורמה ואת מפלגת "הירוקים" ששותפה לה
הרפורמה לא ברורה, מטרותיה לא ברורות והיה עדיף שמשרדי הממשלה פשוט יאמרו את האמת לציבור
מעבר לכך שהחלטת הממשלה לא מביאה בשורה בתחום ייצור החשמל ושהיא מתעלמת מענף התחבורה, הלכה למעשה ההחלטה תביא לפגיעה במשקי הבית ובתעשייה הישראלית
סין מייצרת יותר מ-3/4 מהפוליסיליקון בעולם, רכיב חיוני בפאנלים הסולאריים, שפרישתם צוברת תאוצה במערב כחלק מהניסיון להפחית שימוש בדלקים מזהמים • אלא שתהליך הייצור כולל שריפת פחם שמייצרת פי 2 יותר פחמן דו חמצני מאשר במערב • כך הפכה התעשייה הסולארית למהמזהמות ביותר
המשרד להגנת הסביבה, משרד האוצר, משרד האנרגיה ומשרד הכלכלה סיכמו כי ישראל תיישר קו עם המדינות המפותחות הפועלות לצמצם את השפעות משבר האקלים, ותתמחר את הפחמן הדו-חמצני הנפלט מדלקים וממקורות פליטה נוספים