הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה חיובית בתל אביב; המניות הדואליות הובילו את העליות

מדד ת"א 35 עלה ב-0.1% • בעקבות נתוני האינפלציה בארה"ב שהיו חלשים מהצפוי, השקל התחזק מול הדולר • בהמשך היום צפוי להתפרסם מדד המחירים לצרכן בישראל • בפועלים נותנים עדיפות לאפיק הצמוד על פני השקלי באג"ח בישראל • מידרוג: סיכון נמוך בענף התעשיות הביטחוניות העולמי

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף
בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

17:30

המסחר בתל אביב ננעל הערב במגמה חיובית. מדד ת"א 35 עלה ב-0.1% בעוד מדד הבנקים המהווים כ-30% ממדד הדגל ירד ב-0.7%, ואוזן על ידי המניות הדואליות שמקבלות רוח גבית מהנעשה בוול סטריט - ובעיקר סאפיינס , טבע , נובה  וקמטק 

מדד ת"א 90 ננעל בעלייה של 0.16%. בין המדדים הענפיים בלטו לחיוב כאמרו מדד הדואליות ומדד הטכנולוגיה שעלו בכ-1%, מנגד, מדד נפט וגז השיל 1.2%. 

בשוק החוב נרשמו היום ביקושים - מדד תל גוב שקלי 10+ על בכ-0.5% ומדדי האגח הקונצרניים, תל בונד 20, 40 ו-60 עלו אף הם בכ-0.3%. 

16:00

לפני דקות אחדות פורסמו בארה"ב נתוני האינפלציה בארה"ב - המחירים עלו החודש ב-0.3% וב-3.4% ב-12 החודשים האחרונים, וזאת לעומת צפי לעלייה חודשית של 0.4% ולעלייה שנתית של 3.4%, זוהי התקררות לעומת החודש הקודם, 3.5%. נזכיר שבמשך ארבע פעמים ברציפות, הנתונים הפתיעו והיו גבוהים מהתחזיות. 

ההתקררות הכלכלית בארה"ב מחזקת את השקל שנסחר עתה בכ-3.67 שקלים לדולר.  יוני פנינג, אסטרטג ראשי חדר עסקאות מזרחי טפחות בתגובה למדד: "בראייה מקומית, הזליגה מטה של הדולר/שקל בימים האחרונים, מצטרפת לחדשות החיוביות מארה"ב, ואלה נוסכות רמה חשובה של ביטחון על הכלכלה המקומית. עם זאת, אנחנו עדיין רחוקים להערכתנו ממה שבנק ישראל היה רוצה לראות, מבחינת היציבות המשקית. בראייה רגישה זו, פרסום נתוני מדד המחירים לצרכן, היום, ונתוני התוצר של ישראל ברבעון הראשון, מחר, צפויים לטרוף הרבה מהקלפים, לשני הכיוונים". 

15:01

נאייקס , העוסקת בפיתוח ומכירת פתרונות ושרותים דיגיטליים לסליקה ותפעול עסקים, דיווחה בתוצאותיה הכספיות כי סך הכנסות ברבעון הראשון של השנה הסתכם בכ-64 מיליון דולר, גידול של כ-22% מסך ההכנסות בתקופה המקבילה שהסתכמו בכ-52.4 מיליון דולר, אך פחות מהצפי המוקדם. במקביל, החברה הציגה צמצום בהפסד ברבעון, שהסתכם ל-5 מיליון דולר לעומת הפסד של 5.5 מיליון ברבעון המקביל. 

12:58

המגמה המעורבת בתל אביב נמשכת. מניות הבנייה נסחרות בירידות שערים של כ-1.3% ומנגד, מדד ת"א טכנולוגיה עולה ב-0.8%.

או פי סי אנרגיה  מרכזת עניין לאחר שדיווחה הבוקר כי בהמשך לדיווח על חתימה על מסמך העקרונות עם "שותף מס" להשקעה בפרויקט Stagecoach, החברה התקשרה חברה בת של קבוצת CPV בהסכם השקעה מחייב עם שותף מס לטובת הפרויקט, בהיקף של כ-52 מיליון דולר.

11:34

המדדים המרכזיים נסחרים לפי שעה במגמה מעורבת. מדד ת"א 35 עולה ב-0.3% ות"א 90 משיל מערכו 0.3%.

קבוצת מבטח שמיר  הודיעה היום (ד') כי התקבל אישור סטטוטורי לתוכנית מהוועדה המחוזית לתכנון ובנייה דרום לפרויקט להשבת אנרגיה מפסולת בשיטת עיכול אנארובי (ביוגז), שמקדמת החברה הבת, שמיר אנרגיה (2023), בשיתוף חברה פרטית - באחזקה שווה. עלות הקמת הפרויקט מוערכת בכ-300 מיליון שקל.

לפרויקט ניתנה מכסה עם תעריף של כ-55 אגורות לקוט"ש (צמוד למדד) לתקופה של 20 שנה, במסגרת אסדרת רשות החשמל למתקנים מן הסוג הזה. התכנית תאפשר הקמת מתקן לטיפול בפסולת חקלאית ובזרם אורגני של פסולת ביתית.

הפרויקט יתווסף לפורטפוליו של זרוע האנרגיה של מבטח שמיר שכוללת אחזקות בתחנות הכוח אלון תבור וקסם; פרויקטים סולארים בהיקף יותר מ-450 מגה-וואט; וכם מיזמי אגירה בהיקף 500-300 מיליון שקל. "אישור התכנית הוא צעד משמעותי עבורינו", מסר ליאור פרבר, מנכ"ל מבטח שמיר אנרגיה. "האישור מקדם אותנו לעבר הקמת הפרויקט שיתן מענה איכותי ובר קיימא לבעיית הטיפול בפסולת".

10:46

בשוק המט"ח המקומי, הדולר נחלש בכ-1% מול השקל ונסחר סביב 3.685 שקלים, הרמה הנמוכה ביותר מאז תחילת אפריל. במקביל, הדולר נחלש גם מול שאר מטבעות העולם לקראת נתוני האינפלציה בארה"ב שצפויים להתפרסם היום בשעה 15:30 שעון ישראל. על פי התחזיות המוקדמות, קצב האינפלציה השנתי באפריל צפוי לרדת בארה"ב ל-3.4% מ-3.5%.

גם האירו נחלש מול השקל ב-0.5% ונסחר בשעה זו סביב 3.99 שקלים.

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות מרחיב: "היחלשות הדולר בעולם, לצד היצעי מט"ח מצד יצואנים, גוררים לעודפי דולרים בשוק המקומי ולייסוף השקל. הבנקים הזרים, לצד הבנקים הישראלים, למדו לנצל מצבים אלו, דבר הגורר לרכבת הרים ולתנודות חדות בשערי המטבע. להערכתנו, המצב הביטחוני עשוי להמשיך ולגרור לעודפי ביקוש ולפיחות השקל. כך ששער המטבע המקומי עשוי להמשיך ולנוע בתחום שערים רחב".

10:05

יום המסחר בתל אביב נפתח במגמה חיובית. מדד ת"א 35 עולה ב-0.5% ות"א 90 מוסיף לערכו 0.3%. בולט לחיוב מדד ת"א טכנולוגיה שמטפס בכ-1%.

בולטות לחיוב מניות טבע , פריון נטוורק , אורמת טכנו , קמטק  וסלקום .

מנגד, נייס , דלק רכב , אפריקה מגורים , אלקטרה צריכה  וסאמיט ט נסחרות בירידות.

דיסקונט השקעות  (דסק"ש), חברת ההחזקות שבעלי המניות הגדולים שלה הם חברת מגה אור  של צחי נחמיאס וחברת אלקו של האחים דניאל ומיכאל זלקינד, הצליחה להוציא לאור את מכירת החזקותיה בחברת סלקום  לידי קרן פורטיסימו של יובל כהן. הבוקר (ד') מודיעה דסק"ש כי התקבל האישור הנדרש ממשרד התקשורת לעסקה, מה שהוביל להשלמתה. 

08:00

1. שוק המניות

יום המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה חיובית. ביום א' האחרון, בפתחו של שבוע המסחר המקוצר בבורסה, המדדים המרכזיים ננעלו בעליות קלות: מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% כשהוא נסחר עדיין מעל 2,000 נקודות, ומדד ת"א 90 ננעל סביב רמות הבסיס.

מניית טבע  המשיכה במומנטום החיובי במסחר ביום ראשון וקפצה בכ-3% בעקבות הדוחות החזקים שפרסמה חברת התרופות בשבוע שעבר. בכך השלימה טיפוס של כ-17% בחודש האחרון.

עוד ריכזה עניין חברת פלסאנמור , העוסקת בפיתוח מכשירי אולטרסאונד ניידים לשימוש ביתי, שמנייתה נסחרה בעליות חדות במהלך המסחר ביום א'. החברה דיווחה על הרחבת פעילותה לאיטליה לאחר שהתקשרה בהסכם מחייב ל-4 שנים עם חברת הפצת מוצרים רפואיים במדינה, בנוגע למוצר החברה ה-Pulsenmore ES - לביצוע מקוון של אולטרסאונד ביתי לנשים בהריון. ההסכם שנחתם כולל הזמנת מוצרים ראשונה, בהיקף כספי כולל של 1.6 מיליון שקל (כ-400 אלף אירו).

הבוקר באסיה, המדדים המרכזיים נסחרים במגמה מעורבת. הניקיי עולה ב-0.2%, ובורסת שנגחאי יורדת ב-0.2%. בהונג קונג לא מתקיים מסחר היום לרגל יום הולדתו של בודהה.

בארה"ב, החוזים העתידיים נסחרים במגמה חיובית.

אמש בוול סטריט, המדדים המרכזיים ננעלו בעליות שערים: הנאסד"ק עלה בכ-0.7% ונסגר ב-16,511 נקודות, שיא כל הזמנים, השיא הקודם נשבר ב-11 לאפריל. דאו ג'ונס שנעצר אתמול לאחר תשעה ימים רצופים של עלייה, עלה ב-0.3%, מדד S&P 500 עלה ב-0.4%. 

מניות המם (meme stocks - מניות שמושפעות מאוד ממה שקורה ברשתות החברתיות) ריכזו עניין בשני ימי המסחר האחרונים לאחר שמניית גיימסטופ  זינקה בכ-60% אמש (ד') וסיכמה עלייה של מעל ל-200% בחמשת ימי המסחר האחרונים.

אחת ההשערות לזינוק במניה קשורה לציוץ של קית' גיל, הידוע גם בכינויו Roaring Kitty ברשת X. גיל הידוע בפורומים של רדיט בכינוי DeepFuckingValue, לקח חלק פעיל מהעלת הערך של המניה ב-2021

קית' גיל היה הרוח החיה מאחורי הסאגה שהובילה לקפיצה במניית גיימסטופ ובמניות מם נוספות לפני יותר משלוש שנים. ברגע שנפתחה חקירה סביב האירוע, הוא נעלם מהרשתות, בצעד שעורר לא מעט שאלות. ביום ב' הוא פרסם לראשונה תוכן, והגולשים בפורום של רדיט סערו. 

עוד לפני הציוץ של גיל, מניות גיימסטופ ורשת הקולנוע AMC , שנחשבת גם היא למניית מם אהובה, הציגו ביצועים מרשימים. בחודש האחרון גיימסטופ טיפסה ביותר מ-384% ו-AMC ב-177%. עם זאת, במבט על 12 החודשים האחרונים שתיהן מציגות ביצועי חסר גדולים, כשרשת הקולנוע צנחה ביותר מ-80%. 

מניית עליבאבא  ירדה אמש בכ-6% בוול סטריט לאחר שהציגה ירידה חדה ברווח הנקי בדוחותיה הכספיים שהסתכם ב-3.3 מיליארד יואן, ירידה של 86% בהשוואה לתקופה המקבילה. ההכנסות של עליבאבא הסתכמו בכ-221.9 מיליארד יואן (30.7 מיליארד דולר) לעומת 219.66 מיליארד יואן שציפו האנליסטים. בהנהלת החברה התייחסו לירידה החדה בשורת הרווח והסבירו כי הסיבה לכך "מיוחסת בעיקר להפסד נקי מההשקעות שלנו בחברות ציבוריות במהלך הרבעון, בהשוואה לרווח נקי ברבעון המקביל אשתקד, עקב השינויים בשוק". 

80% בחצי שעה: האם המניה שהטריפה את וול סטריט תעשה זאת שוב? 

ענקית הטכנולוגיה אמזון  ריכזה עניין אמש לאחר שדווח כי אדם סליפסקי, מנכ"ל עסקי שירותי הענן של החברה, יעזוב את משרתו בחודש הבא, כך לפי הודעת החברה. מי שיחליפו הוא מאט גרמן, סגן נשיא למכירות ושיווק של שירותי האינטרנט של אמזון.

ענקית טכנולוגיה נוספת שריכזה עניין היא גוגל , שהציגה אמש במהלך ועידת המפתחים השנתית שלה, את מה שהחברה מכנה "מודלי הבינה המלאכותית הכי קלים והכי יעילים שלה". בועידת Google I/O שנערכה ביום ג', החברה הכריזה על Gemini 1.5 Flash, המהדורה החדשה לסדרת המודלים Gemini. "שמענו מהמפתחים שלנו שהם רוצים משהו מהיר ויעיל יותר", אמר דמיס האסאביס, מנכ"ל גוגל DeepMind במסיבת העיתונאים. 

ההכרזה מגיעה בזמן שחברות טכנולוגיה מהדקות את הפוקוס אל פיתוח מוצרי בינה מלאכותית יוצרת והשקתם. להכרזה של גוגל יש חשיבות רבה לאור העובדה שהכלים החדשים נותנים למשתמשים כלים יצירתיים ומתקדמים יותר להנגשת מידע מקוון בהשוואה לחיפוש המסורתי. 

בקרב המניות הדואליות, בבית ההשקעות אופנהיימר, התייחסו לדוחות חברת טאואר  שפורסמו בסוף השבוע האחרון: "חברת טאואר סמיקונדקטור פרסמה תוצאות מעל הצפי וסיפקה תחזית גבוהה מהצפוי לרבעון הבא. להערכתנו, לטאואר קיים פוטנציאל צמיחה ארוך טווח, לאור ביקושים גבוהים לשבבים אנלוגים והתקדמות בהרחבת קיבולת הייצור במפעלים מתקדמים של 300 מ"מ באיטליה ובארה"ב. פוטנציאל זה אינו מגולם לדעתנו בתמחורה הנוכחית של מניית החברה הנסחרת במכפילי EBITDA של 6.8 ו-5.4 לתחזיות 2024 ו-2025".

כ-50% מהעליות בזכותן: שתי מניות השבבים שמושכות את הבורסה בתל אביב כלפי מעלה 

2. שוקי האג"ח

בשוק החוב המקומי, תשואות האיגרות הממשלתיות נסחרו במגמה מעורבת ביום א': התשואה ל-10 שנים עלתה קלות לרמה של 4.63% ובאג"ח לשנתיים ירדה התשואה ל-4.26%.

מודי שפריר, אסטרטג ראשי לשווקים פיננסים בבנק הפועלים, מציין בסקירתו כי "אנו מעדכנים את המלצתנו למתן עדיפות לאפיק הצמוד על פני השקלי, וכן להגדיל מחדש את ההחזקה באיגרות החוב הצמודות הקצרות. תומכות בכך בין היתר עליית סיכוני האינפלציה בישראל, ירידת ציפיות האינפלציה בשוק האג"ח בשבועיים האחרונים, ציפיות השוק לאינפלציה בשנה הקרובה שנמוכות מהערכתנו, והסיכון בהיחלשות מחודשת של שער השקל (תלוי במצב הגיאופוליטי)".

בארה"ב, הבוקר תשואות האג"ח הממשלתיות נסחרות במגמה מעורבת. התשואה על אג"ח ארה"ב ל-10 שנים יורדת קלות ונסחרת סביב רמה של 4.44%. במקביל, התשואה על אג"ח לשנתיים עולה קלות ועומדת על 4.82%.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

אמש (ג'), השקל התחזק מול המטבעות הזרים. הדולר נחלש בכ-0.7% מול השקל ונסחר סביב 3.69 שקלים. האירו נחלש בכ-0.4% מול השקל ועמד על 3.99 שקלים.

שפריר מהפועלים התייחס בסקירתו להיחלשות השקל בשבוע שעבר, וציין כי במקביל ציפיות השווקים להורדת ריבית בחודש מאי ירדו קלות אל מתחת לכ-30%. באשר לרמתה של ריבית בנק ישראל בסוף 2024, לדבריו ציפיות השוק הן כעת לכ-4.15%.

הבוקר (ד'), מחירי הנפט נסחרים בעליות של כ-1%, כאשר המשקיעים ממתינים בדריכות אל עבר נתוני האינפלציה בארה"ב שצפויים להתפרסם בהמשך היום (הרחבה בהמשך). מחירה של חבית מסוג ברנט עומד על 82.9 דולרים.

4. מאקרו

היום (ד') בשעה 15:30 צפויים להתפרסם נתוני האינפלציה בארה"ב לחודש אפריל יחד עם נתוני המכירות הקמעונאיות. בבנק אוף אמריקה מציינים: "לתחזית מדד המחירים לצרכן (CPI) של אפריל, אנו צופים עלייה של 0.3% בקצב חודשי. לפיכך, הקצב השנתי אמור לרדת ל-3.4%. במקביל, אנו מצפים שאינפלציית הליבה גם תרד 0.3% בקצב חודשי, מה שיאפשר לקצב השנתי להגיע ל-3.6%, ירידה מ-3.8%. זוהי האטה ניכרת מהממוצע של כ-0.4% בקצב חודשי ברבעון הראשון של השנה. עם זאת, לדעתנו, זה לא יספיק כדי לספק לפדרל ריזרב ביטחון רב להמשך. אנו צופים עלייה של 0.4% ו-0.3% במכירות הקמעונאיות ללא רכב ובקבוצת הביקורת העיקרית (מכירות קמעונאיות ללא רכב, דלק, חומרי בניין ומסעדות), בהתאמה".

בתוך כך, יו"ר הפדרל ריזרב ג'רום פאוול אמר אמש (ג') בארוע בנקאות באמסטרדם, שהוא מצפה שהאינפלציה תמשיך לרדת ב-2024 כפי שירדה בשנה שעברה, אבל הוא לא בטוח בכך כבעבר כי המחירים עלו מעל המצופה ברבעון הראשון.

"אני מצפה שהאינפלציה תרד בחזרה על בסיס חודשי לרמות נמוכות יותר מאלה שראינו בשנה שעברה". עוד הוסיף: "הייתי אומר שהבטחון שלי אינו כפי שהיה". ועדיין, פאוול אמר שהוא מרגיש שלא סביר שהבנק יעלה את הריבית שוב, כפי שאמר לאחרונה, וחזר ואמר "היו סבלניים ואפשרו למדיניות הפד להשפיע".

בישראל ובארה"ב: שלושה נתוני מאקרו גורליים יפורסמו בתוך 24 שעות 

נתוני האינפלציה בישראל, שיתפרסמו היום (ד') בשעה 18:30, עתידים לספק תמונה מעודדת, כאשר למרות הרמה הגבוהה החזויה למדד אפריל, תרד ל-2.5%, כך אומר לגלובס עפר קליין, ראש חטיבת המחקר בהראל. בחודש שעבר, האינפלציה הפתיעה לרעה והגיעה לרמה של 2.7%. "מדד אפריל הוא מדד שבאופן עונתי יחסית גבוה, וצפוי לעלות מחודש לחודש ב-0.6%", אומר קליין, ומוסיף כי העלייה תהיה גבוהה יותר בשל העלייה במחירי הדלק, הפיחות של השקל בחודש הקודם והעלייה בשכר במשק". 

5. תחזית

במסגרת הודעת חברת דירוג האשראי מידרוג בהתייחס לסדרות האג"ח של חברת רפאל מערכות לחימה מתקדמות, שבה הותירה את דירוגן על כנו (Aaa.il), פרסמה מידרוג את התחזית שלה לענף התעשיות הביטחוניות העולמי:

"ענף התעשייה הביטחונית העולמי מאופיין להערכת מידרוג בסיכון נמוך, בעיקר לאור מחזוריות ארוכה של ביקושים וחסמי כניסה גבוהים. גידול משמעותי בתקציבי הביטחון בעשור האחרון ובפרט בשנים 2022-2023 על רקע מלחמות ומתחים גיאופוליטיים הובילו לצמיחה של עשרות אחוזים בתקציבי הביטחון העולמיים. ענף התעשייה הביטחונית בעולם הציג צמיחה בשנתיים האחרונות של כ-13%".

עוד מסבירים במדרוג כי "תקציבה הביטחוני של ארה"ב (אחראית לכ-37% מהוצאות הביטחוניות בעולם) עמד על סך של כ-916 מיליארד דולר (גידול של כ-2.3% לעומת 2022) ובישראל גדל תקציב הביטחון בכ-24% לעומת אשתקד על רקע הלחימה וצורכי השעה. תקציבי הביטחון בחלק גדול ממדינות העולם ובפרט בישראל, באירופה ובארה"ב צפויים להמשיך לגדול בשנת 2024 וזאת נוכח תמורות גיאופוליטיות לרבות מלחמת רוסיה - אוקראינה והחשש מזליגת הלחימה למדינות נוספות באירופה, המתח סביב האי הטיוואני בין סין - טאיוואן וארה"ב , מלחמת חרבות ברזל וכן מתחים גיאו-פוליטיים בזירות נוספות".

לצד זאת צוין כי "בשנת 2024 אושרר אופק חיובי לענף התעופה והביטחון בעיקר עקב העלייה במתחים הגיאופוליטיים והקונפליקטים הצבאים בעולם היוצרים ביקושים גבוהים ועולים והדרישה למודרניזציה של הציוד הצבאי וחידושי מלאים, אלו משתקפים בעלייה בתקציבי הבטחון בעולם. מודי'ס מניחים שלאור הסיטואציה הנוכחית, החברות בענף יגדילו את רווחיותן התפעולית בקצב דו ספרתי ב12-18 חודשים הבאים . עם זאת, במודי'ס מציינים כי עלולים להיות פערי זמן (עיתוי) בין אישורי תקציבי הביטחון ועד ליצירת הכרה בהכנסות בחברות הביטחונית לאור אורך זמן הפרויקטים".