כך גרמו רדיט ומסחר באופציות לראלי במניות גיימסטופ

חברת משחקי הווידאו הפכה לפייבוריטית בקרב סוחרים באינטרנט שרצו להרוויח כסף מרכישת אופציות • וול סטריט ג'ורנל עונה על השאלות הפתוחות

תערוכה של גיימסטופ בלאס וגאס ב-2013 / צילום: Associated Press, Al Powers/Invision
תערוכה של גיימסטופ בלאס וגאס ב-2013 / צילום: Associated Press, Al Powers/Invision

מניות של קומץ חברות כמו גיימסטופ (Gamestop) ובלאקברי (Blackberry) הציגו בשבועות האחרונים רווחים בשיעורים תלת ספרתיים, והפכו לחלק מתופעה שמשקיעים אינדיבידואלים עומדים מאחוריה. זה מה שחשוב לדעת על הנושא.

למה גיימסטופ עלתה?

ערך מניית גיימסטופ זינק ביותר מפי שבעה מתחילת השנה, בזמן שמדד S&P 500 רשם עלייה של 2.5%. הסיבה לכך היא שקמעונאית משחקי המחשב מגרייפויין, טקסס הפכה לפייבוריטית של סוחרי אינטרנט שמשקיעים בחברות הזוכות לשבחים בפורום WallStreetBets (הימורי וול סטריט) באתר רדיט.

המשקיעים האלה מתמקדים במוכרי שורט שמהמרים שהמניות ייפלו בגלל מה שהם רואים כאתגרים העסקיים של החברה. הסל של קבוצת גולדמן סאקס של 50 המניות המעוררות את עניין השורט הגדול ביותר (כלומר שוול סטריט מהמרת שהן ירדו בערך) עלה ב־25% לשנה, עד יום שישי. עליות מחירים במניות עם שורטים משמעותיים כמו גיימסטופ גרמו להפסדים גדולים לקרנות הגידור המהמרות נגדן, מה שאפילו הביא לעסקת חירום בגובה 2.75 מיליארד דולר כדי להציל חברה אחת שכזו.

מניית גיימסטופ החלה לטפס ב־11 בינואר, לאחר שהחברה הודיעה שהסכימה להוסיף שלושה דירקטורים לדירקטוריון שלה. העליות נמשכו בימים הבאים. באופן חלקי, הרווחים שיקפו את הפופולריות בחודשים האחרונים של מסחר מומנטום, כלומר השקעה בחברות שמחיר המניה שלהן עולה מתוך ציפייה שימשיך לעלות, והעלייה במשך השנה האחרונה במסחר באופציות, המאפשר למשתמשים לעשות הימורים גדולים בהשקעה ראשונית קטנה.

מה תפקידן של האופציות בסיפור הזה?

אופציות הן חוזים המאפשרים למשקיעים לקנות או למכור מניות במחיר קבוע, בתאריך או עד תאריך מסוים שנקבע מראש. הן הפכו לפופולריות במיוחד בקרב משקיעים קטנים בשנים האחרונות, כשבורסות הפכו את המסחר בהן לזול ופשוט יותר. נפח המסחר באופציות קבע שיא בשנה שעברה, והגיע לממוצע של קצת פחות מ־30 מיליון חוזים ביום. השנה, המספר הזה כבר עבר את קו ה־40 מיליון, כך לפי Options Clearing Corp - עלייה של יותר משליש.

אופציות פופולריות במיוחד בקרב משתמשי WallStreetBets, שהפך לחממה של סוחרי יום המחליפים ביניהם רעיונות ורוכשים מניות חמות בכמויות.

איך הסוחרים בגיימסטופ השתמשו באופציות?

האופציות מגיעות בשני טעמים: אחד הוא אופציות קול, הנותנות את הזכות לקנות מניות בתנאים מסוימים, והשני הוא אופציות פוט, הנותנות את הזכות למכור אותן. אופציות קול פופולריות במיוחד בקרב הקהל הקורא את WallStreetBets מפני שרכישתן היא דרך זולה להמר שמניה תעלה.

קחו את התנהגות השוק ביום שלישי כדוגמה. גיימסטופ סיימה עם 147.98 דולר למניה. באותו רגע, אופציות קול שאפשרו למשקיעים לרכוש מניות ב־200 דולר למניה נסחרו ב־19 דולר למניה - שבריר מהמחיר של מניה ממשית. מי שקנה אופציה כזו כשגיימסטופ הייתה בעלייה, מחיר האופציה שלו זינק, וניתן היה למכור אותו עבור רווח מהיר. גם מי שהחזיק במניות הממשיות של גיימסטופ הרוויח, אבל כנראה לא ראה החזרים גדולים כמו עם אופציות קול.

מצד שני, שימוש באופציות יכול לעזור להפחית סיכון למשקיעים. לדוגמה, מי שקנה מניות של גיימסטופ יכול להגן על תיק ההשקעות על ידי קניית אופציות פוט המאפשרות למכור את מניית גיימסטופ ב־100 דולר למניה (למשל). כך, אם מניות גיימסטופ צונחות למחיר של מתחת ל־100 דולר, אפשר להפעיל את אופציית הפוט ולאזן בעזרתה את ההפסדים מהמניות עצמן.

למה המניות מזנקות אם הפעילות היא באופציות?

כשרוכשים אופציית קול, מישהו אחר צריך למכור אותה. באופן טיפוסי, זו תהיה חברה עושה שוק - חברה למסחר אלקטרוני שמוכרת וקונה מניות, אופציות ונכסים אחרים במשך היום, כגון Citadel Securities או Susquehanna International Group.

חברות עושות שוק לא נוטות לעשות הימורים לטווח ארוך על מחירי מניות של חברות. אז כשחברה כזו מוכרת אופציית קול של גיימסטופ, היא לרוב מגדרת את הסיכון במסחר אחר. לעתים קרובות, היא תרכוש מניות של גיימסטופ.

בז'רגון של האופציות, זה נקרא מסחר דלתא, וזו הסיבה לכך שקנייה מסיבית של אופציות קול יכולה לדחוף מעלה את המחיר של המניה שנמצאת מתחת לזה. מעבר לכך, כשמחיר המניה מתקרב לרמה שבה ניתן לבצע אופציות קול- 200 דולר בדוגמה של גיימסטופ לעיל - עושות השוק עשויות להגביר את קניית המניות על מנת לשמור על עמדה ניטרלית.

נפח המסחר באופציות של גיימסטופ הרקיע שחקים בשבועיים האחרונים, על פי חברת הנתונים Trade Alert. במשך רוב השבוע שעבר, נסחרו יותר אופציות קול מאופציות פוט, סימן לכך שמשקיעים היו יותר שוריים מדוביים לגבי המניה באופן כללי. שני בכירים בחברות עושות שוק הסוחרות באופציות אמרו שמסחר דלתא שיחק תפקיד בעליות מהעת האחרונה של מניות חמות כמו גיימסטופ.

במקרים קיצוניים, זה יכול להפוך למנגנון המחזק את עצמו, כשסוחרים יומיים קונים עוד אופציות קול ודוחפים את עושות השוק לקנות מניות, מה שמעלה את מחיר המניה ומעודד סוחרים נוספים להצטרף לחגיגה.

"זה יכול לקבל חיים משלו", אמר סטיב סוסניק, אסטרטג ראשי בחברת Interactive Brokers.

מה אומרים המומחים?

קנה המידה והקצב של העלייה של גיימסטופ, בלאקברי ומניות אחרות השנה הפתיעו את וול סטריט, ואף אחד לא יודע כמה זמן יימשכו הרווחים או איזה חברות יילכדו לטירוף בהמשך.

אבל ותיקי התעשייה הזהירו שעליות במניה המבוססות על רכישת אופציות קול ספקולטיבית בידי משקיעים קטנים יתרסקו לבסוף, מכמה סיבות. ביניהן: הרבה מהחברות האלה היו תחת לחץ כלכלי עוד לפני שמחיר המניה המזנק העלה משמעותית את הערכות השווי שלהן. הערכות שווי וגורמים יסודיים נוטים להיות קשורים קשר אדוק לאורך זמן, אומרים אנליסטים, והערכות יתר הן אינדיקציה טובה לכך שמניה עשויה להתרסק בבת אחת.

משקיעים הרוכשים את אופציות הקול מוקדם בראלי ואז יוצאים לפני שהוא מסתיים ירוויחו ואולי ירוויחו יפה. הרבה כבר הרוויחו, על פי פוסטים ברדיט. משתמש אחד טען שעשה יותר מ־11 מיליון דולר במסחר באופציות קול של גיימסטופ.

אבל רכישה מאוחרת יותר בתוך הזינוק, לאחר שהמחירים כבר עלו, היא סיכון יוצא דופן, כך אומרים סוחרים. רוכשים רבים יחזיקו באופציות קול יקרות שיאבדו ערך מהר ואולי יסיימו את חייהן ללא ערך כלל. בינתיים המניות המזנקות צפויות להביא משקיעים עם כיסים עמוקים בחזרה לקלחת כדי להמר נגדם. כשקהל סוחרי היום ינוע הלאה למניות אחרות, הזינוק שהניע רווחים תלת ספרתיים יתפוצץ, כך מזהירים סוחרים ומנהלי תיקי השקעות.

"לבסוף, בריון חזק יותר נכנס לתמונה", אמר סטינו מיליטו, מנכ"ל שותף ב־Dash Financial Technologies, חברה למסחר באופציות. "נכנסים החבר'ה הגדולים, ואומרים: 'זה מגוחך. זה לא יכול להימשך כך'".