גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הבורסה ננעלה בעליות: מדד ת"א 35 טיפס ב-0.4%, ת"א SME60 ב-1.8%

שיכון ובינוי איבדה 2.45%, מזרחי טפחות ירדה ב-0.4% ● חילן טיפסה ב-3%, אמות ב-1%, שפיר הנדסה טיפסה ב-3.65%, ומנגד פרטנר איבדה 2.6% על רקע כוונתה לגייס 250 מיליון שקל

הבורסה בתל אביב / צילום: איל יצהר
הבורסה בתל אביב / צילום: איל יצהר

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

17:26

יום המסחר הראשון לשנת 2020 בבורסה בתל אביב ננעל היום (ד') בעליות שערים. כך, מדד ת"א 35 טיפס ב-0.4%, מדד ת"א SME60 עלה ב1.8%, ומדד ת"א 90 טיפס ב-1.26%.

חילן טיפסה ב-3%, אמות ב-1%, שפיר הנדסה טיפסה ב-3.65%, פרטנר איבדה 2.6% על רקע כוונתה לגייס 250 מיליון שקל.

מחזור המסחר הסתכם ב-925 מיליון שקל.

16:45

המסחר בתל אביב מתנהל בעליות, כך ת"א 35 עולה ב-0.4%, ת"א 90 קופץ ב-0.9%, ומדד SME60 עולה ב-1.6%.

14:30

יום המסחר הרביעי לשבוע והראשון לשנת 2020 מתנהל בעליות מתונות בשני המדדים המובילים. בארה"ב לא מתנהל היום מסחר. מדד ת"א 35 מוסיף 0.2%, מדד ת"א 125 עולה ב-0.4%, ומדד ת"א 90 בולט בעלייה של יותר מ-1%.

בצד החיובי של מדד ת"א 35, את שנת 2020 פתחו היום בחיוב מניות שפיר הנדסה  ויחידות ההשתתפות של דלק קידוחים , שמתחזקות בכ-2%, ואילו מניות חברות הנדל"ן המניב של גזית גלוב  ומליסרון מוסיפות לערכן כ-2%-1%.

בצד השלילי של המדד המוביל, מניית שיכון ובינוי  נחלשת בכ-3%-2% אחרי זינוק דו-יומי של כ-10% שהציגה ביומיים הקודמים. עליות אלה נרשמו על רקע חשיפת פרטי הסכם הגג שחתמה המדינה עם העיר רמת גן, המגלם פוטנציאל לעליית ערך משמעותית עבור שיכון ובינוי, המחזיקה בקרקעות נרחבות באזורי הבנייה המתוכננים.

עוד במסחר, מניות חברות הנדל"ן המניב ביג  ונכסים ובניין  מרכזות מחזורי מסחר ערים, ועולות בכ-2%-1%. עוד מרכזת מחזור מסחר גדול מהרגיל מניית חברת האנרגיה הירוקה אנלייט , שעולה בכ-4%-3%, ללא דיווח מצידה.

חברת פרשקובסקי  הודיעה היום על זכייה במכרז "מחיר למשתכן" של רשות מקרקעי ישראל בחיפה, ומנייתה מגיבה בטיפוס של כ-4%. מניית מגדלי תיכון  עולה בכ-3%-2% בנסיבות דומות, אחרי שהחברה עדכנה על זכייה במכרז להקמת עד 500 יחידות דיור מוגן באור יהודה.

מניית קדימהסטם  עולה בכ-5%. ברקע למסחר, החברה הודיעה על "תוצאות מבטיחות של קבוצת הטיפול הראשונה" במסגרת ניסוי קליני הקשור למוצר שהיא מפתחת. עוד עדכנה קדימהסטם על כוונתה לבצע הקצאה פרטית למשקיעים תמורת ויתור על שימור חלקם בהון, ועל כוונתה להנפיק לציבור מניות במקום אג"ח.

מניית קנביט  מאבדת קרוב ל-5%. החברה הודיעה על השלמת העסקה לרכישת תיקון עולם בישראל.

מניית מדיוי  מזנקת ביותר מ-75. החברה דיווחה על השקעה בחברה של לארי קינג.

מניית פרטנר   מאבדת יותר מ-2%. לאחר סיום המסחר אתמול הודיעה החברה כי היא "בוחנת אפשרות לגיוס הון במניות לציבור בישראל בהיקף של כ-250 מיליון שקל". מניית המתחרה סלקום   נחלשת בכ-1.5%-1%.

במסחר באג"ח הקונצרניות נרשמת יציבות, וגם במסחר באג"ח הממשלתיות נרשמה יציבות.

אתמול סיכמה הבורסה המקומית שנת השקעות מוצלחת, כשמדד הדגל, ת"א 35 מציג עלייה של כ-15% ות"א 125 עלייה של יותר מ-20% - העלייה השנתית הגדולה ביותר בעשור האחרון. עוד בסיכום 2019 בלט מדד הנדל"ן, שזינק ביותר מ-70%, ומדד הטכנולוגיה שקפץ בכ-55%. זאת בדומה למגמה החיובית שאפיינה בשנה האחרונה את הבורסות הגדולות בעולם, בהובלת הבורסה האמריקאית.

בהראל ביטוח ופיננסים ציינו בסקירתם השבועית, כי "שוקי המניות בעולם, בהובלת ארה"ב, סיימו את 2019 בשיא, כאשר מדד MSCI העולמי השלים עלייה שנתית של קרוב ל-28% (ברוטו במונחים דולריים), הקצב המהיר ביותר זה עשור (2009). הפחתות הריבית בעולם, לצד ירידה בסיכונים הפוליטיים (שעדיין קיימים), שאיימו לדרדר את הכלכלה הגלובלית למיתון (הברקזיט ועימות הסחר בין ארה"ב לבין סין) תרמו לכך".

עוד הוסיפו שם, כי "יש לזכור שלמרות העלייה הפנומנלית אי אפשר להתעלם מכך שהיא באה כפיצוי חלקי על הירידות החדות שנרשמו בשלהי 2018, כך שבשנתיים האחרונות במצטבר עלה המדד ב-18%".

11:15

המסחר בת"א ממשיך להתנהל בעליות שערים קלות של סביב 0.3% במדדים המובילים. מגזר הנפט והגז ממשיך להוביל את העליות, והמדד הענפי מתחזק ביותר מ-1%. יחידות ההשתתפות של דלק קידוחים  בולטות בעליות של כ-2% במדד ת"א 35. קבוצת דלק מתחזקת ב-1.5%. עוד באנרגיה, שותפות רציו  בולטת בעלייה של 2.5%. את העליות במדד המוביל מובילה שפיר הנדסה  שמתחזקת ביותר מ-2%. את הירידות במדד המוביל מובילה שיכון ובינוי  שצונח ב-2.5%.

 עוד במסחר, מניית מגדלי הים התיכון  עולה ב-4%. היום נודע כי החברה תשלם 209 מיליון שקל על קרקע באור יהודה.

מניית קדימהסטם  מזנקת בכ-7%. החברה הודיעה על תוצאות מבטיחות של קבוצת הטיפול הראשונה בניסוי קליני במחלת ה-ALS, מחלת ניוון שרירים סופנית.

מניית פרשקובסקי  מוסיפה 3.5%. החברה הודיעה על זכייה במכרז "מחיר למשתכן" של רשות מקרקעי ישראל בחיפה.

 09:45

השנה האזרחית השנה, 2020, נפתחה בעליות שערים קלות בבורסת ת"א, בהמשך לעליות אמש בוול סטריט. מניות לייבפרסון   ודלק קבוצה  מובילות את העליות, ומתחזקות בכ-2%. בצד השלילי בולטות המניות הדואליות של טבע   ואופקו  , שמאבדות 1%-0.9%. עוד בולטות בירידות של עד 0.9% מניות שיכון ובינוי  ואורמת  . אתמול עלתה מניית שיכון ובינוי והשלימה עלייה של 8% ביומיים.   

מדד הבנקים רושם ירידה קלה, ובכל יתר המגזרים נרשמות עליות, בהובלת מדד הנפט והגז שממשיך את העליות החזקות שלו מאתמול ומוסיף כ-0.9%. אתמול קפץ המדד ב-3.6% לאחר שהמשרד להגנת הסביבה נתן את האישור להזרמת הגז מ"לוויתן", והקפיץ את מניות האנרגיה.

מניית פרטנר מאבדת כ-2%. אתמול פורסם כי החברה שוקלת לגייס 250 מיליון שקל לטובת המשך ההשקעות.     

06:45

יום המסחר הראשון של 2020 בבורסה בתל אביב צפוי להיפתח הבוקר על רקע נעילת שנה חיובית בוול סטריט. בסיום יום המסחר האחרון של 2019 עלה אתמול מדד נאסד"ק ב-0.3%, מדד דאו ג'ונס עלה בכ-0.2% ו-S&P 500 הוסיף כ-0.3%. עוד ברקע, הכרזתו של הנשיא טראמפ כי יחתום על שלב ראשון בהסכם סחר עם סין. רוב בורסות העולם סגורות היום לרגל השנה החדשה.

בסיכום שנתי מדד S&P 500 עלה ב-2019 ב-28.4%, העלייה השנתית הגבוהה מאז 2013. הנאסד"ק עלה ב-2019 בכ-35% והציג אף הוא את השנה הטובה ביותר מזה שש שנים. בסיכום שנתי עלה מדד דאו ג'ונס ב-21.8% בשנה החולפת, התוצאה הטובה מאז 2017.

מבין המניות הדואליות במדד ת"א 35, כיל חוזרת עם פער ארביטראז' חיובי של 1.6% וטאואר עם פער חיובי של 0.9%. אופקו הלת' שבה עם פער שלילי של 1.4%, אורמת טכנלוגיות עם פער שלילי של 1.2% וטבע עם פער שלילי של 1%.

אתמול הסתיים המסחר בתל אביב הסתיים בעליות שערים, בהובלת המניות ויחידות ההשתתפות הקשורות למאגרי תמר ולוויתן, לאחר ששלב נוסף בהרצה של אסדת "לוויתן" יצא אתמול לדרך, לקראת התחלת הזרמת הגז הטבעי מהמאגר. מדד הנפט והגז זינק ב-3.6%, מדד ת"א 35 עלה ב-0.4%, מדד ת"א 125 הוסיף 0.7%, ומדד ת"א 90 קפץ ב-1.2%.

בורסות אירופה סיימו אתמול את 2019 בירידות: בפרנקפורט ירד מדד דאקס ב-0.7%, בלונדון איבד הפוטסי 0.6%, ומדד הקאק הצרפתי ומדד יורוסטוקס 600 הכלל-אירופי ירדו בכ-0.1%.

עוד כתבות

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה