הקשיים בהם נתקלים פרויקטים של התחדשות עירונית, כגון דחיות בשל רגולציה, או בעיות ביצוע, לא מוכרחים להיות "גזירות משמיים" הנוחתות על הדיירים ■ איך ניתן למזער אותם למינימום?
תיקון 3 א' לתמ"א 38 הפך פרויקטים רבים ללא כדאיים לרשות, כיוון שאינה יכולה לגבות היטלי השבחה מספקים ■ תנופת ההתחדשות העירונית בעיר נעצרה - כיצד ניתן יהיה לקדם בה שוב פרויקטים?
יוזמת הרשויות לגביית היטלי השבחה בפרויקטי תמ"א 38 הריסה ובנייה, גורמת לשחקנים בשוק לאבד את הידיים והרגליים ■ "סיימנו כעת 3 שנים של אי-וודאות בקשר לזכויות הבנייה וכעת מתחילים מחזור חדש בנוגע להיטלי ההשבחה"
בדיון מקדמי בעתירה בנושא רוחב הדרך המינמאלי הנדרש באזורים בהן מבוצעת תמ"א 38, בחר ביהמ"ש שלא להתערב מאחר ואינו גוף מקצועי שיכול לפסוק בנושא ■ האדריכל אסף שאול: "חייבים להגיע לפתרון מושכל ומהיר, שכן האלטרנטיבה היא עצירת הפרויקטים"
על פי התיקון לחוק מכר דירות, יזמים יוכלו שלא להפקיד כבטוחה את מרכיב המע"מ בעסקה וכך יקטן הסכום המופקד על ידם ■ האם יש כאן פתח לפגיעה ברוכשי הדירות ובדיירים בפרויקטי התחדשות עירונית?
תוכנית רש/3838 שנכנסה לתוקף, מסדירה את תחום תמ"א 38 ברמת השרון ■ החידוש בה: הקצאה של מכסת יח"ד לפי אזורים, שתתמלא בשיטת "כל הקודם זוכה"
בתמורה לקבלת זכויות בנייה, בערים רבות על היזם להקצות שטחים ומבנים ציבוריים לטובת הכלל ■ "הדרישה משתנה מפרויקט לפרויקט ולעיתים לא מדובר על בניית מבני ציבור, אלא על מטלות אחרות כגון שימור והקמת תשתיות"
יזמים רבים מחכים לאישור תוכנית הרבעים של ת"א, המעניקה זכויות בנייה נרחבות להתחדשות עירונית ברבעים 3 ו-4 ■ האם העיר תהפוך בגללה לאתר בנייה? האם יהיה כוח-אדם מספיק למימוש הפרויקטים הרבים? ומה יהא על מחירי השכירות?
כך סבורים עוה"ד אלון סמואל ואלון אברהמוב ■ לדבריהם, "זכויות תמ"א 38 הוקנו לצורך מיגון מפני רעידות אדמה וטילים, ולא למטרות של הקמה וחידוש תשתיות קיימות"
היטל ההשבחה בגובה 25%, שיתאפשר לרשויות לגבות בגין זכויות תמ"א 38, טורף את הקלפים ועשוי להאיץ פרויקטים שבהקמה ולהפיל אחרים שבתכנון בשל עלויות גבוהות
מצוקת החניה בת"א מתמרצת עסקאות של התחדשות עירונית ■ עבור חלק מהתושבים פתרון חניה קריטי אף יותר מתוספת של חדר נוסף, שדרוג המבנה או פתרון לבעיית המיגון ורעידות האדמה ■ כתבה ראשונה בסדרה
התיקון הרביעי לתוכנית תמ"א 38 עתיד להיות משמעותי ביותר עבור היזמים כמו גם בעלי הדירות והנכסים ■ הוא כולל בתוכו בין השאר הכנסה למעגל הפעילות דירות שנבנו בין 1980 ל-1992, הגדלת ההיתכנות לחיזוק מבני ציבור ומשרדים ועוד
עו"ד מיכה גדרון, לשעבר ראש ועדת הערר המחוזית ת"א, טוען כי בוועדות המקומיות קיימת חוסר אחידות תכנונית בכל הנוגע לפרוייקטים של תמ"א 38 ■ "אם היזם לא יוכל לדעת מהן זכויות הבנייה ומספר הדירות שיקבל, הוא לא יוכל לגבש עיסקת תמ"א"
בחלק מהרשויות המקומיות טרם אושרה תכנית מתאר מקומית בה מוסדר תחום התמ"א 38/2 ■ מצב זה מביא להתייחסות שונה של כל רשות ורשות לתחום ■ "דיירים אינם מבינים מדוע העירייה לא מאפשרת לבצע פרויקטים מכורח זכויות התב"ע והתמ"א 38"
על פי הוראות התכנית ניתן להעריך באילו אזורים בעיר יתכנו כלכלית פרויקטים של הריסה בנייה מחדש ובאילו כאלו של חיזוק מבנים ■ כיצד היא תשפיע על פני העיר
סגן ראש עיריית רעננה מסביר מדוע קיימת בעיר תנופה אדירה בתחום התמ"א ■ "נורא קל לבנות על שטח חקלאי, אך האתגר הוא ליישב את מרכז העיר וזאת ניתן לעשות רק על ידי תמ"א 38"
הצ'ופר לרשויות המקומיות - בגין הוצאת יותר היתרי בנייה בשנת 2014 ■ ועדיין הן טוענות: "זה לא מספיק"
המדינה והרשויות המקומיות מעדיפות בבירור פתרון של הריסת במבנים ובנייתם מחדש על פני חיזוק בלבד ■ קושי תכנוני ונטיות לב של הדיירים מקשים הוצאה לפועל של פרוייקטים שכאלו
הרשות הארצית לכבאות קבעה כי על "החניות המכניות", המהוות פתרון נפוץ בפרוייקטים של תמ"א 38/1, להיות נגישות וגדולות מספיק למעבר כבאי בכל נקודה בהן ■ הוראה זו קשה ליישום בבנייה על מבנה קיים ולעיתים מחבלת בכדאיות המיזם
ראש עיריית ת"א תקף את התוכנית וטען כי "יש לאייד אותה" ■ היזמים בתגובה: לו תמ"א 38 הייתה מקודמת ניתן היה לייצר בעיר עשרות אלפי יחידות דיור ולמתן את עליית המחירים
ניר ברקת: "אני מאמין שהעיר צריכה לצמוח פנימה ולא החוצה. ע"י התחדשות עירונית ניתן למצות טוב יותר את משאב הקרקע המוגבל ולהגדיל את היצע יחידות הדיור בעיר. יש בתוך העיר עתודות לאלפי יחידות דיור והזרם שאנו רואים הוא רק ההתחלה"
בעוד התוכנית לחידוש מבנים תופסת תאוצה בבנייני מגורים, היא אינה פורצת לתחום המשרדים והמבנים הציבוריים ■ החסם העיקרי נעוץ בהיתכנות הכלכלית של פרוייקטים מסוג זה
קידום מיזמי תמ"א 38 בעיר רמת גן תקוע, כך טוענים יזמים ותושבים ■ בכנס שארגנו לאחרונה הם מחו על כך שהעירייה גוררת רגליים במקום לסייע להם
אתגר יישום תמא 38 בפריפריה לא נעלם מעיני קובעי המדיניות ובמהלך השנים התקיימו דיונים והועלו פתרונות הנוגעים לעידוד פרויקטים גם שם ■ אחד הפתרונות הבולטים שנדון כבר מספר פעמים וגם זכה לתמיכה יחסית רחבה הוא שימוש במנגנון ניוד זכויות
סעיפים 77-78 לחוק התכנון והבנייה, נותנים אפשרות למחליטים ברשויות לשנות מהותית פעילויות משיקולי מדיניות כזו או אחרת ■ מה זה אומר?
איום בעתירה לבג"ץ: שר הפנים לא עושה שימוש בסמכות שניתנה לו בחוק, ומתעלם מהפריפריה ומחוסר ההיתכנות הכלכלית לביצוע פרויקטים לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה ביישובים המרוחקים מהמרכז
החברה הכלכלית בראשון לציון החלה לשמש יזמית בתוכנית תמ"א 38 ומקדמת נכון להיום לא פחות מ-61 פרויקטים שונים בעצמה
בשנים האחרונות בעלי דירות באזורי רובע 3 ורובע 4 במרכז תל אביב שבים ושומעים מפי יזמים על העיכובים שגורמת העירייה בקידום בקשות להיתרים לביצוע פרויקטים של התחדשות עירונית ■ מה הסיבות למחלוקת?
ההרחבה תאפשר בין היתר הוספת ממ"דים לבניינים שנבנו עד שנת 1992 ■ מוצע גם להגדיל את התמריץ הכלכלי ליישום תמ"א 38 במבנים שאינם למגורים ולשלב גם דיור להשכרה
התוכנית מתייחסת למתחם הממוקם בין דרך יצחק רבין בצפון, בסמוך לקניון גבעתיים, ועד לרחוב אלוף שדה בדרום, לאורך הרחובות ההסתדרות והמאבק על שטח כולל של כמאה דונם