גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

התנהגות צרכנים

עוד כתבות

מבט אווירי על קרית שמונה. זקוקים ל''אינטל הבאה'' / צילום: Shutterstock

עוטפים את ישראל מחדש: הפוטנציאל הכלכלי והחברתי ביום שאחרי המלחמה

​בחמש השנים טרום מלחמת חרבות ברזל, התפתחו מאוד אזורי המרחבים העוטפים בדרום ובצפון, כולל ביקושים גבוהים בתחום המגורים • תכנון מוצלח יאפשר לנצל את המאפיינים הייחודיים שלהם, ולחולל את הצמיחה החברתית, הכלכלית והשיווקית שהם ראויים לה

מס הסוכר חוזר / צילום: Shutterstock, defotoberg

מס הסוכר שוב חוזר, אבל קשה לדעת כמה הוא אפקטיבי

מס הסוכר על משקאות ממותקים הוטל בשנת 2022, בוטל במרץ האחרון, וכעת עשוי לחזור בניסיון למלא את הקופה הציבורית • אבל התזזיתיות במדיניות המס וההטיות בצריכה בימי הקורונה מקשים להעריך את ההשלכות בפועל

הפקולטה לניהול. מה אנחנו קונים בזמן מלחמה ולמה היא גורמת לנו לצרוך יותר / צילום: Shutterstock

מקופסאות שימורים ועד מסאז': מה אנחנו קונים בזמן מלחמה, ולמה היא גורמת לנו לצרוך יותר

בעת איום קיומי צרכנים פונים לרכישות המעניקות תחושות שליטה, שגרה, נורמליות ושייכות • הבנת הצרכים הללו יכולה לסייע לנו להתמודד עם האתגרים, אך גם לא להיסחף בהוצאות • הפקולטה - מאמרים של חוקרי הפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב 

סניף קרפור סיטי בדיזנגוף, תל אביב / צילום: בר לביא

4 חודשים לכניסת קרפור: האם היא השפיעה על התנהגות הצרכנים?

כמעט מחצית מהצרכנים מפצלים רכישות בין חנויות ורשתות כדי להוזיל את סל הקנייה, וכ־40% נכנסים גם לקרפור - כך עולה מסקר שנערך באוניברסיטת רייכמן באמצעות פאנל המשיבים האינטרנטי Panel4all • כ־45% מהמשיבים מדווחים כי הם קונים יותר מוצרי מותג פרטי

הפקולטה לניהול. בינה מלאכותית או בני אדם / צילום: Shutterstock

בינה מלאכותית או בני אדם: מחקר גילה מה יעדיפו האנשים שחווים אובדן שליטה

לצרכנים יש נטייה שלילית כלפי כלים מבוססי AI, בייוחוד כשיש אלטרנטיבה אנושית • החוקרים מראים כי משתמשים במצוקה שחווים פגיעה בתחושת העצמי דווקא תופסים אותם כאטרקטיביים ומסוגלים לסייע לשיקום הביטחון • הפקולטה, מאמרים של חוקרי הפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב 

הפקולטה לניהול. למה אנשים מעדיפים את ברירת המחדל / צילום: Shutterstock

למה אנשים מעדיפים את ברירת המחדל גם כשהיא פחות טובה להם, ואיך אפשר לגרום להם לבחור אחרת

צרכנים נוטים לדבוק בברירת המחדל גם בתחומים משמעותיים כמו פנסיה וביטוח בריאות • אלא שהיא לא תמיד מתאימה לכולם, ואנשים מוותרים על אפשרויות אחרות טובות יותר בעבורם • החוקרים גילו כי תחושה סובייקטיבית של ידע פיננסי מעניקה לאנשים ביטחון לפעול לפי העדפותיהם

הרווארד בגלובס. על ''אפקט הזיכוי'' / צילום: Shutterstock

הכירו את "אפקט הזיכוי" שיכול לעזור לצמצם אובדן הכנסות, וגם להועיל ללקוחות

החזרת מוצרים גורמת להפסד הכנסות ניכר • האסטרטגיות המקובלות להפחתת התופעה כרוכות בעלויות למוכרים או לקונים • אבל חוקרים גילו שצרכנים מתייחסים לזיכוי אחרת מאשר לכסף מהכיס, מה שמציע הזדמנות לפתרון ששני הצדדים מרוויחים ממנו

מסקנות המדד

אוהבים מותגים, ועדיף שיהיו בינלאומיים

תרגמנו את ההעדפות הצרכניות של 3,500 נשאלי הסקר שלנו ל־7 תובנות מסכמות, ובהן: הישראלים אוהבים מותגים בינלאומיים אבל לא ממהרים לאמץ מותגים חדשים. מעריכים נוסטלגיה, ביקורתיים כלפי הבנקים, וגם: מתי מותג העל מדורג נמוך ממותגי המשנה שלו?

מבצע חיסול המלאי של קסטרו בינואר האחרון / צילום: איל יצהר

הנפגעים הגדולים מהמצב הכלכלי: ענף האופנה ומוצרי הספורט

ההתרחשויות בכלכלה העולמית והמקומית משפיעות על הצריכה בישראל במגמה מעורבת • בבחינה ענפית שערכו צ'מנסקי בן שחר ומערכת התשלומים הלאומית בכרטיסי אשראי  שבא עבור גלובס לחודשים מרץ עד מאי 2023, עולה כי השחקנים בשוק יידרשו לייצר אסטרטגיות שיווקיות חדשות

קניון שבעת הכוכבים. הרגלי הצריכה השתנו בעקבות עליית יוקר המחיה / צילום: יח''צ

יוקר המחיה משנה את הרגלי הצריכה של הישראלים

אחרי יותר משנה של אינפלציה גואה ו־10 העלאות ריבית, נתונים שהתפרסמו לאחרונה מלמדים כי הצרכנים מתחילים לוותר על שירותי מותרות כמו פנאי ונופש • וגם: הממשלה הקימה עוד ועדה - במה היא שונה מקודמתה?

הרווארד בגלובס. על אנשים והמאפיינים הסטריאוטיפיים של חיות המחמד שלהם / צילום: Unsplash, Tamara Bellis

מתברר שבעלי חתולים משקיעים אחרת מבעלי כלבים: אלה ההבדלים

אנשים משקפים באופן לא מודע את המאפיינים הסטריאוטיפיים של חיות המחמד שלהם • לפי סדרת ניסויים, בעלי כלבים מתלהבים ומוכנים לסיכונים ואילו בעלי חתולים מסתייגים ומעדיפים לצמצם הפסדים • התוצאות יכולות לסייע להתאים מסרים שיווקיים ואחרים

חנות מקס סטוק / צילום: בר - אל

המהפכה הקמעונאית: כך גדל חלקן של החנויות הזולות

ההשפעות המאקרו-כלכליות ואי-הוודאות הפוליטית והחברתית גורמים לשוק אופנת המיינסטרים להתכווץ, יותר מסעדות שף נסגרות, ומשקי בית רבים מחפשים להוזיל את הקניות • במקביל, נתח הפרימיום נותר קטן אך יציב • כעת מרכזי המסחר והרשתות צריכים להיערך למציאות החדשה

הרווארד בגלובס. כך משפיעים שינויים במחיר על החלטות הצרכנים / צילום: Unsplash, Artem Beliaikin

מתי קונים יותר, כשהמחיר בעלייה או כשהמחיר בירידה?

יותר ויותר פלטפורמות סחר אלקטרוני מציעות גישה להיסטוריית מחירים מפורטת של מוצרים • חוקרים בדקו כיצד השקיפות משפיעה על ההחלטה אם לרכוש את המוצר או להמתין לירידה נוספת • מתברר כי ההחלטה לא תלויה רק בשינוי במחיר

הרווארד בגלובס. על ביקורת שלילית והגברת מכירות / צילום: Unsplash, Miguel Urieta

כך ביקורות שליליות יכולות להגביר מכירות אפילו יותר מביקורות חיוביות

מחקרים מראים כי כאשר אנשים מזדהים עם מותג, הם מגנים עליו מפני התקפה • צרכנים שנתקלים בביקורות שליליות על מותגים שנתפסים כרלוונטיים לזהות שלהם, מביעים נכונות גבוהה יותר לרכישה כצעד של הבעת תמיכה

הרווארד בגלובס. כיצד לגוון את סל המוצרים של העסק שלך / צילום: Unsplash, Nathan Dumlao

נוהגים לקנות סוגים שונים מאותו מוצר? ייתכן שבפנים אתם מרגישים חלשים

מחקר חדש מגלה כי כשאנחנו מרגישים חסרי אונים, אנו נוטים לרכוש סוגים או טעמים שונים מאותו המוצר, וכך להחזיר לעצמנו את תחושת השליטה • מה קמעונאים יכולים ללמוד מכך, ומה יכולים לעשות בעלי עסקים שאין להם אפשרות להרחיב את ההיצע

העלייה ביוקר המחיה תחייב את המסעדנים לשנות כיוון / צילום: Shutterstock

עד מתי נשלם 750 שקל לארוחה זוגית במסעדה?

בשנים האחרונות הישראלים מעבירים נתח הולך וגדל מההוצאה שלהם בסופרמרקטים לטובת בילוי במסעדות, ומייצרים שוק של 31 מיליארד שקל בשנה • אלא שעליות הריבית והאינפלציה מובילות לשינויים התנהגותיים בקרב הלקוחות ולפגיעה במעגל החיים של האכילה בחוץ

חלל משותף במלון קהילתי של רשת סלינה בתל אביב / צילום: ענבל מרמרי

דור ה־Z פיתח את כלכלת השיתוף. מה יעשה דור הבינה המלאכותית?

השחקנים בשוקי המסחר, קמעונאות המגורים, המשרדים והמלונאות חייבים לחשב מסלול מחדש, ולפנות באופן מותאם לדורות הצעירים • אלה ישאפו עוד פחות להיות בעלי רכוש, והמיקום לא יהיה רלוונטי עבורם כלל: הם ישתפו פעולה בכל מקום, עם כל אחד

עמדת קרפור בתוך סניף יינות ביתן / צילום: איל יצהר

כניסת רשתות השיווק הבינלאומיות לישראל: 70% מאמינים כי המהלך יוביל להורדת מחירים

מחצית מהציבור מוכנים לוותר על המותגים האהובים עליהם בעקבות העלאות מחירים - כך עולה מסקר שנערך בשיתוף אוניברסיטת רייכמן, באמצעות פאנל המשיבים האינטרנטי Panel4all • שיעור דומה מצהיר כי יחליף את רשת המזון שבה הוא נוהג לערוך את קניותיו

המסחר בחנויות הפיזיות צפוי להצטמק / צילום: כדיה לוי

חוויה במקום מוצר: הקניונים ומרכזי המסחר מסתגלים למציאות החדשה

דור ה-Z מושך אחריו את דור ה-Y לתרבות צריכה חדשה שמעדיפה לרכוש חוויות על פני חפצים • השינוי הזה מהווה אתגר לא קטן למרכזי הקניות והחנויות • מדד המותגים 2022

הפקולטה לניהול. מגוון רחב או עומס יתר? / צילום: Shutterstock

דוכן ריבות אחד מציע 6 אפשרויות בחירה, וזה שלידו מציע 24. מי ימשוך יותר צרכנים, ומי ימכור יותר?

איך למשוך את תשומת ליבם של צרכנים ולגרום להם לקנות, ואיפה עובר הגבול בין שפע לעומס יתר? מחקר בתחום התנהגות צרכנים מערער כמה תיאוריות קלאסיות בנושא • הפקולטה, מאמרים של חוקרי הפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב