הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה ירוקה בת"א: מדד הבנקים קפץ ב-1.5%

ת"א 35 עלה ב-0.9%, ות"א 90 הוסיף 0.6% • השקל נחלש בסוף השבוע האחרון • ניו מד אנרג'י מרכזת עניין • סולאראדג' תיגרע ביום שני ממדד S&P 500 • יו"ר הפד: "מוקדם מדי לדבר על הורדת הריבית" • והכלכלנים שמעריכים - מחיר הנפט יעלה ל-95 דולר עד סוף 2024

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock
בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 


16:05

המסחר בבורסת ת"א ננעל בעליות. ת"א 35 עלה ב-0.9%, ות"א 90 הוסיף 0.6%. מדד הבנקים קפץ ב-1.5%. 

קבוצת דלק , אורמת טכנו  והראל השקעות  בלטו בעליות בת"א 35. בירידות בלטו קמטק  ואנרג'יאן .

מניות נוספות שבלטו בעליות במסחר הן טקטונה , פלרם , ג'נריישן קפיטל , בריינסוויי , נכסים ובנין , נקסט ויז'ן , אירודרום קבוצה , לייבפרסון  ודוראל אנרגיה 

בשוק האג"ח, תשואת אג"ח ישראל ל-10 שנים ירדה ל-4.165%, התשואה לשנתיים ירדה ל-3.843% והתשואה לשנה עומדת על 4.056%. באג"ח קונצרניות, מדדי תל בונד 20, 40 ו-60 עלו בכ-0.2%.

מחזור המסחר הסתכם ב-650 מיליון שקל.

15:17

המסחר בבורסה מתנהל לפי שעה במגמה חיובית: מדד ת"א 35 עולה ב-0.9%, ות"א 90 מוסיף לערכו כ-1%. בקרב המדדים הענפיים, מדד ת"א ביומד מוביל את המגמה החיובית ומטפס מעל ל-2.1%.

מניית חברת פלרם  מזנקת בחדות לאחר שהחברה, העוסקת ביצור לוחות פלסטיק שטוחים וגליים הציגה ביום חמישי האחרון את דוח הרבעון השלישי של השנה שהצביע על עלייה חדה ברווח הנקי. הכנסות החברה עמדו ברבעון השלישי על 439 מיליון שקל לעומת 416 רבעון שקל ברבעון המקביל והרווח הנקי היה 52 מיליון שקל לעומת 11 מיליון שקל בלבד ברבעון המקביל בשנה שעברה.

מניות נוספות שבולטות לחיוב הן נקסט ויז'ן , דוראל אנרגיה , נכסים ובנין , ומשק אנרגיה .

14:09

אלקטרה צריכה  הקצתה כ-960 אלף מניות לגופים המוסדיים שהם בעלי ענין בחברה - הפניקס אחזקות, מנורה מבטחים ומגדל אחזקות ביטוח ופיננסים. ניצע נוסף ששמו לא הוזכר, אינו בעל עניין. הסך הכולל של ההנפקה הוא 68 מיליון שקל.

המניות שתוקצינה לכלל הניצעים תהוונה, לאחר הקצאתן, כ-4.3% מהונה המונפק והנפרע של החברה ומזכויות ההצבעה בה. ההנפקה בוצעה לפי מחיר של 70.75 שקל למניה בעוד מחיר המניה עומד עתה על 73.63 שקל למניה.

13:28

המגמה החיובית בתל אביב נמשכת: המדדים המרכזיים, מדד ת"א 35 ומדד ת"א 90 עולים בכ-0.8%. המדדים הבולטים הם מדד ת"א ביטוח ומדד ביומד שעולים ב-1.6% וב-1.8% בהתאמה. 

בשוק החוב נרשמים ביקושים - תשואת איגרת החוב הממשלתית לעשר שנים יורדת ב-7 נקודות בסיס ל-4.15%, תשואת האיגרת לשנתיים יורדת ל-3.82%.

גם שערי איגרות החוב הקונצרניות עולים: מדד התל בונד 20 ומדד התל בונד 60 עולים בכ-0.3%.

12:46

המגמה החיובית בת"א נמשכת: מדד ת"א 35 מטפס בכ-0.8%, ות"א 90 עולה בשיעור דומה. 

בולטות לחיוב מניות נקסט ויז'ן , איסתא , סאפיינס , והראל השקעות .

מנגד, מניות קמטק , פריון נטוורק , רמי לוי  ואודיוקודס  נסחרות במגמה שלילית.

11:37

יום ירוק בבורסת ת"א: מדד ת"א 35 עולה ב-0.8%, ות"א 90 מטפס בכ-1%. בקרב המדדים הענפיים מדד ת"א ביומד מטפס בכ-2%, ת"א ביטוח עולה ב-1.8% ות"א בנייה עולה ב-1.7%.

בשוק החוב המקומי, מדדי התל בונד מטפסים בכ-0.4%. במקביל, אגרות החוב הממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים מוסיפים לערכם 0.5%.

חברת אפיטומי מדיקל , המפתחת גלולה להרזיה, מרכזת עניין הבוקר (א') לאחר שעדכנה כי השותפה השיווקית המיועדת שלה, נסטלה, מבטלת את הסכם הרישיון איתה.

עוד בשבוע שעבר דיווחה החברה כי נסטלה, שהייתה אמורה להיות המשווקת הבלעדית של המוצר שהחברה מפתחת - גלולה מתנפחת בקיבה לתמיכה בהרזיה, הודיעה כי תוצאות הניסוי הקליני שפרסמה אפיטומי לאחרונה אינן עומדות ביעדיו כפי שנכתבו בהסכם ביניהן.

בהודעה שפרסמה אפיטומי מדיקל הבוקר, צוין כי "ביום ו' האחרון, שלחה נסטלה לחברה הודעת דוא"ל, בו הודיעה לחברה באופן רשמי כי לעמדתה, לאחר בחינת תוצאות הניסוי הקליני על ידיה, כפי שנמסרו לנסטלה ע"י החברה ביום ,6.11.2023, לא הושגו התנאים המינימליים שנקבעו בהסכם הרישיון, וכי לאחר קיום דיונים פנימיים מעמיקים בנסטלה,
הוחלט על ידי נסטלה שלא למסחר את המוצר, ומשכך הוחלט לבטל את הסכם הרישיון". 

10:20

נופר אנרג'י  העוסקת בייזום, הקמה והפעלה של מערכות לייצור חשמל מאנרגיה סולארית דיווחה הבוקר בהמשך לדיווחים קודמים שפרסמה החברה בקשר להשקעתה ב- Sunprime Holding, כי ב-30 בנובמבר 2023 התקשרה Andromeda (תאגיד המוחזק על ידי החברה, בשרשור, בשיעור של ,52.5%) בהסכמי השקעה והלוואה עם Sunprime Holding, בדבר המרת הלוואות בסך של 25 מיליון אירו שהועמדו על ידה בעבר למניות Holding Sunprime, וכן השקעה נוספת של 25 מיליון אירו, כך שלאחר העמדת והמרת כל הלוואות הבעלים הנ"ל, ככל שתומרנה, יעלה שיעור ההחזקות של Andromeda ל-63.5% מהון המניות של Sunprime Holding.

Sunprime Holding היא קבוצת תאגידים שהתאגדו באיטליה, העוסקים בייזום, פיתוח, הקמה והחזקה של פרויקטים סולאריים על גבי גגות ובמערכות קרקעיות באיטליה.

נקסט ויז'ן דיווחה שב-30 בנובמבר התקבלה בחברה הזמנה מצד שלישי לרכישת מצלמות ומוצרים בתמורה לסך כולל של כ-20.4 מיליון דולר. החברה תספק את המוצרים ללקוח על פני תקופה של שלוש שנים, בהתאם ללוח הזמנים אשר נקבע בהזמנה, החל מחודש פברואר .2024.

 10:05

יום המסחר בתל אביב נפתח בעליות קלות. מדד ת"א 35 עולה בכ-0.5%, ות"א 90 מוסיף לערכו 0.2%.

בולטות לחיוב מניות נקסט ויז'ן , טלסיס , אורמת טכנו , אלקטרה צריכה  ואלטשולר שחם .

מנגד, בולטות לשלילה מניות קמטק , נייס , פרטנר , רמי לוי  וסלקום .

08:00 

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב

1. שוק המניות

המסחר הבוקר (א') צפוי להיפתח במגמה מעורבת לאור חידוש הלחימה בעזה והרוח הגבית מוול סטריט. ביום חמישי האחרון, יום המסחר האחרון לחודש נובמבר התנהל בבורסה במגמה שלילית, אם כי החודש כולו הסתיים בעליות שערים במדדים המובילים, למרות המשך המלחמה שהחלה ב-7 באוקטובר. בחמישי ירד מדד ת"א 35 בכ-1.7%, ובכך סיים שבוע עם ירידה קלה לעומת השבוע שעבר.

המומחים מסמנים אותן כרכיב "חובה" בתיק. האם המניות האלה באמת אטרקטיביות? 

מתחילת השנה, רשם מדד ת"א 35 מגמה שלילית מתונה. לשם השוואה, מדד S&P 500 האמריקאי עלה מתחילת שנת 2023 בשיעור של כמעט 20%. בירידות ביום חמישי בלטו מדדי מניות הבנקים, הביטוח והנדל"ן שהובילו את המגמה השלילית. מניית שיכון ובינוי  רשמה ירידה חדה לאחר שפרסמה דוחות כספיים. מדד ת"א ביומד בלט בעלייה של כ-1%, בניגוד למגמה הכללית בשוק.

נובמבר ירוק לחסכון: מה קרה לתשואות קרנות הפנסיה וקופות הגמל? 

בוול סטריט נסגר המסחר בעליות. הדאו ג'ונס עלה ב-0.82%, S&P 500 עלה ב-0.59%, שני המדדים בשיא מתחילת השנה. הנאסד"ק הוסיף 0.55%. יום קודם לכן (ה’) רשמו שלשת המדדים את החודש הטוב ביותר השנה - הדאו ג'ונס עלה בנובמבר בכ-8.8%. הנאסד"ק ב-10.7% וה-S&P 500 רשם עלייה של כ-9%.

מניית סולאראדג'  תצא בעדכון הקרוב מהמדד המוביל S&P 500, המניה נסחרה ברמות שיא ב-2021, אז נסחרה בשווי שהתקרב ל-20 מיליארד דולר, אך מאז איבדה אחוזים ניכרים משוויה על רקע שינויים בתעשיית האנרגיה הסולארית. סולאראדג' תעבור להיסחר במדד S&P Midcap 400. ביום שישי עלתה המניה ב-3.9% אך מתחילת השנה השילה כ-70%, החברה נסחרת בשווי שוק של כ-4.7 מיליארד דולר.

בראיון לגלובס שנערך לאחרונה התייחסו מנהלי סולאראדג' לאפשרות שהמניה תצא מהמדד סמנכ"ל הכספים רונן פייר אמר: "אנחנו לא מכירים לגמרי את כל השיקולים. צריך להבין שהשוק הזה מאופיין בתנודות מאוד חריפות במחירי המניות, גם כשמאמינים בפוטנציאל קדימה. נשמח להישאר במדד, זה מועדון שאנחנו בהחלט רוצים להיות בו, אבל גם ככה מבחינתנו מלבד מחיר המניה לא השתנה הרבה ביחס שלנו לעתיד".

המניות הדואליות צפויות להיסחר במגמה מעורבת, נייס וקמטק  יפתחו את המסחר הבוקר עם פערים שליליים של 2.2% ו-3.2% בהתאמה, עם פער חיובי יפתחו הבוקר מניות אורמת טכנו , שתעלה בכ-3%, אלביט מערכות (2.3%), לייבפרסון  (7.1%), קומפיוגן  (6.7%) ובריינסוויי (10%). האחרונה עלתה בכ-250% בשנה האחרונה ובכ-50% בחודש שעבר. 

ניו-מד אנרג יהש תרכז עניין לאחר שממשלת קפריסין וחברת שברון הגיעו להסכמות על תוכנית ההפקה של שדה הגז "אפרודיטה" ש-30% ממנו בבעלות החברה.

2. שוקי האג"ח

בדומה למגמה השלילית במסחר במניות, גם במסחר בשוק החוב נרשמו ביום ה' האחרון ירידות שערים ברוב מדדי האג"ח, הן של הקונצרניות והן הממשלתיות.

בסיכום חודש נובמבר שפרסמה הבורסה בתל אביב, נכתב כי בדומה למדדי המניות, גם בשוק איגרות החוב נרשמו החודש עליות שערים במרבית המדדים המובילים, זאת לאחר ירידות שערים באוקטובר. האג"ח הממשלתיות לטווח ארוך - צמודות המדד והשקליות - בלטו בעליות של 7%-9.5%, לאחר שירדו 8%-13% בחודש אוקטובר, והאג"ח הממשלתיות לטווח קצר ובינוני עלו באופן מתון יותר בנובמבר, 1%-2%.

עוד ציינו בבורסה כי התשואה לפדיון של אג"ח ממשלתית שקלית ל-10 שנים ומעלה ירדה לרמה של כ-4.6% בסוף נובמבר, לעומת כ-5.1% בסוף אוקטובר, אך היא עדיין גבוהה מהתשואה לפדיון בתחילת השנה שעמדה על כ-3.7%. העלייה מתחילת השנה משקפת את העלייה בסיכון הכלכלי עקב השלכות המלחמה.

בשוק החוב בניו יורק נרשמו ביום שישי ביקושים מרשימים - תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים ירדה בשישי ב-12 נקודות בסיס ל-4.226%.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

השקל נחלש במסחר ביום חמישי מול הדולר והאירו. יחד עם זאת בסיכום שבועי רשם עלייה מול שני המטבעות הללו. מאז שהדולר הגיע לשיא של 4.08 שקל במהלך המלחמה לקראת סוף אוקטובר, הוא נחלש מול השקל בכ-9%, אולם בהסתכלות ארוכת טווח יותר הדולר התחזק מול השקל בשיעור של כ-5.5%, בהשוואה לתחילת שנת 2023.
בשישי עם חידוש הלחימה בעזה נחלש השקל ונסחר ב-3.74 שקל, אך לאחר נאום יו"ר הפד אחר הצהריים הדולר נחלש מול מרבית מטבעות העולם וביניהם השקל וכך סגר את יום ו' המטבע המקומי עם ירידה קטנה של 0.25% ובשער של 3.713 שקלים לדולר.

בצל סיום הפסקת האש: הדולר מתחזק מול השקל 

בשוק הסחורות מחיר הנפט הוסיף להיחלש ביום ו', הנפט האמריקאי נסגר בירידה של 2% וב-74.4 דולר לחבית והנפט מסוג ברנט נסגר בירידה של 1.6% וב-79.5 דולר לחבית. מחיר הזהב, שכבר עבר את רף ה-2,000 דולר, רשם עלייה נוספת של 1.8%לכ-2,072 דולרים לאונקיה בסוף השבוע האחרון.

קרטל OPEC+ מודיע: תפוקת הנפט היומית תקוצץ במיליון חביות ב-2024 

4. מאקרו

יו"ר הפדרל ריזרב ג’רום פאוול נשא ביום שישי נאום ניצי שבו אמר שהפדרל ריזרב מוכן בכל רגע, בתלות בנתונים, להמשיך את המדיניות המוניטרית המצמצמת (העלאת ריבית נוספת) וזאת על אף ששעה קודם לכן פורסם מדד מנהלי הרכש לחודש נובמבר שהיה מתחת לצפי, והצביע על התקררות נוספת בכלכלה האמריקאית. פאוול דיבר בספלמן קולג’ באטלנטה: "מוקדם עדין לעסוק בספקולציה שהשגנו את היעד, או שנשנה את המדיניות שלנו", הוא אמר.

נתון המאקרו החשוב ביותר השבוע יתפרסם ביום שישי - מספר המשרות החדשות שנרשמו בנובמבר בארה"ב. בחודש שעבר היו 150 אלף משרות חדשות והפעם מצפים ל-180 אלף משרות חדשות. נתוני מאקרו בולטים נוספים שצפויים להתפרסם בשבוע הבא כוללים בין היתר את מדד המחירים לצרכן לחודש נובמבר ביפן ובשוויץ, המאזן המסחרי בגרמניה ובסין, והצמיחה בתמ"ג ברבעון השלישי באוסטרליה. כמו כן הבנקים המרכזיים של אוסטרליה ושל קנדה יפרסמו את החלטות הריבית שלהם.

5. תחזית

לאחר שמחירי הנפט ירדו בנובמבר בכ-10%, כלכלנים ב-ABN Amro פרסמו את התחזית שלהם לגבי מחיר הנפט לשנת 2024: "ברבעון הראשון של 2024, אנחנו צופים שלקיצוץ מכסות הייצור תהיה השפעה מוגבלת על המחירים ויאוזן על ידי היצע עודף של המדינות שאינן חברות באופ"ק ועל ידי ביקוש יורד - ולפיכך מחיר החבית יעמוד על 83 דולר לחבית. אבל, עד סוף שנת 2024, בעיקר בזכות ההתאוששות בכלכלה העולמית וירידת הריביות אנחנו צופים שמחיר הנפט יעמוד על 95 דולר לחבית".

באשר לשוק המניות האמריקאי, גם באופנהיימר כתב השבוע האסטרטג הטכני, ארי ואלד, כי סקטור הטכנולוגיה מוביל את ההתאוששות גם במניות קטנות (small cap). "לתחושתנו, משקיעים 'דוביים' שפספסו את רוב העליות במדד S&P 500 לאורך 2023 פונים לכיוון מדד ראסל 2000, מתוך אמונה שיש שם פוטנציאל רב יותר", כתב ואלד, "אך אנו מעדיפים את מדד S&P 500 בשל נטייתו לטכנולוגיה".

לדבריו, סקטור הטכנולוגיה הציג ביצועי יתר ב-20 מתוך 23 תקופות "שוריות" מאז שנת 1932, ולכן מדד S&P 500 נהנה מכך. במקביל, הוא מעריך כאמור שמניות הטכנולוגיה הקטנות יציגו ביצועי יתר, וממליץ על מספר מניות, ביניהן Couchbase, Braze, Elastic ו-Freshworks. גם סייברארק, ג'יי.פרוג ו-Wix הישראליות הן מניות טכנולוגיה קטנות המומלצות על ידי אופנהיימר, בהמלצת "תשואת יתר".