בצל סיום הפסקת האש: הדולר מתחזק מול השקל

הדולר מוסיף להתחזק מול המטבע המקומי בצל סיום הפסקת האש • גם האירו מתחזק מול השקל • בניגוד למגמה בשוק המט"ח המקומי; הדולר נחלש מול המטבעות הזרים בשאר העולם

הדולר מתחזק מול השקל / צילום: Shutterstock
הדולר מתחזק מול השקל / צילום: Shutterstock

לאחר שהמטבע המקומי התחזק בחדות ושבר שיא של 4 חודשים לפני מספר ימים, אמש השקל נחלש מול המטבעות הזרים וגם הבוקר המגמה נמשכת.

הדולר מתחזק בכ-0.6% מול השקל ונכון לשעה זו עומד על 3.743 שקלים. גם האירו מתחזק מול המטבע המקומי ונסחר סביב 4.08 שקלים.

הסיבה להתחזקות המטבע המקומי עומדת ככל הנראה מאחורי ההסלמה הבטחונית אמש (ה'), לצד ההודעה הבוקר (ו') על סיום הפסקת האש במלחמת חרבות ברזל. בשעה זו, צה"ל חזר לתקוף בצפון הרצועה לאחר שדווח כי חמאס הפר את הסכם הפסקת האש וירה לעבר שטח מדינת ישראל.

בניגוד למגמה בשוק המט"ח המקומי, בשוק הפורקס עולמי הדולר דווקא נחלש מול שאר מטבעות העולם: האירו מתחזק ב-0.2% מול הדולר, הליש"ט מתחזק בשיעור דומה מול המטבע האמריקאי. מול הין, הדולר נסחר ביציבות נכון לשעה זו. 

רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי במזרחי טפסות מסביר הבוקר בשיחה עם גלובס כי הסיבה להתחזקות המטבע הבוקר טמונה בהתחדשות המלחמה בגזרת הדרומית:

"עוצמת התגובה לשקל לאירועים בטחוניים ניכרות בשני ימי המסחר האחרונים. בימים שבהם קיימת רגיעה בטחונית אנחנו עדים להתחזקות המטבע המקומי ובימים שבהם נרשמת הסלמה, אנחנו עדים להיחלשות חדה של השקל כפי שנראה הבוקר (ו'). במבט קדימה, להערכתי, ככל שהלחימה תימשך, נמשיך לראות את השקל נחלש מול המטבעות הזרים.

"בהסתכלות על הזירה הגלובלית אנו עדים להיחלשות קלה של הדולר כנגד האירו ושאר המטבעות הזרים, מה שתומך בכך שהשקל מגיב הבוקר לאירועים הבטחוניים.

עוד מוסיף מנחם כי "במידה וההסלמה הבטחונית תימשך או חלילה תחריף, הדבר יקשה על בנק ישראל להפחית את הריבית בישראל. במקביל, המצב הבטחוני צפוי להכביד גם על שוק המניות כפי שראינו כבר אמש (ה'). במקביל, חשוב לחדד כי אנחנו נמצאים בתקופה של אי ודאות די גדולה שנובעת בתלות של השוק המקומי בתרחישי המלחמה. המשמעות היא שבמידה ונראה רגיעה בהיבט הבטחוני, סביר שנראה תיקון בכיוון המטבע המקומי".