הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה ירוקה בבורסה המקומית; מדד ת"א בנקים 5 זינק בכ-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.2% ות"א 90 הוסיף לערכו כ-1.7% • השקל נחלש בחדות מול הדולר והאירו • האינפלציה בישראל ממשיכה להתקרר אך מחירי הדירות עולים • מחיר הביטקוין המשיך לשבור שיאים • בהראל צופים כי אירופה מתקרבת להורדת ריבית, אם לא יחולו שינויים, כבר ביוני • השבוע תתפרסם החלטת הריבית בארה"ב

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף
בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

16:00

נעילה ירוקה בתל אביב. מדד ת"א 35 עלה ב-1.2% ות"א 90 הוסיף לערכו כ-1.7%. בקרב המדדים הענפיים מדד ת"א בנקים 5 קפץ בכ-3% ומדד ת"א ביומד טיפס ב-3.5%.

בלטו לחיוב מניות דוראל אנרגיה , נפטא , ריטיילורס , תמר פטרוליום  והכשרת הישוב .

גם מניית אידומו  בלטה לחיוב וזינקה בכ-38%. החברה, העוסקת בפיתוח ומכירת תוכנה להכנת סרטי וידאו מותאמים אישית הציגה בדוחותיה הכספיים כי ההכנסות בשנת 2023 טיפסו בכ-18.6% לכ-16.8 מיליון דולר, לעומת כ-14.1 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. בחברה ציינו כי העלייה נובעת מגידול בפעילות החברה כתוצאה מהעמקת המכירות ללקוחות קיימים וללקוחות חדשים.

במקביל החברה דיווחה כי בשורה התחתונה, הצטמצם ההפסד של החברה בסוף 2023 לכ-6.8 מיליון דולר, לעומת הפסד של 13.5 מיליון דולר אשתקד. 

מנגד, מניות אודיוקודס , איסתא , אנרג'יאן , נייס  ואאורמת טכנו  ננעלו בירידות.

בשוק החוב המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים ננעלו בעליות של כ-0.2%. מדד תל בונד שקלי 10 + ירד ב-0.3%. התשואה על אג"ח ישראל ל-10 שנים עלתה קלות ונקבעה על 4.29%.

15:12

המגמה החיובית בתל אביב נמשכת. מדד ת"א 35 עולה ב-1.4% ות"א 90 מוסיף לערכו 1.5%. 

חברת אלמור חשמל , העוסקת בהקמת פרוייקטים ואחזקת מתקני חשמל ואנרגיה דיווחה בתוצאותיה הכספיים כי הכנסות החברה בשנת 2023 הסתכמו בכ-561 מיליון שקל, גידול של 15% ביחס להכנסות בסך 489 מיליון שקל בשנת 2022. בחברה מסבירים כי הגידול נבע מצמיחה בפעילות החברה בכלל מגזרי פעילותה - ובעיקר כתוצאה מעלייה בביצוע צבר עבודות בתחום הסולארי.

הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות הסתכם בשנת 2023 בכ-36 מיליון שקל, גידול של כ-16% לעומת רווח נקי בסך 31 מיליון שקל בשנת 2022. בדוחת החברה צוין כי הגידול מיוחס לעלייה בהכנסות המימון, שנבעה בעיקר מעלייה בשווי ניירות הערך בתיק המנוהל של החברה, וכן מעלייה בשער המט"ח ביתרת ההלוואות שניתנו לחברות כלולות בחו"ל.

בשוק החוב המקומי, מדדי התל בונד הקונרצניים נסחרים בשעה זו בעליות קלות. מדד תל גוב שקלי 10 + יורד ב-0.3%. התשואה על אג"ח ישראל ל-10 שנים עולה קלות בשעה זו ונסחרת סביב 4.28%.

13:26

מג'יק , העוסקת ביצור ושווק כלי תוכנה המשמשים לפיתוח ישומי מחשב ממשיכה במומנטום החיובי ונסחרת בעליות קלות בבורסת ת"א. החברה פרסמה בשבוע שעבר דוחות כספיים ובהמשך לכך מנייתה עלתה בשני ימי המסחר האחרונים של השבוע ב-3.8% והשלימה עלייה שבועית של 14.2% בוול סטריט למחיר המשקף לה שווי של 596 מיליון דולר. 

11:44

מתחזקות העליות בתל אביב; מדד ת"א 35 עולה ב-0.9% ות"א 90 מוסיף לערכו כ-1.2%. בקרב המדדים הענפיים, מדד ת"א ביומד מטפס בכ-3%. גם מדד ת"א בנקים 5 עולה בכ-1.5%.

במסגרת עונת הדוחות, חברת וואן טכנולוגיות , העוסקת בפיתוח ושיווק תוכנה פרסמה את דוחותיה הכספיים לרבעון. החברה דיווחה כי ההכנסות ברבעון הרביעי צמחו בכ-18% וחצו לראשונה את רף ה-1 מיליארד שקל ברבעון. בחברה מסבירים כי הגידול בהכנסות צמיחה של כ-30% בתחום פתרונות ושירותים טכנולוגים. הרווח הנקי ברבעון עלה בכ-10% לכ-51 מיליון שקל.

10:34

קבוצת דוראל אנרגיה , העוסקת בהקמה החזקה ותפעול מערכות אנרגיה מתחדשת בישראל ובארה"ב, דיווחה הבוקר על מזכר הבנות להשקעה הונית בסך של 400 מיליון דולר בחברת הבת האמריקאית שלה - Doral LLC

ההשקעה משלימה את צרכי ההון העצמי של החברה לצבר פרויקטים של כ-2 גיגה-וואט בארה"ב ובעלות מוערכת של כ-2 מיליארד דולר.

עוד דווח מטעם החברה כי כנגד ההשקעה יוקצו למשקיע אחזקות ב-Doral LLC בשיעור שבין 30-49%, אשר ייקבע בהתאם לסבב הגיוס המשמעותי הבא של החברה, בכפוף למנגנונים מוסכמים (ובשלב ראשון יעמוד על 40%). במסגרת העסקה ייקבע בין כלל הבעלים הקיימים של LLC Doral מנגנון הגנת שווי לדוראל ולמגדל, אשר צפוי לבסס את שווי האחזקות הנגזר של קבוצת דוראל בחברת הבת האמריקאית על סך של כ-400 מיליון דולר. כמו כן, במועד השלמת העסקה ירכשו החברה ומגדל יחידות השתתפות ב-LLC Doral בסכום מצטבר של כ-15 מיליון דולר לפי שווי זה.

10:08

פתיחה חיובית בתל אביב. מדד ת"א 35 עולה ב-0.7% ות"א 90 מוסיף לערכו כ-0.5%.

בולטות לחיוב מניות דוראל אנרגיה , בזן , בזא , טאואר  וסקופ .

מנגד, אודיוקודס , שוב אנרגיה , אנלייט אנרגיה , איסתא  ואנרג'יקס  נסחרות בירידות.

08:00

1. שוק המניות

שבוע המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה מעורבת. ביום חמישי האחרון, המסחר בת"א ננעל בירידות שערים. מדד ת"א 35 ירד ב-0.8%, ת"א 90 ב-0.3% ומדד הבנקים ב-1%. מדד הביומד בלט לשלילה עם ירידה של 3.4%.

מגדל רוצה להציע הלוואות מהירות לחוסכים. מה כדאי לדעת וממה להיזהר?

מניית רייזור לאבס , מתחום הבינה המלאכותית, עלתה בשיעור דו-ספרתי בצהריי חמישי לאחר שפרסמה השבוע דוחות והודיעה על קבלת הזמנה. גם לייבפרסון    ופוורפליט  הדואליות נסחרו בעליות. מנגד, מניית כלל ביוטכנולוגיה  נחלשה.

במסגרת עונת הדוחות בזן  בלטה לשלילה במסחר ביום חמישי וצללה בכ-7% לאחר שפרסמה את דוחותיה הכספיים לרבעון. סך ההכנסות לשנת 2023 ירדו בכ-23% בהשוואה לתקופה המקביל אשתקד ועמדו על 8.32 מיליארד דולר. ברבעון הרביעי של השנה הכנסות בזן ירדו ב-16% לעומת התקופה המקבילה והסתכמו בכ- 2.06 מיליארד דולרים.

הרווח הנקי של בזן הסתכם בכ-408 מיליון דולר ב-2023, ירידה של 7% בהשוואה לשנה המקבילה. בהסתכלות רבעונית, הרווח הנקי הסתכם בכ-30 מיליון דולר, ירידה של 75% בהשוואה לאשתקד.

פברואר המצוין של קרנות ההשתלמות: כלל בראש, ומי בתחתית? 

בסיכום שבועי, מדדי ת"א 35 ות"א 90 ירדו בשבוע החולף בכ-2.9% ובכ-1.5% בהתאמה. בקרב המדדים הענפיים, בלט לשלילה מדד ת"א נפט וגז שהשיל מערכו השבוע 4.8%. גם ת"א בנקים 5 ירד בכ-3.3% חרף פרסום דוחות כספיים חיוביים לשנת 2023 ע"י הבנקים הגדולים, שהציגו עלייה ברווחיות. 

בוול סטריט, המדדים המרכזיים ננעלו בירידות שערים בסוף השבוע האחרון. מדד הדאו ג'ונס רשם ירידות של כ-0.5%, ה-S&P 500 השיל כ-0.6% וסגר שבוע שני ברציפות של ירידות, והנאסד"ק ירד בכמעט 1%. 

בסיכום שבוע, ה-S&P 500 ירד ב-0.1%, הדאו ג'ונס נותר ללא שינוי והנאסד"ק ירד ב-0.7%.

בנק ג'י פי מורגן  ריכז עניין לאחר שדווח כי הרגולציה של הבנקים בארה"ב הטילה קנס של כמעט 350 מיליון דולר על הבנק בשל סחר לא הולם ובשל התוכנית הלא מספקת של הבנק לפקח על פעילות המסחר של חברות ולקוחות בגין התנהגות בלתי הולמת בשוק, כך הודיע ​​הפדרל ריזרב. הפד קנס את הבנק לצד משרד מבקר המטבע (OCC), ואמר שההתנהלות הפסולה התרחשה בין 2014 ל-2023. בהודעה נפרדת, ה-OCC אמר כי ג'י פי מורגן לא הצליח לפקח כראוי על מיליארדי עסקאות. 

בקרב מניות השבבים מניית מיקרון  עלתה בכ-2.5% במהלך המסחר ביום שישי לאחר שבסיטי בנק העלו את מחיר היעד של המניה ב-55 דולר ל-150 דולרים. בבנק הדגישו כי מיקרון היא אחת מהבחירות המובילות שלה וכי להערכתם, המניה ראויה לפרמיה לאור החשיפה הגוברת של החברה לתחום הבינה מלאכותית. 

שאר מניות השבבים נסחרו בסוף השבוע במגמה מעורבת: אנבידיה  עלתה בכ-0.4%, AMD  עלתה בשיעור דומה, ומניית קוואלקום  ירדה ב-0.7%.

"גרוע כמו 1929": תחזית האימים של מנהל קרן ההשקעות לוול סטריט 

2. שוקי האג"ח

במסחר בשוק החוב המקומי ביום חמישי נרשמה עליות בתשואות. תשואת איגרת החוב הממשלתית עלתה ב-5 נקודות בסיס ל-4.27% תשואת האיגרת לשנתיים ל-3.88%. באג"ח הקונצרניים - מדדי התל בונד 20, 40 ו-60 נסחרו ביציבות. אג"ח סדרה ט"ז של חברת חלל תקשורת בלטה בירידה של מעל 0.6% במהלך יום המסחר, לאחר שמוקדם יותר החודש החברה דיווחה על כינוס אסיפה לדחיית מועד תשלום ריבית בסדרה זו וסדרה נוספת.

מודי שפריר, אסטרטג ראשי לשווקים פיננסיים בבנק הפועלים, כתב השבוע בסקירה השבועית שלו כי תלילות העקום הגבוהה בישראל תואמת את פרמיית הסיכון. לדבריו, "התלילות הגבוהה תומכת אמנם בהמלצתנו מהשבוע שעבר להתחיל ולהאריך במעט גם את התיק המקומי למח"מ בינוני פלוס, אך ללא אופק ברור לסיום המלחמה, נראה כי העקום המקומי ייוותר תלול מאוד".

בשוק החוב האמריקאי, תשואות האג"ח הממשלתיות עלו קלות במהלך המסחר ביום שישי. התשואה על אג"ח ארה"ב ל-10 שנים נסחרה סביב 4.3%. התשואה על אג"ח לשנתיים נסחרה סביב 4.73%.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

במסחר במטבע חוץ ביום שישי, השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. הדולר התחזק בכ-1.4% מול המטבע הישראלי ונסחר סביב 3.67 שקלים. האירו התחזק בכ-1% מול השקל ועמד על 4 שקלים. בסיכום שבועי, הדולר התחזק בכ-2.7% מול השקל והאירו התחזק בכ-2.2% מול השקל.

מחיר הביטקוין המשיך לעלות השבוע והגיע לשיא של כ-72 אלף דולר. לדברי האנליסט אסף אלמליח מבית ההשקעות למטבעות דיגיטליים פרוקסיביט, הסיבה היא בין היתר כסף מוסדי חדש שנכנס לשוק בזכות קרנות ה-ETF שהונפקו לאחרונה. "מדובר בקצב קנייה ממוצע של חצי מיליארד דולר ביום. הקרנות קנו בחודשיים האחרונים קרוב למיליון יחדות ביטקוין", הוא ציין והוסיף שהגאות בשוק הקריפטו לא פוסחת על מטבעות נוספים ובהם אתריום, אך מזהיר שמטבעות דיגיטליים יכולים לזנק בחדות אולם גם לרדת בחדות ומשקיעים צריכים להביא זאת בחשבון.

עם זאת, ביום שישי האחרון מחיר הביטקוין ירד ועמד על 67,639 דולרים.

הוא קנה ביטקוין כשהיה שווה 20 דולר, אבא שלו אמר לו - "מה אתה דפוק, תקנה מניות טבע" 

4. מאקרו

מדד המחירים לצרכן בישראל שפורסם ביום שישי עלה ב-0.4% בחודש פברואר בקצב חודשי. ב-12 החודשים האחרונים (פברואר 2024 לעומת פברואר 2023) המדד ירד ל-2.5% מ-2.6%, בהתאם לתחזיות הכלכלנים שצפו כי האינפלציה השנתית תעמוד בחודש ינואר על 2.5%-2.6%.

אביתר בן דוד, כלכלן ואסטרטג ראשי בקרן הגידור ורטיקל התייחס לנתונים: "מדד המחירים לצרכן לחודש פברואר הפתיע קלות כלפי מעלה לאחר שעלה ב-0.4%. יש לציין כי הציפיות בשוק נעו בין עלייה של 0.3% לבין עלייה של 0.5% כך שבסך הכל אי אפשר להגיד ששיעור העלייה הכללי הפתיע בצורה משמעותית. ההפתעה השלילית הגדולה במדד הנוכחי הגיעה מסעיף הדיור שרשם ירידה של 0.3% והושפע מאוד מירידה חדה של 0.6% בסעיף שירותי הדיור בבעלות הדיירים. חשוב לציין שהירידה החדה יחסית היא בניגוד לעונתיות הסעיף בחודש פברואר אשר נוטה להיות חיובית מה שייתכן ומשקף חולשה אצל חלק משוכרי הדירות.

"בניגוד לסעיף הדיור לא מעט מסעיפי המדד האחרים עלו בחדות יחסית וייתכן ומרמזים שעדיין מוקדם להכריז נצחון על האינפלציה. סעיף המזון זינק ב-0.7%, גבוה מהעונתיות המאפיינת אותו בתקופה זו של השנה. סעיף תחזוקת הדירה טיפס גם כן, בין היתר על רקע העליה במחירי החשמל וסעיף הריהוט והציוד לבית עלה ב-0.7%, תוצאה שייתכן ומשקפת את השפעת הזינוק בשערו של הדולר בחודשים האחרונים על מחירי הסחורות המיובאות לישראל. סעיף נוסף שהציג עליה היה סעיף התחבורה והתקשורת שטיפס ב-0.7% זאת בהשפעת העלייה במחירי הדלקים והנסיעות לחו״ל".

בן דוד מסביר כי "מדד חודש פברואר יצר עבור בנק ישראל כאב ראש לא קטן לקראת החלטת הריבית הקרובה. מחד, המדד עלה פחות או יותר בהתאם לציפיות החזאים זאת לאחר מספר מדדים שהפתיעו כלפי מטה. בנוסף, האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים התכנסה אל תוך יעד המחירים של הבנק כשבמקביל המשק המקומי מתמודד עם השפעות המלחמה שמכבידה על הכלכלה המקומית גם כן.

"מנגד, מדד חודש פברואר טמן בחובו לא מעט סעיפים שהיו חזקים מהעונתיות המאפיינת אותם בתקופה זו של השנה כשבמקביל בחודשים הקרובים אנו צפויים להיכנס לתקופה בה מדדי המחירים נוטים להיות גבוהים יותר ומכאן נשאלת השאלה האם אנו צפויים להפתעות חיוביות נוספות בהמשך הדרך.

"בנוסף, לאור נתוני האינפלציה החזקים בחודשיים האחרונים בארה״ב, העלייה במחירי הנפט וההבנה שייתכן שבפד האמריקאי עשויים לדחות את הפחתת הריבית בארה״ב, לא בטוח שבבנק ישראל ירצו ללחוץ שוב על הכפתור ולהגדיל עוד יותר את פער הריביות מהאמריקאים. במקביל, היוותרותה של האינפלציה בארה״ב ובאירופה ברמות גבוהות עשויות להרתיע את מקבלי ההחלטות מלפעול וזאת מתוך חשש כאמור מחזרת עלייה מהירה במחירים".

בשבוע הקרוב יתפרסמו בישראל נתוני המשרות הפנויות לחודשים דצמבר עד פברואר, נתונים עיקריים מסקר כוח אדם, נתוני התחלות וגמר בנייה ונתוני סחר חוץ לפי ארצות.

עוד יתפרסמו בשבוע הקרוב כמה נתוני מאקרו בולטים ברחבי העולם, ביניהם החלטת הריבית בארה"ב שתתפרסם ביום ד' בשעה 20:00 שעון ישראל. בשוק מעריכים ב-98% כי הפד יותיר את הריבית על כנה בשיעור של 5.5%.

בנקים מרכזיים נוספים שיפרסמו השבוע הבא החלטות ריבית הם של אוסטרליה ביום שני, ושל בריטניה ושוויץ ביום חמישי.

עוד בארה"ב יפורסמו השבוע נתונים הקשורים לשוק הנדל"ן, כולל היתרי בנייה, התחלות בנייה ומכירות בתים קיימים. מלבד גוש האירו יפורסמו מדדי המחירים לצרכן גם בבריטניה, קנדה ויפן.

בשאר העולם יפורסמו הייצור התעשייתי והמכירות הקמעונאיות בסין לחודש פברואר, כמו גם שיעור האבטלה בסין לינואר. בגוש האירו יתפרסם מדד המחירים לצרכן לחודש פברואר והמאזן המסחרי לחודש ינואר.

בארץ יתפרסמו הדוחות הכספיים של בנק לאומי, חברת כרטיסי האשראי ישראכרט, חברות ה-IT וואן, אברא וחילן, וכן של תדיראן, אי.בי.אי, אלטשולר שחם, מגדל ביטוח ותורפז. בוול סטריט ידווחו חברת הטכנולוגיה מיקרון טכנולוג'י, חברת המזון ג'נרל מילס וענקית אופנת הספורט Nike.

5. תחזית

לאחר שבשבוע שעבר הבנק המרכזי בגוש האירו הותיר כצפוי את הריבית ללא שינוי על 4.5% בפעם הרביעית ברציפות, אירופה מתקרבת כעת להורדת ריבית, כך מעריך השבוע עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים.

קליין מציין שבמקביל להשארת הריבית ללא שינוי, הבנק עדכן כלפי מטה את תחזית הצמיחה השנה ל-0.6%, לעומת 0.8% בתחזיתו הקודמת, ואת תחזית האינפלציה ל-2.3%, לעומת 2.7% בתחזית הקודמת - בעיקר בשל הירידה במחירי מוצרי האנרגיה. לדבריו, נשיאת הבנק כריסטין לגארד ציינה שעוד מוקדם לדון בהורדת ריבית, אך במידה שהאינפלציה תתקדם בהתאם לתחזיות האחרונות, סביר שיחלו דיונים בנושא סביב אמצע השנה.

"בשורה התחתונה, אנחנו והשווקים לא מופתעים שהריבית נותרה ללא שינוי, ולהערכתנו כך יהיה גם בהחלטה הבאה באפריל. אך בדומה לארה"ב, במידה שלא נראה שינוי משמעותי במחירי הסחורות, אנחנו לא פוסלים הורדה ראשונה ביוני, כאשר האינפלציה תתקרב יותר לכיוון 2%", מסכם קליין.