מחירי הדירות עולים בשיעור החד זה שנה וחצי; האינפלציה מתמתנת

האינפלציה בישראל ממשיכה להתקרר - עלתה בשיעור של 2.5% בפברואר • בקצב חודשי עלה המדד ב-0.4% • מחירי הדירות משלימים עלייה של כ-2% בתוך חודשיים • כעת נשאלת השאלה האם בנק ישראל יפחית את הריבית פעם נוספת

האינפלציה בישראל ממשיכה להתקרר / עיצוב: טלי בוגדנובסקי
האינפלציה בישראל ממשיכה להתקרר / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

מדד המחירים לצרכן עלה ב-0.4% בחודש פברואר בקצב חודשי בהתאם לצפי המוקדם. ב-12 החודשים האחרונים (פברואר 2024 לעומת פברואר 2023) המדד ירד ל-2.5% מ-2.6%, בהתאם לתחזיות הכלכלנים שצפו כי האינפלציה השנתית תעמוד בחודש ינואר על 2.5%-2.6%.

מגדל רוצה להציע הלוואות מהירות לחוסכים. מה כדאי לדעת וממה להיזהר? 
דוחות הבנקים חושפים רווחי שיא ודאגה אחת גדולה 

עליות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי פירות טריים שעלו ב-10.7%, הנעלה שעלה ב-1.4%, תרבות ובידור שעלה ב-1.2%, שונות שעלה ב-1.0%, תחזוקת הדירה שעלה ב-0.9%, מזון, ריהוט וציוד לבית ותחבורה שעלו ב-0.7%, כל אחד.

ירידות מחירים בולטות נרשמו בסעיף הלבשה שירד ב-2.5% ושירותי דיור בבעלות הדיירים שירד ב-0.6%.

מחירי הדירות משלימים עלייה של כ-2% בתוך חודשיים

בתוך כך, מפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה גם את השינוי במחירי הדירות (נתון אשר אינו חלק מהמדד). מהשוואת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים דצמבר 2023 - ינואר 2024 לעומת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים נובמבר - דצמבר 2023, נמצא כי מחירי הדירות עלו ב-1.2%.

בפילוח לפי מחוזות נרשמו עליות מחירים בכל המחוזות: ירושלים (1.4%), צפון (1.1%), חיפה (1.5%), מרכז (1.1%), תל אביב (1.1%) ודרום (1.8%). מחירי הדירות החדשות עלו ב-0.4%.

בהשוואה שנתית של מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים דצמבר 2023 - ינואר 2024 לעומת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים דצמבר 2022 - ינואר 2023 עולה כי מדד מחירי הדירות השנתי ירד ב-0.6%.

בפילוח לפי מחוזות נמצאו עליות מחירים במחוזות: צפון (3.8%), חיפה (2.9%), דרום (1.6%) וירושלים (1.1%). לעומת זאת, ירידות מחירים נמצאו במחוזות: תל אביב (3.7) ומרכז (1.1%).

מדד מחירי הדירות החדשות השנתי ירד ב-2.2%.

אביתר בן דוד, כלכלן ואסטרטג ראשי בקרן הגידור ורטיקל מתייחס לנתונים: "מדד המחירים לצרכן לחודש פברואר הפתיע קלות כלפי מעלה לאחר שעלה ב-0.4%. יש לציין כי הציפיות בשוק נעו בין עלייה של 0.3% לבין עלייה של 0.5% כך שבסך הכל אי אפשר להגיד ששיעור העלייה הכללי הפתיע בצורה משמעותית. ההפתעה השלילית הגדולה במדד הנוכחי הגיעה מסעיף הדיור שרשם ירידה של 0.3% והושפע מאוד מירידה חדה של 0.6% בסעיף שירותי הדיור בבעלות הדיירים. חשוב לציין שהירידה החדה יחסית היא בניגוד לעונתיות הסעיף בחודש פברואר אשר נוטה להיות חיובית מה שייתכן ומשקף חולשה אצל חלק משוכרי הדירות.

בניגוד לסעיף הדיור לא מעט מסעיפי המדד האחרים עלו בחדות יחסית וייתכן ומרמזים שעדיין מוקדם להכריז נצחון על האינפלציה. סעיף המזון זינק ב-0.7%, גבוה מהעונתיות המאפיינת אותו בתקופה זו של השנה. סעיף תחזוקת הדירה טיפס גם כן, בין היתר על רקע העליה במחירי החשמל וסעיף הריהוט והציוד לבית עלה ב-0.7%, תוצאה שייתכן ומשקפת את השפעת הזינוק בשערו של הדולר בחודשים האחרונים על מחירי הסחורות המיובאות לישראל. סעיף נוסף שהציג עליה היה סעיף התחבורה והתקשורת שטיפס ב-0.7% זאת בהשפעת העלייה במחירי הדלקים והנסיעות לחו״ל".

כיצד הנתונים צפויים להשפיע על החלטת בנק ישראל

כעת כל העיניים עוברות לבנק ישראל שיפרסם ב-8 באפריל את החלטת הריבית הבאה שלו. טרם פרסום המדד הנוכחי, רוב הערכות בשוק תמכו בהורדת ריבית.

מצד אחד סביר להניח כי בבנק ישראל ישאפו להוריד את הריבית כדי לתמרץ את המשק, בטח לאחר נתוני התוצר של הרבעון האחרון של 2023 שהצביעו על ירידה בקצב שנתי של 19.4%. מנגד, החשש מכך שהאינפלציה תחזור תומך בהותרת הריבית על כנה.

בן דוד מסביר כי "מדד חודש פברואר יצר עבור בנק ישראל כאב ראש לא קטן לקראת החלטת הריבית הקרובה. מחד, המדד עלה פחות או יותר בהתאם לציפיות החזאים זאת לאחר מספר מדדים שהפתיעו כלפי מטה. בנוסף, האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים התכנסה אל תוך יעד המחירים של הבנק כשבמקביל המשק המקומי מתמודד עם השפעות המלחמה שמכבידה על הכלכלה המקומית גם כן.

"מנגד, מדד חודש פברואר טמן בחובו לא מעט סעיפים שהיו חזקים מהעונתיות המאפיינת אותם בתקופה זו של השנה כשבמקביל בחודשים הקרובים אנו צפויים להיכנס לתקופה בה מדדי המחירים נוטים להיות גבוהים יותר ומכאן נשאלת השאלה האם אנו צפויים להפתעות חיוביות נוספות בהמשך הדרך.

"בנוסף, לאור נתוני האינפלציה החזקים בחודשיים האחרונים בארה״ב, העלייה במחירי הנפט וההבנה שייתכן שבפד האמריקאי עשויים לדחות את הפחתת הריבית בארה״ב, לא בטוח שבבנק ישראל ירצו ללחוץ שוב על הכפתור ולהגדיל עוד יותר את פער הריביות מהאמריקאים. במקביל, היוותרותה של האינפלציה בארה״ב ובאירופה ברמות גבוהות עשויות להרתיע את מקבלי ההחלטות מלפעול וזאת מתוך חשש כאמור מחזרת עלייה מהירה במחירים".

יוני פנינג, אסטרטג עסקאות ראשי בחדר המסחר של בנק מזרחי טפחות מצטרף לדבריו של בן דוד: "להערכתנו הנתון היום ממתן במעט את ההסתברות להורדת ריבית על ידי בנק ישראל, בעוד כשלושה וחצי שבועות. מצד שני, שלושה וחצי שבועות זה לא מעט זמן בישראל בזמן מלחמה. ושינוי בשער השקל, לכאן או לכאן, ישנה את הערכתנו לריבית, באופן מהותי".