הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה אדומה בבורסת ת"א; מדד הבנקים ירד ב-1.6%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.2% ומדד ת"א 90 ב-0.9% • ביקושים נרשמו לאיגרות החוב הממשלתיות • ההסתדרות הכריזה על סכסוך עבודה בסלקום • לאומי: "הנפט הגולמי יישמר במעל 70 דולר לחבית השנה"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock
בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

17:31

המסחר בת"א ננעל בירידות שערים. מדד ת"א 35 ירד ב-0.24% ומדד ת"א 90 השיל 0.9%. מדד הבנקים ירד ב-1.6%. ירידות נרשמו גם במדדי הנדל"ן - מדדי ת"א מניב, ת"א מניב חו"ל ומדד הנדל"ן ירדו ב-1% בממוצע. שתיים שבלטו בירידות הן נכסים ובנין  והכשרת הישוב 

בשוק החוב נרשמו ביקושים ותשואות איגרות החוב הממשלתיות ירדו. האיגרת לעשר שנים ירדה ב-4 נקודות בסיס ל-4.1% וזו לשנתיים ירדה ל-3.74%. מדדי התל בונד נסחרו ללא שינוי. 

מחזור המסחר הסתכם היום ב-1.7 מיליארד שקל. 

15:58

סכסוך עבודה בקבוצת סלקום . ההסתדרות הכריזה על סכסוך עבודה בקבוצה הכוללת את עובדי סלקום, דינמיקה וגולן טלקום, זאת בצל מבוי סתום במו"מ עם נציגות העובדים על חידוש ההסכם הקיבוצי ועל עתידם בצל העברת השליטה לקרן פורטיסימו. 

סכסוך העבודה שהוכרז הוא בעקבות פערים במו"מ בנוגע להסכם קיבוצי חדש, במקום זה שהסתיים בדצמבר 2023. בנוסף, לאחרונה נודע על עסקת המכירה הצפויה, כאשר קרן פורטיסימו הגיעה להסכם רכישה של מניות השליטה בסלקום מדסק"ש. על הרקע הזה הואץ המו"מ להסדרת השלכות העברת השליטה על עובדי החברה ועל מענק המכירה. עם זאת, כאמור, המו"מ בין הצדדים הגיע למבוי סתום. 

15:16

הירידות בת"א מתעמקות. מדד ת"א 35 משיל מערכו 0.3% ומדד ת"א 90 צולל בכ-1.2%. מניות הנדל"ן מובילות את המגמה השלילית. ת"א מניב חו"ל יורד ב-1.8% ומדד ת"א נדל"ן ות"א בנייה משילים מערכם 1.7%.

חברת אוגווינד , העוסקת באגירת אנרגיה ע"י אוויר דחוס, דיווחה לפני זמן קצר כי בהמשך לדיווחה שפרסמה בסוף חודש אוקטובר, בנוגע לאי הגעתם של טכנאים מטעם VOITH באופן זמני לאור מצב המלחמה בישראל והעיכוב בהשלמת פעולות האופטימיזציה במתקן יהל, החברה החלה בהליכי השלמת התקנת טורבינת לחץ גבוה ייעודית במתקן יהל ("הטורבינה") והמשך ביצוע הליכי האופטימיזציה במתקן, וזאת עם הגעתו של טכנאי מטעם VOITH לישראל ביום 8 בינואר 2024. החברה מעריכה כי התקנת הטורבינה במתקן יהל תושלם בחודשים הקרובים.

13:44

ירידות קלות בתל אביב. מדד ת"א 35 יורד ב-0.1% ומדד ת"א 90 משיל מערכו 0.7%. בקרב המדדים הענפיים, מדד ת"א פיננסים ות"א בנקים 5 יורדים בכ-1.3%, כל אחד. מנגד, מדד הטכנולוגיה מטפס בכ-1% בהובלת מניות נור , באטמ  ואלארום  שמזנקות בחדות.

ישראייר גרופ , העוסקת בארגון, שיווק והפעלת טיסות וחבילות נופש, דיווחה על כוונתה לרכוש את מטוס 320A Airbus כאשר היקף העסקה הינו כ-25 עד 30 מ' דולר.

בשוק המט"ח, הדולר מזנק מול השקל בכ-1.2% ונסחר סביב 3.76 שקלים. האירו מתחזק בשיעור דומה ועומד על 4.11 שקלים.

12:11

מגמה מעורבת בת"א. מדד ת"א 35 מוסיף לערכו 0.1% ומדד ת"א 90 יורד ב-0.3%.

מניית בונוס ביוגרופ  מזנקת בחדות לאחר שחברת הביוטכנולוגיה, הודיעה כי משרד הפטנטים ביפן אישר פטנט המעניק לבונוס תרפואטיקה, חברה בת בבעלותה המלאה של החברה, הגנה על בלעדיות השימוש והמסחור באפיון תאים להשתלה, המרכיבים את המוצר התאי "בונופיל" - שתל חי של עצם אנושית, מתוצרת החברה. 

מנגד, לייבפרסון  צוללת בחדות לאחר שהחברה דיווחה כי אנטוני ג'והן סבינו מונה למנכ"ל החברה ודירקטור החל מהיום. 

בשוק החוב המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים עולים קלות. מדד תל גוב שקלי 10 + מטפס ב-0.7%. התשואה על אג"ח ישראל ל-10 שנים יורדת קלות ונסחרת סביב 4.1%.

11:01

בשוק המט"ח המקומי, הדולר מוסיף להתחזק מול השקל ועומד כעת על רמה של 3.75 שקלים. גם האירו קופץ בכ-1% מול השקל ונסחר על 4.10 שקלים.

רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי במזרחי טפחות מסביר כי: "הפיחות השקל כנגד הדולר והאירו מהימים האחרונים נמשך ואף מתגבר היום. מדובר בסיפור מקומי, הנוגע להמשך החששות הגוברים והולכים מהסלמה של ממש בחזית הצפונית, נוכח חיסול נוסף של פעיל בחיזבאללה. ככל שהתקיפות ההדדיות נמשכות, התרחיש המניח סף לחימה בחזית זו מתערער והולך, על כל השלכותיו. ובכלל - הצהרות אנשי הצבא והממשלה כי המלחמה תימשך לכל אורך השנה משפיעות בכיוון דומה.

"לכך יש להוסיף את המתיחות סביב תקציב המדינה לשנת 2024, שאמור להידון בממשלה ובכנסת על מנת לאשרו עד סוף החודש. הדיווחים בתקשורת על מחלוקות בתוך הסגל המקצועי במשרד האוצר כשלעצמם מן הסתם לא מוסיפים בריאות. כך גם הקושי לממן את הגירעון המאמיר במגבלות הקואליציוניות הנוכחיות.

"גם דיווחים על מחלוקות שונות בין ארצות הברית לבין ישראל לגבי ההמשך עשויים להסביר חלק מפיחות השקל. המחלוקת אינה חדשה, אך היא מתחדדת. כך גם תחילת הדיונים בבית הדין הבינ"ל בהאג. נראה כי מדובר במומנטום שעשוי להוות תיקון לתיסוף החד בשיעור של 45 אגורות מאז הפיחות שראינו בתחילת המלחמה.

"בשורה התחתונה, הרבה דיווחים תקשורתיים מניעים כיום את שער השקל כלפי מעלה (פיחות של השקל). הדבר מעיד על רגישותו הגבוהה לדיווחים הללו ולכן כדאי לזכור כי התנועתיות הגבוהה יכולה להיות גם לכיוון ההפוך.

"לדוגמא, אם נושא חידוש המגעים לנורמליזציה עם סעודיה, שלא בכדי הוזכר ע"י מזכיר המדינה בלינקן ובכיר סעודי ביממה האחרונה, יחזור לשולחן בדרך זו או אחרת, ייתכן תיסוף חוזר בשער השקל.

"בנוסף, אם וככל שמתכונתו הסופית של תקציב 2024, כך שתשקף אמירות וצעדים להכלת החוב הציבורי והגירעון הפיסקאלי בשנים 2025 ואילך, זה יהיה בכיוון שבנק ישראל וחברות הדירוג מעוניינות ועשוי גם כן לתמוך מחדש בשקל. ובמסגרת "הנורמלי החדש" שהחל בשנה שעברה, עם מנעד רחב מאוד של השקל, פיחות /תיסוף של 10-15 אגורות בפרקי זמן קצרים זה משהו ש"צריך להתרגל אליו".

10:50

חברת אלרון , פרסמה הבוקר כי הושלמה העסקה למכירת קרטיהיל, והתקבלה תמורה מיידית בסך 48 מיליון דולרים. לפני כחודשיים, החברות דיווחו על המכירה המיועדת, כאשר קרטיהיל הצליחה להגיע לסיכום על אקזיט מרשים. החברה, שפיתחה רקמה חלופית לסחוס פגוע, נמכרה תמורת עד 330 מיליון דולר לחברת המכשור הרפואי הבינלאומית S&N (Smith & Nephew), הנסחרת בבורסה של לונדון בשווי של 8.9 מיליארד ליש"ט. להערכת קרטיהיל, התנאים המתלים הנדרשים להשלמת לעסקה יושלמו במהלך הרבעון הראשון של שנת 2024. 

10:27

מסחר תנודתי בבורסת ת"א. המדדים המרכזיים נסחרים לפי שעה בירידות קלות. מדד ת"א 35 יורד ב-0.1% ומדד ת"א 90 משיל מערכו 0.4%. בקרב המדדים הענפיים, מדד ת"א בנקים 5 משיל מערכו 0.8%. מנגד, מניות הטכנולוגיה עולות ב-0.6%.

אופקו הלת' , עדכנה הבוקר כי השלימה את הגיוס בהנפקה הפרטית של אגח להמרה. בשבוע שעבר, החברה, שמשקיעה בחברות מחקר ופיתוח בתחומי הביו-פארמה והדיאגנוסטיקה הודיעה על גיוס אג"ח המירות בהיקף של 200 מיליון דולר ואיבדה תוך שני ימי מסחר כ-40% משוויה. 

10:05

מגמה מעורבת בפתיחת הבורסה. מדד ת"א 35 עולה ב-0.1% ומדד ת"א 90 משיל מערכו 0.1%.

בולטות לחיוב מניות קמטק , פריורטק , איסתא  ווואן טכנולוגיות .

מנגד, ג'י סיטי , נקסט ויז'ן , נפטא  ואינרום  נסחרות במגמה שלילית.

בשוק המט"ח המקומי, הדולר מתחזק בכ-1% מול השקל ונסחר סביב 3.75 שקלים. האירו מתחזק בכ-0.8% מול המטבע המקומי ועומד על 4.09 שקלים.

08:09

1.שוק המניות

יום המסחר בת"א צפוי להיפתח במגמה מעורבת. אמש (ג'), המסחר בבורסה בת"א התנהל במגמה שלילית. הירידות בבורסת ת"א התמתנו לקראת סיום המסחר כאשר מדד ת"א 35 ירד ב-0.4% ות"א 90 ב-0.3%. מדד הבנקים השיל 2%, בו בלטו לשלילה מניות דיסקונט  ומזרחי טפחות . מדד הביומד לעומת זאת זינק ב-3% בהובלת אופקו הלת'  וקומפיוגן .

מבין כלל מניות הבורסה, מניית מיה דיינמיקס  רשמה אמש את הזינוק החד ביותר ביום ג' כאשר הוסיפה לערכה כ-24%. זאת לאחר שמפתחת הטכנולוגיה לכלי תחבורה חשמליים זעירים דיווחה על חתימת הסכם הפצה בלעדי בארה"ב של כלים מסדרת Mia Four ומוצרים נלווים בארה"ב ובקנדה. חברת ההפצה, Quadsolo, התחייבה להזמנה מיידית של 1,000 כלים בסך של כ-3 מיליון דולר.

הבוקר, החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בירידות קלות.

באסיה, המסחר מתנהל בשעה זו במגמה מעורבת. מדד הניקיי מזנק בכ-2% וחוצה את רף ה-34,000 - הרמה הגבוהה ביותר משנת 1990. ההנג סנג יורד ב-0.7%, בורסת שנגחאי משילה מערכה 0.4% ומדד הקוספי יורד ב-0.7%. 

המניה צוללת והתחזית שלילית, אז למה בלקרוק מגדילה את ההשקעה בסולאראדג' במאות מיליוני דולרים? 

אמש בוול סטריט, המסחר ננעל במגמה מעורבת. הנאסד"ק עלה ב-0.1%, מדד ה-S&P 500 ירד ב-0.15% והדאו ג'ונס השיל 0.4%. 

למרות המגמה המעורבת שנרשמה אמש בוול סטריט, אנבידיה  המשיכה במומנטום החיובי ועלתה ב-1.7%, לאחר שביום ב' שברה את שיא כל הזמנים.

בלאקרוק , חברת ההשקעות הגדולה בעולם עומדת לפטר 3% מכח האדם שלה, כ-600 עובדים ועובדות. בחברה מועסקים כיום כ-20 אלף עובדים. בחברה לא מצביעים על מחלקה מסוימת שתיסגר. מניית החברה עלתה כ-5% בלבד בשנה האחרונה, הרבה מתחת למדד ה-S&P 500 22%. מנכ"ל החברה לארי פינק רמז שהחברה מחפשת חברות לרכישה כדי להגדיל צמיחתה.

נכון לרבעון השלישי מנהלת החברה, שנסחרת בשווי שוק של 117 מיליארד דולר, נכסים פיננסיים בשווי של 9.1 טריליון דולר, פחות מהסכום שנרשם בסוף הרבעון השני.

מרבית המניות הדואליות חזרו מוול סטריט עם פערים שליליים. לייבפרסון בולטת עם פער שלילי של כ-11% ומנגד קמטק עם פער חיובי של 5.3%.

2. שוקי האג"ח

בשוק אגרות החוב המקומי נרשמה תנועה מועטה ביום ג' כשאיגרות החוב הממשלתיות נסחרו במגמה מעורבת. תשואת איגרת החוב הממשלתית לעשר שנים עלתה בנקודת בסיס אחת ל-4.12% ואיגרת החוב לשנתיים נסחרה ללא שינוי וב-3.78%. מדדי התל בונד נסחרו אף הם ללא שינוי. 

בשוק החוב האמריקאי, תשואות האג"ח הממשלתיות נסחרות הבוקר במגמה מעורבת. התשואה ל-10 שנים עולה קלות ונסחרת סביב 4.02%. התשואה על אג"ח לשנתיים יורדת קלות ועומדת על 4.35%.

כלכלני בנק הפועלים ציינו בסקירתם השבועית כי "על רקע נתוני שוק העבודה החזקים יחסית, תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב שבו לעלות - כשהאיגרת ל-10 שנים טיפסה ל-4.05% מרמה של 3.88% בשבוע שעבר. הציפיות להורדת ריבית על ידי הבנק המרכזי, הפד, כפי שנשקפות מהחוזים בשוק ההון, התמתנו מעט בשבוע האחרון, וההסתברות להורדת ריבית ראשונה בחודש מרץ ירדה לכ-70%. בשוק מעריכים שב-2024 יבוצעו לפחות 5 הורדות ריבית, עד לרמה שבין 4.00%-4.25% בסוף השנה", מציינים כלכלני הפועלים.

אחרי ראלי מדהים בסוף 2023: היכן ההזדמנויות באג"ח הממשלתיות בעולם 
"המלך של האג"ח" טוען: זו ההשקעה הכי משתלמת בשוק החוב האמריקאי 

3. שוקי הסחורות והמטבעות

במסחר בשוק המט"ח המקומי, השקל נחלש קלות מול המטבעות הזרים אמש (ג'). הבוקר (ד') נרשמת מגמה דומה. שער הדולר-שקל עומד על 3.73 שקלים ושער האירו-שקל עומד על 4.08.

בשוק הסחורות, הבוקר (ד'), מחירי הנפט מטפסים קלות כשמחיר חבית מסוג ברנט עומד על 76.4 דולרים. הכלכלן הראשי של בנק לאומי, ד"ר גיל מיכאל בפמן, ציין כי "מחירי הנפט עלו במתינות בשבוע החולף, כנראה על רקע האיומים מצד החות'ים על כלי שיט בים האדום, באזור מיצרי באב-אל-מנדב. בנוסף לוב צמצמה את יצוא הנפט שלה". בפמן העריך כי "מחיר הנפט הגולמי ברנט יישמר במהלך 2024 מעל 70 דולר לחבית, זאת על רקע המשך יישום ההחלטה על הפחתת הייצור על ידי +OPEC בחודשים הקרובים, ולאחר מכן הגמשת המגבלות של ארגון היצרניות, בין שבאופן מוסכם או שעל ידי מדינות 'מורדות', כפי שעשתה אנגולה לאחרונה.

4. מאקרו

הבוקר ביפן, פורסמו נתוני ההכנסה הכוללת משכר העובדים בנובמבר שעלו ב-0.2% לעומת צפי של 1.8%. בהמשך היום לא צפויים להתפרסם נתוני מאקרו משמעותיים.

זו תחזית הבנק העולמי לשנים הקרובות, והיא לא אופטימית 

ביום ה' צפויים להתפרסם נתוני האינפלציה בארה"ב, והתחזיות מדברות על עליית מדד המחירים בדצמבר ל-3.2%.

5. תחזית

בבורסה של יפן המדד המרכזי ניקיי מזנק במעל ל-2% וחוצה את רף ה-34,000 - הרמה הגבוהה ביותר משנת 1990. בבנק השקעות העושר יוליוס בר כותבת אנליסטית מניות אסיה, קלי צ'יה, כי להערכתה השוק היפני ימשיך להיות אטרקטיבי: "למרות התחזקות ה-ין לאחרונה ורעידת האדמה הקשה שפקדה את המדינה, המניות היפניות לא הגיבו באופן שלילי כפי שאפשר היה לצפות. ביוליוס בר מייחסים דירוג עודף לשוק היפני, גם לאחר העלייה החזקה שהציג בשנת 2023 (תשואה של 26% במונחי ין ו-17% בדולר ארה"ב)".