המניה צוללת והתחזית שלילית, אז למה בלקרוק מגדילה את ההשקעה בסולאראדג' במאות מיליוני דולרים?

על רקע צניחה במניית סולאראדג' ויציאתה לאחרונה ממדד S&P 500, הגדילה ענקית ההשקעות הגדולה בעולם את החזקותיה בחברה הישראלית ביותר מ־70% • בלקרוק היא בעלת המניות הגדולה ביותר בסולאראדג', ושווי ההחזקה שלה במניות החברה עומד על כ־707 מיליון דולר

צילומים: איל יצהר, גדי סיארה, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
צילומים: איל יצהר, גדי סיארה, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

2023 הייתה שנה קשה לחברת האנרגיה הסולארית הישראלית סולאראדג': המניה צנחה בכ־70% והיא נדחקה מחוץ למדד המוביל בוול סטריט, S&P 500. למרות זאת - ואולי בגלל - ענקית ההשקעות הגדולה בעולם, בלקרוק, מגדילה את החזקותיה בה בהשקעה של מאות מיליוני דולרים.

לא רק מובילאיי: המניה שאיבדה 41% בסופ"ש אחד
ניתוח גלובס | רק לפני חודש האנליסטים צפו גדולות לאפל. ואז הגיעו הצרות
סבב קיצוצים נוסף בקורנית דיגיטל: עשרות עובדים יפוטרו

על פי דיווח שהעבירה בלקרוק ל־SEC, רשות ניירות הערך של ארה"ב, בסוף שנת 2023 היא החזיקה 15.8% ממניות סולאראדג', לעומת כ־9% בדיווח הקודם באפריל. המשמעות היא שבלקרוק הגדילה את ההחזקה שלה ביותר מ־70% בתוך שמונה חודשים. בלקרוק היא בעלת המניות הגדולה ביותר בסולאראדג', ונכון להיום שווי ההחזקה שלה במניות החברה עומד על כ־707 מיליון דולר.

סולאראדג', המנוהלת על־ידי צבי לנדו, מספקת פתרונות טכנולוגיים לתעשיית האנרגיה הסולארית. בלקרוק מחזיקה במניות החברה כבר מספר שנים והפכה לבעלת עניין בה עוד בשנת 2017.

 

שווי השוק של סולאראדג' בנאסד"ק הוא כ־4.5 מיליארד דולר, זאת, לאחר שמניית החברה נפלה במהלך 2023 ב־67%, ואיבדה 79% מהשיא אליו זינקה במהלך שנת 2021, אז נסחרה בשווי שהתקרב ל־20 מיליארד דולר (ושהפך אותה לישראלית בעלת השווי הגבוה ביותר בוול סטריט). על רקע ירידת השווי, מניית סולאראדג' הוצאה כאמור לאחרונה מ־S&P 500, אליו נכנסה לפני שנתיים, והועברה למדד S&P Midcap 400. עם זאת, בהשוואה לשפל האחרון אליו הגיעה בנובמבר, המניה התאוששה ועלתה בכ־12%.

למה בלקרוק משקיעה במניה שצונחת?

הירידות במניית סולאראדג' הגיעו על רקע חולשה בחודשים האחרונים בשוק בו פועלת החברה, חולשה שהובילה בין היתר לפרסום אזהרת רווח לקראת הדוחות הכספיים של הרבעון השלישי, ואז לתחזית חלשה מאוד לרבעון הרביעי של השנה.

הצטננות השוק הגיעה לאחר תקופה חזקה מאוד בענף, מה שהוביל להצטברות מלאים אצל המפיצים שאיתם עובדת סולאראדג', מה שגרר צניחה בהכנסות החברה. המגמה הזו צפויה להימשך גם ברבעונים הבאים: התחזית שמסרה סולאראדג' לרבעון הרביעי של 2023 היא להכנסות שנמוכות ב־60% ביחס לרבעון המקביל אשתקד, 300־350 מיליון דולר.

אז למה בלקרוק ממשיכה להגדיל את ההחזקה בחברה שצנחה ביותר מ־70% בתוך שנה ומספקת תחזיות שליליות? כי בעתיד הרחוק יותר סולאראדג' צפויה להתאושש.

התיקון במלאים הוא צרה זמנית בלבד, והורדת הריבית בישראל בשבוע שעבר, יחד עם צפי להורדות ריבית קרובות גם בארה"ב, אמורות להוזיל את עלויות המימון שלה ולהחזיר אותה לצמיחה ולרווחיות.

לסולאראדג' יש גם יתרות מזומנים בסך של למעלה ממיליארד דולר, שמספקים לה ביטחון. במקביל, החברה מחזיקה בחוב (לא צמוד) לטווח ארוך של כ־627 מיליון דולר למחזיקי איגרות חוב להמרה - אג"ח אותן הנפיקה בסוף שנת 2020 בריבית של 0%.

בראיון לגלובס לפני חודשיים אמר מנכ"ל סולאראדג' לנדו, כי כל הגופים העוסקים בתחום צופים צמיחה של השוק ב־2024 וציין כי "חלק מהמצב שבו אנחנו נמצאים היום באופן זמני נוצר מהצטיידות יתר של המפיצים שלנו בתקופת השיא. כרגע בלון המלאי יותר מדי גדול, אבל בהקשר התחרותי אנחנו ממשיכים להיות ממוצבים היטב".

רוב האנליסטים יושבים על הגדר

לפי נתוני וול סטריט ג'ורנל, רוב האנליסטים המסקרים את מניית סולאראדג' מחזיקים היום בעמדות נייטרליות ונראה שהם מעדיפים לחכות על הקווים לקראת שיפור. לפי הנתונים, 8 אנליסטים ממליצים על המניה בהמלצת "קנייה", 23 בהמלצת "החזק" ו־3 ממליצים "תשואת חסר" או "מכירה".