גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אמון הציבור בתקשורת

עוד כתבות

אלונה בר און, מו''ל גלובס / צילום: כדיה לוי

אלונה בר און: "ב־2023 הקיטוב הפך למגפה עולמית, ומשבר אמון ענק משפיע על אמצעי התקשורת"

אלונה בר און אמרה בפתח כנס המשכנתאות של גלובס ובנק לאומי כי גלובס פועל לפי "פירמידת מאסלו הפוכה", המתבססת על ערכים, חזון ואתיקה, שעליהם נבנים שאר צורכי העיתון

הרדיו בשיא / צילום: Shutterstock

הרדיו בשיא: אמון הציבור בתקשורת נמצא בעלייה, גם ברשתות החברתיות

מהסקר השנתי שערך המכון הישראלי לדמוקרטיה עולה כי בהשוואה לשנת 2019, כל ספקי החדשות המרכזיים נהנים מעלייה באמון הציבור • 62% מהנשאלים בשנת 2021 ראו באתרי האינטרנט מקור מהימן למידע חדשותי, לעומת 49% בלבד בשנת 2019

נעמה יששכר עם אמא שלה יפה ישככר, שרה ובנימין נתניהו / צילום: קובי גדעון, לע"מ

דעה: על לשון הרע ופילים לבנים - מי קובע עבורכם את עולם התודעה שלכם

כשמספרים לנו משהו על מישהו, גם אם לא נאמין, תמיד נשאל את עצמנו אולי בכל זאת יש חלק קטן של אמת במה שסיפרו לנו • ואם כולם מדברים על נערה שנמצאת בכלא הרוסי, ולא על נערה אחרת שכמעט נרצחה מסלע שזרקו פלסטינים - אז הנה מישהו קבע עבורכם את עולם התודעה שלכם

משה דיין / צילום: לע"מ

דעה: קצת פרופורציות

העיתונות הישראלית היא בבואת החברה שלנו, על כל יתרונותיה וחסרונותיה • היא חצופה, חמה, ממזרה, חפיפניקית, פטריוטית, פיקחית, גסת-רוח, זריזה, רשלנית, מקורית ונוטפת טחינה על החולצה

החטאים של התקשורת - פייק ניוז / אילוסטרציה: אפרת לוי, גלובס

חטא הפייק ניוז: התנועה נגד עיגול פינות - ארגוני בדיקת העובדות חודרים לעיתונים הגדולים בעולם

אי-דיוק בעובדות היא מחלה עיתונאית מוכרת שגורמת לקוראים לחשוד בדיווחים • כדי לשקם את האמינות, עיתונים שואבים השראה מהתנועה הפורחת של בודקי עובדות • במה יכולות שיטות שנועדו להיאבק בהטעיות של פוליטיקאים להשפיע על העיתונות, ואיך זה עובד אצלנו? • פרויקט מיוחד

חטא הפוזיציה: בין אמצעי תקשורת לרשתות - עידן ההתפכחות

יש עלייה מתמשכת באמון הציבור בתקשורת הממוסדת, ומנגד הרשתות החברתיות מתחילות לאבד מקסמן בגלל ההבנה שהן מקור בעייתי לצרוך בו חדשות • והנה תוצאה צפויה אך מטרידה: לפי סקר של המכון הישראלי לדמוקרטיה, רמת האמון קשורה מאוד לעמדה הפוליטית • פרויקט מיוחד

חטא עודף היח"צ: התוכן הממומן הוא הפיל בחדר

המדיה החדשה היא בור ללא תחתית שתובע חומרים סביב השעון - ויש מי שנכנס לוואקום • דבר היח"צן • פרויקט מיוחד

החטאים של התקשורת - דעה מול עובדה / אילוסטרציה: אפרת לוי, גלובס

חטא ה"דעה מול עובדה": התקשורת לוקה בחוסר ענייניות

כדי להגביר את אמון הציבור, אין די בשילוב בעלי דעות ימניות בצמתים מרכזיים בתקשורת • פרויקט מיוחד 

הפגנה בכיכר הבימה / צילום: לידר ארצי

אם לאדם יש עניין במשהו, הרי הוא בעל עניין: וידויו של עיתונאי בניגוד עניינים

תשוקה לייפות את הסיפור על חשבון האמת, משקעים מעבודות קודמות, עיסוקים זרים ומעורבות בעניינים ציבוריים • הטיות הן חלק בלתי נמנע מחייו של כל עיתונאי, וגם כותב שורות אלה לא חף מכך • כך הייתי שותף לפגיעה באמון הציבור בתקשורת • פרויקט מיוחד

החטאים של התקשורת - המודל העסקי / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי , גלובס

חטא המודל העסקי: זמן להכיר במציאות - זהו הרגע של גופי המדיה להפסיק ולבנות על שוק הפרסום

הנגיסות הראשונות הגיעו מהאינטרנט, אחריהן באו פייסבוק וגוגל וגזרו את חלקן • אפשר להמשיך לטמון ראש בחול ולהמתין לרגולטור, אבל עדיף לכלי התקשורת להכיר בכך שהפסידו במאבק על שוק הפרסום, ולבסס את המודל העסקי על גביית תשלום עבור תוכן • פרויקט מיוחד

רשת חברתית / שאטרסטוק

דעה: "אינני מטריל כי יש לי כוח להטריל, אני מטריל כי אין לי כוח לשתוק"

יש הרבה מגרעות בכניסה של העיתונאים לרשתות החברתיות, אבל דבר אחד חיובי יצא מכך: הציבור נחשף לדעות שלהם • פרויקט מיוחד

החטאים של התקשורת - החוק השיווקי / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי , גלובס

חטא התוכן השיווקי: פרסום סמוי הוא בגידה באמון שהציבור נתן בתקשורת

פרסום סמוי, או בשמות המכבסה השונים שלו - "תוכן שיווקי", "תוכן ממומן", "המלצות קריאה" או פשוט "כל כתבה שאתם רואים פה" - הוא אחת הדוגמאות המושלמות שסיפקה לנו ההיסטוריה לפתגם "ניסר את הענף שהוא יושב עליו" והתשובה הכי ישירה לשאלה מדוע אבד האמון בתקשורת • פרויקט מיוחד

שלטים נגד העיתונות בהפגנה נגד איסלמיזציה בגרמניה./ צילום: Wolfgang Rattay

"בשביל אירופה, המאבק על אמון הציבור בתקשורת הוא קרב קיומי"

בסקר מקיף שנעשה באירופה, רק 44% מהנשאלים הצהירו כי הם "מאמינים לרוב החדשות מרוב מקורות המידע העיתונאיים" • העובדה שחוסר אמון זה מתגלה גם במדינות עם כלכלות משגשגות חושפת פרדוקס דמוקרטי מרתק ששווה להתעכב עליו • פרויקט מיוחד

החטאים של התקשורת - אמון הציבור / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי , גלובס

דעה: התקשורת נמצאת במשבר אמון קריטי

מרוב שהציבור כבר לא מאמין לתקשורת - כמעט בלתי אפשרי לקיים דיון של ממש על תוכן, על עובדות, נתונים, מידע וידע ועל רעיונות • אין זירה למעשה הזה, ואין לה קהל וציבור שמאמין בה

במת האירוויזיון / צילום: תאגיד השידור "כאן"

דעה: השידור הציבורי נגד הציבור

התקשורת גרועה כי אין בה תחרות בגלל השידור הציבורי: כלי תקשורת מסחריים בכל סוגי המדיה – טלוויזיה, רדיו, עיתונות ואינטרנט – מתחרים עם השידור הציבורי על כספי מפרסמים, אבל השידור הציבורי הוא הפסדי בהגדרה, ואי-אפשר להתחרות בגוף הפסדי ולשמור על רווחיות

החטאים של התקשורת - תת ייצוג בתקשורת / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי , גלובס

חטא תת הייצוג: כדי לזכות באמון החברה הערבית, התקשורת צריכה להתחיל לעבוד קשה יותר

בכל הקשור למקומם של הערבים במציאות של 2020 - התקשורת משתרכת מאחור • במקום לספק תמונה מגוונת, מורכבת ושלמה של המצב הנוכחי, היא ממשיכה לשעתק ולשמר סטריאוטיפים ודעות קדומות של החברה היהודית לגבי הערבים • הפגיעה היא בסופו של דבר בכל הצופים • פרויקט מיוחד

החטאים של התקשורת - ניגוד אינטרסים / אילוסטרציה: shutterstock, שאטרסטוק

חטא האינטרסים: מדוע אנשים קונים כלי תקשורת ועיתונים?

לשאלה מדוע אנשי עסקים רוכשים עסק ללא מודל כלכלי יש תשובות מדאיגות • למשל: סינרגיה עם עסקים אחרים, תרומה לפרופיל הציבורי או האישי, הגנה אפשרית מנושים או רווח פוליטי • מה אנחנו יכולים לעשות? • פרויקט מיוחד

החטאים של התקשורת - אמון הציבור / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי , גלובס

מתת ייצוג ועד אינטרסים זרים: מסע בין חטאי התקשורת הישראלית

עיתונאי "גלובס" וכתבים אורחים יצאו למסע בעקבות חטאי התקשורת הישראלית. מסע שמתחיל בפרשות 2000 ו-4000, עובר דרך היעדר הייצוג והגיוון, נוגע בכרסום המוחלט של ההפרדה בין דעה לעובדה ובחלוקה בין תוכן אמיתי לשיווקי • פרויקט מיוחד

עיתונים / צילום: שאטרסטוק

דעה: הדרך היחידה לשיקום אמון הציבור בתקשורת

במדינת ישראל אין שוק חופשי ותחרות בריאה בין אמצעי התקשורת. הדבר גורם בצורה ישירה לירידה המתמשכת באמון הציבור בתקשורת

שמעון אלקבץ / צילום: עירד עצמון שמאייר

דעה: ברדיו, "וכל העם רואים את הקולות" הוא ציווי

ברדיו אנו עובדים על חוש השמיעה, והפסוק "וכל העם רואים את הקולות" הוא מבחינתי בגדר ציווי - לנסות ולהעביר אותם באופן הכי אותנטי ומוחשי • בסוף היום כל אחד פותח את מזוודת הערכים שהוא מביא איתו ומרכיב חלק מהפסיפס • פרויקט מיוחד