גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מיסוי ירוק

כלי רכב שאינם מונעים בבנזין נהנים ממיסוי מופחת, הנקרא מס ירוק. מס מופחת זה נועד לעודד רכישת מכוניות חשמליות והיברידיות – אך בישראל הוחלט לצמצם משמעותית את ההטבה

מיסוי ירוק (באנגלית – Eco Tax) מוכר גם בשם מיסוי סביבתי או מיסוי אקולוגי. מטרתה של שיטת מיסוי זו היא לעודד יוזמות אקולוגיות בנות-קיימא באמצעות תמריצים כלכליים.

מס ירוק יכול להתבטא בהטלת מס נוסף על ייצור או שימוש במוצרים מבוססי משאבים מתכלים ומזהמים, או לחלופין, במתן הטבות מס לייצור ושימוש במוצרים ברי-קיימא. באירופה וסין, לדוגמה, מוטל מס על שימוש ברכב מזהם במרכזי הערים.

בישראל בא המיסוי הירוק לידי ביטוי במס רכישה מוזל לרכב, שנקבע החל ב-2009: מס בשיעור של 10% על רכב חשמלי נטען, 20% על רכב היברידי-נטען ו-30% על רכב היברידי – לעומת מס רכישה של 83% על רכב המונע בבנזין או דיזל. בנוסף נקבע בישראל מדד זיהום אוויר לכל כלי רכב, המתבסס על מדד WLTP ( Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure), הקובע באיזו הטבת מס יזכה רכב ביחס למס הבסיס.

בנוסף למס רכישה מוזל, בישראל קיימת גם הטבה בשווי השימוש לרכב צמוד "ירוק". שווי השימוש ברכב הניתן ממקום העבודה מחושב כחלק מהשכר, כאשר במקרה של כלי רכב חשמליים והיברידיים שווי השימוש מופחת בסכומים של 500 עד 1,000 שקל לחודש, נכון ל-2020.

באפריל 2019 הוחלט על שינוי שיטת החישוב של המיסוי הירוק, כאשר המטרה היא להשוות את המס על חלק ניכר מכלי הרכב "ירוקים" לזה המוטל על כלי רכב רגילים, עד 2024. כבר ב-2020 עולה שיעור המס: 45% על רכב היברידי ו-25% על רכב היברידי-נטען, לעומת 30% ו-20% בהתאמה, בשנת 2019. מס הרכישה על רכב חשמלי מלא יישאר בגובה 10% עד 2022 ויועלה בהדרגה ל-35% עד שנת 2024. בנוסף, הודיעו במשרד האוצר על כוונה לצמצם גם את הטבת שווי השימוש ברכב ירוק.

עוד כתבות

עמדת הטענה של רכב  חשמלי בגרמניה /  צילום: רויטרס, Ralph Orlowski

העולם דוהר לכיוון הרכב החשמלי, אז למה ישראל מתעקשת להישאר מאחור?

רוכשי רכב חשמלי בגרמניה יקבלו בונוס מוגדל, בדרום קוריאה מקצים מאות מיליוני אירו לפריסת עמדות טעינה ובאנגליה טוענים ש"המכוניות החשמליות צריכות להיות הנורמה החדשה" • הטרנד העולמי הזה פוסח על הרגולטור הישראלי שדווקא מכביד את המס על רכבים ירוקים

נהג מונית בתאילנד מתגונן מפני הקורונה /  צילום: רויטרס,?Soe Zeya Tun

איום וירוס הקורונה ברקע: תעשיית הרכב נכנסת למסלול מכשולים

זו מסתמנת כאחת השנים המאתגרות ביותר לתעשיית הרכב העולמית ולשוק המקומי • ברקע נמצא הווירוס הסיני שפוגע בתעשיית הרכב, שינויים מהותיים במיסוי הירוק ומחסור סלקטיבי בהיברידיות

מכוניות חדשות בנמל חיפה / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

משרד האוצר מציג: כך גובים יותר מסים מפחות רכבים חדשים

המדינה קיבלה בשנה החולפת סכום עתק של כ-42.4 מיליארד שקל ממיסוי כלי רכב • רשות המסים גבתה כ-9.8 מיליארד שקל על רכבים חדשים, למרות שהשוק התכווץ ב-5%, והנהג הישראלי העדיף לרכוש מכוניות היברידיות שהמיסוי עליהן נמוך דרמטית • המצב ב-2020 לא צפוי להשתפר

בנטלי פלאג-אין / צילום: יח"צ

רגע לפני הקיצוץ: זכייה בלוטו, גרסת המיסוי הירוק

כמה לקוחות ישראלים זריזים הספיקו להצטייד בבנטלי פלאג-אין ממש לפני קיצוץ הטבת המס וחסכו כ-400 אלף שקל לרכב • שאר דגמי הפלאג-אין והחשמל היוקרתיים "חטפו" בימים האחרונים התייקרות של עשרות אחוזים

פקקי תנועה באיילון/ צילום: איל יצהר

דעה: למה משתלם למדינה להמשיך לקדם שימוש במכוניות מזהמות

לממשלה אין תמריץ לעודד שינויים במצב התחבורתי - ע"י עידוד רכישת כלי רכב שמזהמים פחות, שיפור התחבורה הציבורית, קידום אמצעי תחבורה אלטרנטיביים ופרויקטים כמו "נעים לירוק" • דעה

פקקים באיילון / צילום: איל יצהר, גלובס

לראשונה: דוח מומחים ממליץ למדינה להטיל מס פחמן - על דלק, גז ופחם

לפי מחקר חדש שהוביל פרופ' נתן זוסמן, לשעבר מנהל חטיבת המחקר בבנק ישראל, ושהגיע לידי "גלובס", מס על פליטות פחמן יצמצם לא רק את זיהום האוויר, אלא גם יקל עם הגודש בכבישים, יוביל לציפוף עירוני, יעלה את הפריון וייצור שוויון בין בעלי ההכנסות הגבוהות לנמוכות

מפעל של SAIC הסינית / צילום: יח"צ

ישראל ניצבת במסלול ישיר בדרכה של הסערה: התשובה למה יקרה בכבישים נמצאת בבריסל ובסין

מדיניות המיסוי של האוצר לא מעודדת שימוש בכלי רכב ירוקים, אך ישראל היא בכל זאת שחקן זניח בשוק הרכב • הרגולציה הגוברת שמוביל האיחוד האירופי והמהפכה שמתחוללת בסין יכולות לחבר את המכוניות המקומיות לתקע בטווח הבינוני • כתבה אחרונה בסדרה

המכונית האוטונומית של גוגל /צילום: רויטרס

מה יקרה לרכבי המיני והאם הג'יפונים כאן כדי להישאר? כך ייראה שוק הרכב ב-2020

חלק מהסיבות לשינויים הן פנימיות, כמו פגיעה בשוק ההיברידיות כתוצאה מעדכון המס הירוק, וחלקן נובעות מתהליכים גלובליים בשוק • מה שלא משתנה הוא החיבה של הישראלים לג'יפונים שלהם

מהפכת הרכב הירוק בישראל? אין סיכוי שמשרד האוצר ייתן לזה להצליח / צילומים: איל יצהר, shutterstock

מהפכת הרכב הירוק בישראל? אין סיכוי שמשרד האוצר ייתן לזה להצליח

הקטנת הטבת המס על ההיברידיות תפגע בפלח השוק שלהן בשנה הבאה, וגם החשמליות על הכוונת • מי שולט במדיניות הרכב הסביבתית בממשלה, מדוע גם הפערים במיסוי לא יהפכו רכישה של רכב ירוק לכדאית, ואיך זינוק אפשרי של מחירי הנפט לא ישנה את התמונה

זיהום אוויר בעיר בייג'ינג, בסין / צילום: Jason Lee, רויטרס

מודל מתמטי מראה שמס ירוק לא יעצור את הצמיחה הכלכלית

מודל מתמטי חדש, שפיתחו חוקרים באוניברסיטת ג'יאנגסו בסין, מראה כי מיסוי סביבתי מוביל לצמיחה כלכלית ולשימור משאבי טבע ומפחית באופן ניכר זיהום

סרטן לכוד בכוס פלסטיק / צילום: Noel Guevara, Greenpeace

להוציא מחוץ לחוק את כלי הפלסטיק החד-פעמיים

המדינה שוקלת להטיל מס על כלים חד-פעמיים, אבל את הפלסטיק החד-פעמי והמזהם צריך להוציא מהחוק • אם האוצר מחפש אחר מסים חדשים שיעשירו את קופת המדינה, מסים ירוקים אחרים עשויים להיות כלכליים ואפקטיביים משמעותית • הנה כמה הצעות • דעה

סתיו שפיר / צילום: שלומי יוסף

אגרות גודש ותחבורה ירוקה: המחנה הדמוקרטי מציג תוכנית "גרין ניו דיל" ישראלית

תוכנית "כלכלה ירוקה לישראל": הפלסטיק בחוץ, אגרות גודש יוטלו, התחבורה הציבורית תהפוך ירוקה, והתעשיות המזהמות ייאלצו לשלם • את התוכנית מובילות חברות התנועה הירוקה סתיו שפיר ויעל כהן-פראן

נמל אשדוד  רכבים חדשים/ צילום: תמר מצפי

שוק הרכב הישראלי הוא חלומו של כל גובה מסים בעולם

"היתרון" האמיתי של שוק הרכב הישראל מנקודת המבט של הכנסות המיסוי, הוא השליטה הטוטאלית והממוקדת של המדינה בביקוש לרכב באמצעות מנגנון המס • פרשנות

אאודי E-TRON

החשמלית של אאודי היא קרוס-אובר למופת שתהפוך בשנה הבאה לקורבן מס

ה-SUV החשמלי הראשון של אאודי הוא רכב פאר מפנק, שימושי ונמרץ, שיכול להקטין משמעותית את ההוצאות השוטפות, לטפח את המצפון הסביבתי ועל הדרך לעקוף את טסלה • רק חבל שהשינוי במדיניות המס בשנה הבאה עשוי להפוך אותו בישראל לאפיזודה חולפת

מערכת בקרה ברכב של טסלה. / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

הטבות המס על אביזרי בטיחות יצומצמו: אילו דגמים צפויים להתייקר?

הטבות מס על מערכות בטיחות, החל מכריות אוויר ועד למצלמות חכמות, הפכו את ישראל במשך שנים לאחת המובילות בעולם בתחום • אולם באוצר עתידים לבטל בינואר הקרוב חלק מההטבות ולגרום להתייקרות דגמים זולים, שבהם המערכות מגיעות כ"תוספת"

קלפי בבחירות 2019 / צילום: שלומי יוסף

הנטל הכלכלי של הבחירות ייפול על החלשים

מדינה שמתנהלת מבחירות לבחירות תשלם ביוקר על חוסר המדיניות העקבית ועל הקיצוצים הרוחביים

נמל חיפה/ צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

הסערה מאירופה בדרך: העלאת המס על ההיברידיות היא רק תחילת הטלטלה בשוק הרכב

המחצית הראשונה של 2019 תיזכר כתקופה שבה האוצר יצא ל"דיג מסים" בשוק הרכב הישראלי והמריץ את המכירות באמצעות רגולציה - אבל זו רק ההתחלה • לשוק המקומי ממתינות טלטלות רבות כתוצאה מהרגולציות הסביבתיות והבטיחותיות שאימץ לאחרונה האיחוד האירופי

DS3 קרוסבאק/ צילום: יחצ

כבר שלוש שנים שיצרניות הרכב נערכות להחלפת הקידומת ל-2020

2020 עדיין רחוקה, אבל במונחי שוק הרכב, היא נמצאת ממש מעבר לפינה • הנה הסנוניות של מה שמצפה לנו בארץ מ"החלפת הקידומת"

הריו חדשה. מנוע חדש ומשופר / צילום: יחצ

קיה ריו 1 ליטר טורבו-בנזין: תשובה למיסוי הירוק

שינוי שיטת המיסוי ועליית המחירים שלחו אותנו לחפש אלטרנטיבות שפויות, יחסית, בשולי השוק • הקיה ריו המחודשת בהחלט עונה על הדרישה

קיה נירו היבריד

האוצר מפחית את ההטבות, והמכוניות יתייקרו באלפי שקלים: כל מה שכדאי לדעת על הטבת המיסוי הירוק

דגמי מיני, היברידיות, משפחתיות רבות ואף מספר דגמי קרוס-אובר קומפקטיים ייהנו מהטבה נמוכה משמעותית מזו שקיבלו עד היום • מי עוד ייהנה? האוצר, שצפוי לרשום במהלך מרץ קפיצה משמעותית בהכנסות המדינה ממסים, עפ"י הערכות בשיעור של 1.5-2.5 מיליארד שקל