הכבשה דולי, גרסה 2.0

לאחר יותר מ-15 שנות כישלון והונאה אחת, הצליחו ביולוגים ליצור תאי גזע אנושיים באמצעות אותה טכניקה שבה שיבטו את הכבשה דולי בשנת 1996: הם השתילו חומר גנטי מתא בוגר לתוך ביצית שה-DNA שלה הוסר. התוצאה: קציר תאי גזע של עוברי אדם, התאים שמסוגלים לשנות את עצמם לאחד מיותר מ-200 סוגים של תאים המרכיבים את הגוף

16/05/2013, 16:38
שירות גלובס

לאחר יותר מ-15 שנות כישלון והונאה אחת, הצליחו ביולוגים ליצור תאי גזע אנושיים באמצעות אותה טכניקה שבה שיבטו את הכבשה דולי בשנת 1996: הם השתילו חומר גנטי מתא בוגר לתוך ביצית שה-DNA שלה הוסר.

התוצאה היא קציר תאי גזע של עוברי אדם, התאים שמסוגלים לשנות את עצמם לאחד מיותר מ-200 סוגים של תאים המרכיבים את הגוף. תוצאות המחקר, שדווחו ביום ד' בכתב העת Cell, עשויות להניע מחדש את תחום רפואת תאי הגזע, שסובל מבעיות טכניות ומחלוקות אתיות.

עד עתה, המקור הטבעי לתאי גזע אנושיים היה עוברי אדם, שהשימוש בהם מעלה בעיות אתיות. הטכניקה, שעליה הכריזו מדענים מ- Oregon Health & Science Universityו- Oregon National Primate Research Center, משתמשת בביציות אנושיות בלתי מופרות.

תאים שנפגעו

היעדר השימוש בעוברי אדם עשוי לשפר את הניסיונות להשתמש בתאי גזע כדי להחליף תאים שניזוקו או נהרסו במחלות לב, מחלת פרקינסון, טרשת נפוצה, פגיעות בעמוד השדרה ובעיות רפואיות אחרות.

ההישג עשוי להעלות מחדש חששות לגבי שיבוט באמצעות שכפול, או יצירת עותקים גנטיים של אנשים חיים (או מתים). אפילו לפני פרסום התוצאות, הביע ארגון חברתי בריטי בשם Human Genetics Alert את מחאתו לגבי המחקר.

"מדענים יצרו את התינוק שמשבטי אדם בכוח חיכו לו", אמר ד"ר דיוויד קינג, מנהל הארגון, "יש לאסור מבחינה חוקית על שיבוט אנושי".

אולם חוקרים משבחים את המחקר. ביולוג תאי הגזע ג'ורג' דיילי מה-Harvard Stem Cell Institute אמר כי "הדבר מהווה הישג חסר תקדים. הם הצליחו במקום שבו קבוצות אחרות, כולל שלי, נכשלו".

הכישלון המפורסם ביותר היה של הביולוג הוואנג וו-סוג מקוריאה. ב-2005 הגיעו הוא וצוותו לכותרות כשטענו כי הצליחו ליצור תאי גזע אנושיים באמצעות העברה גרעינית, אותה טכניקה שבה השתמשו המדענים מאורגון. בהמשך הסתבר כי מדובר בהונאה.

אם ניתן יהיה לשחזר את ההישג במעבדות אחרות, הדבר עשוי להפוך לאמצעי נוסף לייצור תאי גזע עובריים.

תחום תאי הגזע החל בשנת 1998, כשקבוצה של מדענים ובראשם ג'יימי תומסון מאוניברסיטת ויסקונסין הודיעו כי הצליחו לקצור את התאים מעוברים אנושיים.

המדענים מאורגון השתמשו בגרסה של הטכניקה ששימשה לשיבוט של הכבשה דולי. הם הכניסו תא עור בוגר שנתרם לתוך ביצית אנושית שה-DNA שלה הוסר, שנתרמה גם היא. הביציות הלא מופרות, שקיבלו גירוי על ידי פולסים חשמליים כדי להתחיל ולהתחלק, התפתחו ל-150 תאים.

גלובס לחודש היכרות – כל הכתבות, המאמרים וטורי הדעה אצלך מדי ערב >>
טוקבקים
נושא
"גלובס" מעודד שיח ראוי ומכבד. אנא הימנעו מתגובות מסיתות, משמיצות, גסות ו/או פוגעניות
טוען תגובות...טוען
טען תגובות נוספות
 

פוסטים נוספים