לוקחים את המשפחה ללב

חוזרים לגור עם ההורים? זה עלול לפגוע לכם בבריאות

20/11/2013, 11:16
גלי וינרב

הזינוק במחירי הדיור מוביל לא מעט זוגות צעירים אל בתי ההורים, לפחות למשך תקופה קצרה. לסידור כזה, בעיקר אם הוא הופך לקבוע, עלולות להיות השלכות הרות גורל.

מחקר שנערך ביפן, מדינה שבה שלושה דורים מתגוררים יחד בדירות לא גדולות, מצא כי לצפיפות הזו יש השלכות נפשיות ובריאותיות קשות. נשים שמתגוררות בבית כזה, חשופות יותר להתקפי לב. אצל נשים במשקי בית רב דוריים, עלה שיעור התקפי הלב פי שלושה. המחקר פורסם בכתב העת Heart.

במחקר (שבדק פרמטרים נוספים), נשאלו 91,000 גברים ונשים יפנים בני 40-69 לגבי בריאותם ותנאי חייהם. לפני תחילת המחקר, כולם היו בריאים. הם נוטרו במשך כעשר שנים, כדי לבחון את ההשפעות של הסביבה על התקפי הלב.

בנטרול גורמי הסיכון הרגילים, נשים שחיו עם ילדים ועם הורים - שלהן או של בן הזוג - היו בסיכון גבוה יותר. נשים שחיו עם ילדים ללא הורים, היו בסיכון גבוה יותר מנשים ללא ילדים.

במחקר נמצא כי נשים שחיו עם ילדים ועם הורים, דווקא שתו פחות ועישנו פחות ואפילו אכלו בצורה בריאה יותר. למרות זאת, נראה כי החיים בבית שבו מספר רב של מבוגרים מתחרים על דומיננטיות ומתווכחים על כללי המחיה, יוצר מתח כה גדול, עד כדי כך שהוא גובר על היתרונות.

סבא וסבתא ישלמו

כ-6 מיליון ילדים בארה"ב חיים עם לפחות סב אחד באותו בית. אחד מכל שישה אמריקנים גר בבית רב דורי.

בניגוד להנחה מן העבר כי הדבר נועד כדי לעזור לסבים, הרי שברוב המקרים הללו, בארה"ב של היום, הדבר נועד לעזור להורים. 2.5 מיליון מהילדים החיים עם סבים, הם ילדים לאימהות יחידניות. ברוב הבתים בהם ישנם סבים, ההכנסה של הסבים היא הכי גדולה בבית. ב-2009 חלה עלייה של 10% בכמות משקי הבית התלת דוריים לעומת 2007 - ככל הנראה בגלל המשבר הכלכלי.

ב-2009 התפרסם בכתב העת Journal of Family Issues, מאמר שהראה כי עבור נשים שהן אימהות יחידות עניות, המגורים עם ההורים עדיפים מבחינה כלכלית. לנשים שהיו אימהות יחידניות בבית בניהולן, היה הרבה יותר סיכוי להיות מתחת לקו העוני, לעומת מצב שבו חיו עם לפחות סב אחד. זה לא אומר שהן היו בריאות, אבל שיתוף המשאבים בין הדורות חסך כספים שאיפשרו להן להחזיק את הראש מעל למים.

בתים המכילים יותר מדור אחד נפוצים בארה"ב בעיקר בקרב מהגרים, אולם הם מתפשטים בהדרגה גם בקרב אמריקנים ותיקים, בעיקר כיוון שהסבים גדלו בדור משגשג יותר כלכלית מאשר הדור החדש, אבל גם היו יותר חסכנים, ולכן הם ערוכים כלכלית לעזור לילדים שלהם. בינתיים, ילדים רבים יותר אינם מתחתנים, או שהם מתחתנים ומתגרשים, מצב שמעודד את החזרה הביתה יותר מאשר במבנה של משפחה חדשה הבנויה משני הורים.

בארה"ב נרשמה בשנים אחרונות גם עליה בשיעור "משפחות סבים" - משקי בית בהם גרים סבים עם נכדיהם בעוד דור הביניים גר במקום אחר. אלה עדיין נדירים, אבל שיעורם כאמור עולה. מי שמכיר את הסיטואציה הזו מקרוב הוא נשיא ארה"ב, ברק אובמה, שהתגורר במשך שנים עם הסבים סטנלי ומדלן.

בישראל הלמ"ס לא מבדיל בין משפחות עם או בלי סבים (אם כי מצוין כי פחות מאחוז אחד מן האוכלוסייה הן משפחות של סבים ונכדים, ללא דור ביניים). עם זאת פורסם כי כ-5% מבני ה-65 ומעלה, גרים עם בני משפחה צעירים יותר.

גלובס לחודש היכרות – כל הכתבות, המאמרים וטורי הדעה אצלך מדי ערב >>
טוקבקים
נושא
"גלובס" מעודד שיח ראוי ומכבד. אנא הימנעו מתגובות מסיתות, משמיצות, גסות ו/או פוגעניות
טוען תגובות...טוען
טען תגובות נוספות
 

פוסטים נוספים