הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה ירוקה בבורסת תל אביב; מניית ערד זינקה בכ-26%

למרות הירי למרכז וכשברקע עסקת חטופים מדד ת"א 35 זינק בכ-1.1% ות"א 90 טיפס ב-0.6%  מגדל ביטוח תצטרף לעסקת רכישת השליטה בסלקוםהרשות לניירות ערך הגישה לחנן מור טענות בנוגע לליקויים בדוחותיה הכספיים • כלכלני לאומי: "רכישת אג"ח ממשלת ישראל בחו"ל לטווח ארוך עדיפה על רכישת אג"ח ממשלת ישראל בשוק המקומי" בוול סטריט, חמש ענקיות טכנולוגיה ידווחו השבוע על תוצאות הרבעון הרביעי

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock
הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים  

 

 

17:30

נעילה חיובית בת"א. מדד ת"א 35 זינק ב-1.1% ות"א 90 הוסיף כ-0.9% לערכו. בקרב המדדים הענפיים, ת"א נדלן קפץ ב-1.5% ות"א בנקים 5 טיפס ב-1.3%.

מחזור המסחר הסתכם בכ-1.9 מיליון שקלים.

בקרב מניות מדד ת"א 125, מניית ערד  זינקה בכ-26% לאחר שדווח הבוקר כי החברה, ששולטת בחברות ישרס ומלם תים, תפוצל לשתי חברות החזקה, כאשר האחת (ערד) תחזיק במלם תים והשניה תיקרא ישרס אחזקות והיא תחזיק בישרס ובקרקע בבאר שבע.

גם מניות דלתא גליל , נאייקס , אנרג'יקס , ואלוני חץ  ננעלו במגמה חיובית.

מנגד, מניות הבורסה לניע בתא , מלם תים , מג'יק , משק אנרגיה  וסאמיט  ננעלו בירידות.

17:06

שינוי מגמה בבורסת ת"א: המדדים המרכזיים עברו להיסחר בעליות של כ-1% לאחר שדווח על התקדמות במגעים לשחרור החטופים וכי ישראל הסכימה לעסקה שהוצעה בידי המתווכים - כך דווח ברשת NBC האמריקאית. טיוטה תוגש היום לחמאס. לפי הדיווח, העסקה תכלול שחרור של החטופים בפעימות, שיהיו מלוות בהפסקות לחימה, הכנסת סיוע הומניטרי לעזה ושחרור של אסירים פלסטינים. 

בתוך כך, השקל מוסיף להתחזק מול המטבעות הזרים. בשעה זו הדולר נחלש בכ-1% מול המטבע המקומי ונסחר סביב 3.66 שקלים. האירו מתחזק ב-1.4% ונסחר סביב 3.96 שקלים.

גם בשוק האג"ח נרשמת תגובה להתפתחויות בגזרה הבטחונית: התשואה על אג"ח ישראל ל-10 שנים יורדת בכ-11 נקודות בסיס ונסחרת סביב 4.22%. התשואה על אג"ח לשנתיים יורדת ב-7 נקודות בסיס ועומדת על 3.87%.

16:26

ירידות קלות בת"א. מדד ת"א 35 נסחר סביב רמות הבסיס ות"א 90 משיל מערכו 0.7%. מניות הבנייה בולטות לשלילה ויורדות בכ-0.9%.

בשוק החוב המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרים בשעה זו בעליות קלות. מדד תל גוב שקלי 10 + עולה ב-0.9%. התשואה על אג"ח ישראל ל-10 שנים יורדת ב-5 נקודות בסיס ונסחרת סביב 4.28%.

בשוק המט"ח, השקל מתחזק בחדות מול המטבעות הזרים. הדולר נחלש ב-0.8% ונסחר סביב רמה של 3.676 שקלים. האירו נחלש ב-1.3% ועומד על 3.976 שקלים.

15:11

לאחר שנסחרה במגמה מעורבת, נסחרת עתה הבורסה המקומית במגמה שלילית. מדד ת"א 35 אמנם נסחר בירידה מזערית אך מדד ת"א 90 משיל 0.9%. 

את הירידות מובילות בעיקר מניות הנדל"ן, מדד הבנייה יורד ב-1% ומדד הנדל"ן ב-0.8%, בתוך המדד יורדות בעיקר מניות חנן מור , וויי בוקס  ובוני תיכון .

במדד ת"א 125 בולטות במסחר קבוצת דלק , אנרג'יאן , מלם תים  ותדיראן גרופ

13:05

מגדל ביטוח  תצטרף לעסקת רכישת השליטה בסלקום  בהשקעה של כ-150 מיליון שקל. עוד לפני העסקה, מגדל מחזיקה ב-7.9% מהון המניות של סלקום, ההחזקה הגדולה ביותר של גוף מוסדי בחברה. שווי ההחזקה הנוכחי של מגדל בסלקום הוא כ-200 מיליון שקל. לאחר ההשקעה לצד פורטיסימו היא תגדיל את חזקותיה בחברת התקשורת לכ-14% מההון. 

עסקת סלקום מתבצעת לפי שווי של 2.6 מיליארד שקל לחברה, ושווי השוק של סלקום בבורסה מתקרב למחיר העסקה, כשהחברה נסחרת בשווי של מעל 2.5 מיליארד שקל. פורטיסימו ממתינה בימים אלה לאישורים הרגולטוריים הנדרשים לצורך השלמת העסקה. 

12:05

המסחר בבורסה מתנהל כעת במגמה מעורבת. מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ומדד ת"א 90 יורד  ב-0.35%. הבנקים עולים ב-0.3% ומדד הנדל"ן יורד ב0.5%, חנן מור  בולטת בירידה. 

סגל רשות ניירות הגיש לחנן מור סדרה ארוכה של טענות בנוגע לליקויים שמצא בדוחות הכספיים של חברת הנדל"ן המסובכת.

ברשות טוענים לליקויים שונים בהם אי פרסום "סימני אזהרה" על ידי הדירקטוריון בעקבות תזרים מזומנים שלילי, טעויות בקשר למידע על הלוואה שלקחה החברה מחברת הביטוח הראל לצורך הקמת פרויקט של "דירה להשכיר" ברמת גן.

10:27

המסחר מתנהל כעת במגמה מעורבת,  מדד ת"א 35 עולה ב-0.1% ומדד ת"א 90 יורד  ב-0.35%. מדד ת"א בנייה יורד ב-0.8%. 

נקסט ויז'ן , נובה  וסלקום עולות ומנגד קרסו נדלן  והכשרת הישוב  יורדות. 

10:03

המסחר בבורסה המקומית נפתח בעליות שערים קלות. מדד ת"א 35 עולה ב-0.3% ומדד ת"א 90 ב-0.1%. הבנקים עולים ב-0.3%. 

ערד השקעות  השולטת בחברות ישרס  ומלם תים  מזנקת בתחילת המסחר. הזינוק נובע מכך שהפיצול לשתי חברות החזקה יוצא לדרך, כאשר השווי שניתן לה בפיצול נמוך יחסית. שלמה אייזנברג, הבעלים של חברת ההחזקות ערד, שמחזיקה בחברת ה-IT והמחשוב מלם תים (כ-80%) ובחברת הנדל"ן המניב ישרס (כ-72%), החליט לפצל את ערד לשתי חברות החזקה, כאשר האחת (ערד) תחזיק במלם תים והשניה תיקרא ישרס אחזקות והיא תחזיק בישרס ובקרקע בבאר שבע.

אם כן למה המניה מזנקת? כיוון שלמעשה, רוב ההחזקה של ערד עוברת לישרס החזקות ועדיין, מפתח החלוקה בין שתי החברות נקבע על שווי חשבונאי נמוך יחסית עבור ערד, של כ-15% בלבד, ואילו זו של ישרס אחזקות נקבע על כ-85% מההחזקה המקורית.

בפועל, גם אחרי שמורידים לערד דיסקואנט של חברת שליטה, היא מחזיקה ב-80% ממלם תים שנסחרת לפי שווי של כ-1.1 מיליארד שקל, ולכן החברה צפויה להיסחר בפחות מ-880 מיליון שקל, אך משמעותית מעל 420 מיליון שקל (השווי שנגזר לה מ-15% כפול השווי המקורי של ערד בבורסה (2.83 מיליארד שקל).

08:33

במסחר במט"ח השקל מתחזק כעת מול הדולר והאירו בכ-0.2% ונסחר ב-3.69 שקלים לדולר וב-4.01 שקלים לאירו. 

07:53

1. שוקי המניות

יום המסחר בת"א צפוי להיפתח במגמה מעורבת. אתמול (א’) נסגרה הבורסה בתל אביב בעליות שערים. מדד ת"א 35 עלה ב-0.6% ות"א 90 הוסיף לערכו 0.3%. בקרב המדדים הענפיים, הבנקים עלו בכ-3.5% בהובלת מניית הבנק הבינלאומי  שזינקה בכ-4.5% ומניית דיסקונט  שהוסיפה כ-4% לערכה.

למה 30 מנכ"לים בחברות ציבוריות החליטו שכדאי לחתוך מהתפקיד "דווקא עכשיו"?

מניות בזק  וג'נריישן קפיטל  עלו אתמול (א') ב-1.2% וב-7.4% בהתאמה לאחר שחתמו על מזכר הבנות לשיתוף פעולה בין פאוור ג'ן, חברה בשליטת קרן ג'נריישן, לבין בזק, להקמת חברה־בת משותפת בשיעורי אחזקה זהים, לשיווק, מכירה ואספקת חשמל לצרכנים ביתיים ולעסקים קטנים.

ג'י סיטי  עלתה ב-3% לאחר השלימה את המכרז של הנפקת פעילותה בברזיל. החברה שבשליטתו וניהולו של חיים כצמן, תקבל כ-220 מיליון שקל. חברת הבת מחזיקה ב-5 מרכזים מסחריים בסאו פאולו ועל פי הספרים הם שווים כ-1.9 מיליארד שקל. 

אלקטרה עלתה ב-2% לאחר שדיווחה שחברת הבת סימיס נבחרה לבצע את העבודות המכאניות בפרויקט בארה"ב, במסגרתו ייבנה אצטדיון הפוטבול של קבוצת "באפלו בילס" בעיר באפלו בניו יורק.

המסחר באסיה מתנהל הבוקר בעליות שערים. הניקיי ביפן עולה ב-1%, במניות הסיניות מדד שנחאי עולה ב-0.3% ומדד הנג סנג ב-1%, מדד הקוספי הדרום קוריאני עולה ב-1.4%. 

החוזים העתידיים בוול סטריט מצביעים על מגמה מעורבת. הדאו ג'ונס וה-S&P 500 יורדים ב-0.1% והנאסד"ק נסחר כעת ללא שינוי.

● WSJ | הלקחים שלמדתי בהפסקה שנטלתי משוק המניות, וכדאי גם לכם לאמץ

בשישי האחרון ננעל שבוע המסחר בוול סטריט במגמה מעורבת. הנאסד"ק ירד ב-0.4%, הדאו ג'ונס טיפס ב-0.2%,ה-S&P 500 השיל מערכו 0.1% ונסחר במכפיל רווח עתידי של כמעט 23 לעומת הממוצע ההיסטורי של כ-18.5.

מניית אינטל ירדה ב-12% לאחר שלילה קודם לכן הציגה את תוצאותיה הכספיות לרבעון. למרות שחברת השבבים עקפה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות לרבעון, התחזית של אינטל לרבעון הראשון של שנת 2024 אכזבה את התחזיות המוקדמות. החברה צופה כי תציג הכנסות של 13.2-12.2 מיליארד דולר בעוד שהתחזיות עמדו על 14.5 מיליארד דולר.

זו אולי הטעות הגדולה ביותר של באפט והיא עלתה לו בהפסד של 1.5 מיליארד דולר  

השבוע בוול סטריט יהיה מסקרן במיוחד, בין שלישי לחמישי ידווחו חמש מחברות הטכנולוגיה הגדולות עם שווי שוק מצטבר של 10 טריליון דולר: מיקרוסופט ואלפאבית ביום שלישי לאחר סגירת המסחר, מטא, אמזון ואפל בחמישי. לצד הגדולות יתפרסמו גם דוחותיהן של AMD, סטארבקס, פייזר, אקסון מובייל ובואינג.

שיחת המשקיעים כונתה "תאונת רכבת": טסלה לא עומדת בקצב של שבע המופלאות 

2. שוקי האג"ח

בשוק החוב המקומי נסחרו איגרות החוב במגמה מעורבת. תשואת איגרת החוב לעשר שנים ירדה מעט ל-4.33% ותשואת האיגרת לשנתיים עלתה ל-3.92%. מדדי התל בונד של איגרות החוב הקונצרניות נסחרו ללא שינוי כמעט.

בעקבות הדיווח של ג'י סיטי, נרשמו ביקושים באגרות החוב של החברה. סדרה י"ג של החברה רשמה עליות שערים של 1.3% וסדרה י"ב רשמה עליות שערים של 0.9%.

בשוק החוב האמריקאי, תשואות האג"ח הממשלתיות טיפסו קלות ביום ו'. התשואה על אג"ח ארה"ב ל-10 שנים עמדה על 4.14%.

בסקירתם השבועית, ד"ר גיל מיכאל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי, ודודי רזניק, אסטרטג ריביות בלאומי שוקי הון מסבירים כי: "עליית התשואות מראשית החודש בשוק המקומי הביאה הן לפתיחה מחודשת של פערי התשואה מול אג"ח ממשלת ארה"ב והן לעלייה בתלילות העקומים המקומיים. נראה שהשווקים מגלמים כבר במלואם, ואף מעבר לכך, אפשרות של הורדת דירוג המדינה".

"למעשה", טוען בפמן, מרווחי האג"ח בחו"ל משקפים הורדת דירוג המדינה לקבוצת BBB מדירוג נוכחי של A1 על ידי מודיס. גם העלייה לאחרונה בתלילות העקומים המקומיים (הן השקלי הלא צמוד והן צמוד המדד) משקפת את העלייה בסיכון המקומי, ואת העלייה בכמות ההנפקות כתוצאה מהעלייה בגירעון הממשלתי".

"עיקר העלייה הינה במרווח של אג"ח ממשלת ישראל בדולרים ביחס לאג"ח מקביל של ממשלת ארה"ב לפיכך נראה", כתב בפמן, "כי רכישת אג"ח ממשלת ישראל בחו"ל לטווח ארוך עדיפה על פני רכישת אג"ח ממשלת ישראל בשוק המקומי".

3. שוקי הסחורות והמטבעות

ביום שישי השקל התחזק במסחר הן מול הדולר והן מול האירו, ובכך המשיך את המגמה של השבוע האחרון ושערו עומד הבוקר על 3.99 שקלים לאירו,  מול הדולר, השקל התחזק בכ-1.2% ושערו 3.68 שקלים לדולר.

ההסבר של אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בבית ההשקעות מיטב להתחזקות השקל: "עוצמת השקל נובעת מחשיפת שיא למט"ח של המשקיעים השונים. כתוצאה מזה, אין מספיק שחקנים בשוק המקומי שמעוניינים להגדיל עוד יותר את החשיפה למט"ח, אלא אם הנסיבות משתנות ממש לרעה. כלומר, ללא הרעה משמעותית בזירה הביטחונית-פוליטית, השקל צפוי להמשיך ולהיות תחת לחץ להתחזקות".

לקראת פתיחת המסחר במט"ח, השקל ימשיך את מגמת ההתחזקות?

בשוק הסחורות, מחירי הנפט עלו בימי המסחר האחרונים ומחירה של חבית מסוג ברנט עמד על 84 דולר. העליות נבעו מהתגברות המתח הגיאופוליטי בעולם ובפרט לאחר ששלושה חיילים אמריקנים נהרגו ו-34 נפצעו מתקיפת מל"ט על כוחות אמריקנים בירדן. במקביל, מלאי הנפט הגולמי בארה"ב ירד לרמה הנמוכה ביותר מאז אוקטובר, ותמך אף הוא בעלייה במחיר.

4. מאקרו

בישראל צפויים להתפרסם היום נתונים של שוק העבודה (דצמבר) וברביעי יתפרסמו מכירות ברשתות השיווק (דצמבר).

בסין ננקטו צעדי מדיניות כלכלית מרחיבים שבאה על רקע החולשה הניכרת בשוק המניות שם, תוך שהרשויות שם הצהירו כי "יתבצעו מאמצים לשפר את החדשנות והתיאום של כלי המדיניות, לאחד ולחזק את מגמת ההתאוששות הכלכלית", בתוך כך הוחלט שיחס חובת הנזילות של מערכת הבנקאות יופחת.

בארה"ב צפוי שבוע גדוש באירועים. בשלישי יפורסמו מדד האמון הצרכנים (ינואר), ומספר המשרות הפנויות לחודש דצמבר.

ברביעי תפורסם החלטת ריבית הפד כאשר על פי תחזיות הקונצנזוס צפויה להיוותר על כנה. בחמישי יתפרסמו מדד מנהלי הרכש ISM בתעשייה (ינואר) ובשישי יתפרסמו נתוני התעסוקה בארה"ב.

ריבית ארה"ב לא צפויה לרדת במהירות במהלך 2024. אלו הסיבות לכך 

5. תחזית

למרות שהרבה עיניים נשואות להודעת הריבית בארה"ב, אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בבית ההשקעות מיטב, מפנה תשומת לב גם להחלטות ריבית באזורים חשובים נוספים.

לגבי גוש האירו אמר ש"השווקים אופטימיים לגבי הורדת הריבית כבר בקרוב. תוואי הריבית שגלום בחוזים משקף שתוך שנה הריבית באירופה תרד ב-2%. זה אומר שהחל מהפגישה הבאה בחודש מרץ הריבית תרד בכל פגישה בשיעור של 0.25%. נראה קצת אופטימי מדי".

בכל הנוגע להחלטת הריבית ביפן מציין זבז'ינסקי: "האמירה הנצית של הנגיד בשבוע שעבר גרמה שוב להתגברות הציפיות לעליית הריבית. אולם, מדד המחירים בטוקיו ביום שישי, שמקדים לתאר באופן מדויק את האינפלציה ביפן כולה, הוריד בחדות את הקצב השנתי של האינפלציה. התפתחות זו מקטינה סיכוי לעלייה בריבית ביפן".

ד"ר בפמן, לקראת החלטת הריבית בבריטניה בתחילת פברואר: "הבנק ישאיר כמעט בוודאות את הריבית על 5.25%, באשר לצפי קדימה, נקודת המוצא היא שהאינפלציה ירדה מהר יותר מתחזית הבנק וניתן לצפות להפחתת ריבית ראשונה ביוני הקרוב".

לגבי החלטת הפד טוען זבז'ינסקי שהפד עומד בפני תעלומה - "איך הריבית הגבוהה לא מצליחה לקרר את הכלכלה, אך האינפלציה בכל זאת יורדת? מהי הריבית הנדרשת אם מתממש התסריט "החלומי" שבו הכלכלה לא נחלשת, אך האינפלציה חוזרת ליעד?".

"לפי המגמה ההיסטורית של הקשר בין הצמיחה לבין ריבית ה-FED מאז 1985 (ללא השנים של הריבית האפסית, בין 2009 ל-2015, שנתיים של הקורונה ותקופת שיא המשבר ב2008/09) הריבית שמתאימה לקצב הצמיחה הנוכחי (3.1%) נמצאת בטווח של 4%-5%, לא רחוק מהריבית הנוכחית".