צילום: יח''צ מכללת אפקה
צילום: יח''צ מכללת אפקה

"בתעשיית ההייטק מחפשים כיום מהנדסים עם כלים ניהוליים - שמכירים את ההיבט העסקי לצד ההיבט המדעי-הנדסי"

כך אומר ד"ר עדי פוקס, ראש התוכנית לתואר שני בהנדסה וניהול במכללת אפקה, המקנה כלים ניהוליים בנוסף לכלים מדעיים והנדסיים ● לדבריו, בתעשיית ההייטק נדרש כיום ממהנדסים הרוצים להתקדם בקריירה לראות את התמונה הגדולה להבין את מלוא הפוטנציאל של הרעיון שמפתחת החברה, ולסייע בתהליכים העסקיים ביחד עם ניהול ההיבט הטכנולוגי
06.01.2022 | יובל ניסני

הכתבה בשיתוף מכללת אפקה

יכול להיות ששנת 2021 תיזכר כשנה שבה השתנה התואר שהוצמד לתעשיית ההייטק המקומית מ'אומת הסטארט-אפ' ל'אומת חדי הקרן' - יוניקורנים; כלומר חברות סטארט-אפ פרטיות שמגיעות לשווי של מיליארד דולר, וזוכות לתשומת לב אדירה בכל רחבי העולם.

הדוגמאות לכך בתקופה האחרונה רבות: בין היתר אפשר למנות בתוכן את חברת הסייבר Wiz, חברת הפינטק Melio, חברת פיתוח התוכנה DriveNets, חברת אבטחת הענן Orca Security חברת האינשורטק Hippoועוד. כל אלו חברות ישראליות שחצו את רף המיליארד דולר מבחינת שוויין בעודן פרטיות טרום הנפקה לציבור. ב-2020, כך על פי הסטטיסטיקה, כל יוניקורן עשירי ש'נולד' היה ממוצא ישראלי, רובם בתחומי הסייבר והפינטק. 15 יוניקורנים נוצרו בישראל ב-2021, וב-2022 נראה כי הקצב יתגבר. אותם יוניקורנים מביאים איתם, בין השאר, דרישה לתפקיד חדש ומרכזי בשדרה הניהולית בתעשיית ההייטק: למנהל מהדור הבא, שאמון על המישור הטכנולוגי ועל זה העסקי-ניהולי. סוג של מהנדס ומנהל עסקי, אם תרצו, שעליו לרכוש כלים שרלוונטיים עבור חברות הענק הללו שפועלות בשוק הגלובלי.

"מהנדס שעובד בתעשיית ההייטק העכשווית ומעוניין להתקדם נדרש לכלים ייחודיים - להכיר את ההיבט הטכנולוגי לצד היבט הניהול העסקי", מסביר ד"ר עדי פוקס, ראש התוכנית לתואר שני בהנדסה וניהול במכללת אפקה. "אם בעבר מהנדס יכול היה להתמקד ולהתרכז בעיקר בשדה הטכנולוגי ולהשאיר את כלל הנושאים העסקיים והניהוליים לבעלי התפקידים המיועדים לכך - תעשיית ההייטק כיום שינתה זאת לגמרי. בעידן הנוכחי נדרש ממהנדס בהייטק להבין גם בניהול עסקי, ולסייע בתהליכים העסקיים, ביחד עם ניהול ההיבט הטכנולוגי.


ד''ר עדי פוקס, ראש התוכנית לתואר שני בהנדסה וניהול במכללת אפקה / צילום: יח''צ מכללת אפקה
 ד''ר עדי פוקס, ראש התוכנית לתואר שני בהנדסה וניהול במכללת אפקה / צילום: יח''צ מכללת אפקה

"מדובר במהנדסים, או במנהלים של מהנדסים, בעלי הבנה כוללת מקיפה בתחומי ההנדסה, בעלי כלי ניהול הנדסיים, בעלי יכולת לניתוח נתוני ביג דאטה ויכולת להצביע על נקודות לשיפור ולשימור. בנוסף לכל אלה, הם גם מחזיקים בכישורים ניהוליים הנוגעים לתיעדוף הליכים ויודעים לנהל מערכת מרובת פרויקטים. ממהנדסים שכאלה נדרש ידע על השוק העולמי כולו, והם זקוקים להכשרה בשפה הניהולית-הנדסית". 

לימודי הנדסה וניהול במכללת אפקה - השלב הבא בקריירה שלכם. לפרטים הקליקו כאן>>

מענה לצרכים העכשויים של ההייטק

כיצד אפשר לעשות זאת בפועל? כלומר כיצד יכולים מהנדסי ההווה והעתיד להבטיח לעצמם רכישת יכולות כוללות, במישורים הנדרשים - הטכנולוגי והניהולי - כאלו שיקדמו אותם ויכינו אותם כראוי לעבודה בתעשיית ההייטק העכשווית? כמו בתחומים רבים אחרים בעולם ההייטק, גם כאן התשובה נמצאת בין כותלי המוסדות האקדמיים.

"במכללת אפקה יכולים הסטודנטים לתואר מתקדם לרכוש את היכולות הנדרשות לניהול עסקי, לקבל את הכלים הטכנולוגיים והניהוליים שיסייעו להם בעבודה כמהנדסים בתעשייה מספר ד"ר פוקס, ומכוון אל המסלול לתואר שני במכללה, בתוכנית להנדסה וניהול. "אנו מעניקים במסגרת המסלול הזה מענה לצורכי ההייטק של היום ומכשירים עבור החברות הללו את מהנדסי ההווה והעתיד שיוכלו לתת פתרונות לפלחי שוק הולכים וגדלים תוך הבנה בניהול עסקי".


"למעשה, לימודי הנדסה וניהול מכשירים מנהל עם חשיבה הנדסית מובהקת", מוסיף ד"ר פוקס. "אפשר להגדיר אותו כראש קבוצת טכנולוגיה, אשר מורכבת ממהנדסים בחברה, שכפופים לאותו אדם מבחינה מקצועית-טכנולוגית. המנהל-מהנדס יודע שגבולות הגזרה שלו הם הגדרת הטכנולוגיה והקמתה - עם נגיעה מותאמת לעניינים הניהוליים ה'עסקיים'. זה מה שאנחנו מנסים להקנות במסלול שלנו".

התמחויות רלוונטיות לתעשייה

המסלול ללימודי הנדסה וניהול במכללת אפקה מציע בחירה בין שלוש התמחויות: מערכות תשתית - הכוללת לדוגמה, פיתוח מערכות לכבישים חכמים, יצירת צמתים חכמים לוויסות תנועה ואפילו ניהול מערכות הניקוז בערים; מערכות שירות - התאמת חוויית המשתמש ללקוח הספציפי, יצירת מעגלי תשובה לתרחישי שירות שונים ועוד; ו מערכות עסקיות - פיתוח תוכנית עסקית מותאמת לארגון, עלות מחזור חיים של מוצר, קריאת דוחות כספיים, ניהול מוצר, יזמות פנים ארגונית, ניהול פרויקטים מרובים ועוד.

"התוכנית שמציעה מכללת אפקה, כוללת גם כלים הנדסיים וגם היבטים ניהוליים אודותיהם", מסכם ד"ר פוקס, "למשל, קורסים בתורת המשחקים וחיזוי מרובה משתנים. לתפיסתי, התפקיד של מכללה הוא להעניק ידע אקדמי שנמצא בגובה העיניים עם התעשייה, פתרונות אקדמיים מעשיים שמתאימים לשוק הקיים ולצרכים שלו.

"בעיניי זה מסלול שמשנה את החשיבה לגבי מהנדס בתפקידים ניהוליים, משום שהיום - בטח ובטח בתעשיית ההייטק - מנהלים צריכים 'לדבר הנדסה'; להבין את שפת המהנדסים בחברה. לימודי הנדסה וניהול מכשירים מהנדסים-מנהלים אשר שולטים ברמות הטכנולוגיות הגבוהות ביותר, ויכולים להוביל את החברה קדימה אל עבר ההצלחה", הוא מסכם.

לימודי הנדסה וניהול במכללת אפקה - השלב הבא בקריירה שלכם. לפרטים הקליקו כאן>>

כתבות נוספות:
צילום: יח''צ מכללת אפקה

צילום: יח''צ מכללת אפקה

"אין גבול לפיתוחים בתחום": ההנדסה הרפואית צוברת תאוצה

מאיה בניטה

צילום: יח''צ מכללת אפקה

צילום: יח''צ מכללת אפקה

הביקוש לאנרגיות מתחדשות גדל - וגם הצורך במהנדסים בתחום

מאיה בניטה

© כל הזכויות שמורות לגלובס

צרו איתנו קשר *5988