המוציא לפועל
מנכ"ל האוצר הוא אחד התפקידים המוזרים ביותר בשירות הציבורי. ללא אפשרות חוקית לכפות את סמכותו על ראשי האגפים במשרדו, המנכ"ל מוצא עצמו לעתים קרובות בתפקיד של "נשיא" ובוחר לעצמו פרויקט שיישא את שמו וינציח את פועלו. ד"ר יוסי בכר למשל, השקיע את זמנו בוועדה ששינתה את פני שוק ההון הישראלי, הלא היא ועדת בכר.
המנכ"ל הנוכחי שי באב"ד, שנועץ בבכר לפני שנכנס לתפקידו, בחר בדרך שונה לגמרי. באב"ד הוא קודם כל הוא המוציא לפועל של מדיניות שר האוצר. לפחות פעמיים הזעיק כחלון את מנכ"לו לחלץ מהבוץ עגלה שנתקעה: ועדת שטרום בגלל מחלוקות עם בנק ישראל והסכם הביטחון (בגלל מחלוקות עם מערכת הביטחון). מעבר לכך הספיק באב"ד לנהל ב-20 חודשים שש ועדות משרדיות בנושאי אג"ח מיועדות, דמי אבטלה ופנסיה לעצמאים, הקלות מס לחברות היי-טק, הימורים בספורט, הגברת הפריון, הקנאביס והתכנית לחיזוק הצפון. בעניינים השוטפים ניכרת מעורבותו כמעט בכל נושא מרכזי שבטיפול האוצר, התקציב וחוק ההסדרים, ההסדרים החדשים בביטוח סיעודי, תאגיד התקשורת, רפורמה בחברת החשמל.
באב"ד סימן לעצמו את לשכת מנכ"ל האוצר כיעד עוד כשהיה בצים ונחשב לכוכב עולה בקבוצת החברה לישראל של עידן עופר. ב-2010 הכריז בראיון עיתונאי שפניו לתפקיד בכיר בשירות הציבורי, רצוי באוצר. בסוף 2012 עזב את צים לטובת מנכ"לות הרשות השנייה. אחרי שנתיים עזב את הרשות רווי טינה כלפי חבורת עסקני ערוץ 10, שמיררה את חייו. באב"ד הצטרף למפלגת כולנו וקיבל מכחלון הבטחה להתמנות למנכ"ל.
באופן כללי יש לבאב"ד שם של מי שאינו בוחל בשום בקשה או תפקיד שמטיל עליו שר האוצר. לעתים הוא נכשל - המקרה הבולט הוא אי הצלחתו להביא לפרישתו המוקדמת של מנהל רשות החברות, אורי יוגב. לעתים הוא ממהר להסתער לפני שהבין "מי נגד מי" - מול מערכת הביטחון, למשל, הוא עמד לחתום על הסכם שנוסח בחובבנות. במאמץ רב הצליח לתקן ולסתום חלק גדול מהפרצות אחרי שהיה עד להתפרצות המתחים בין אגף התקציבים לאגפים האחרים במשרד. מאז אותו אירוע באב"ד מקפיד לייצר הסכמה רחבה לכל מהלך שהוא מוביל. כיצד הוא עושה זאת ללא סמכויות פורמאליות? עם הרבה גיבוי מהשר ומעט קרדיט שהוא לוקח. לראייה, אף אחת משש הוועדות שניהל לא נקראה בשם וועדת באב"ד.
בשלל הנושאים שבאב"ד מקדם קשה לזהות את האג'נדה האישית של המנכ"ל. אחד הנושאים הקרובים ביותר לליבו הוא ההשכלה המקצועית והטכנולוגית שזקוקה לדעתו למהפכה של ממש. אלא שדווקא שם באב"ד מתקשה לקדם את רעיונותיו. אם היו שואלים אותו כיצד היה מנסח את חוק ההסדרים היה באב"ד מציג כמה רעיונות רדיקליים: הוא היה מבטל את כל מסלול האישורים וההיתרים הנדרשים לבניית בית - ומחליף אותו במנגנוני פיקוח ואכיפה שיטילו עונשים מרתיעים על עברייני בנייה. הוא היה מפרק את נציבות שירות המדינה ומעביר את ניהול כוח האדם למנכ"לי משרדי הממשלה. והוא היה מכניס תחרות לכל תחום ותחום בסקטור העסקי, תוך מתן סובסידיות ליצרנים המקומיים כדי לא לפגוע בפרנסתם.
באב"ד מקווה שאחרי אישור התקציב הוא יוכל להתפנות לקידום הנושאים שחשובים לו. אפשר לסמוך על כחלון שלא ישאיר לו הרבה זמן לכך.
כתב: עמירם ברקת