קורס שייט במכללת אפקה, תורם לעבודת צוות, אלתור וראייה רחבה / צילום: יח''צ מכללת אפקה
קורס שייט במכללת אפקה, תורם לעבודת צוות, אלתור וראייה רחבה / צילום: יח''צ מכללת אפקה

שיט בים וחדרי בריחה: כך מכשירים את מהנדסי העתיד לעולם העבודה החדש

עולם התעסוקה המשתנה והשוק התחרותי מחייבים את הסטודנטים לסיים את התואר כשהם מצוידים בשלל כישורים ומיומנויות, מעבר לאלו המקצועיים ● במכללת אפקה להנדסה פיתחו שיטות לימוד חדשניות, שהופכות את הלמידה למהנה יותר ומציידת את הסטודנטים במיומנויות לעולם העבודה החדש ● שיעור בתוך משאית, סמינר מעשי באנרגיות מתחדשות, או דיבייטים - הם רק חלק מהדרכים היצירתיות ללימוד הנדסה
09.02.2022 | חמוטל כהן

 הכתבה בשיתוף מכללת אפקה 

עולם התעסוקה נמצא כיום בשינוי מתמיד, שמושפע ממגמות עכשוויות, מכניסתן של טכנולוגיות חדשות, ואיך לא - גם מהקורונה, ששינתה סדרים ועיצבה מחדש את האופן בו אנחנו חיים, עובדים ומתנהלים ביום-יום. שינויים אלו נוגעים גם למעסיקים עצמם, שלצד הדרישות המקצועיות נוטים לתת משקל רב גם למיומנויות ולתכונות נוספות של העובדים. יצירתיות ויכולת תקשורתית גבוהה, עבודת צוות וניהול עצמי - הם רק חלק מהפרמטרים בהם נבחנים המועמדים לכל משרה.

מחקר בשם "מיומנויות חיוניות לעבודה בעידן המכונה", שנערך על ידי פירמת הייעוץ דלויט בבריטניה, מצא כי על אף מקומם המרכזי של מקצועות ה-STEM: מדע, טכנולוגיה, הנדסה ומתמטיקה בשוק העבודה, בכלכלה כיום יש חשיבות גדולה לא פחות למיומנויות נוספות דוגמת פתרון בעיות, יצירתיות, כישורים חברתיים ואינטליגנציה רגשית.

"הידע האקדמי ומיומנויות טכניות שסטודנטים רבים רוכשים במהלך חייהם בבית הספר ובאוניברסיטה מציידים אותם רק בחלק מהכישורים והמיומנויות שחיוניים לקריירה שלהם", נכתב בדו"ח שפורסם בשנת 2017, "במקום להתמקד רק בכישורים טכניים, עובדי העתיד צריכים לרכוש סרגל הישגים מאוזן יותר של כישורים קוגניטיביים וחברתיים, ויכולת לפתור בעיות; כמו גם ידע ולמידה כיצד ליישם את אותם כישורים קוגניטיביים וחברתיים בהקשרים רלוונטיים".


מי שמובילה כיום למידה המבוססת על פיתוח מיומנויות וכישורים היא מכללת אפקה להנדסה. במכללה הוטמעו פדגוגיות למידה חדשניות כחלק מתהליך ההוראה, באופן המאפשר למידה משמעותית ואינטראקטיבית. בדרך זו מקנים כישורים ומיומנויות נוספות לסטודנטים לקראת כניסתם לשוק התעסוקה, שהופך צפוף ותחרותי הרבה יותר.

כך לדוגמה, משתתפים הסטודנטים לתואר ראשון בהנדסה מכנית בסמינר במרכז אילת-אילות לאנרגיה מתחדשת וחדשנות בטכנולוגיות, העוסק ב"אנרגיה וקיימות כמנוף לפיתוח". במשך ארבעה ימים הם נחשפים בשטח למגוון טכנולוגיות באנרגיה מתחדשת ולחברות הזנק בתחום זה. הסטודנטים מבקרים בשדות סולאריים ובשדות ניסוי ייחודיים - ורואים מקרוב את פיתוח התשתיות. בסיום הסמינר נדרש כל סטודנט להציג פתרון לאחד האתגרים בתחום. הלמידה בשטח חושפת את הסטודנטים לגורמים הרלוונטיים בענף, מאפשרת להם התנסות מעשית בפתרון אתגרים בסביבה טכנולוגית תומכת ותורמת לניסיונם המקצועי והתעסוקתי.

סמינר במרכז אילת אילות. ביקור בשדות סולאריים וחשיפה למגוון טכנולוגיות אנרגיה מתחדשת / צילום: יח''צ מכללת אפקה
 סמינר במרכז אילת אילות. ביקור בשדות סולאריים וחשיפה למגוון טכנולוגיות אנרגיה מתחדשת / צילום: יח''צ מכללת אפקה

דרך נוספת של למידה מתרחשת בין גלי הים, באמצעות קורס שיט, המוצע לסטודנטים בחוגים השונים של ההנדסה במכללה. מדובר בקורס אקדמי לכל דבר, שלצד עקרונות השיט, מכונאות ימית, ניווט ומטאורולוגיה - מפתח מיומנויות ומקנה כישורים מגוונים הנדרשים למהנדס בתעשיה, ובהם ראייה וחשיבה רחבה ורב תחומית, עבודת צוות, יכולת אלתור, ריכוז, התמקדות במטרה ונחישות.

לפרטים נוספים והרשמה לתארי הנדסה במכללת אפקה הקליקו>>

בקורס אחר לתלמידי התואר הראשון בהנדסה מכנית המתמחים בתחום הרכב, מתקיימים שיעורים בתוך משאית. הסטודנטים לומדים מקרוב על תכנון שלדת המשאית, על שיטות הבנייה וההרכבה שלה וכן על הדרישות הייחודיות שיש לכלי רכב מסוג זה. הלמידה בשטח מתרחשת תוך מפגש עם אנשי המקצוע, ומעלה שאלות ודיונים, החורגים מהתחום התאורטי אל הפרקטיקה.


שיעור על משאית לתמידי תואר ראשון בהנדסה מכנית. לחרוג מהתחום התאורטי אל הפרקטיקה / צילום: יח''צ מכללת אפקה
 שיעור על משאית לתמידי תואר ראשון בהנדסה מכנית. לחרוג מהתחום התאורטי אל הפרקטיקה / צילום: יח''צ מכללת אפקה

להקנות את החומר הלימודי בדרך אחרת

במכללת אפקה מסבירים כי הרפורמה בתהליך החינוכי במוסד החלה לפני כחמש שנים, מתוך שאיפה להתאימו לפרופיל הסטודנט במאה העשרים ואחת אל מול פרופיל המהנדס החדש בשוק התעסוקה שצרכיו השתנו. הרצון הוא להבטיח כי בוגרי המכללה יסיימו את לימודיהם ויצאו לשוק התעסוקה המתפתח כשהם מצוידים במיטב הכלים המקצועיים הנדרשים להם. אלו כוללים בין השאר מיומנויות כגון חשיבה יצירתית, יכולת פרזנטציה מול קהל, עבודת צוות ועוד. מדי שנה מפרסמת המכללה קול קורא בקרב חברי הסגל המזמין אותם להגיש הצעות לשימוש בשיטות פדגוגיות חדשות בקורסים שלהם. ההצעות מוצגות בכנס השנתי של המכללה ומיושמות במסגרת הקורסים השונים, על פי החלטות המרצים.

לצד הלמידה מבוססת פרויקטים והתנסות (PBL), מיישמים במכללה דרכי הוראה חדשות, המשתלבות בתוך כיתת הלימוד המסורתית. בחלק מהשיעורים מיושם מודל הכיתה ההפוכה, בה לומד הסטודנט את החומר בבית ומעבירו בליווי המנחה לכלל הסטודנטים במהלך השיעור. בשיעורים אחרים מקיימים את הלמידה תוך כדי שיעורי משחק או דיבייט ופותרים משוואות מתמטיות בתוך חדרי בריחה. אופן הלמידה מאפשר הקנייה טובה יותר של החומר הלימודי וכן, כאמור, פיתוח וחיזוק מיומנויות אחרות - דוגמת עמידה מול קהל, מנהיגות, אלתור, עבודת צוות ויצירתיות.

דגש מרכזי נוסף מושם על עיצוב מרחבי ההוראה, הלמידה וההתנסות בקמפוס: מכיתות הלימוד והמעבדות החדשניות שפועלות במסגרתו, דרך קירות מעוררי השראה ועד מרחבי הלמידה הפתוחים המדמים סביבת עבודה של חברות הייטק. כל אלה מעודדים ישיבה משותפת, למידה בקבוצה וגיבוש פתרונות יצירתיים תוך כדי הפנמה של הידע ההנדסי.

במכללה מסבירים כי שיטות חדשניות אלו, שמסמלות את הכיוון אליו צועדת האקדמיה בארץ, מגיעות ברובן מהשטח, מסגל ההוראה במכללה. רבים מהנמנים עליו עובדים בתעשייה, מכירים את צורכי השוק, את דרישות המעסיקים ואת האתגרים השונים הטמונים בכל תחום. ההיכרות הקרובה מסייעת ללמד באופן פרקטי ומוחשי, ולהנגיש לסטודנטים את המתחולל מחוץ לכותלי הקמפוס. באפקה מסכמים ואומרים כי הלמידה החווייתית, ההתנסות המעשית והמפגש עם השטח - מכינים את הסטודנטים של המכללה לא רק ליום שבו יסיימו את התואר, אלא לקריירה ארוכה ומוצלחת שתעוצב במידה רבה בזכות הכישורים והמיומנויות שלמדו ופיתחו.

לפרטים נוספים והרשמה לתארי הנדסה במכללת אפקה הקליקו>>

כתבות נוספות:
צילום: יח''צ מכללת אפקה

צילום: יח''צ מכללת אפקה

הערך המוסף קובע: מה נדרש ממהנדסי המחר?

צילום: יח''צ מכללת אפקה

צילום: יח''צ מכללת אפקה

"בהייטק מחפשים מהנדסים שמכירים את ההיבט העסקי לצד ההיבט המדעי-הנדסי"

יובל ניסני

© כל הזכויות שמורות לגלובס

צרו איתנו קשר *5988