הדרך הקצרה לקבלת חוות-דעת שנייה

מגוון דרכים עומדות בפני חולה המעוניין לשמוע חוות-דעת נוספת לגבי מצבו הרפואי: ייעוץ טלפוני, התייעצות עם רופא מומחה בארץ בעלות של 500-2,500 שקל, או התייעצות עם רופא בחו"ל בעלות של עד 1,500 דולר. תמיד מומלץ לנסות גם אצל הרב פירר - שם העצה, שערכה לא יסולא בפז, ניתנת ללא תמורה

מי שחווה אי פעם קטסטרופה רפואית, מכיר ודאי את תחושת חוסר האונים הנלווית אליה. הבשורה הקשה ניחתת לרוב בלא הכנה מוקדמת, ואז מתחילות להישאל שאלות דוגמת "האם אנחנו בידיים הטובות ביותר?", "האם הטיפול/הניתוח עליו המליץ הרופא הוא הוא הטיפול הנכון?". זה בדיוק המקום בו נכנסת לתמונה האפשרות לקבל חוות-דעת שנייה.

השגתה של חוות-דעת שנייה מקובלת בכל רחבי העולם מזה שנים רבות, ובשנים האחרונות, בעיקר אחרי שנכללה בחוק זכויות החולה ב-1996, קיבלה לגיטימציה רשמית גם בישראל.

על-פי אותו חוק, זכאי מטופל המאושפז בבית חולים קובע להשיג מיוזמתו דעה נוספת לעניין הטיפול בו, ולקבל את שיתוף הפעולה של הצוות הרפואי והמוסד הרפואי לעניין זה.

לדברי אלדד הלוי, מנהל חברת הטלרפואה הבינלאומית second opinion, תחום חוות-דעת רפואית שנייה התפתח מאוד בשנים האחרונות בייחוד לאור התפתחות הטכנולוגיה המאפשרת העברת נתונים מדויקת באמצעות האינטרנט ברחבי העולם, ועל רקע תוצאות מחקרים שהצביעו על כך שטעויות רפואיות הן גורם המוות השלישי בעולם אחרי מחלות קשות. "בעולם המודרני מתים מדי יום יותר אנשים כתוצאה מטעויות רפואיות מאשר מגורמים "ידועים" דוגמת סרטן השד, איידס או תאונות דרכים. המחקרים שנערכו בתחום מצאו שבארה"ב מתים כל שנה 200 אלף איש מטעויות רפואיות. קופות חולים שבדקו סיבות מוות מצאו שבישראל מתים בכל יום 5 אנשים כתוצאה מטעויות רפואיות".

לפני שנכנסים לפאניקה חשוב לזכור שהמונח "טעויות רפואיות" כולל בחובו מגוון בעיות, כולל טעויות ברישום מינון תרופתי, או כשל כתוצאה מטעות אנוש. חוות-דעת שנייה לא תעזור, כמובן, במקרים כאלה, אולם פעמים רבות היא עשויה לשנות את האבחנה או את דרך הטיפול המומלצת, ובכך להציל או לשפר את איכות החיים של החולה.

כך מקבלים חוות-דעת נוספת

חוות-דעת נוספת ניתן לקבל במגוון דרכים: קבלת ייעוץ רפואי טלפוני דרך מוקד ייעודי בתעריף של 9-15 שקל לדקה, התייעצות עם רופא מומחה בארץ בעלות של 500-2,500 שקל (תלוי עד כמה הרופא בכיר והיכן הוא מטפל בכם) והתייעצות עם רופא באחד מבתי החולים המובילים באירופה או ארה"ב שעלותה עשויה להגיע ל-1,500 דולר. קופות החולים, כמו גם חלק מפוליסות הביטוח הפרטיות, משתתפות בחלק מההוצאות עבור התייעצות וקבלת חוות-דעת שנייה ע"י רופאים בישראל ובמקרים מסוימים גם בחו"ל.

מלבד אלה יש להזכיר את פעילותה הבולטת של עמותת עזרה למרפא בראשותו של הרב אלימלך פירר (ראה מסגרת).

* ייעוץ טלפוני

חברת TSO מציעה קבלת ייעוץ טלפוני ישיר עם רופאים במשך 24 שעות ביממה. הרופא נבחר על סמך היכרות קודמת או מתוך אינדקס הכולל עשרות רופאים בתחומי רפואה שונים. השירות מאפשר גם קישור לחדר רופאים מדליין המאויש 24 שעות ביממה. התעריף: 9-15 שקל לדקת שיחה.

רשימת הרופאים מופיעה באתר החברה tso.co.il, שם מופיע גם סימון אם הרופא זמין באותו רגע לשיחה.

על מנת להתייעץ עם הרופא על הפונה לחייג לטלפון 03-9001755. באמצעות המערכת הממוחשבת מקיש הפונה את מס' תעודת הזהות שלו, את מספר כרטיס האשראי ואת מספרו של הרופא עימו הוא מבקש לשוחח, כפי שמופיע באתר החברה. בתום התהליך מועברת השיחה לרופא. כל השיחות המתבצעות באמצעות המערכת מוקלטות, והחברה מתחייבת לשמור על חיסיון רפואי של הפונה.

* רופא בארץ: 700-2,500 שקל

במקרים רבים מעדיפים חולים ובני משפחותיהם להתייעץ עם רופא מומחה לתחום המבוקש בארץ. רשימות רופאים מומחים מתפרסמות באתרים שונים באינטרנט. בנוסף, פניה לבתי חולים פרטיים דוגמת מרכז רפואי הרצליה או אלישע תניב גם היא שמות של רופאים מומחים.

עלות ההתייעצות תלויה בעיקר בשאלה עד כמה הרופא בכיר. במידה ותבקשו מהרופא להגיע למחלקה בה מאושפז החולה עשוי התעריף לנוע בין 1,000 ל-2,500 שקל. ביקור במרפאתו הפרטית לצורך מתן חוות-דעת שנייה עולה 900-700 שקל. מתעריפים אלה ניתן לקזז את השתתפות הביטוח המשלים, שמגיעה לכ-400-600 שקל.

* חוות-דעת שנייה בחו"ל: 700-1,500 דולר

בפני המבקשים לקבל חוות-דעת שנייה מרופא מומחה בבית חולים בחו"ל עומדות שתי אפשרויות: לבצע את הפנייה עצמאית, או להסתייע בשירותי חברות מתמחות.

פנייה עצמאית: במידה ובחרתם לבצע את ההליך עצמאית ניתן לפנות אל הרופאים המומחים באמצעות אתרי האינטרנט של בתי החולים. במרבית האתרים של המרכזים הרפואיים הבולטים מופיע קישור ל-second opinion, שם תוכלו לקבל את הנחיות מדויקות בדבר המסמכים שתתבקשו להעביר, ונוהלי ההתייעצות.

עלות התייעצות כזו עשויה להיות 700-900 דולר. מחיר זה אינו כולל עלויות תרגום מסמכים מעברית לאנגלית, שיכפול תקליטורים של בדיקות הדמיה ועלויות שילוח בינלאומי.

חברות מתמחות: האפשרות השנייה היא פנייה לחברות מתמחות דוגמת חברתSECOND OPINION. החברה מפעילה סניפים ברחבי העולם, מספקת שירותי "קליניקה וירטואלית", ומציעה שירותים מבוססי טלרפואה וקשר עם 50 בתי החולים הטובים בעולם בתחומים שונים, כפי שאלה מופיעים ברשימות אובייקטיביות הנערכות על-ידי מגזינים ידועים בתחום הרפואה. בנוסף, קשורה החברה בהסכמי ייעוץ עם מומחים מבתי החולים המופיעים ברשימת ה-TOP 16: 16 המרכזים הרפואיים הטובים ביותר בתחומי התמחות שונים ברחבי העולם.

איך מתבצע הייעוץ באמצעות שירותי SECOND OPINION? תוך 24 שעות מרגע הפנייה נפגש המנהל הרפואי של החברה עם הפונה, ומנחה אותו איזה מסמכים והדמיות עליו להכין. המנהל מכין את התיק עבור החולה, מתרגם את הדרוש תרגום, ומעביר את החומר באמצעות האינטרנט לרופא הייעודי בחו"ל. עם קבלת התשובה הוא מתרגם אותה עבור הפונה, נפגש עימו ומסביר לו את משמעותה.

במידה וקיימת מחלוקת בין דעות של רופאים מאפשרת החברה לפונה לקיים שיחת וידאו עם הרופא בחו"ל, בנוכחות הרופא הישראלי והמנהל הרפואי. במעמד זה דנים שני הרופאים משני קצוות תבל בסוגיה ומגיעים להחלטה.

לדברי המנכ"ל, אלדד הלוי, התהליך כולו, מרגע הפנייה לחברה ועד לקבלת חוות-דעת בעברית, עשוי לארוך 7-12 יום ועלותו 1,200-1,500 דולר.

הלוי מסביר כי עיקר פעילות החברה מתבצע עבור לקוחות חברות עימן היא קשורה בהסכמים דוגמת חברות ביטוח או חברות פיננסיות, כחלק מריידרים לביטוחים או כחלק משירותים שהגופים הפיננסיים (דוגמת דויטשה בנק בגרמניה המציע ללקוחותיו המובחרים שירותי חוות-דעת שנייה). לקוחות אלה זכאים לשירות בהשתתפות עצמית של כ-90 דולר לייעוץ.

כך מקבלים החזרים

מרבית הפוליסות של חברות הביטוח הפרטיות מזכות בהחזר כספי המכסה חלק ניכר מעלות התייעצות עם רופא בישראל. חלק מחברות הביטוח מאפשרות רכישת "ריידרים" לשירותי חוות-דעת שנייה בפוליסות ביטוח (אלמנטרי, בריאות). עלות ה"ריידר", המאפשר ייעוץ בחו"ל בהשתתפות עצמית של עשרות דולרים, נעה סביב 10 שקל לחודש למשפחה. בנוסף, זכאים בעלי ביטוח משלים בקופות חולים להחזרים עבור ייעוץ.

* כללית מושלם/פלטינום

ייעוץ בישראל: 3 החזרים בשנה על חוות-דעת שנייה, אצל רופאים מרשימת 3,000 רופאים שנבחרו על-ידי הקופה. ההחזרים בגובה 80% מעלות הביקור ועד 518 שקל. אפשרות נוספת: התייעצות עם רופאים הכלולים ב'רשת הרופאים' של כללית מושלם. בהשתתפות עצמית של 100 שקל.

ייעוץ בחו"ל: פעם אחת לכל מקרה, מותנה בקבלת אישור מראש של המנהל הרפואי ב'כללית מושלם'.

שתי אפשרויות: העברת מסמכים רפואיים לחו"ל באמצעות המחלקה לניתוחים והשתלות בחו"ל. בהשתתפות עצמית של 57 שקל.

או החזר של 75% מהעלות ועד 1,000 דולר על העברת החומר הרפואי או נסיעה לחו"ל לשם ייעוץ.

* מכבי מגן זהב

ייעוץ בישראל: ייעוץ לרבעון אצל רופאים מרשימת הקופה הכוללת 600 רופאים. החזרים בגובה 80% מעלות הביקור ועד 564 שקל.

ייעוץ בחו"ל: בכפוף להפניית רופא ולאישור מראש של "מגן זהב".

ייעוץ של רופא בכיר מבית החולים 'מסצ'וסטס ג'נרל' בבוסטון - במקרה של מחלות קשות כמו הפרעות הורמונליות או מטבוליות קשות, במקרה של מחלה המצריכה השתלת איבר (כגון כבד או לב), ובמקרה שיש צורך באבחון או טיפול במחלה ממארת. העלות: השתתפות עצמית של 20 דולר במקרה שפניתם לרופא דרך הקופה.

בנוסף זכאי המבוטח להחזר של 75% מההוצאה בפועל על התייעצות עם מומחה בכיר מחול - עד לסכום מרבי של 800 דולר.

* לאומית

ייעוץ בישראל: 3 התייעצויות בשנה עם רופא כל רופא מומחה. החזרים: 80% עד 567 שקל.

ייעוץ בחו"ל: במידה ומדובר במרכז שהוא בהסכם עם לאומית, לא תהיה השתתפות עצמית. במרכז שלא בהסכם, ההחזר הוא 80% עד 1000 דולר.

* מאוחדת

ייעוץ בישראל: מבוטחי 'מאוחדת עדיף' זכאים להתייעץ - ללא תשלום - עם רופא מומחה הקשור עם הקופה בהסכם. החזרים 85% ועד 450 שקל.

ייעוץ בחו"ל: באישור הקופה, ובמקרה שעלתה אפשרות לניתוח לב פתוח או ניתוח מוח, השתלת איבר או ניתוח לכריתת גפיים. ניתן לבחור בהתייעצות עם רופא בכיר באחד המרכזים הרפואיים בחו"ל שהקופה נמצאת עימם בהסכם, בהשתתפות עצמית של 50 דולר.

אם לא נמצא מומחה רלבנטי, אפשר לפנות לרופא ממרכז אחר ולזכות בהשתתפות הקופה במימון של 75% מהסכום עד לתקרה של 800 דולר.

ולא לשכוח את הרב פירר

עשרות אלפי ישראלים מסתייעים בשנים האחרונות ביועצים שאינם שייכים למערכת הרפואית. הידוע ביניהם הוא הרב אלימלך פירר, העומד בראש ארגון "עזרה למרפא" מבני ברק. פירר, החסר השכלה רפואית פורמלית, נחשב לפנומן בנושאי רפואה, והוא מקושר עם מיטב הרופאים בארץ ובעולם עימם הוא מתייעץ באופן תדיר, ואליהם הוא מפנה לטיפול.

בארגון מדגישים כי כל השירותים המוענקים באמצעותם ניתנים ללא תשלום, אולם חלק ניכר מהמתייעצים עם פירר מעלים תרומה לארגון.

לדברי מנחם גשייד, עוזרו של הרב ודובר הארגון, כ-40% מהפונים לרב לחוות-דעת שנייה מבקשים לבדוק אם הם בידיים הנכונות ומקבלים את הטיפול המתאים. שאר הפונים מבקשים מהרב חוות-דעת רפואית. במידת הצורך מעביר הארגון לרופאים ומעבדות בחו"ל דגימות של ביופסיות והדמיות. במשרדי הארגון הוקמה מערכת וידאו קונפרנס, בה נעשה שימוש במידת הצורך.

הרב מעניק ייעוץ לכ-150 איש מדי יום, אולם התור לשיחה אצל הרב פירר ארוך מאוד וקשה להגיע אליו.

בפני המעוניינים עומדות שתי דרכים ליצירת קשר עם הרב: דרך משרדי הארגון בטלפון 03-5777000 שלוחה 0, או באמצעות מערכת ממוחשבת ייחודית שפותחה עבור הארגון בטלפון 03-5777001; המערכת נפתחת לקבלת שיחות בימים א,ב,ד,ה בשעה 11.00 וקולטת את פרטיהם של 150 המתקשרים הראשונים.

המתקשרים ש"זכו" להיענות באותו יום מדווחים באיזה שעה ייצור עמם הרב קשר, ובשעה היעודה מקשר המחשב בין הפונה לבין הרב.

כתובות ומחירים

* ייעוץ טלפוני

על-ידי חברת TSO המספקת ייעוץ מרופאים מומחים במשך 24 שעות ביממה: 9-15 שקל לדקה (03-9001755, www.tso.co.il).

* פגישות ייעוץ בארץ

הרופא מגיע למחלקת האשפוז: 1,000-2,500 שקל.

התייעצות במרפאת הרופא: 500-1,000 שקל.

הרב פירר: תיאום באמצעות ארגון "עזרא למרפא" בטלפון 03-5777000 שלוחה 0, או במענה הקולי בטלפון 03-5777001, בימים א,ב,ד,ה החל מהשעה 11.00.

* פגישות ייעוץ בחו"ל

פנייה עצמאית לבתי החולים: 700-900 דולר (לא כולל הוצאות, עלויות תרגום מסמכים, שיכפול תקליטורים ושילוח בינלאומי).

חברות טלרפואה מתמחות דוגמת second opinion : 1,200-1,500 דולר (כולל תרגום מסמכים, העברת חומר רפואי, שיחת וועידה עם הרופא בחו"ל וקבלת תשובה מתורגמת בעברית).