ניצחון דוד על גולית: ריו טינטו נאבקת בזיכיון למכרה ברזל שקיבל בני שטיינמץ בגינאה

מדובר במכרה ברזל הנחשב לגדול בעולם קבוצת BSG של בני שטיינמץ קיבלה הזיכיון לפעול בחלקו הצפוני ; ריו טינטו: "עמדנו בהתחייבויותינו"

בני שטיינמץ יכול לנשום מעט לרווחה. בין הבעיות הרבות עימן מתמודד איש העסקים בשבועות האחרונים הוא רושם לזכותו לפחות הצלחה אחת, ולמען האמת די משמעותית. קבוצת BSG המרכזת את פעילות משאבי הטבע של שטיינמץ, זכתה בשבוע שעבר בזיכיון מממשלת גינאה לכרות בחלק הצפוני של האתר Simandou, שממוקם בחלק הדרום מזרחי של גינאה.

Simandou נחשב לאתר מסוג Tier 1 (שורה ראשונה) ובעל עופרות הברזל מהגדולים בעולם, ויש האומרים שאף הגדול שבהם. BSG, שכבר פעילה מזה עשור, זכתה בזיכיון לאחר שממשלת גינאה נטלה אותו מלא אחרת מאשר Rio Tinto, חברת הכרייה הגדולה בעולם ששווייה בשוק ההון הבריטי הוא 32.5 מיליארד דולר.

ריו טינטו חיפשה אחר עופרות ברזל באתר Simandou מזה למעלה מעשור, ואף השקיעה בפיתוחו עד כה 400 מיליון דולר, כששווי פיתוח האתר כולו עומד על 6 מיליארד דולר. ביוני האחרון קיבלה ריו טינטו מכתב מנשיא גינאה, שמטיל ספק בתוקף הזכויות שיש לחברה על פיתוח האתר, ולפני מספר שבועות קיבלה מכתב נוסף המורה לה לוותר על הזיכיון לפעול בחלק הצפוני של האתר.

מספר ימים אחרי הודיעה BSG כי זכתה בזיכיון להפעיל את החלקים Block 1 ו-Block 2 של האתר. האתר כולו אמור להפיק בין 5 עד 7 מיליארד טון של עופרות ברזל. BSG זכתה בזיכיון באמצעות החברה הבת BSG גינאה, שכבר פעילה במדינה כמעט שלוש שנים ומעסיקה 500 עובדים.

"אין הרבה אתרים כאלה בעולם"

מטבע הדברים, החלטת ממשלת גינאה לא מצאה חן בעיני ריו טינטו וזו צפויה לחלוק עליה. "אנו לא מסכימים עם טענת ממשלת גינאה כי לא מלאנו את חובתנו להשקיע באתר", מסרה החברה ל"פייננשל טיימס" הבריטי. "אנו עדיין מאמינים כי יש לנו זכויות על האתר", הוסיפה.

מרק סטוריק, מנכ"ל BSG, ציין בפני ה"פייננשל טיימס" כי ריו טינטו איבדה את זכותה על החלק הצפוני של האתר, מכיוון שהיא לא התקדמה מספיק בפיתוחו, ולכן ממשלת גינאה הקצתה מחדש את הזיכיון תחת השיטה Use It Or Lose It (השתמש בזה או תפסיד את זה) המשמשת בסיס לקוד הכרייה במדינה.

לדבריו, ל-BSG יש כבר צוות של גיאולוגים שיכולים להתחיל בעבודות הקידוח באתר כבר בשבוע הראשון של ינואר. מטבע הדברים, הזכייה לעיל תדרוש מ-BSG לבצע השקעות של מאות מיליוני דולרים בפיתוח האתר.

"אין הרבה אתרים כאלה בעולם", אומר ל"גלובס" סטוריק, בשיחה בלעדית. "אנו די נרגשים מהזכייה" הוא מוסיף. לדברי סטוריק, עד כה השקיעה BSG סכום של 40 מיליון דולר בקירוב בפעילותה בגינאה. "קשה לי להגיד כמה נצטרך עוד להשקיע בפיתוח האתר, אך נשקיע את מה שנצטרך להשקיע, וכל הסכומים שנשקיע יבואו מההון העצמי של החברה", הוא מוסיף.

לדבריו, ההשקעה הכוללת יכולה לנוע בין 2 מיליארד דולר ועד 4 מיליארד דולר. "ברגע שנתקדם בפיתוח האתר, יהיה לנו קל יותר לגייס מימון נוסף, בין אם בהון, בחוב או במסגרת שיתוף פעולה עם צד שלישי", הוא מוסיף.

ריו טינטו, מצידה, ציינה כי היא אינה מתכוונת לפנות את החלק הצפוני של האתר בעתיד הקרוב, ולכן עלולים, כך לפחות כותבים ב"פייננשל טיימס" להיווצר עימותים בין הצוותים של שתי החברות. כך או אחרת, ל"גלובס" אומר סטוריק כי אינו מאמין שממשלת גינאה תשנה את החלטתה. "כרגע יש לנו רישיון Exploration לשלוש שנים, ובהמשך אנו צפויים לקבל רישיון כרייה לתקופה של 25 שנה".