חזקיהו: "הצלחת רפורמה לא נמדדת במעבר לקוחות בין בנקים"

המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, בדיון על עמלות הבנקים בוועדת הכלכלה: "מטרת הרפורמה היתה שקיפות, כדי שהלקוח ידע על מה הוא משלם. כשנודע לו הוא קצת נדהם"

"מטרת הרפורמה היתה שקיפות, כדי שהלקוח ידע על מה הוא משלם. כשנודע לו הוא קצת נדהם". כך אמר היום (ב') רוני חזקיהו, המפקח על הבנקים, בדיון על עמלות הבנקים בוועדת הכלכלה בכנסת. הדיון התקיים במסגרת הדיווח החצי שנתי של בנק ישראל לכנסת בנושא העמלות, זאת כפי שנקבע ברפורמת העמלות מיולי 2007.

חזקיהו סבור כי הרפורמה בעמלות היא הצלחה. "מיסדנו את השקיפות על ידי צמצום מספר העמלות באופן דרסטי. בנוסף, יצרנו שימוש זהה במונחים בכל הבנקים כדי שניתן יהיה לעשות השוואה בין בנק לבנק", אמר. בתגובה לטענות על שיעור מעבר לקוחות נמוך בין הבנקים טען חזקיהו כי השיעור עומד היום על 6%-8% וכי "הצלחה של רפורמה לא נמדדת בשיעור מעבר הלקוחות בין בנקים. הלקוח עובר בנק לא רק בגלל עמלה. זה תהליך הרבה יותר מורכב. הרפורמה שיפרה את המצב והגדילה את המודעות אבל יש עוד הרבה לאן להשתפר".

לגבי התעריפונים אמר חזקיהו כי הרפורמה הביאה למצב שישנה שונות בין בנקים ויצרה מצב בו הלקוח משלם פחות מהתעריפון. מנתוני בנק ישראל שפורסמו לפני שבועיים עולה כי חלה ירידה במחירי העמלות לעומת המצב שלפני הרפורמה וכי ההוצאה עבור סל שירותי העו"ש הנפוצים (כולל מסגרות אשראי) היא על 15.9 שקל בחודש, ירידה בשיעור של 10.7% בהשוואה למצב שלפני החוק. החיסכון החודשי לחשבון עו"ש מסתכם ב-1.9 שקל, כלומר חיסכון של 23 שקל ברמה שנתית.