תחתית השרון

מה יהיה על קרקעות תעש ברמת השרון ובהרצליה?

מתחם הנדל"ן רב הפוטנציאל תעש רמת השרון ניפק כותרות על האזרח המנסה להביס את הרשויות הגדולות, ולעתים גם מצליח. מדובר במתחם ענק של התעשייה הצבאית בתחום הרשויות רמת השרון, הרצליה והוד השרון, שבו זוהה לפני שנים אחדות מספר רב של מקורות זיהום כתוצאה מפעילות מפעלי תעש במקום. תוכנית בנייה במתחם, המשתרעת על-פני 7,000 דונמים, כללה בניית כ-23 אלף יחידות דיור והקמת פארק תעשייה ותעסוקה על שטח של 1.3 מיליון מטרים רבועים.

ב-2006 הגיע הדיון לבית המשפט: קבוצת תושבי רמת השרון והרצליה, שהקימו את עמותת אחל"ה (איכות חיים לתושבי רמת השרון), התנגדה לתוכנית הבנייה ודרשה שלפני כן יבוצע סקר מקיף שיבחן את רמת הזיהום ואת סכנותיו לסביבה. היא חברה בתביעה לאדם, טבע ודין, ובפברואר 2009 קיבל בית המשפט המחוזי בתל אביב את טענותיהן. פסק הדין דרש מהמדינה לבצע בדיקה מקיפה של הקרקע והמים, ולפעול לשיקום על-פי הצורך. המדינה ערערה, והדיון נקבע לאמצע 2010.

מתחם תעש רמת השרון ניפק גם את הבקשה הראשונה, ככל הנראה, לאישור תביעה ייצוגית בישראל בנושא זיהום מים. הבקשה הוגשה בספטמבר האחרון לבית המשפט המחוזי בתל אביב, בהיקף של 530 מיליון שקלים. התובעים, מאור מצליח ואורי דרורי, טענו באמצעות עורכי הדין יוחי גבע ואמיר ישראלי כי תעש אחראית לזיהום מי השתייה והתהום של כ-53 אלף תושבי רמת השרון במשך עשרות שנים. התביעה מתייחסת לשנים 2005-2000, שאחריהן הופסקו השאיבות מהבארות המזוהמות. פרט לפיצוי לתושבים, התובעים דורשים להעמיד קרן למטרת השגחה רפואית עליהם. כיום ממתינה הבקשה לתגובה של תעש.

"אחרי שבדקנו את הנושא במשך חודשים ארוכים, אנחנו טוענים לסיכון בריאותי של תושבי רמת השרון", אומר עו"ד גבע. "רבים מתושבי העיר פנו אלינו לאחר הגשת הבקשה, וביקשו להצטרף אליה". לדבריו, זו סנונית ראשונה בנושא זיהומי מים וקרקע. "יש לנו פניות מתושבים שטוענים נגד חברות שונות, ואנחנו סבורים שיהיו עוד בקשות לתביעות ייצוגיות בנושא".

לא רחוק משם, באחת הקרקעות היקרות ביותר בארץ, הממוקמת מצפון לשכונת נוף ים בהרצליה וממזרח לגן לאומי אפולוניה, שוכן מתחם תעש נוף ים. במתחם, המשתרע על 450 דונמים, פעל מאז שנות ה-50 מפעל של תעש שבו יוצרו תחמושת וחומרי נפץ. בשנת 1992 התפוצץ בונקר שהיה בתחום המפעל, וגרם לפיזור חומרים מזהמים על-פני שטח נרחב ולנזק עצום למבנים בסביבה. בפיצוץ אף נהרגו שניים מעובדי המפעל, ובעקבותיו החליטה הממשלה לפנות את המפעל. לאחר הפינוי, ב-1997, התגלו מעל שלושים אלף טונות קרקע המזוהמת בחומרי נפץ, בהדף מתכות ובחומרים אורגניים.

פנינת הנדל"ן הזאת הייתה אמורה לכלול כיום מגורי פאר ומלונות, אך בעקבות עתירה לבג"ץ שהגישו אדם טבע ודין ותושב נוף ים דרור עזרא, עוכב ביצוע התוכניות. בג"ץ קבע כי לא יינתן אישור לתוכניות הבנייה לפני ניקוי הקרקע והגנה על בריאות התושבים, וכך קבר באדמה המזוהמת את התוכניות הנוצצות לעוד כמה שנים טובות.