הדור הבא

Hooked on English - שימושי למתמידים

ערכת Hooked on English ללימוד אנגלית, המיוצרת ע"י חברת Smarterbille ומשווקת בלעדית בערוץ הקניות, מכילה תשעה תקליטורי DVD, עשרה תקליטורים לשמיעה, תשע חוברות סיפורים, עשר חוברת עבודה, תקליטור מוזיקה, 150 כרטיסי הברקה וכמה גיליונות התקדמות, שבכולם מופיעים ומושמעים משפטים ומילים בהקשרים בעלי משמעות באנגלית. תוכנית הלימוד מתמקדת בהקשבה, בהבנה ובחזרה על מילים ומשפטים פשוטים, כאשר הילד שומע מילה או משפט וחוזר עליו בקול לפי הקצב המתאים לו. כל שיעור נמשך 20-25 דקות.

ילדים בני 4 ו-6 נהנו מהצפייה בתקליטור, אך לאחר זמן יחסית קצר איבדו את הריכוז והתעייפו מהקצב האיטי ומהחזרה על המילים שוב ושוב. בשורה התחתונה, מדובר בערכה מקיפה שמצריכה לא מעט התמדה, אך מי שיצליח לצלוח את כל עשרות העזרים שהיא כוללת, יוכל לרכוש בסיס לא רע באנגלית.

מחיר: 490 שקל בעשרה תשלומים. דמי משלוח - 29 שקל.

החברים של יעל - חובה בכל בית, וגם בגן

הורים ואנשי חינוך מוצאים עצמם מתלבטים איך להזהיר ילדים רכים מפני הסכנות הרבות האורבות להם, ובמיוחד מפני פגיעה מינית, כאשר מצד אחד הם חוששים להפחיד אותם יותר מדי, ומצד שני חייבים לספק להם את הכלים לא רק להבין אלא גם להתגונן. הצפייה ב-DVD "החברים של יעל", פרי שיתוף פעולה בין תיאטרון החברים של יעל, קינן אלדד הפקות והד ארצי, לא רק שמספקת רעיונות מצוינים ליצירת שיחה על הנושא, אלא אף סוללת את הדרך לדיאלוג לא מאיים על הנושא. באמצעות שתי בובות שנקלעו לגן ילדים, מתוודעים הצופים הצעירים לצורך לדעת לסרב, להגדרה הלא מילונית של "אברים פרטיים" ולהבדל בין שקר טוב שלא מגלים כדי לשמח מישהו (כמו מסיבת הפתעה, למשל), לבין שקר רע. הקלטת מגדירה לילדים גבולות, מלמדת מה מותר ומה אסור, מסירה את המבוכה מהנושא והופכת אותו טבעי, נגיש וגלוי. כל זאת בריקוד, שירה, משחק, ואפילו הומור.

ב-DVD, שהופק לאחר הצלחתה של ההצגה "יעל לומדת לשמור על גופה", משתתפים יעל פדר, גילה אלמגור ויפתח ויזל. להורים מוקדש פרק מיוחד בו מראיינה גילה אלמגור עובדת סוציאלית בנושאים הרלבנטיים.

מחיר: 60 שקל.

איני מיני ומו בארץ האנגלית - בסיסי וקליט

הטרנד הלא כל כך חדש שמשלב אנגלית בתכני טלוויזיה לילדים ממשיך להתרחב, ועכשיו, אחרי דורה ורינת ויויו, יכולים הילדים לספוג עוד כמה משפטי מפתח באנגלית, שיעזרו להם להתקדם בחיים. זאת בעזרת ה-DVD "איני, מיני ומו בארץ האנגלית", בכיכובה של מיקי קם. המטוס האדום של איני, מיני ומו נאלץ לנחות בין דפי ספר אנגלית ענק. הספר מתעורר לחיים, והשלושה יוצאים למסע בין דפיו. במסעם הם פוגשים ינשוף מדבר, צ'יף אינדיאני מסתורי, מלכת ממתקים ודמויות נוספות, המדברות ומזמרות באנגלית. השירים מבוססים על לחנים מוכרים מהתרבות האמריקנית, כך שאין פלא שכבר בסיום הצפייה הראשונה מוצאים ההורים והילדים את עצמם מפזמים אותם בהסח הדעת.

בשורה התחתונה, הילדים נהנו מהעלילה החביבה, אך ההורים ציינו כי הסאונד לא מספיק ברור ולא מאפשר לילדים להבין את המילים והמשפטים באנגלית או לחזור עליהם באופן מדויק. זו אולי הסיבה לכך שהמילים לא נחרתו בזיכרונם וקשה להצביע על תרומה חינוכית ממשית של צפייה בדיסק.

יוצר הדיסק: מוטי אבירם; תסריט ושירים: מיכל חזון.

מחיר כ-60 שקל.

היה היה - נוסטלגיה אמיתית, אבל לא לקטנטנים

אין ישראלי מעל גיל 30 שלא יתרפק על מארזי ה-DVD של "היה היה", המשווקים בחודשים האחרונים בחנויות. השילוב בין היצירה האלמותית של באך לבין הדמויות המצוירות שגדלנו עליהן זורקת אותנו מיד לימים אחרים.

אבל האמת היא שאם נתעלם לרגע מהאווירה הנוסטלגית, נגלה שילדינו הרכים שטרם עברו את גיל שבע יתקשו להתמודד עם הקצב המסחרר של העברת המידע, ועם השמות, היבשות, העמים והמלכים שאין להם מושג מי הם.

זו כנראה הסיבה שמי שנשאר לצפות במארז העונה השנייה, המכיל 9 פרקים המגוללים את סיפור ההיסטוריה מתקופת הוויקינגים ועד תקופתו של לואי ה-14 בצרפת, היו ההורים.

מחיר: 99 שקל.