מתפרות בישובים דרוזיים וצ'רקסים יזכו למיליוני שקלים מהתמ"ת

כך אישר הקבינט הכלכלי-חברתי אמש ; לקבלת הסיוע, מציב משרד התמ"ת מספר תנאים לפיהם מספר המועסקים במתפרה, ביום הגשת הבקשה, הינו לפחות 70 עובדים, מתוכם לפחות 75% נשים

הקבינט הכלכלי-חברתי אישר היום (ג') את הצעת המחליטים של סגן רה"מ ושר התמ"ת, אלי ישי, בדבר סיוע למתפרות בישובי המגזר הדרוזי והצ'רקסי בישראל לתקופה של שלוש שנים.

עד כה מרבית המתפרות במגזר הדרוזי והצ'רקסי קיבלו סיוע ממסלול התעסוקה של המרכז לעידוד השקעות הון בתמ"ת אך התקצוב הכספי הופסק בתחילת השנה וכעת ממתינות המתפרות לאישור מחודש כחלק מהדיונים בעתידו של מסלול התעסוקה כולו.

מתפרת חורפיש בצפון היתה יוצאת דופן ובה נבחן מסלול לסיוע ישיר, שלא באמצעות הקריטריונים של מסלול תעסוקה. התוכנית של מתפרת חורפיש החלה בשנת 2002 למשך שלוש שנים. ב-2005 קיבלה הארכה מיוחדת לשנתיים נוספות אך כמו מתפרות אחרות - מתחילת השנה המתפרה לא זוכה לכל סיוע.

לאחרונה פורסם כי פתחי שנאן, בעלי מתפרת חורפיש, נאלץ לפטר למעלה ממחצית מהעובדים, וכיום פועלים במתפרה רק 80 עובדים לעומת 170 עובדים בעבר. "אני מנסה להתקיים כיום בזכות עצמי וזה קשה מאוד במיוחד לאור התחרות העזה עם התפירה במצרים ובירדן ולאור הנפילה בשער הדולר". שנאן מברך על ההחלטה הנוכחית של הממשלה והתמ"ת אולם מציין כי "היה ניתן לקבל את ההחלטה הזו כבר מזמן ולמנוע נזקים".

יש לציין כי כוח העבודה המועסק במתפרות בישובי המגזר הדרוזי והצ'רקסי, מורכב על פי רוב מנשים. מסיבות חברתיות נמנעות הנשים הדרוזיות מיציאה לעבודה מעבר לישוב מגוריהן ולפיכך קיימת זיקה ישירה בין קרבת מקום המגורים למקום ההעסקה.

בקרב המגזר הדרוזי, שיעור ההשתתפות של נשים בכוח העבודה עמד בשנת 2003 על 27% בלבד לעומת 69% במגזר היהודי. משמעות סגירת מתפרות בכלל ובמגזר הדרוזי בפרט הינה הקטנת שיעור התעסוקה של נשים במגזר הדרוזי.

לקבלת הסיוע, מציב משרד התמ"ת מספר תנאים - הסיוע יינתן למתפרה שממוקמת בישוב מהמגזר הדרוזי והצ'רקסי בישראל אשר מספר המועסקים בה, ביום הגשת הבקשה, הינו לפחות 70 עובדים, מתוכם לפחות 75% נשים.

כמו כן, הסיוע יינתן למספר העובדים המועסקים במועד הגשת הבקשה או לממוצע העובדים החודשי אצל מגיש הבקשה בששת החודשים שקדמו למועד הגשת הבקשה. בנוסף, הסיוע שיינתן למקבל הסיוע על ידי המדינה לא יעלה על 1.8 מיליון שקל לשנה (5.4 מיליון שקל על פריסה לשלוש שנים), וסך הסיוע לעובד לשנה לא יעלה על 12 אלף שקל. הסיוע הניתן במסגרת זו יינתן לעד שלוש מתפרות.