לימור גרובר מפסגות ל"גלובס": הירידות בכי"ל - תגובות יתר להקפאת מחירי האשלגן הכלורי של אורלקלי בשוק המקומי

כי"ל נופלת ב-6.2% ואורלקלי צונחת ב-8.2% ; גלעד שריג מבנק הפועלים: אורלקלי עשויה להעלות את מחיר ה-off-shore ; יואב בורגן מלידר שוקי-הון: הירידות - בגלל צניחת מחירי הסחורות החקלאיות בשיקאגו ; פוטאש יורדת ב-4% ; החברה לישראל יורדת ב-4.9% ; אורלקלי מקפיאה את המחיר ל-150 דולר לטון עד סוף השנה - ואין תוכניות להעלות מחיר

מניית כימיקלים לישראל נופלת נכון לשעת הכנת הידיעה ב-6.2% ונשאלת השאלה מדוע. שאלה זו מקבלת משנה תוקף לאור העובדה שמניית החברה האם, החברה לישראל , יורדת אף היא בשיעור חד (4.3%-), כיוון שהיא מחזיקה ברובה (52.2%). השתיים מהוות נתח נכבד ממדדי המסחר של השורה הראשונה והשנייה בבורסה בת"א.

בדיקת "גלובס" מגלה שהירידות במגזר הכימיקלים לא מסתכמות כאן, וכי מניות הדשנים יורדות גם מעבר לים: פוטאש מאבדת 4% מערכה, אגריום הקנדית נסוגה ב-3.3% ומוזאיק (סימול: MOS) האמריקנית ב-3.9%. אבל הסיבה לכך אינה טמונה בארץ המייפל - וגם לא בסופה שמגיעה מכיוון מקסיקו לעברה של ארה"ב.

לימור גרובר, מנהלת מח' Sell-Side בבית ההשקעות פסגות, מעריכה כי הדבר קשור בהודעה שהוציאה ענקית הדשנים הרוסית אורלקלי (סימול: URKA:RM בבורסה ברוסיה). "בצהריים אורלקלי הוציאו הודעה שהם מקפיאים את מחיר חומר גלם Potassium Chloride (אשלגן כלורי, א"ו) שמשמש לייצור דשנים שמבוססים על אשלג. אורלקלי מוכרת את זה לחברות אירוכם (EuroChem) ו-Phosagro, שמייצרות דשנים מורכבים יותר", היא מציינת.

אורלקלי, לדברי גרובר, החליטה להקפיא את המחיר ל-3,000 רובל (150 דולר בערך) לטון - מה שמכונה על ידה כ"מחיר מצחיק", אותו הם מקפיאים את המחיר עד סוף השנה, ו"אין תוכניות להעלות מחיר". האנליסטית מבקשת להבהיר, כי מדובר במחירים המיועדים לשוק המקומי, קרי לרוסיה: "בכל מקרה, המחיר של אותו מוצר לאותן חברות שמיועדות למוצרים לייצוא ולא לחקלאים מקומיים מחושב לפי נוסחה שצמודה למחירי הייצוא בעולם, וכרגע זה צמוד פחות או יותר למחירים בסין, שמשלמת מחיר זול ביחס לעולם", היא אומרת.

"זה גורם לשוק לחשוש שיש פה איזה סימן להתערבות של אורלקלי הרוסית במשק האשלג בעולם, אך לדעתי זה לא אומר שום דבר". לתמונה עשוי להיכנס גם אלמנט של הגבלים עסקיים, שכן אורלקלי היא אחת מהיצרניות של האשלג הגדולות ברוסיה (ולמעשה, אחת אחת משתי יצרניות לרוסיה, אשר אינה מייבאת אשלג מחו"ל). "בגלל שבכל הנוגע למחירים של מוצרים שמיועדים לייצוא לא חל שום שינוי ושום שינוי באופי הנוסחה, נראה לי שזו קצת תגובת יתר להודעה כזאת", סבורה האנליסטית.

לדעתה, המשקיעים מרגישים שהרווחים של החקלאים מצטמקים, "אז הם מגיבים ככה". "זה לא ממש נכון", היא טוענת; החקלאים גם בברזיל וגם בארה"ב המגדלים סויה ותירס עדיין מציגים רווחיות של עשרות אחוזים מההכנסות, אם כי בחיטה התמונה קצת שונה. "בברזיל גידולי הסויה דורשים אף הרבה יותר דשנים מארה"ב בגלל הרכב הקרקע, ועדיין שיעורי הרווחיות הן כאמור לעיל".

בנק הפועלים: החקלאים מחוץ לרוסיה ייפגעו

"מה שמדובר פה בסופו של דבר זה על כך שזה סוג של מאפיין של השוק הרוסי, לפיו הם רוצים לא לפגוע בחקלאים המקומיים", מרחיב את היריעה האנליסט גלעד שריג מבנק הפועלים. "מחוץ לרוסיה יפגעו", הוא מבקש להבהיר, וגם הוא חוזר על כך שמדובר על הגבלת מחיר המכירה לחקלאים המקומיים בלבד."איך שאני רואה את זה, אורלקלי צפויה להעלות את המחיר off-shore בתגובה, כדי לפצות את עצמה בתגובה על ההודעה", הוסיף.

לידר שוקי-הון: הכל בגלל הסחורות

ואולם, יש מי שחולק על דעתם. יואב ברגן מבית ההשקעות לידר שוקי-הון סבור אחרת. לדבריו, הכל בכלל נעוץ בירידת מחירי הסחורות. ואכן, מבט חטוף במחירי הסחורות בבורסה בשיקאגו מגלה הכצעקתה: החוזים העתידיים על התירס למסירה בספטמבר נסחרים תמורת 5.35 דולר לבושל (25.4 ק"ג), ירידה של 5.3%; החוזים העתידיים על הסויה למסירה בסוף השבוע הקרוב נופלים ב-5.6% ל-12.82 דולר לבושל (27.2 ק"ג) ואילו חוזי החיטה לספטמבר נסחרים ברמה של 7.565 דולר ל-60 ליברות, הזהות במקרה זה למסת בושל סויה, ומגלמות ירידה של 4.7%.

כיל

[לאתר המעו"ף]