אולמרט אישר את התוכנית להאצה הכלכלית במשק הישראלי - אך קבע כי פרטיה לא ייחשפו מחר לציבור

ראש הממשלה ביטל את מסיבת העיתונאים שעליה הודיע שר האוצר בר-און וקבע כי התוכנית תוצג לקבינט, לוועדת הכספים ורק אחר-כך לציבור ; יו''ר ועדת הכספים, ח''כ אבישי ברוורמן ממפלגת העבודה, מתנגד נחרצות לתוכנית ההאצה

ראש הממשלה, אהוד אולמרט, עצר את מסיבת העיתונאים שתוכננה למחר (ב'). אולמרט החליט כי "התוכנית להאצה כלכלית" תוצג לקבינט, לוועדת הכספים ורק אחרי זה לציבור.

לפי הודעה שפרסם הערב האוצר, עקרונות "תוכנית ההאצה", חבילת הצעדים להאצת הפעילות במשק, הוצגו לראש הממשלה ואושרו על ידו.

השאלה הגדולה כרגע היא האם התוכנית תעבור ותאושר במהירות בקבינט ובוועדת הכספים. ייתכן שבימים בהם מתקיימים פרימייריז במפלגות, לפני מערכת בחירות כללית, לח"כים מההליכוד, מפלגת העבודה וש''ס אין למעשה תמריץ לאשר תוכנית שתיזקף לזכותה של מפלגת קדימה.

עוד נודע ל"גלובס" כי, יו''ר וועדת הכספים, ח''כ אבישי ברוורמן ממפלגת העבודה, מתנגד נחרצות לתוכנית.

כפי שנחשף ב"גלובס" לפני שבועיים הצעדים העיקריים בתוכנית הם:

* השקעות בתשתיות לאומיות: הגדלת התקציב לשני גופים עיקריים, מע''צ ורכבת ישראל, כדי שאלו יוציאו לפועל בהקדם האפשרי פרויקטים תשתיתיים אשר כבר מתוכננים אך טרם תוקצבו. בנוסף, יש כוונה לערב את חברות הבנייה והתשתיות הישראליות שייקחו גם הן חלק בביצוע הפרויקטים כדי לעודדן.

* בתחום האשראי, הקמת קרן הלוואות לעסקים קטנים ובינוניים, שעלולים להיפגע מחוסר אשראי עתידי במשק. אחרי אישור התוכנית החשב הכללי באוצר, שוקי אורן, צפוי לפרסם מכרז שאליו יוכלו לגשת גופים בנקאיים וחוץ-בנקאיים.

* צעדים נוספים בשוק העבודה: נבחנת האפשרות להגדיל את דמי האבטלה אך גם נבחנת הצעה של הסתדרות העובדים לאפשר לחברות להוציא עובדים לחופשות ללא תשלום של כחצי שנה, כאשר קרנות האבטלה של הביטוח הלאומי ישלמו כ-70% משכר העובדים.

* בתחום המיסוי תאפשר רשות המסים דחייה בתשלומי המס וגם אפשרות לשלם מע''מ על בסיס מזומן. למרות גורמים פנימיים המתנגדים למהלך, באוצר טוענים כי תוכנית הפחתת מס הכנסה לחברות וליחידים תימשך במתכונתה המקורית.

* גורמים בירושלים מעריכים כי חבילת הסיוע תכלול גם הגדלת תקציב המחקר והפיתוח של המדען הראשי במשרד התמ''ת, כפי שהצהיר שר האוצר רוני בר-און ביום רביעי האחרון בוועידת מכון היצוא.

* במקביל לצעדים בתחום הריאלי צוותים באוצר, בשיתוף בנק ישראל והרשות לניירות ערך, ממשיכים לבחון דרכים להתערבות בשוק ההון, אך טרם התקבלה החלטה בנושא.