אולמרט טורף את הקלפים: דחה את תוכנית רשת הביטחון של האוצר - וביקש תוכנית משופרת; דורש הגנה מגיל 55 ופיצוי חלקי לחוסכים על הפסדיהם

רה"מ אישר, עם זאת, את תוכנית ההאצה ואת תוכנית ההצלה לשוק ההון ; האוצר הציע רשת ביטחון חלקית - לחוסכי קופות הגמל והקרנות החדשות, מעל גיל 60 ועל סמך מבחן הכנסה ; מחר תתקיים פגישה בין נציגי בנק ישראל, אנשי האוצר ופרופסור מנואל טרכטנברג - בה אמורה להיות מוצגת תוכנית משופרת

בתום דיון ארוך בלשכת ראש הממשלה בתוכנית לפריסת רשת ביטחון להצלת קרנות הפנסיה, החליט הערב (ד') ראש הממשלה, אהוד אולמרט, לא לאשר את תוכנית האוצר בנושא זה.

אולמרט הודיע כי הערב לא תיפול הכרעה בנושא, וביקש מהאוצר להציג בפניו תוכנית לרשת ביטחון פנסיונית מורחבת. לצורך כך, ביקש ראש הממשלה מהאוצר לקבוע מחר פגישה בין נציגי בנק ישראל, אנשי האוצר ופרופסור מנואל טרכטנברג, ראש המועצה הכלכלית חברתית במשרד ראש הממשלה - ולהציג תוכנית משופרת. וזאת "כדי ליצור הסכמה לאומית רחבה סביב התוכנית".

בדיון הציג האוצר את תוכניתו על פיה זכאים לרשת ביטחון רק חוסכי קופות הגמל והקרנות החדשות, ושמיועדת לחוסכים מעל גיל 60 בלבד, שיאלצו לעבור מבחן הכנסה. בניגוד לעמדת האוצר, המעוניין להעניק את רשת הביטחון למה שפחות זכאים, מבקש ראש הממשלה להגן על מספר גדול יותר של אזרחים ולקבוע את גיל הזכאות לבני 55 ומעלה.

בנוסף, בניגוד לעמדת האוצר, אולמרט סבור כי יש להעניק פיצוי חלקי לחוסכים על ההפסדים של החודשים האחרונים.

עם זאת, וכצפוי, אישר אולמרט את תוכנית ההאצה של האוצר ואת התוכנית לסיוע לשוק ההון ולהקלה על מחנק האשראי במשק.

רה"מ ציין: הייתי בסוד המהלכים שננקטו עד עתה ואני רוצה לשבח את האוצר, את בנק ישראל ואת הרשות לני"ע על הצעדים היעילים שהם יזמו כדי להתמודד עם המשבר".

אולמרט הנחה על המשך דיון בנושא ההגנה על כספי החסכונות הפנסיוניים, ואמר: "אני סבור שהמודל שהאוצר הציג הערב מצריך עבודת מטה משולבת של האוצר, בנק ישראל והמועצה הלאומית לכלכלה".

בנוסף הבהיר הערב יועץ ראש הממשלה לתקשורת כי אין בכוונתו של אולמרט להכריז על נבצרות בעקבות החלטת היועץ המשפטי לממשלה להעמידו לדין בכפוף לשימוע. "עלינו להבהיר שאולמרט התפטר זה מכבר מתפקידו. בנסיבות אלו ברור שאין כל משמעות ואין כל עילה משפטית או אחרת להודיע גם על נבצרות. כפי שהתחייב רה"מ, הוא מתכוון למלא את תפקידו עד להקמת ממשלה חדשה", נמסר ממשרד ראש הממשלה.

ח"כ ראובן ריבלין אמר בתגובה להתנגדות אולמרט לתוכנית האוצר כי "לא ברור האם עוסק אולמרט בכלכלה ובדאגה לחוסכים או שמא הוא עוסק בפוליטיקת פנים-קדימה? יש לי חשש כבד ששיקוליו אינם כלכליים-טהורים. נצטרך לעיין בתוכניתו כדי לעמוד על כך מקרוב. עיקרון המנחה הוא פרישת רשת ביטחון מידית לכל אותם חוסכים שמצויים על סף כניסתם לתקופת הפנסיה, משום שהפגיעה בהם היא מיידית. לגבי אותם חוסכים שעדיין רחוקים מפרישה, התיקון במצבם יכול להינתן בטווח הארוך, והתערבות ממשלתית לגביהם צריכה עיון רב".