אם לא בשדרות אז באסיה: מערכת "כיפת ברזל" בדרך לסינגפור

מקורות בתערוכה האווירית בסינגפור טוענים שהמדינה-העיר מתקדמת לקראת רכישת המערכת ■ בכיר ברפא"ל: אין מעורבות של סינגפור "בשלב זה"

סינגפור, לקוחה גדולה וותיקה של התעשיות הביטחוניות בישראל, נעה לקראת רכישה של מערכת "כיפת ברזל" ליירוט רקטות קצרות-טווח ופגזי ארטילריה. כך מסרו מקורות בתערוכה האווירית של סינגפור, שהסתיימה בשבוע שעבר. המקורות מצוטטים בגיליון החדש של "דיפנס ניוז".

"כיפת ברזל", שפותחה ומיוצרת ע"י רפא"ל, מתוכננת ליירט רקטות ששוגרו מנקודות במרחק של ארבעה עד 70 ק"מ מהמטרה בכל תנאי מזג אוויר. המערכת תוארה כתקווה הגדולה של תושבי שדרות וישובים אחרים בנגב המערבי, ששימשו מטרות למטחי רקטות ופגזים כמעט מדי יום בתקופה שקדמה למבצע "עופרת יצוקה".

ההערכות הן כי צה"ל אינו מתכנן לפרוש בקביעות סוללות של "כיפת ברזל" בשדרות, אלא שהסוללה המבצעית הראשונה תעמוד לרשותו כבר במאי.

הידיעה ב"דיפנס ניוז" אינה מפרטת מתי יימסרו סוללות "כיפת ברזל" לידי סינגפור, אם אכן העסקה תמומש.

רפא"ל וממשלת סינגפור נמנעו מהכחשה גורפת של הידיעה. יוסף הורוביץ, מנהל הפיתוח העסקי והשיווק בחטיבה למערכות הגנה אווירית של רפא"ל אמר לשבועון: "אנו מיצרים עתה את המערכת. מאז ינואר אנו עובדים על הסוללה הראשונה. עד אמצע השנה נגיע לשלב של יכולת מבצעית ראשונית". הורוביץ הכחיש כל עסקה למכירת "כיפת ברזל" לסינגפור במילים אלה: "אין שום מעורבות של סינגפור בשלב זה". משרד ההגנה של סינגפור נמנע מתגובה.

לפני שסינגפור בחרה ב"כיפת ברזל", ניסתה חברת רייתיאון, אחת מהתאגידים האירו-חלליים הגדולים בארה"ב, לקדם במדינה-העיר את "סנטאריון", מערכת ליירוט טילים מתוצרתה, ממשפחת מערכות פאלאנקס, אך סינגפור איבדה כל עניין במערכת האמריקנית ב-2008.

ההתנכרות של סינגפור למערכת של רייתיאון אובחנה לאחר שמערכת "ספיידר" (טילי קרקע-אוויר "פייתון" ו"דרבי" ליירוט טילים מטווח קצר) מתוצרת רפא"ל זכתה במכרז של משרד ההגנה הסינגפורי, לדברי מקורות בתעשיות הביטחוניות האמריקניות, שמצוטטים ב"דיפנס ניוז".

לפי השבועון, ייתכן שיש קשר בין התכנית לרכוש את "כיפת ברזל" לבין הזכיה של מערכת "ספיידר" במכרז. סינגפור שואפת לשלב את שתי המערכות תחת מטריה אחת.

הורוביץ אישר, כי "ניתן לשלב כמה מחלקי 'ספיידר' ב'כיפת ברזל', אבל לא את המכ"ם", אך ציין כי סינגפור "לא מימנה את התכנית".

מקור בתעשיות הבטחוניות של ארה"ב אמר ל"דיפנס ניוז", כי חלק מהבעיה (מבחינת ארה"ב) הוא, שרפא"ל יכולה להציע לסינגפור העברות של טכנולוגיות מהסוג שחברות אמריקניות אינן יכולות להעביר בגלל הגבלות שנובעות מחוקים ותקנות בארה"ב.