רפאל ואירונאוטיקס רוכשות את קונטרופ לפי שווי של כ-300 מ' ש'

ארבעת מייסדי מפתחת הציוד האלקטרו-אופטי לכלים מוטסים, ייפגשו עם כ-60 מיליון שקל כל אחד

אקזיט ביטחוני על טהרת הכחול-לבן: בסוף השבוע החולף נחתם הסכם לרכישת הבעלות בחברה הפרטית קונטרופ במשותף על-ידי החברה הביטחונית-ממשלתית רפאל וחברת אירונאוטיקס של אבי לאומי. המוכרים בעסקה הם ארבעת מייסדי קונטרופ, שלמה ניר, המכהן גם כמנכ"ל, ששון בנדו, אלי בן-אהרון ויחזקאל אמבר, אשר מחזיקים ב-82% מהמניות. שווי קונטרופ בעסקה עמד על כ-300-350 מיליון שקל, כך שכל אחד מהארבעה ייפגש עם סכום נאה של יותר מ-60 מיליון שקל.

ארבעת המוכרים, יוצאי חיל האוויר והתעשייה האווירית, הקימו את קונטרופ בשנת 1998. התמורה שהם מקבלים במסגרת העסקה נחלקת לשניים: תשלום עבור מניותיהם בחברה; ודיבידנד המוערך ב-50 מיליון שקל, שיחולק על-ידי החברה בגין רווחיה הצבורים (אירונאוטיקס, המחזיקה כיום במניות מיעוט, תיהנה מדיבידנד של כ-10 מיליון שקל). כחלק מהעסקה יזרימו הרוכשות לתוך קונטרופ 15-20 מיליון שקל.

שינוי בתעשייה הביטחונית

במסגרת העסקה רוכשת רפאל 50% ממניות קונטרופ, ואילו אירונאוטיקס רוכשת 32% נוספים על 18% ממניות החברה שרכשה כבר בשנת 2004. השלמת העסקה תלויה בעמידה במספר תנאים, ובהם קבלת אישורים מהגורמים הרלוונטיים.

ברפאל אישרו את הידיעה ומסרו: "חברת רפאל נמצאת בהליכי רכש ושותפות חלקית בחברת קונטרופ, לה יכולות מתקדמות בתחומי האלקטרו-אופטיקה. זאת כחלק ממדיניות החברה שנועדה להעמיק יכולתה הטכנולוגית ולהגביר פעילותה השיווקית, בעיקר בשווקים הבינלאומיים".

קונטרופ הוקמה כאמור ב-1998 והיא פועלת מהוד השרון. החברה מפתחת ציוד אלקטרו-אופטי ומערכות הנעה מדויקות, הכוללות מצלמות לכלים מוטסים על מזל"טים. לפי הערכות, קונטרופ מוכרת בכ-200 מיליון שקל לשנה. נציין שבעבר נקשר שמה של אלביט מערכות כמתעניינת ברכישת קונטרופ.

רפאל מפתחת ומייצרת מערכות ואמצעי לחימה עבור צה"ל, מערכת הביטחון ולקוחות בינלאומיים, והיא נמנית עם שלוש החברות הביטחוניות הגדולות בארץ, אחרי התעשייה האווירית ואלביט מערכות. מנכ"ל רפאל הוא ידידיה יערי, ויו''ר הדירקטוריון שלה הוא אילן בירן. החברה מספקת פתרונות ביטחוניים באוויר, בים, ביבשה ובחלל. היא הוקמה לפני יותר מ-60 שנה תחת משרד הביטחון, והפכה לתאגיד ב-2002. לרפאל מעל 5,000 עובדים, והיא סיימה את 2010 עם רווח נקי של כ-633 מיליון שקל על מכירות בהיקף של כ-6.91 מיליארד שקל.

אירונאוטיקס, שלפי פרסומים שונים נחשבת לחברה החמישית בגודלה בין החברות הביטחוניות בארץ (במרחק ניכר מארבע הגדולות), ממוקמת ביבנה. החברה מפתחת, מייצרת ומשווקת כלי טיס בלתי מאוישים עבור מדינות, צבאות וגופים אזרחיים בעולם, והיא ספקית מערכות המל"טים השנייה בגודלה בארץ.

בבעלות אירונאוטיקס מספר חברות-בת, שמפתחות ומייצרות שורה של מוצרי הגנה וביטחון נלווים, ובהם פתרונות תקשורת, מוצרי ניווט מתוחכמים ומערכות מודיעין חדשניות. החברה הוקמה ב-1997 ונמצאת בשליטת המייסד, אבי לאומי. על-פי הערכות, לחברה היה ב-2010 מחזור הכנסות של כ-160 מיליון דולר.

לקראת חתימת ההסכם לרכישת 32% ממניות קונטרופ, אירונאוטיקס חתמה באחרונה על הסכם לגיוס הון משתי קרנות מנוף, בראשית ו-KCPS, שהעמידו לה אשראי בהיקף של כ-35 מיליון דולר (כ-120 מיליון שקל). ככל הידוע, חלק ניכר מהמימון, כ-70 מיליון שקל, שימש את אירונאוטיקס להגדיל את חלקה בבעלות בקונטרופ.

התעשייה הביטחונית בישראל נמנית עם הצמרת העולמית. לפני כחודש פורסם דוח התעשיות הביטחוניות לשנת 2010 של היועצת הכלכלית למערכת הביטחון, וממנו עלה שהיקף המכירות של כלל החברות הביטחוניות בישראל עמד על 9.6 מיליארד דולר - עלייה של 3% מ-2009; וכי התעשייה הישראלית מהווה כ-7.1% מהשוק הביטחוני בעולם. במשרד הביטחון ציינו, כי אחד הענפים המרכזיים שהפך את התעשיות הביטחוניות בישראל למובילות בתחומן, הוא תחום המל"טים.

קונטרופ

מייסדים: שלמה ניר (מנכ"ל); יחזקאל אמבר, אלי בן-אהרון וששון בנדו

בעלות לפני העסקה: ארבעת המייסדים - 82%; אירונאוטיקס - 18%

בעלות לאחר השלמת העסקה: רפאל - 50%; אירונאוטיקס - 50%

תחום פעילות: פיתוח ציוד אלקטרו-אופטי ומערכות הנעה מדויקות, הכוללות מצלמות לכלים מוטסים על מזל"טים

מספר עובדים: כ-180

היקף מכירות שנתי מוערך: 200 מיליון שקל

שווי חברה מוערך: 300-350 מיליון שקל