ברקע המחסור העולמי: אינטל מודיעה על פיתוח שבב קריפטו שישמש לכריית ביטקוין

ענקית השבבים מודיעה על הצטרפותה לשוק הקריפטו ומכריזה על פיתוח שבב המיועד לכריית ביטקוין • אינטל לא מחכה וכבר משתפת את זהות החברות הביעו עניין לרכוש את הרכיב החדש שעדיין בפיתוח, וברקע בעיית האספקה ברחבי העולם

השבב החדש של אינטל ישפר את היעילות האנרגטית בכריית ביטקוין / צילום: יח''צ
השבב החדש של אינטל ישפר את היעילות האנרגטית בכריית ביטקוין / צילום: יח''צ

המחסור העולמי בשבבים משפיע רבות על התעשייה הצומחת, ושיבש גם תעשיות גדולות אחרות שתלותיות בשבבים וברכיבים. כעת, ענקית השבבים אינטל מודיעה על כניסתה לשוק הקריפטו ומדווחת על פיתוח שבב (ASIC - קיצור של Application Specific Integrated Circuit, או בשם אחר - מערכת על שבב) ייעודי לעיבוד יעיל אלגוריתם המשמש לכריית ביטקוין (פונקציית גיבוב מסוג SHA 256).

אינטל  אומרת שהשבב נמצא בשלבי פיתוח בימים אלה. טרם נמסר מתי הוא ישוחרר לשוק, אך החברה כבר מדווחת על התכנון העתידי: "השבב החדש יעבור שדרוג וצפוי לו גרסה מתקדמת יותר מהדור השני לבלוקצ'יין, בהמשך הדרך".

פרטים נוספים על השבב החדש ייחשפו בכנס שיתקיים בהמשך החודש, Solid State Circuit (ISSCC). נראה שעדיין אין פרטים קונקרטיים לגבי השבב החדש אלא רק קריאת כיוון, עם הבטחה מצד החברה שבהמשך היא תשתף יותר פרטים על המוצר עצמו, על עלות השבב או מתי יהיה זמין.

שיפור היעילות האנרגית בכריית ביטקוין

ראג'ה קודורי, ראש קבוצת העיבוד המואץ והגרפיקה באינטל, אומר כי בחברה פעלו בשנים האחרונות לטייב את פונקציית הגיבוב (Hash function) שלה. "מדובר בעבודה שהניבה יותר מתריסר פטנטים וכמה חידושי תוכן ברמת המעגל (circuit-level) המשפרים הן את היעילות האנרגטית והן את הביצועים של השבב לכריית ביטקוין. חידושים אלה יהפכו את מאיץ בלוקצ'יין ליעיל אנרגטית ובעל צריכת חשמל אולטרה נמוכה - פי 1000 מאשר כרטיסים גרפיים שעושים שימוש באלגוריתם SHA-256 לכרייה", כך קודורי.

קודורי הסביר שבלוקצ'יין היא טכנולוגיה אידיאלית למטא-וורס, כאשר לאחרונה הודיעה אינטל על תוכניותיה לפתח תשתית מחשוב עבור העולמות הוירטואליים. הסיבה שטכנולוגיית הבלוקצ'יין תופסת תפקיד כזה היא כי "מאפשרת למשתמשים לסחור בנכסים דיגיטליים נדירים כגון פריטים מתוך משחקים ושטחים דיגיטליים ללא ישות השומרת עליהם, ולפיכך מתאימה לתוכניות העתידיות שלנו כמו כפפה ליד".

לפי הודעת אינטל, את השבב החדש צפויות לרכוש חברות הכרייה הקריפטוגרפיות כמו בלוק  (לשעבר Square), חברת GRIID בעלת שלושת מתקני כרייה בארה"ב וחברת Argo Blockchain שמפעילה טכנולוגיית כריה במקנים בצפון אמריקה.

ענקית השבבים ענקית נכנסת לתחום כשיש מחסור עולמי שמאיים

בשנה האחרונה פעולות כריית ביטקוין הבטיחו עסקאות של מיליון דולר. יצרני השבבים כמו Microbt ו-Bitmain מכרו שבבים באלפים למפעילים. אך לצד זאת אי אפשר להתעלם מאימת התעשיות ברחבי העולם - המחסור העולמי בשבבים. חברות מוצאות עצמן מחוסרות ברכיבים לימי אספקה.

ברחבי העולם, ממשלות נדרשות למצוא פתרון למשבר הזה, כמו מה שאמרה שרת המסחר בארה"ב, ג'ינה ריימונדו: "עם ביקוש מרקיע שחקים וניצול מלא של מתקני ייצור קיימים, ברור שהפתרון היחיד למשבר הזה בטווח הארוך הוא לבנות מחדש את יכולות הייצור המקומי שלנו". מה שהובילו את ארה"ב לקדם הצעת חוק שתעזור להחזיר משרות ייצור לארה"ב.

גם חברת אנבידיה  מספקת מעבדים ושבבים עבור כרייה יעילה של את'ריום. בשנה שעברה הציגה החברה את הגרסה שלה למעבדי קריפטו בשם CMP. בחברה משתמשים ב-GPUs שלה כדי לפתור את הבעיות המתמטיות המסובכות. במקרה של אנבידיה, מעבדיה משתמשים רבות עבור גיימרים וכאלו שצריכים עיבוד חזק של גרפיקה בשימושים שלהם. בגלל שתהליך כריית קריפטו כולל דרישות גבוהות לעיבוד חישובים, רבים בוחרים במעבדים גרפיים חזקים שמיועדים במקור לגיימינג, ובתוכן גם כרטיסי אנבידיה.