משבר השבבים יעמיק? ההשלכות הדרמטיות של הידרדרות יחסי סין-טייוואן

בראיון ל-CNN אמר מארק ליו, יו"ר TSMC, כי אם תהיה פלישה סינית לטייוואן, מפעל השבבים המתקדם בעולם יהפוך ללא פעיל • החברה בראשותו מחזיקה מעל ל-50% משוק המוליכים למחצה, ובין הלקוחות שלה – אפל וקוואלקום • במקביל, הממשל האמריקאי מקדם חוק לייצור שבבים בארה"ב כדי לעמוד בלחצים

מנכ''ל חברת השבבים TSMC, מארק ליו / צילום: Reuters, Walid Berrazeg
מנכ''ל חברת השבבים TSMC, מארק ליו / צילום: Reuters, Walid Berrazeg

ברקע הידרדרות היחסים בין סין לטייוואן, מארק ליו, יו"ר יצרנית השבבים המתקדמת בעולם, TSMC, התראיין ל-CNN ואמר שאם סין תפלוש לטייוואן, פעילות ייצור השבבים הענפה בטייוואן תהפוך ללא פעילה. בראיון אמר ליו שאם סין תפלוש לטייוואן, המפעל של יצרנית השבבים הגדולה לא יוכל לפעול מכיוון שהוא מסתמך על שרשרת האספקה העולמית.

"אף אחד לא יכול לשלוט ב-TSMC בכוח. אם אתה לוקח כוח צבאי או פלישה, אתה תהפוך את מפעל TSMC ללא פעיל - מכיוון שמדובר במתקן ייצור כל כך מתוחכם, התלוי בחיבור בזמן אמת עם העולם החיצון, עם אירופה, עם יפן, עם ארה"ב, ומחומרים ועד כימיקלים ועד חלקי חילוף ועד תוכנות הנדסיות ואבחון", כך אמר בראיון.

ליו אמר שהפלישה תגרום לסערה כלכלית בסין, טייוואן ומדינות המערב, והשווה את הסכסוך האפשרי בין סין לטייוואן למערכה אחרת - הפלישה של רוסיה לאוקראינה. בראיון אמר כי שני הסכסוכים שונים מאוד, ובכל זאת ההשפעה הכלכלית על מדינות אחרות תהיה דומה. "המלחמה באוקראינה לא טובה לאף אחד מהצדדים, מדובר בתרחישי הפסד-הפסד-הפסד", כך אמר. הוא הוסיף: "המלחמה לא מביאה מנצחים, המפסידים הם כולם".

עם זאת אמר, "אכן, אספקת שבבים היא עסק קריטי בטייוואן, אבל לו הייתה מלחמה בטייוואן, כנראה שהשבב הוא לא הדבר הכי חשוב שאנחנו צריכים לדאוג לגביו, כי הפלישה הזו היא הרס של הסדר העולמי המבוסס על חוקים. הנוף הגיאופוליטי ישתנה לחלוטין", כך ליו. הדברים פורסמו כשהמתיחות בין סין וטייוואן הסלימה בימים האחרונים, ובעת ביקורה של יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי.

TSMC מייצרת מעבדים עבור חברות גדולות כמו אפל וקוואלקום. יש לחברה למעלה מ-50% משוק מוליכים למחצה בעולם. בחברות אלו מסתכלים מקרוב על מערכת היחסים הזו, כי הן נסמכות על הייצור במפעלים הללו.

כדי לנסות להימנע מתלות שכזו שיכולה לפגוע, בשבוע שעבר עבר בארצות הברית חוק Chips and Science Act, שמקצה מיליארדי דולרים כתמריצים לבניית מפעלי שבבים בשטחה של ארצות הברית, והנשיא ג'ו ביידן צפוי לחתום על הצעת החוק ביום שלישי. הצעת החוק קריטית לביטחון הלאומי לטענת התומכים.