הרווח הנקי של המ-לט נחתך במחצית הראשונה של 2005 בכ-45% ל-800 אלף דולר

שמואל טופז, מנכ"ל החברה: "עד סוף השנה נחזור לשיעורי הרווחיות הרגילים"

חברת המ-לט שבשליטת משפחת טופז וחברת דסק"ש , המשיכה לצמוח ברבעון השני של 2005, אך גם בו רשמה ירידה חדה בשיעורי הרווחיות. הסיבה לירידה היא ההתרחבות בחו"ל שפוגעת, לפחות באופן זמני, בשולי הרווח של החברה. הרווח הנקי של המ-לט, העוסקת באספקת מוצרים להולכת נוזלים לתעשיית השבבים ולתעשייה המסורתית, נחתך ברבעון השני של 2005 ב-44% ל-800 אלף דולר ובסיכום המחצית הראשונה נפל בשיעור דומה לרמה של כ-1.65 מיליון דולר.

מבט על דו"חות החברה מצביע על גידול של כ-18% במכירות הרבעוניות לרמה של כ-12.8 מיליון דולר, אך נראה שבשלב זה מתקשה החברה לתרגם את הצמיחה בשורה העליונה, שנובעת בין היתר מאיחוד הפעילות שנרכשה ביפן בתחום המוצרים האולטרה-נקיים, לרווחים בשורה התחתונה.

מהתפלגות מכירותיה של המ-לט ברבעון השני עולה כי ההכנסות מהמוצרים האולטרה-נקיים (מוצרים העוברים תהליכי ניקיון מיוחדים ומיועדים לתעשיית השבבים - ר.מ.) צמחו בכ-17% לרמה של כ-5.9 מיליון דולר וההכנסות מהמוצרים לתעשייה התהליכית (תעשייה מסורתית - ר.מ.) עלו בכ-20% לרמה של כ-7 מיליון דולר. אגב, האסטרטגיה שהחברה אימצה לאחרונה היא להגדיל את ההכנסות הנובעות מהתעשייה המסורתית על מנת לצמצם את החשיפה לתעשיית השבבים התנודתית.

מלבד הצמיחה במכירות לא הצליחה המ-לט גם ברבעון השני להגדיל את שולי הרווחיות, משימה שאותה הגדיר בעבר דן טופז, המשנה למנכ"ל, כאחת המרכזיות לרבעונים הקרובים. הנתונים מראים כי שולי הרווח הגולמי עמדו ברבעון על 42% ושולי הרווח התפעולי עמדו על 12%, לעומת שוליים של 46% ברווח הגולמי ושל 18% ברווח התפעולי ברבעון המקביל.

ניתן לומר כי הירידה בשיעורי הרווחיות הנה תוצאה של איחוד הפעילות הנרכשת ביפן, שהתאפיינה ברווחיות נמוכה יותר. עם זאת, הנתונים מראים כי הרווח התפעולי של החברה רשם ירידה גם ברבעון השני ועמד על כ-1.6 מיליון דולר, נמוך בכ-14% מהרבעון המקביל. בנוסף, הנתונים מראים עוד כי מעבר לשחיקה ברווחיות התפעולית בחטיבת המוצרים האולטרה-נקיים, גם הרווחיות בחטיבה המוצרים לתעשייה התהליכית נשחקה.

נתון בולט נוסף שעולה מדו"חות החברה הוא זינוק של כ-36% בהוצאות המכירה והשיווק ברבעון לרמה של כ-2.6 מיליון דולר, וזינוק בשיעור דומה בסיכום המחצית הראשונה לרמה של כ-5.1 מיליון דולר. החברה מסבירה מגמה זו בהרחבת פעילויות השיווק והמכירה שהיא מבצעת, שנבעו מגיוס אנשי מכירות, השתתפות מאסיבית בתערוכות ואיחוד התוצאות של החברה הנרכשת.

נכון לתום הרבעון השני של 2005 עומד הונה העצמי של המ-לט על כ-27 מיליון דולר ומממן מאזן של כ-50.5 מיליון דולר. בקופת החברה מזומנים בהיקף של כ-8.7 מיליון דולר, לאחר שייצרה ברבעון השני תזרים שלילי של כ-9,000 דולר. לדבריה, התזרים השלילי נוצר על רקע הצטיידות מאסיבית במלאי על מנת להימנע בתנודתיות במחירי חומרי הגלם. המ-לט עצמה נסחרת כיום לפי שווי של כ-66 מיליון דולר.

"נעמוד ביעד"

יו"ר ומנכ"ל המ-לט, שמואל טופז, מסביר היום כי החברה עדיין מתכוונת לעמוד ביעד שהציבה לעצמה בתחילת 2005, קרי להביא את פעילות החברה היפנית שנרכשה בסוף 2004 לרווחיות גולמית של 40%: "זה תהליך שלא קורה ברבעון או שניים, אבל אנחנו מתחייבים שבסוף השנה נגיע לשיעורי הרווחיות הללו בחברה הנרכשת ולשיעורי רווחיות גולמית גבוהים יותר בהמ-לט כולה", מציין טופז.

טופז מוסיף עוד שהפעילות שנרכשה ביפן תשמש בעתיד כפלטפורמה לפעילותה הכוללת של המ-לט במדינה, הן בתחום המוצרים האולטרה-נקיים והן בתחום המוצרים לתעשייה התהליכית. "אנחנו בונים את הפלטפורמה הזאת בימים אלו ולכן רואים ירידה ברווחיות התפעולית גם במוצרים לתעשייה התהליכית. מלבד זאת, המהלך מתבטא גם בגיוס מאסיבי של אנשי מכירות, כפי שאנחנו מציינים בדו"ח, ולכן רואים עלייה בהוצאות המכירה והשיווק, אם כי אנחנו נמשיך לשמור על הוצאות בשיעור של כ-20% מהמכירות בתחום זה", מסביר טופז.

באופן כללי מציין טופז כי עסקיה של המ-לט ממשיכים להתקדם בקצב משביע רצון, כשהחברה מציגה עד עתה צמיחה אורגנית של כ-25% בפעילותה מתחילת 2005 וצופה צמיחה גבוהה יותר שתתממש על ידי רכישה נוספת: "אני לא יכול להבטיח שנצמח בקצב של כ-80% כפי שצמחנו ב-2004, אך אני בהחלט יכול לומר שאנחנו עסוקים באופן אינטנסיבי בנושא המיזוגים והרכישות, ובהחלט רואים לנגד עינינו רכישה נוספת של פעילות עם מחזור מכירות של כ-6 מיליון דולר, עוד השנה", מציין טופז.

לגבי החלטת החברה מהחודש שעבר להעניק לו ולאחיו דן טופז, המשמש כדירקטור בחברה וכמשנה למנכ"ל, כ-100 אלף אופציות לכל אחד, במחיר מימוש של 4 דולר בלבד לאופציה, מסביר שמואל טופז כי במועד ההחלטה נסחרה מניית המ-לט בדיוק באותו שער. "אני מתחייב שלא קיבלנו שקל אחד מהחברה שמקורו באופציות 'בתוך הכסף'", מסביר טופז, ומציין כי שיטת המימוש של האופציות, על פיה מחיר המימוש של האופציות לא ישולם בפועל לחברה אלא ישמש רק לקביעת מרכיב ההטבה, נלקחה מבית המדרש של קבוצת אי.די.בי, בעלת השליטה בחברה.