מע"ץ שינתה את תכנון מחלף עד הלום

התכנון החדש מבטיח כיסוי תחבורתי מלא מגן יבנה ואליה מכל הכיוונים. הכניסה הראשית אל גן יבנה היא מכביש 4 אשדוד-אשקלון, 300 מטר מצפון לצומת עד הלום

התכנון המפורט לביצוע מחלף עד הלום, בכניסה הדרומית לאשדוד, שונה בהתאם לדרישות מועצת גן יבנה מהות"ל, הוועדה לתשתיות לאומיות.

התכנון החדש מבטיח כיסוי תחבורתי מלא מגן יבנה ואליה מכל הכיוונים. הכניסה הראשית אל גן יבנה היא מכביש 4 אשדוד-אשקלון, 300 מטר מצפון לצומת עד הלום.

האזור סובל מלחצי תנועה כבדים, בעיקר עקב גידול האוכלוסין המהיר באשדוד, 180 אלף תושבים, ובגן יבנה, 14 אלף תושבים. גם תחנת הרכבת "עד הלום" ממוקמת בצמוד לצומת.

לפני שנה הודיע לות"ל ראש מועצת גן יבנה, דרור אהרון, כי הוא דורש התחשבות בצרכיה התחבורתיים המרחביים של גן יבנה. לדבריו הוא נוכח כי בתוכנית לפיתוח המחלף הושמטו היבטים תכנוניים חשובים: הקישור בין גן יבנה לבין מתחם תחנת התדלוק בכניסה ליישוב בוטל, וכן סורבל והוארך הקשר בין גן יבנה לבין תחנת הרכבת עד הלום.

ברוח דברים אלו מע"ץ תיקנה את תוכניות המחלף ושילבה בתוכן את הפתרונות המתבקשים: הוסדרה הנגישות מכיוון גן יבנה לתחנת הרכבת, וזו תתבטא בשתי אפשרויות: לטובת המבקשים להוריד נוסעים ולהמשיך לנסוע הוסדר פיתרון "Kiss and Ride", כלומר אפשרות להוריד את הנוסע בקרבת התחנה ולהמשיך הלאה, ללא צורך להיכנס למתחם הרכבת; למבקשים להגיע עם רכבם למגרש החניה של הרכבת תוסדר דרך גישה מיוחדת מאזור המחלף הראשי.

בנוסף, הוספה דרך גישה אל מתחם תחנת התדלוק שעל כביש מספר 4; דרך הגישה לתחנה תתחבר לצומת הכניסה המרכזי לגן יבנה באמצעות כיכר, שאליה יתחברו הזרוע הראשית למחלף גן יבנה וממנה לת"א-אשדוד-אשקלון, וזרוע נוספת למושב שתולים.

ביצוע עבודות הקמת מחלף עד הלום יחלו ב-2006. במקביל, נסלל כיום כביש עוקף מערבי בגן יבנה, שיסייע בהסטת התנועה מהרחוב הראשי והצר של המושבה. הכביש העוקף צפוי להיפתח לתנועה במארס 2006.