בהשתלטות על המצודה בשא-נור הושלם פינוי כולל של השוהים בשטחי ההתנתקות

חיילת נפגעה באורח קל מדקירת סכין; שני חיילים נוספים נחבלו; עיקר העימותים - מילוליים

תוך שישה ימים הסתיים שלב הפינוי בכח של היישובים בגוש קטיף ובצפון השומרון. היום (ג') עסקו כ-6,000 שוטרים וחיילים בפינוי חומש ושא-נור שבצפון השומרון. החיילים ספגו לעיתים גידופים ונאלצו להתמודד מול מכשולים שהציבו המתבצרים. במהלך העימותים נפצעה חיילת באורח קל, לאחר שנדקרה בסכין יפאנית ושני חיילים נוספים נפגעו באורח קל, בעקבות השלכות אבנים ועימותים פיזיים.

אחה"צ הגיע שלב הפינוי לשיאו, כאשר שני מנופים ענקיים הרימו לגג המצודה הבריטית בשא-נור לוחמי ימ"מ. על הגג התבצרו עשרות צעירים, שלא אחת גידפו את החיילים. בין המתבצרים גם נראו אישי ציבור בולטים, בהם ח"כ אריה אלדד והרב דב ליאור. בעקבות מגעים קדחתניים מוקדמים, נמנעו המראות הקשים של העימותים על גג בית הכנסת בכפר דרום.

במשך כשבע שעות, מאז שעות הבוקר, ניסו מפקדי הכוחות המפנים לשכנע כ-40 מתבצרים על גג המצודה בשא-נור להתפנות מרצון, אך לשווא. למקום הוזעקו שני מנופי ענק וכן כבאית אש מת"א.

בתוך שתי מכולות הוכנסו הכוחות המיוחדים של המשטרה, והם הועלו על גג הבניין, תוך שהכבאית מתיזה סילוני מים חזקים. בתוך דקות ספורות הכניעו אנשי הימ"מ את כל המתבצרים בשילוב של כוחות משטרה וצבא החלו להוריד אותם מתוך המבנה היישר אל תוך האוטובוסים, שהמתינו בסמוך.

פינוי קל בבית המדרש

מפקד הכוחות המיוחדים בשטח מסר כי חלק מהמתבצרים יועמדו לדין. בית המדרש על שם רפאל איתן בהתנחלות שא-נור שבצפון השומרון "נפל" ראשון בידי כוחות הפינוי, עם תחילת המבצע בשעה 7:00 בבוקר.

הם פינו בקלות יחסית כ-30 הנערים ששהו בו במשך כל הלילה, בעקבות מאבק פסיכולוגי שנמשך למעלה משלוש שעות.

המשטרה וצה"ל העריכו בימים האחרונים כי פינוי ההתנחלויות שא-נור וחומש שבצפון השומרון יהיה לא קל. זאת, למרות ששתי ההתנחלויות הנוספות בצפון השומרון, כדים וגנים, פונו ימים אחדים קודם לכן, בלי התערבות של צה"ל והמשטרה.

כגודל המאבק הצפוי, כך גודל הכוחות המיוחדים שהובאו לשא-נור. בין היתר הוצבו יחידות סיור מיוחדות, ימ"מ, והיחידה המיוחדת של שירות בתי הסוהר המאומנת בפריצה למקומות בהם מתבצרים אנשים.

כל אלה הגיעו הבוקר לשער הכניסה של היישוב שא-נור. הנערים המסתננים הכינו להם קבלת פנים רגילה. נעילת שער היישוב בשרשראות ברזל כבדות, בטונדות, גדרות תיל, צמיגי מכוניות ומשאיות ועוד. וכך, כאשר ניתן האות והכוח הענק החל צועד לשער היישוב הוצתה המדורה הענקית בכניסה ליישוב.

באותה עת, על גג בניין המשטרה הבריטית, שהפך בימים האחרונים למבצר מאובטח היטב, דיבר מנהיג המתבצרים כנגד הפינוי: "עומדת בשערי יישובנו הקדוש מכונת הרס משומנת היטב שבאה לכלותנו בפקודת ראש הממשלה הרשע. אנחנו לא ניכנע למכונה הזאת, ניאבק ונוכל לה. אנו מגינים פה על ביתנו, ואנו נמצאים על אדמתנו ולאף אחד אין זכות, גם לא לממשלת הרשע, והעומד בראשה, לגרש אותנו מביתנו".

גידפו את המפנים

בעוד המתבצרים על גג המבנה צועקים בגנות הפינוי ועל ליבותיהם של כוחות הפינוי שיעזבו את היישוב, החלו חלק מאנשי הכוח הגדול להקיף את היישוב, וחלק נוסף נכנס לתוך היישוב היישר למבצר הבריטי, בו נתלה שלט ענק: "ארור המגרש את אחיו מביתו", ולבית המדרש שבנייתו טרם נסתיימה, וגם אותו הפכו למבצר זמני. בתוכו שהו כ-30 נערים שהתפללו בדבקות במשך שעות לבורא עולם שימנע מהם את גזירת הפינוי.

מאמצי הידברות

במשך כשלוש שעות ניסו מפקדי הכוח במקום לדבר על ליבם של מנהיגי ורבני היישוב כי ישכנעו את המתבצרים להתפנות מרצון, אך אלה, כמו גם המתבצרים עצמם, דחו בתוקף כל הצעה להתפנות מרצון. בינתיים ומאחר ורוב הגברים הבוגרים התבצרו בגג המבנה הבריטי, נשלחו עשרות חיילות ושוטרות לבתי התושבים ובדרכי נועם שכנעו את האמהות להתפנות מרצון עם ילדיהן, למרבה הפליאה כולן הסכימו להתפנות, לקחו מיטלטלין אישיים ואת ילדיהן ועזבו את הבתים היישר לאוטובוסים.

בעוד אלה מתפנות ברצון, פרצו הכוחות המיוחדים את ההגנות על בית המדרש ואחד אחרי השני הוציאו את הנערים כאשר אלה פורצים בבכי מר. בשעה 11:30 לפני הצהריים ולאחר שפונו כל נערי בית המדרש, החל המאבק על מתבצרים במבנה הבריטי. כוח מיוחד שמנה למעלה מ-500 שוטרים וחיילים עמד בשמש היוקדת מסביב למבנה, כאשר מפקדיהם מנסים שוב ושוב לשכנע את המתבצרים לרדת ולהתפנות מרצון. בתגובה חטפו הכוחות המפנים מטר של קללות וגידופים ולעיתים גם ביצים ושאר ירקות.