משפחת התעשיות הבטחוניות

גיסו של שאול מופז הוא יעקב אקרמן, בכיר ברפאל. אחיו של הגיס הוא יוסי אקרמן, מנכ"ל אלביט מערכות. ולמי רוצה משרד הביטחון לתת את תעש? לאלביט ורפאל. המשרד: מובן שאין כל קשר

כאשר יישב שר הביטחון, שאול מופז, בראש השולחן ויחלק בעוד חודש את התפוח בדבש, ייתכן ויראה סביבו כמה פנים המוכרות לו לא רק מקשרי נישואים.

בעת שירת זמירות ראש השנה, מופז יוכל לראות לצידו את יעקב אקרמן, בכיר וותיק ברפא"ל, שרעייתו היא אחותה של אורית מופז, רעיית השר. בצידו השני הוא יוכל לראות את יוסי אקרמן, מנכ"ל אלביט מערכות , שיעקב, הגיס של אורית, הוא אחיו.

שולחן כזה מחזיק את כל מרכז הכובד של התעשייה הבטחונית בישראל. הממשלתית והפרטית. שולחן כזה, בראשותו של ראש השולחן, יכול תיאורטית לקחת את תעש, חברה ממשלתית גדולה וקשת-יום למוצרי הגנה ובטחון, ולחלק אותה בינו לבין עצמו.

האמת: זה הכיוון שעליו עובדים במשרד הביטחון כבר כמה שנים: לחלק את כל המפעלים הרציניים של תעש בין רפאל ואלביט מערכות. רפאל הממשלתית ואלביט הפרטית שבשליטת מיכאל פדרמן.

תוכנית החלוקה הזו של השר מופז ומנכ"לו היוצא, עמוס ירון, היא שעיכבה את הפרטת תעש, היא שמנעה פיתרון שעשוי להפסיק את ההזרמות הבלתי פוסקות, 9 מיליארד שקל לדברי האוצר, מקופת המדינה לבור ללא תחתית שקוראים לו תעש.

ועוד לא הבאנו בחשבון את הפצצה המתקתקת ואת זיהומי הקרקע והמים המאיימים על רמת השרון, שמפעלי תעש נותרו סמוכים אליה למרות החלטות חוזרות להעברתם לנגב.

האוצר, רשות החברות, משרד המשפטים - כולם אמרו: הליכי מכירה של נכסי מדינה חייבים להיות שקופים, פתוחים ושוויוניים. לכן יש להציע את החברה למכירה למי שיעמוד בתנאים וירבה במחיר.

משרד הביטחון אמר וחזר ואמר, שהוא מבקש לבצע הליכי ריכוז ומיקוד בתעשייה הבטחונית בישראל, ממשלתית ופרטית, לעצור את התחרות בין המפעלים במכרזים בארץ ובעולם, ולבצע חלוקה מחדש של תחומי הפעילות באופן שהוא, המשרד, יכתיב.

על השולחן היתה קודם כל תעש. ההוראה שיצאה מבית מופז את ירון היתה: חטיבות גבעון ומלט"מ יעברו לרפאל. מפעל סלבין, הפנינה שבכתר, המנהל בין היתר את פרוייקט הטנק הטורקי, יעבור לאלביט של פדרמן.

מופז ובנימין נתניהו התקוטטו, פשרה פה, כיפוף שם. בא אהוד אולמרט, לקח את הצעת ההפרטה ההיא, ובשבוע שעבר, בקולות כעס של ירון והיעדרות מופז בוועדת השרים להפרטה, קיבל תמיכה מציפי לבני ומאיר שטרית, ונתן צ'אנס. קודם כל נפרסם מודעות בעולם ונשאל אם יש מעונינים. ניתן לזה 60 יום. ואחר כך נראה.

אבל, עדיין שני מפעלים טובים ביותר של תעש עוברים לרפאל, בלי שקיפות, בלי שוויוניות.

אולמרט, החדש, שאל מדוע החליט משרד הביטחון שמפעלי גבעון ומלט"מ לא יוכלו להמכר גם הם במכרז? מדוע שיעברו דווקא לרפאל ולא לתעשייה האווירית? או לחילופין, אם זה כל כך בטחוני וסודי שאסור לעשות מכרזים (אפשר לחשוב שאלביט עם כל הסודות הבטחוניים שלה לא נסחרת בנאסד"ק, ואלתא על כל החשאיות הצבאית לא פירסמה תשקיף וגייסה אג"ח) מדוע שלא תהיה התמחרות ביניהם?

לשכת שר הביטחון מסרה בתגובה: "אין כל קשר בין קשרי המשפחה הקיימים והמתוארים בפנייתכם ובין פעילותו של משרד הביטחון בנושא הפרטת תעש. משרד הביטחון פעל כמובן משיקולים ענייניים בלבד.

"אכן, על-פי החלטת ועדת השרים להפרטה - החלטת הפרטה המובלת על-ידי רשות החברות הממשלתיות מתוקף תפקידה ומתואמת עם משרד הביטחון, משרדי האוצר והמשפטים - אמור אחד ממפעלי תעש לעבור לרפאל וזאת משיקולי ביטחון. באשר להפרטת יתרת חלקי תעש, בעיקר מפעל סלבין: על-פי החלטת ועדת השרים להפרטה יבוצע תהליך תחרותי, אשר יבחן את המועמדים המתאימים לרכישתם".