מתפלשים בבוצה: מכשירי האזנה התגלו במשרדו של יו"ר איגוד ערים דן

הערכה: הציוד הוטמן להשגת מידע על המכרז לטיפול בבוצת השפד"ן שהיקפו 500 מיליון שקל

מכשירי האזנה מוסווים ברשת חוטי החשמל התגלו במשרדו של יו"ר איגוד ערים דן לאיכות סביבה, איתי פנקס. תלונה על כך הוגשה למשטרה, שהקימה צוות חקירה מיוחד לבדיקת הנושא.

על-פי הערכה, הציוד הוטמן כדי להשיג מידע על המכרזים שמפרסם האיגוד בעלות כוללת של 1.5 מיליארד שקל. בשבועות הקרובים מתכנן האיגוד לפרסם מכרז גדול לטיפול בבוצת השפד"ן, המוזרמת כיום לים התיכון, בעלות של חצי מיליארד שקל. בפרויקט מתעניינות חברות בינלאומיות ובנקים גדולים מהארץ ומהעולם. לדברי פנקס, לפרויקט תומכים רבים, ולצדם גופים המבקשים לעכב את ביצועו.

בשבוע הבא צפוי להתפרסם השלב הראשון של הפרויקט, בהיקף של עשרות מיליוני שקלים, להקמת מבנה הסמכה וסחיטה של הבוצה. המכרז הבא יהיה לטיפול בבוצה המיובשת באמצעות שריפתה במתקן תרמי. לדברי פנקס, בחלופת השריפה בחרו הנהלת האיגוד, משרד ראש הממשלה והמשרד לאיכות הסביבה.

בין המכרזים שפרסם האיגוד עד כה הקמת הקו המזרחי, באורך 25 ק"מ, לאיסוף שפכי מזרח גוש דן, שנמצא בשלבי ביצוע מתקדמים. לפני מספר חודשים פרסם האיגוד מכרז משנה בהיקף של יותר מ-100 מיליון שקל.

פרויקט נוסף הנמצא בשלבי ביצוע הוא שדרוג קווי ההולכה מתחת לרחובות יפו, ושיקום קיר הטיילת בהילטון. בעלות של 100 מיליון שקל.

בשלבי תכנון והכנת מכרז נמצא פרויקט קו איילון, להולכת שפכים לאורך ציר איילון. מטרת הקו לשמש גיבוי לקו השפכים העובר מתחת לרחובות תל-אביב, ולמנוע בכך את הזרמת השפכים לים בעת תקלה או עבודות. קו זה הוקם בעקבות הפקת לקחים מאירוע הזרמת השפכים בחורף 2002.

מפעל השפד"ן אוסף את שפכי גוש דן, בהיקף של 100 מיליון מ"ק בשנה, מטהר אותם לרמה שניונית, ומזרים אותם להשקיית הנגב. הבוצה הנוצרת בתהליך הטיהור, והמורכבת בעיקר משאריות חיידקים, מוזרמת לים.

ב-1988 לאחר חקיקת חוק מניעת זיהום הים ממקורות יבשתיים, חתימת ישראל על אמנת ברצלונה, האוסרת על זיהום הים, ולחץ הארגונים הירוקים, הוחל בבחינת פתרונות להקמת פתרון לבוצה. הקמת המתקן לטיפול בבוצה ימנע את הזרמתה לים.